LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandtechnicus weigert gebit terug te geven

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Thommy023
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jun 2011 12:25

Tandtechnicus weigert gebit terug te geven

Ongelezen bericht door Thommy023 »

Beste,
Ik heb even een vraag m.b.t. mijn schoon grootmoeder. Mijn schoon grootmoeder zit in beschermingsbewind en heeft per week ongeveer 70 euro tot haar beschikking. Alles andere word via de bewindvoerder geregeld. Deze zorgt er ook voor dat alle facturen betaald worden. Daarnaast is ze niet meer al te goed te been en laat vaker wel zaker vallen. Dit komt omdat ze motorisch niet meer alles kan.

Aan het einde van vorig jaar heeft zij haar gebit laten vallen en zijn wij met het gebit naar een Tandtechnicus gegaan. Deze heeft het gebit gerepareerd en de factuur zonder tussenkomst van een Tandarts gedeclareerd aan de zorgverzekeraar en het eigen deel via Famed in rekening gesteld. Deze rekening is door de bewindvoerder ook betaald.

In de tussentijd is het gebit nogmaals gevallen en kon niet meer gerepareerd worden. Mijn schoon grootmoeder is toen naar de Tandarts gegaan en heeft een nieuw gebit laten maken. Nu is dat gebit afgelopen Juni ook weer gevallen en weer stuk gegaan. Mijn vrouw is met het gebit wederom naar de Tandtechnicus gegaan en deze zei het volgende: “ik kan het je maken met een speciale beugel waardoor het niet meer kapot kan gaan”. Mijn vrouw heeft dit toegestemt, nu wilden we op dezelfde dag in de avond het gebit halen maar Meneer weigerde het gebit af te geven. Er stond schijnbaar nog een andere factuur open die niet betaald was. Wat blijkt nu Meneer had nagelaten deze factuur naar de Bewindvoerder te sturen. Mijn eerste vraag hierin mocht hij het gebit terughouden?

Ten tweede hebben werd mijn vrouw gezegd dat ze maar het volledige bedrag vooruit moest betalen, dit betrof 200 euro. Terwijl een deel van de zorgverzekeraar wordt vergoed. Meneer meende echter dat als hij het nu wilde declareren dit niet ging omdat de Tandarts er niet tussen was. Voorheen maakte hij hier echter geen probleem van.

Wij hebben toen op vrijdag, dit gebeurde op een donderdag, direct contact opgenomen met de bewindvoerder. Deze had direct contact opgenomen met de Tandtechnicus en bevestigd dat het bedrag direct betaald werd. Tevens hadden ze een bevestiging opgestuurd naar Meneer. Deze weigerde echter stellig het gebit terug te geven totdat hij de 200 euro zag. Na een lange discussie beweerde Meneer dat hij een product levert en geen dienst. Hij vergleek het gebit met een pak koffie dat als je 10 cent te weinig hebt je het pak koffie niet krijgt in de supermarkt.

Ik vind dit een belachelijk vergelijk, vooral omdat de zorgverzekeraar het toch gaat vergoeden. Wat vinden jullie hiervan? Na een lange discussie had meneer op zaterdag het geld erop staan. Mijn schoon grootmoeder heeft nu 4 dagen zonder gebit gezeten vanwege een persoon die op niemand vertrouwde. Ik wil dit verhaal graag delen en jullie om advies vragen.

Tevens had ik de verzekeraar gebeld en dit gemeld, echter zij kunnen hier niks mee. Zelfs geen klacht aannemen. Ik wil wel zelf nog een klacht indienen bij het genootschap van Tandartsen en Tandtechnicussen. Tevens wil ik dit melden aan een consumentenprogramma want dit is geen manier van zaken doen. Een vrouw van 75 jaar zolang zonder gebit te laten zitten. Voor een bedrag van 20 euro (10%) de rest werd toch vergoed.

Alvast heel erg bedankt,

Groetjes Thomas

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tandtechnicus weigert gebit terug te geven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Leeftijden en oorzaken hebben geen invloed op een zaak. Waar het dus om gaat is dat er een reparatie plaats heeft gevonden waar niet geheel voor betaald is. Dan mag een verkoper weigeren te blijven leveren totdat hij zijn geld heeft. En inderdaad, een kunstgebit is te vergelijken met een pak koffie. Met dat verschil dat een kunstgebit maatwerk is.
Maar als de tandtechnicus de factuur van het eigen risico niet naar de bewindvoerder gestuurt is, waar is die dan wel heengestuurd? En waarom zou de tandtechnicus of de tandarts dat moeten verzorgen? Het eigen risico wordt betaald aan de verzekeraar. En een factuur kan naar het huisadres gestuurd worden, maar ook rechtstreeks naar de verzekeraar.
Het achterhouden van het gebit is niet omdat de tandtechnicus niemand vertrouwd, maar omdat hij graag betaald wil worden voor zijn werk. Als een klant (ongeacht leeftijd of wat dan ook) een rekening niet betaald en onder bewind staat, dan wordt een verkoper voorzichtiger.
Een klacht melden bij de verzekeraar heeft geen nut, deze is geen partij in deze. En ook een televisieprogramma zet geen extra druk op de ketel.

Belangrijkste eerst om te weten is waarom de openstaande factuur niet op de juiste plek is gekomen. Daar ligt als eerste de schuldvraag. De rest van het verhaal is een voortvloeing hieruit.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Tandtechnicus weigert gebit terug te geven

Ongelezen bericht door tttlocke »

'Boter bij de vis' heet dat.
In principe mag dat. Retentierecht. Fraai is het misschien niet, als de schuldeiser zoals hier ook enige blaam lijkt te treffen voor het niet tijdig betaald gekregen hebben en als degene die hier de dupe wordt er helemaal niets aan kon doen.
Triest dat schoon grootmoeder het daardoor 4 dagen zonder gebit heeft moeten stellen.
Iets dat zo te zien voorkomen had kunnen worden als iemand uit haar omgeving even 200 euro had willen voorschieten. Kennelijk bleek dat niet mogelijk of was niemand daartoe bereid. Dat is misschien nog wel triester.

Gelukkig heeft schoon grootmoeder nu de beschikking over een gebit dat niet meer stuk kan.

Gesloten