LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
janvstrn
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2018 18:48

BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door janvstrn »

Hi,

Mijn man en ik staan op het punt een huis te kopen. We staan op het punt om naar de notaris te gaan. Nu krijgt mijn man ineens een brief van zijn creditcard maatschappij dat zijn pas is geblokkeerd omdat hij een negatieve registratie heeft, met een A2 codering. Wij zijn dit gelijk gaan uitzoeken.

Blijkt het om een postorder bedrijf te gaan wat in 2016 al afbetaald is, (bewijs van het incassobedrijf waar het aan betaald is), en waar het postorder bedrijf nu 2 jaar laten toch maar een codering op gezet heeft. De registratie is ook van 22-06-2018. Terwijl dit dus in 2016 al is afgerond. Ook was er toen nooit een codering omdat hij op tijd was met betalen, dit zegt het incassobedrijf ook. Zij hebben ook direct een mail verstuurd naar het postorder bedrijf. Nu gaat het ergens bij dat postorder bedrijf mis. Wij hebben in die 2 jaar ook nooit iets gehoord van dat bedrijf. Want we hadden alles bij het incassobedrijf betaald en afgesloten.

Nu moeten wij dus wachtte tot dat ze dit grondig uitgezocht hebben. Dit kan toch niet zomaar? Is er geen max. termijn voor dit soort registraties. Mogen ze 2 jaar na een betaling als nog zoiets uithalen? De codering voor dit dossier mag naar mijn weten hooguit een A zijn, met daarna een H.

Echter doet de bank altijd nog een check voor dat ze het geld overmaken naar de notaris. Dus wij moeten nu alles uit stellen tot hier wat meer over duidelijk is. Ik ben erg benieuwd wat hier de regels over zijn, ik kan het nergens vinden.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als uw man op tijd is geweest met betalen, waar komt het incassobureau dan vandaan? Schijnbaar is er toch een probleem geweest met betalen aan het postorderbedrijf wat uitbesteed is aan een incassobureau. Op dat moment krijgt men een andere bkr notering. Na het betalen van de schuld blijft de notitie nog 5 jaar staan. Dus in 2016 afgelost hebben betekend tot 2021 een notering hebben.

stofzuigertje

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat de Creditcard om een aantal jaren controleerde voordat ze een nieuwe kaart uitgeven en dat er daar een gat van 2 jaren is ontstaan.

Bij een wanbetaler pas na 2 jaren melden geloof ik niet.
Ik vermoed dat ze wel gemeld hebben maar niet verwijderd, en dat terug draaien kan veel tijd kosten.

Het tegen veel geld inzage krijgen vind ik fout, als BKR te controleren was had je dit sneller kunnen herstellen maar helaas.... zij bepalen de regels zelf.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

stofzuigertje schreef: Het tegen veel geld inzage krijgen vind ik fout, als BKR te controleren was had je dit sneller kunnen herstellen maar helaas.... zij bepalen de regels zelf.
Dat kan tegenwoordig 1x / jaar toch gratis?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fiesiekus schreef:
stofzuigertje schreef: Het tegen veel geld inzage krijgen vind ik fout, als BKR te controleren was had je dit sneller kunnen herstellen maar helaas.... zij bepalen de regels zelf.
Dat kan tegenwoordig 1x / jaar toch gratis?

En toen je nog moest betalen kostte dat ook niet veel geld.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat de Creditcard om een aantal jaren controleerde voordat ze een nieuwe kaart uitgeven en dat er daar een gat van 2 jaren is ontstaan.

Bij een wanbetaler pas na 2 jaren melden geloof ik niet.
Ik vermoed dat ze wel gemeld hebben maar niet verwijderd, en dat terug draaien kan veel tijd kosten.

Het tegen veel geld inzage krijgen vind ik fout, als BKR te controleren was had je dit sneller kunnen herstellen maar helaas.... zij bepalen de regels zelf.
Terugdraaien zullen ze niet doen. Ze kunnen wel de herstelcode met terugwerkende kracht toevoegen.

Immers is de registratie terecht want als een bedrag bij het incassobureau komt ben je ingebreke gebleven. Ook met een herstel code kun je veelal geen hypotheek afsluiten.

Wel zijn er enkele uitspraken waarbij het BKR is verplicht om de registratie te verwijderen. Dit zijn veelal gevallen waarbij het openstaande bedrag enkele honderden euro's betrof en de complete schuld is afbetaald. Een procedure starten is echter wel kostbaar (als je verliest) en garanties heb je niet dat je het wint. Immers is dit het risico van je schulden niet op tijd terug betalen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
Fiesiekus schreef:
stofzuigertje schreef: Het tegen veel geld inzage krijgen vind ik fout, als BKR te controleren was had je dit sneller kunnen herstellen maar helaas.... zij bepalen de regels zelf.
Dat kan tegenwoordig 1x / jaar toch gratis?

En toen je nog moest betalen kostte dat ook niet veel geld.
En waarom zouden anderen moeten betalen voor dit soort zaken? Want dat krijg je als het "gratis" is.

janvstrn
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2018 18:48

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door janvstrn »

Het is toch echt pas 22-06 dit jaar bij het BKR geregistreerd. Daarom kwam de melding van de creditcard maatschappij nu pas. De card is begin dit jaar al vernieuwd. Dus het zal wel en tussentijdse controle zijn oid.

Ik vind het zelf onbegrijpelijk dat er 2 jaar later pas iets word geregistreerd. Dat er dan een A als codering komt begrijp ik nog, aangezien er inderdaad een incassobureau aan te pas is gekomen. Maar het gaat er meer om of het zomaar kan en mag, 2 jaar later pas iets registreren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door tttlocke »

janvstrn schreef:Het is toch echt pas 22-06 dit jaar bij het BKR geregistreerd. Daarom kwam de melding van de creditcard maatschappij nu pas. De card is begin dit jaar al vernieuwd. Dus het zal wel en tussentijdse controle zijn oid.

Ik vind het zelf onbegrijpelijk dat er 2 jaar later pas iets word geregistreerd. Dat er dan een A als codering komt begrijp ik nog, aangezien er inderdaad een incassobureau aan te pas is gekomen. Maar het gaat er meer om of het zomaar kan en mag, 2 jaar later pas iets registreren.
Waarom zou het niet mogen? Welk nadeel ondervindt u van een 'late' registratie?
Het gaat er volgens mij om of de melding terecht is.
De kredietverstrekker heeft de plicht te registreren als aan voorwaarden voldaan is. De kredietverstrekker heeft niet de vrijheid om niet te registreren als dat wel zou moeten.
U kunt hoogstens vragen naar het waarom van de 'late' registratie, maar daar schiet u weinig mee op als de registratie op zich terecht is.
De meldingsdatum doet er niet toe, omdat de einddatum waarop u geen 'last' meer heeft van deze registratie, niet bepaald wordt op basis van de meldingsdatum, maar bepaald wordt door de onderliggende feiten.
Als de registratie twee jaar geleden plaats gevonden had, dan was uw handelen mogelijk al twee jaar lang beperkt geweest door deze registratie. In die zin heeft u geluk gehad. Voor wat het waard is.

janvstrn
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2018 18:48

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door janvstrn »

We hebben vandaag gelukkig bericht gehad dat de melding verwijderd word. Het was inderdaad niet goed gegaan en had te maken met een ‘nieuw systeem’.

Wouter Kalden
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2017 16:00

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door Wouter Kalden »

Een bezoekje aan de site van BKR laat zien dat aanvragen niet gratis is. Niet duur € 4,95. Daarnaast zijn er bijkomende kosten. € 12,70 voor bezorging aan je huisadres. Als je doorklikt om te zien welke mogelijkheden er zijn en wat de kosten per aanvraagmogelijkheid zijn, vang je bot. Je krijgt een melding dat de pagina niet bestaat. Als je in Tiel of omgeving woont kan je je overzicht bij het BKR ophalen en zijn er geen bijkomende kosten. Dat kan voor iedereen, maar dan maak je dus reiskosten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door grun »

Wouter Kalden schreef:Een bezoekje aan de site van BKR laat zien dat aanvragen niet gratis is. Niet duur € 4,95. Daarnaast zijn er bijkomende kosten. € 12,70 voor bezorging aan je huisadres.
Als je naar het postkantoor gaat, is het maar 8,70. Dat heeft denk ik vooral te maken met de zorgvuldige manier waarop ze uw identiteit willen vaststellen.
Voor die 4,95 krijgt u een online account waarmee je toegang krijgt tot de gegevens die het BKR over u heeft. Dat is het basispakket. Voor 3 euro meer krijgt u behalve het basispakket ook te zien welke instanties inzage in uw gegevens hebben gevraagd.

Wanneer u zich identificeert met iDIN hoeft u geen identificatiekosten te betalen. Daar heb ik geen ervaring mee.
https://www.bkr.nl/opvragen-gegevens/

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BKR gegevens inzien

AVG inzage

U kunt een keer per jaar kosteloos inzage doen in uw gegevens. Wilt u snel inzicht of heeft u het overzicht nodig voor kredietaanvragen? Kies dan voor BKR Basis, Plus of Premium.

De AVG inzage wordt binnen 28 dagen op papier aangeleverd

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door huzky »

janvstrn schreef:We hebben vandaag gelukkig bericht gehad dat de melding verwijderd word. Het was inderdaad niet goed gegaan en had te maken met een ‘nieuw systeem’.
Fijn voor u dat dit is opgelost, ik zou ook schrikken van zoiets, zeker als je op het punt staat een huis te kopen.

claudy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2017 13:42

Re: BKR registratie na 2 jaar pas gemeld, mag dat?

Ongelezen bericht door claudy »

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Na een stopzetting van een telefoonabonnement kreeg ik na 5 jaar ineens een brief van de deurwaarder. Er scheen een restbedrag geweest te zijn van 51 euro.
Blijkbaar is dit pas veel later per brief naar mij aangegeven, maar was ik reeds verhuisd.
Toen ik de brief van de deurwaarder kreeg was het bedrag reeds opgelopen naar ruim 500 euro.
Ik heb gelijk die deurwaarder gebeld en het hele verhaal uitgelegd. Dezelfde dag kreeg ik nog antwoord dat ze in samenspraak met de provider mij met een bedrag van 100 euro de zaak lieten afronden. Ik heb meteen betaald en klaar dacht ik.
Totdat ik een huis wilde kopen en ook een A registratie had. Meteen die deurwaarder gebeld, bleek de provider doorgegeven te hebben dat ruim 400 euro
niet incasseerbaar was waardoor ik de hoogste registratie had gekregen.
Ik moest dit doorgeven aan BKR en het incasso bureau zou het ook aankaarten met de provider. Deze heeft gelijk een bericht gestuurd naar BKR en in 10 minuten was mijn registratie weg. Ik kreeg zelfs alle kosten van BKR vergoed. Ik zou dus zeggen treed in contact met het incasso bureau waar u alles mee heeft afgehandeld.

Gesloten