LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees dat het Online Betaalplatform het geld voor je vasthoudt totdat je pakket geleverd is, niet dat zij garanderen dat de inhoud van het pakket juist is.
Verder staat er: “Heb je het pakket ontvangen, maar voldoet deze niet aan je verwachtingen? Dan kan Online Betaalplatform dit niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie”

Wie zegt dat de inhoud van het ontvangen pakket niet juist was, ook daarmee kan gefraudeerd worden natuurlijk.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
27 feb 2020 08:34
Ik lees dat het Online Betaalplatform het geld voor je vasthoudt totdat je pakket geleverd is, niet dat zij garanderen dat de inhoud van het pakket juist is.
Verder staat er: “Heb je het pakket ontvangen, maar voldoet deze niet aan je verwachtingen? Dan kan Online Betaalplatform dit niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie”

Wie zegt dat de inhoud van het ontvangen pakket niet juist was, ook daarmee kan gefraudeerd worden natuurlijk.
Maar het klopt dus wat de titel aangeeft: het is puur bieden van valse hoop, want het maakt niet uit of je Gelijk Oversteken gebruikt of dat je de koper/verkoper vertrouwt op hun mooie blauwe ogen. Als het misgaat ben je het alsnog kwijt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De doos heeft als het goed is bepaalde gewicht, en je hebt vermoeden wat je zult krijgen.

Maar een doos met baksteen in plaats van Laptop kan nog steeds helaas!
Daar is geen enkele garantie voor mogelijk.

De enige manier voor betrouwbaar is als Marktplaats niet gelijk maar 24 uren later betaalde zodat elke fraudeur niets kreeg bij bewijsfoto van verstuurde rommel.
Verder kan ik een foto van perfecte Laptop plaatsen en huisvuil inpakken, onderweg gesneuveld en dat valt er ook buiten helaas.

Zelf ga ik liever zelf ophalen, dan valt elke fraudeur gelijk af en kun je zien en even testen wat je kocht, en als te ver weg, dan maar niet.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992 schreef:
27 feb 2020 09:23


Maar het klopt dus wat de titel aangeeft: het is puur bieden van valse hoop, want het maakt niet uit of je Gelijk Oversteken gebruikt of dat je de koper/verkoper vertrouwt op hun mooie blauwe ogen. Als het misgaat ben je het alsnog kwijt.
Ik zou eerder zeggen dat mensen hun verwachtingen moeten bijstellen bij het kopen via internet op een tweedehands markt.
Natuurlijk blijft dat een kwestie van vertrouwen, maar er is in de loop der jaren toch al genoeg hiervoor gewaarschuwd.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
27 feb 2020 09:55
Mark1992 schreef:
27 feb 2020 09:23


Maar het klopt dus wat de titel aangeeft: het is puur bieden van valse hoop, want het maakt niet uit of je Gelijk Oversteken gebruikt of dat je de koper/verkoper vertrouwt op hun mooie blauwe ogen. Als het misgaat ben je het alsnog kwijt.
Ik zou eerder zeggen dat mensen hun verwachtingen moeten bijstellen bij het kopen via internet op een tweedehands markt.
Natuurlijk blijft dat een kwestie van vertrouwen, maar er is in de loop der jaren toch al genoeg hiervoor gewaarschuwd.
Eens. Maar het blijft dan we lastig dat Marktplaats het Gelijk Oversteken verhaal doet voorkomen als de oplossing daarvan:

Gelijk Oversteken Service: extra zekerheid bij verzenden

Heb jij eindelijk gevonden wat je zoekt? Maar wil je extra zekerheid dat je je pakket ontvangt bij verzenden? Daarvoor is onze Gelijk Oversteken Service: jouw geld gaat pas naar de verkoper als jij je pakket hebt ontvangen. Is dat niet zo? Meld dit binnen 7 dagen na betaling via het transactieoverzicht bij Online Betaalplatform. Dan krijg je je geld terug.

Uiteindelijk blijkt het dus een wassenneus aangezien verkoper alleen een bewijs van verzending hoeft te tonen, waarbij niet eens gecontroleerd wordt of het verzendbewijs überhaupt voor die verzending was. Op deze manier kan iedereen dit doen, extra geld vragen voor het verlenen van een dienst, wanneer het goed gaat; mooi! Wanneer het fout gaat; helaas, niet onze verantwoordelijk. Veel succes verder!

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992, er staat nergens dat zij garantie geven over de inhoud van het pakket, alleen dat u bij het niet ontvangen van uw pakket uw geld terug krijgt.
Goed lezen is voor veel mensen ook wel een dingetje.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
27 feb 2020 10:16
Mark1992, er staat nergens dat zij garantie geven over de inhoud van het pakket, alleen dat u bij het niet ontvangen van uw pakket uw geld terug krijgt.
Goed lezen is voor veel mensen ook wel een dingetje.
Dan verschilt onze mening. Als ik een telefoon bestel en ik ontvang een boek dan beschouw ik dat als niet ontvangen. Probleem hierbij is dat verkoper een verzendbewijs heeft en ik daardoor dan maar genoegen moet nemen met een waarschijnlijk veel te duur boek. Want, zo zal Gelijk Oversteken aangeven ''U heeft een pakketje ontvangen''. Nou Whoop die Dooh, ja dat heb ik dan, maar niet wat ik besteld heb toch? Of te wel, ik heb mijn pakket niet ontvangen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door witte angora »

Ophalen, desnoods brengen, controleren, gelijk oversteken. Dat is echt het enige wat er op zit als je redelijk zeker wilt zijn dat je niet genept wordt. En dan nog...

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ondanks dat er veel gehackte accounts zijn kun je pas iemand beoordelen na een transactie. De verkoper kan de koper beoordelen en de koper de verkoper.

Als koper heb je dus invloed op de beoordeling van degene met wie je zaken hebt gedaan.
Als deze verkoper niet ter goeder trouw handeld en snel een nieuwe accoount gaat gebruiken, krijgt hij ook niet de gelegenheid om positieve beoordelingen op te bouwen. Waterdicht is het niet maar het wordt wel.lastig gemaakt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ja, er zijn verse twijfelachtige en 13 jaren oude die maar 3x iets verkocht hebben.....

Welke is nu betrouwbaarder?
En slechte reactie, als ik antiek ding verkoop met gebruikssporen en zij vinden dat iets teveel...
Is het dan mijn product of de koper die teveel eisen heeft?

MuTe
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 nov 2018 13:25

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door MuTe »

Chat tussen mij en Online Betaalplatform (OBP) n.a.v. oplichting Gelijk Oversteken

Beste OBP,

Zie chat geschiedenis van Marktplaats (MP) in de bijlage. U mag dit opvragen bij MP. Zie tevens de aangifte.

Foto bijlage wat de oplichter heeft gestuurd. Een gebruikte Google Play kaart van 20 tekens.
Ik kocht een PSN kaart van 50 euro van 12 tekens.

MP heeft het account geblokkeerd. Er is geen Track en Tracé code wat volgens jullie leidend is!

Wat hebben jullie gedaan?
Track en Tracé aanwezig? Nee
PSN kaart gestuurt? Nee
Aangifte gedaan? Ja
MP blokkeerd verkoper? Ja

En ik krijg te horen dat jullie niets kunnen doen? Waar betaal ik dan voor?
Ik begrijp niet dat u geen toegang heeft tot MP chat en niet zien dat het account is geblokkeerd.

OBP werkt fraude in de hand en geven de koper een valse belofte van veiligheid.

Graag reactie

****
Fijn om te zien dat u aangifte heeft gedaan. Zodra de aangifte gereed is, ontvangt u van de Politie een PDF bestand. Dit bestand ontvangen wij graag als bijlage bij dit ticket.

Kimberley
OBP

****
Zie Aangifte in PDF.
Indien je meer info nodig hebt kun je mij bellen of mailen.

****
Doordat u gebruik heeft gemaakt van de dienst ‘Gelijk Oversteken’ en het product heeft ontvangen kunnen wij u helaas niet verder helpen. Het gaat hier om een ontvangst-garantie en niet om een tevredenheidsgarantie, dit is namelijk onmogelijk voor ons te controleren. Wij raden u aan om contact op te nemen met de verkoper om dit probleem verder op te lossen.

Wel zullen wij uw melding binnen ons systeem opnemen, mochten wij nogmaals een melding krijgen voor deze verkoper dan kunnen wij doen besluiten deze te blokkeren van deze dienst.

Voordat personen iDEAL betaalverzoeken kunnen sturen dienen zij voorafgaand enkele verificaties te voltooien, waaronder het verifiëren van een persoonlijke bankrekening, mobiele nummer en identiteitsdocument waarbij de tenaamstelling overeenkomt met de bankrekening. Zo hebben we gecontroleerd dat de persoon inderdaad is wie hij zegt dat hij is.

Hoewel deze checks grote betrouwbaarheid geven, is fraude helaas nooit 100% uit te sluiten en kan het toch voorkomen dat iemand zich anders voordoet (identiteitsfraude) of fraude pleegt.

De sancties betreffen dat een dergelijke verkoper waar we aangiftes van ontvangen bij ons geblokkeerd wordt; en nooit meer betalingen kan ontvangen. (kan zijn telefoonnummer, bankrekening en ID niet meer opnieuw gebruiken). Hij verliest daarmee niet alleen zijn status als gecontroleerde verkoper; hij kan ook nooit meer gecontroleerde verkoper worden.

We voorkomen dus wel dat andere mensen gedupeerd raken door deze verkoper. We begrijpen dat het voor iedereen heel vervelend is om met fraude geconfronteerd te worden en ik kan me goed voorstellen dat het een aderlating is. Ik hoop dat de Politie met uw aangifte actie kan ondernemen.

Tammy
****
Ik wil graag naam en bankrekening gegevens ontvangen van de verkoper. Deze verkoper reageert niet en ik heb geen product ontvangen.

****
Wij mogen helaas geen persoonsgegevens delen met derden zonder de toestemming van de eigenaar van de gegevens. De Politie mag deze wel bij ons opvragen door middel van een gerechtelijk bevel.

Ronald

****
Dus als ik rechtstreeks had betaald op een bankrekening nr ipv Gelijk Oversteken had ik wel de naam en rekening nr van de verkoper gehad.

Nog een reden waarom Gelijk Oversteken service waardeloos is.
Ik wil weten aan wie mijn geld word overgemaakt. Dit heb nodig om mijn aangifte aan te vullen.

****
Zoals aangegeven mogen wij helaas geen persoonsgegevens delen met derden zonder de toestemming van de eigenaar van de gegevens. De Politie mag deze wel bij ons opvragen door middel van een gerechtelijk bevel.

De Politie zal u nog de aangifte in PDF vorm toesturen, wij hebben dit bestand nodig.

Support Afdeling

****
Die aangifte heb ik al per e-mail verstuurd. Ik heb bankgegevens nodig van de verkoper ter aanvulling op mijn aangifte. Politie kan geen onderzoek doen zonder gegevens.

****
Zoals meerdere malen aangegeven mogen wij helaas geen persoonsgegevens delen met derden zonder de toestemming van de eigenaar van de gegevens. De Politie mag deze wel bij ons opvragen door middel van een gerechtelijk bevel.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en zullen hiermee het ticket sluiten.

Support Afdeling

****
Dit bewijst wat voor slechte service Gelijk Oversteken van OBP eigenlijk is.

Ze doen geen onderzoek.
Ze doen niets met je aangifte.
Ze doen niets met de bewijzen die je aanlevert.
Ze nemen geen contact op met verkoper.
Ze verstrekken geen gegevens van de verkoper.

Als verkoper/koper betrouwbaar zijn dan hoeft OBP niks te doen.
Bent u opgelicht dmv een lege doos met track en trace doet OBP niks.
Koopt u een digitaal product zoals code (foto) en er is bewijs dat dit niet juist is doet OBP niks.

OBP vangt wel in alle gevallen 3% van het aankoop bedrag!

OBP faciliteerd oplichters met hun betaalde Gelijk Oversteken "service”.

W.leuverink2
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2020 16:00

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door W.leuverink2 »

Wassen neus.
Gelijk oversteken stelt niks voor.
Ik had gouden munt gekocht en betaald via gelijk oversteken.
De oplichters sturen een lege enveloppe met kartonnetje erin via track en trace dus die gaat idd door mijn bus.
Voor mp heb ik dus munt ontvangen.
Ondanks overal meldingen gedaan betaald het betaalplatform gewoon na 7 dagen uit.
En mp doet al helemaal niks behalve account blokkeren voor even en je verwijzen naar politie.
Schandelijk.

M.v.g. rene Leuverink

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet schandelijk, gewoon de afspraak.

Sonja-Jwp
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2020 12:58

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Sonja-Jwp »

Via gelijk oversteken bij marktplaats ben ik ook opgelicht. Ik heb dit gemeld bij marktplaats en zij geven aan dat je contact moet opnemen met het Online betaalplatform. Zie hier de reactie van het betaalplatform. Bedankt voor uw bericht.

Vervelend om te horen dat de verkoper het product nog niet heeft verstuurd. Helaas kunnen wij het geld niet vasthouden, dit betalen wij de volgende werkdag uit.

Wij zullen per e-mail contact opnemen met de verkoper en vragen of de verkoper contact wil opnemen met u via de chat van Marktplaats.

Mocht dit onverhoopt niet helpen en bent u toch van mening dat u slachtoffer bent geworden van oplichting, dan raad ik u aan om aangifte te doen bij de Politie. Het is dan handig om screenshots te maken van de Marktplaats advertentie en chat geschiedenis. Wij mogen zonder gerechtelijk bevel geen gegevens delen van kopers of verkopers.

Graag ontvangen wij dan ook een kopie van uw aangifte zodat wij uw melding binnen ons systeem kunnen opnemen en de verkoper binnen ons platform kunnen weren.

Verder hebben wij een melding gemaakt in het account van de verkoper.
De sancties betreffen dat een dergelijke verkoper waar we aangiftes van ontvangen bij ons geblokkeerd wordt; en nooit meer betalingen kan ontvangen (hij kan zijn telefoonnummer, bankrekening en ID niet meer opnieuw gebruiken). Hij verliest daarmee niet alleen zijn status als gecontroleerde verkoper; hij kan ook nooit meer gecontroleerde verkoper worden.

Via onderstaande link vindt u tevens op Marktplaats wat u kunt doen indien u van mening bent dat u bent opgelicht:
http://help.marktplaats.nl/help/veiligh ... oplichting

PufftheMagicDragon
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2020 11:17

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door PufftheMagicDragon »

Ook ik wil even mijn gal spugen over het Online Betaalplatform wat Marktplaats (hierna: MP) gebruikt.

Op 25 april 2020 zag ik een Samsung 256 GB SSD te koop staan. Ik contact opgenomen met de verkoper, prijs afgesproken, betaald via de betaalservice Gelijk Oversteken van MP. Ik een track en trace nummer gekregen. Omdat het de 27ste Koningsdag was begreep ik dat het iets langer kon duren voordat de SSD er zou zijn.

Ik maar wachten ... en wachten... Niets. Het trace nummer gaf aan dat post.nl nog steeds aan het wachten was op ontvangst van het pakket. De verkoper had het dus (begrijp ik nu) nooit op de bus gedaan.

De zaterdag daarop eens gekeken op MP hoe ik het beste mijn geld kon terugkrijgen: contact opnemen met het Online Betaalplatform.

En daar begon de ellende. Had ik in eerste instantie nog hoop dat dit een goed einde ging krijgen... inmiddels heb ik mij erbij neergelegd dat ik mijn geld dus nooit meer ga terugzien. Gelukkig is het maar eur 34.

Ik weer contact opgenomen met MP: heeft u bevestigd dat u het pakket ontvangen heeft? Nee. Heeft u misschien bevestigd dat u het pakket niet ontvangen heeft? Geen idee. Als ik niet bevestigd heb dat ik iets ontvangen heb dat betekend dat toch automatisch dat ik het pakket niet ontvangen heb?

MP: als u dit niet doet dan wordt uw geld automatisch na 7 dagen overgemaakt naar de verkoper. WUT?

Dus als je niets doet dan toch wordt jouw geld overgemaakt naar de verkoper? Terwijl het track en trace nummer zegt dat het pakket niet is ontvangen, in mijn geval zelfs dat het nooit is verstuurd?

Dit is toch redelijk de omgekeerde wereld en heb zelfs al aangegeven dat ik de hele service als zeer misleidend ervaar en ja zoals de kop al aangeeft: het geeft de koper valse hoop en misplaatste verwachtingen.

Eindeloze mail en chatwisselingen met MP en het Online Betaalplatform....

Maar tot nu toe niets.

Wordt vervolgd.

PufftheMagicDragon
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2020 11:17

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door PufftheMagicDragon »

Lowieze schreef:
27 feb 2020 08:09
Je betaalt extra omdat je bij Gelijk Oversteken gebruik maakt van het Online Betaalplatform. Van hen ontvang je je geld terug mocht je het pakket niet ontvangen.
Voor de inhoud van het pakket zijn zij natuurlijk niet aansprakelijk. Dat blijft toch de verkoper.
Hi Lowieze,

Lees ook even mijn bericht. Wat jij zegt klopt niet helemaal.

De procedure loopt nog dus helemaal zeker weet doe ik het niet, maar via de chat op MP kreeg ik te horen dat wanneer je niet aangeeft dat je niets heb ontvangen binnen zeven dagen, het Online Betaalplatform het geld alsnog overmaakt naar de verkoper.

Zelfs al kun je aantonen dat er niets verstuurd is via Track and Trace.

Heel simpel: geef je niet binnen zeven dagen aan dat je niets hebt ontvangen... dan ben je alsnog je geld kwijt.

Vraag mij af of er mensen hier komen die dit kunnen bevestigen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mark1992 schreef:
27 feb 2020 10:11
Gelijk Oversteken Service: extra zekerheid bij verzenden

Heb jij eindelijk gevonden wat je zoekt? Maar wil je extra zekerheid dat je je pakket ontvangt bij verzenden? Daarvoor is onze Gelijk Oversteken Service: jouw geld gaat pas naar de verkoper als jij je pakket hebt ontvangen. Is dat niet zo? Meld dit binnen 7 dagen na betaling via het transactieoverzicht bij Online Betaalplatform. Dan krijg je je geld terug.
Ik ben van mening dat de aanbieder van deze dienst op basis van deze tekst aansprakelijk is. Je betaald namelijk voor de zekerheid dat je jouw pakket ontvangt. De voorwaarden zijn onredelijk bezwarend.

sake1987

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik koop en verkoop geregeld via MP, maak ook vaak gebruik van de gelijk oversteken methode. MP heeft geen inzicht in de track en trace systemen van de bezorg bedrijven, daarom ook de regel, geen bericht binnen 7 dagen en er wordt vanuit gegaan dat de transactie heeft plaats gevonden. Dit staat duidelijk in de omschrijving, waar je akkoord mee gaat als je gebruik maakt van deze dienst.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De enige die verantwoordelijk is voor de verzending is de verkoper. Niet Marktplaats en niet het online platform is daar verantwoordelijk voor. De zekerheid die er ingebouwd is, is dat je in 7 dagen kan aangeven niets ontvangen te hebben. Geen idee wat daar onredelijk aan is, in deze tijd heb je, normaal gesproken, binnen 2 dagen je bestelling binnen. Nu kan een verkoper er 5 dagen langer over doen, maar jij als koper moet wel aangeven dat er niets ontvangen is. Hoe moet het online betaal platform anders weten wat er iets niet kloppend is?
Aan deze manier van betalen hangen voorwaarden. Het moet toch niet zo zijn dat de voorwaarden niet gelezen worden en de consument weer aan het handje gehouden moet worden?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Mark1992 »

alfatrion schreef:
08 mei 2020 17:29
Mark1992 schreef:
27 feb 2020 10:11
Gelijk Oversteken Service: extra zekerheid bij verzenden

Heb jij eindelijk gevonden wat je zoekt? Maar wil je extra zekerheid dat je je pakket ontvangt bij verzenden? Daarvoor is onze Gelijk Oversteken Service: jouw geld gaat pas naar de verkoper als jij je pakket hebt ontvangen. Is dat niet zo? Meld dit binnen 7 dagen na betaling via het transactieoverzicht bij Online Betaalplatform. Dan krijg je je geld terug.
Ik ben van mening dat de aanbieder van deze dienst op basis van deze tekst aansprakelijk is. Je betaald namelijk voor de zekerheid dat je jouw pakket ontvangt. De voorwaarden zijn onredelijk bezwarend.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas vinden zij dat zelf niet. Zoals zij dan aangeven: de verkoper is verantwoordelijk voor het verzenden van het juiste product. Ik vind dit zelf ook niet normaal, aangezien dit dus niets veranderd aan het risico dat je loopt. Je bent gewoon meer geld kwijt.

Gesloten