'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 » 28 jul 2018 22:26

Erthanax schreef:Over het privacy- of controleaspect van pin- of girale betalingen maak ik me overigens wel enigszins zorgen, vooral nu banken verplicht gaan worden de betaalgegevens ter beschikking tevstellen. Weliswaar nog alleen met expliciete toestemming van de rekeninghouder, maar het zou mij niet verbazen als dat een hellend vlak blijkt te zijn.

Inderdaad, gaat ze allemaal niets aan.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 28 jul 2018 23:18

Lady1234 schreef:
Erthanax schreef:Over het privacy- of controleaspect van pin- of girale betalingen maak ik me overigens wel enigszins zorgen, vooral nu banken verplicht gaan worden de betaalgegevens ter beschikking tevstellen. Weliswaar nog alleen met expliciete toestemming van de rekeninghouder, maar het zou mij niet verbazen als dat een hellend vlak blijkt te zijn.

Inderdaad, gaat ze allemaal niets aan.
Ik herinner nog maar eens aan de aankondiging van de ING, dat de gegevens van een account tegen betaling zouden worden doorgegeven aan derden om de ING-klant te mogen benaderen. Protest heeft ze weer in hun schulp doen terugtrekken, maar het geeft aan hoe 'onbevangen' er met de eenmaal aanwezige gegevens al actie gepland was. Ik krijg het tenminste benauwd te weten dat er partijen zijn die je hele hebben en houden per knopdruk kunnen uitprinten. Reden genoeg om één keer flink te pinnen en hanje contantje aanschaffingen te doen.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 28 jul 2018 23:23

@lady1234: maar het betalingsverkeer is sinds die tijd "aanzienlijk" gewijzigd. (Alleen "oudere" mensen (sorry! ik behoor er zelf ook toe) kennen de Maxis nog, evenals de brutale overvallen die er op gepleegd werden. Weesp was meen ik de meest geruchtmakende.)

Nu moet U een incassant nr hebben, wat toen nog niet het geval was. Dan kunnen we nog wel verder terugkijken naar bijv. de
"Eurocheque" (kent U hem nog ?) die ook als vervanging voor cash gebruikt kon worden. (mits je natuurlijk wel voldoende saldo op je rekening had!)

Dan gaan we dus een ondernemer iets opleggen terwijl de bank (of in dit geval de partner waarbij hij is aangesloten, in dit geval Maestro) verantwoordelijk is voor een goed functionerend systeem. Dat vereist updates, die uiteraard vooraf getest moeten worden. Maar soms, als het bijv. om een veiligheidslek gaat, is zo'n uitgebreide test niet mogelijk. Dat was precies wat er toen aan de hand was. Een update die voor de problemen zorgde.
Maar omdat Maestro wereldwijd actief is, is de impact tegelijkertijd eveneens groter als het fout gaat.
"cash" blijft dus een noodzaak voor het geval het electronisch systeem uitvalt.
Laatst gewijzigd door redhead55 op 28 jul 2018 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 jul 2018 00:06

redhead55 schreef:@lady1234: maar het betalingsverkeer is sinds die tijd "aanzienlijk" gewijzigd. (Alleen "oudere" mensen (sorry! ik behoor er zelf ook toe) kennen de Maxis nog, evenals de brutale overvallen die er op gepleegd werden. Weesp was meen ik de meest geruchtmakende.)

Nu moet U een incassant nr hebben, wat toen nog niet het geval was. Dan kunnen we nog wel verder terugkijken naar bijv. de
"Eurocheque" (kent U hem nog ?) die ook als vervanging voor cash gebruikt kon worden. (mits je natuurlijk wel voldoende saldo op je rekening had!)

Dan gaan we dus een ondernemer iets opleggen terwijl de bank (of in dit geval de partner waarbij hij is aangesloten, in dit geval Maestro) verantwoordelijk is voor een goed functionerend systeem. Dat vereist updates, die uiteraard vooraf getest moeten worden. Maar soms, als het bijv. om een veiligheidslek gaat, is zo'n uitgebreide test niet mogelijk. Dat was precies wat er toen aan de hand was. Een update die voor de problemen zorgde.
Maar omdat Maestro wereldwijd actief is, is de impact tegelijkertijd eveneens groter als het fout gaat.
"cash" blijft dus een noodzaak voor het geval het electronisch systeem uitvalt.
De eurocheque ken ik niet, was altijd al bij de Postbank/ING en die hadden betaalcheqes. Daar hoefde je geen voldoende saldo op je rekening voor te hebben. Ik weet dat van de Maxis omdat daar een familielid werkte.

Maar zoals gezegd, prefereer ik zelf nog steeds contanten. Ik had wel een grappige ervaring een tijdje terug, toen ik eens een keer bij uitzondering, een gering bedrag, pinde en dat door een storing twee keer afgeschreven werd. Stond er trouwens ‘s avonds weer bij, met excuses van ING, maar ik kan mij zo voorstellen dat als je toen een flink bedrag gepind had, veel mensen even in de problemen gekomen zouden zijn. Dat zou je dus met contanten niet gebeuren. Prrsoonlijk zie ik dus ook niet een probleem in het gebruik van contant geld.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked » 29 jul 2018 01:13

Betaaldata is al jaren erg geliefd bij de opsporingsdienst. Toestemming? Nope, gewoon voor betalen en hop...hele lijsten.
Cash geld is niet te duur voor ze, ze willen gewoon nog meer geld.
Deze economie maakt echt alles kapot voor geld... Zo maakte ik vorig jaar minder winst dan het jaar ervoor...of ik een lening wilde....huh?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 jul 2018 08:04

redhead55 schreef:Een storing bij Maestro, en niet eens in Nederland. Pintransacties lukten niet, althans met passen die voorzien waren van het Maestro logo.
En dat zijn in elk geval de 3 grootbanken RABO, ABN-AMRO en ING. Daar sta je dan met een volle boodschappenkar en geen cash op zak.
Of zoals wij, na een dineetje niet kunnen afrekenen. Maar ook Nederlanders in het buitenland konden niet pinnen of geld opnemen.
Hier lukte pinnen (uit de geldautomaat) in sommige gevallen wel. Zo ook bij mij en ik kon zo de restauranthouder alsnog cash betalen.
Geen enkel systeem is perfect en dus zal cash als backup gewoon moeten blijven. Want wat had de restauranthouder dan moeten doen ?
Zijn klanten "gijzelen" omdat ze (onvrijwillig) niet kunnen betalen ?
Hoe zou het anders moeten? Uit voorzorg altijd een paar honderd euro meenemen? Bij de kassa erachter komen dat er niet voldoende geld mee is? Ook leuk om te weten wat iedereen straks met een leuk geld bedrag over straat loopt, een zegen voor zakkenrollers.
Geen enkel systeem is veilig en waterdicht.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 29 jul 2018 08:58

Pinnen kost geldl!

Er bestaat een Stichting ter bevordering van het pinnen ...

Omdat er géén Stichting ter bevordering van cash-transacties bestaat, maar cash natuurlijk óók kosten veroorzaakt, hier een link waarin wordt uitgelegd wat de kosten en de verschillen voor de ondernemer zijn*):

http://pinnenzakelijk.nl/campagnes/slim ... t-contant/

*) Ik heb dit zèlf niet bestudeerd, ben ik toch een principiële fan ervan om zo min mogelijk te pinnen
om daarmee je gegevens niet te hoeven openbaren t.b.v. 'snuffelaars'.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar » 29 jul 2018 09:56

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 29 jul 2018 10:30

De Europese richtlijn PSD2 wordt ook in NL ingevoerd, wanneer is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens de DNB "verwacht de minister van Financiën dat PSD2 in Nederland in het voorjaar van 2018 is ingevoerd." Dat lijkt dus niet te lukken. Ik vind dat niet erg, want ik heb er geen enkele behoefte aan dat "derden" mijn betaalgegevens kunnen inzien en analyseren, en mij op basis daarvan "innovatieve diensten" aanbieden.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 29 jul 2018 10:34

fonsflons schreef:
atlas1302 schreef:Ga even een patatje oorlog afrekenen op de markt met uw pinpas :lol:
Opsteeds meer plekken is dat geen enkel probleem. Dat kan gewoon via een mobiel pin apparaatje (eventueel gekoppeld aan een smartphone.)
Nadeel is dat de ondernemer dan niet meer kan zeggen maar 200 patatjes oorlog verkocht te hebben die dag tegen de belastingdienst ipv 500.

Bij mijn ouders in het dorp was overigens wel een frituur waar je alleen cash kon betalen. Die paar keer per jaar dat ik daar was zag ik iedere keer meerdere mensen problemen hebben omdat ze geen cash geld bij zich hadden. Op mijn vraag waarom het in godsnaam niet mogelijk was om te pinnen kwam het klassieke argument PINKOSTEN te voorschijn. Op mijn vraag of die kosten opwogen tegen het verlies aan omzet had hij geen antwoord.
Mijn afhaalchinees heeft het tot begin dit jaar kunnen vermijden om te kunnen pinnen. "De ING-automaat staat aan de overkant van de straat" was steeds het excuus. Maar uiteindelijk zijn ze er tòch voor gezwicht.

NB. Afhaalbestellingen worden hier echter verder nog steeds cash-zonder-kassa-bonnetje afgerekend bij de niet-pinners .... !!

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 » 29 jul 2018 10:56

Een hele grote auto handelaar die ik ken in Nederland levert zijn karretjes alleen CASH! Vroeg eens waarom aan de beste man, pinautomaten genoeg en dat was zijn uitleg.

In mijn geval kom ik naar Nederland alleen maar met CASH, hoezo??. Ik heb alleen een Kaapverdische bank en een Revolut hulpje, omdat Nederlandse banken geen buitenlandse klanten meer willen hebben. Ik heb dus ook geen pinpas alleen die debet mastercard van Revolut dan.

Ik krijg van mijn bank max. 9000 euro contant mee om een gezellige trip naar Nederland te maken, ben Nederlander en ook nog eens wit met een Nederlands paspoort. Ik wil gewoon CASH betalen maar dat begint verleden tijd te worden, geld moet rollen toch het is niet voor niks rond!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 jul 2018 11:06

atlas1302 schreef:Een hele grote auto handelaar die ik ken in Nederland levert zijn karretjes alleen CASH! Vroeg eens waarom aan de beste man, pinautomaten genoeg en dat was zijn uitleg.
Is het dan niet vanwege dit soort acties dat er meer controle moet zijn? Natuurlijk, zonder zwart geld draait de economie ook niet, maar enkel cash verkopen is grotere bedragen geeft vragen.
atlas1302 schreef:In mijn geval kom ik naar Nederland alleen maar met CASH, hoezo??. Ik heb alleen een Kaapverdische bank en een Revolut hulpje, omdat Nederlandse banken geen buitenlandse klanten meer willen hebben. Ik heb dus ook geen pinpas alleen die debet mastercard van Revolut dan.
In Kaapverdië kennen ze geen pinpassen? En een creditcard? Met buitenlandse pinpassen/creditcards kan je gewoon betalen hier en geld opnemen. Daarbij willen banken best wel buitenlandse klanten hebben, maar geen klanten die in het buitenland wonen en verder geen connectie meer met Nederland hebben. Oftewel, rekeningen waar nagenoeg niets mee gebeurd van Nederlanders die hier niet meer wonen.
atlas1302 schreef:Ik krijg van mijn bank max. 9000 euro contant mee om een gezellige trip naar Nederland te maken, ben Nederlander en ook nog eens wit met een Nederlands paspoort.

Wees blij, vanaf € 10.000 moet u het geld aangeven bij de douane. Al vraag ik mij af waar u zoveel geld voor nodig heeft tijdens een vakantie. Overigens gelden deze bedragen ook voor gekleurde mensen met een Nederlands paspoort.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 29 jul 2018 11:25

NeoDutchio schreef:Daarbij willen banken (...) geen klanten die in het buitenland wonen en verder geen connectie meer met Nederland hebben. Oftewel, rekeningen waar nagenoeg niets mee gebeurd van Nederlanders die hier niet meer wonen.
Een familielid is onlangs teruggekeerd naar NL, na tien jaar in het buitenland te hebben gewoond (uitgeschreven geweest bij BRP). Al die jaren heeft hij bij een grote NL bank een rekening gehad, die vrijwel niet gebruikt werd.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 » 29 jul 2018 11:26

Wees blij, vanaf € 10.000 moet u het geld aangeven bij de douane
Dat weet ik en de bank ook natuurlijk en we kunnen hier in ieder geval mee vooruit, koop nu eenmaal veel en een container zit zo vol (snapt u het nu). U pint ook graag maar als daar 4.50 euro pinkosten tegenover staan dan wordt dat erg irritant.

Ja natuurlijk heb ik een Visa bankkaart van mijn regionale bank, werkt dat overal in Nederland?? Ik moet toch verplicht pinnen bij ...noem er maar een op! En dan sta ik erbij en kijk erna met mijn Visa en Revolut card want dat werkt niet.

Geeft niet joh, we zoeken wel een land uit waar het wel werkt en waar de euro`s rollen.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 29 jul 2018 11:49

Inmiddels is de topic-klacht om te moeten pinnen bij de plaatselijke apotheker aan het uitgroeien tot een internationaal thema ...
waar ik als topicstarter totaal geen probleem mee heb.

Mijn punt blijft, dat je héle doen en laten bij de apotheek in een plaatselijk dorpje en in héél Europa voor EU-autoriteiten per knopdruk uitgeprint kan worden en gezien er bij betalingen véél derde partijen zijn betrokken kan overal een lek/hack ontstaan.

Mijn cash-betaling is NIET aan een navoltrekbaar nummer gebonden.

Léve de vrijheid, die dus steeds meer beperkt dreigt te worden met verschillende argumenten, maar politiek economisch gewild door in de zakken, de tassen en onder het matras van de burger te willen kijken. Criminelen zijn inmiddels juist de witte-boord-daders en zijn dus intussen onherkenbaar in de bovenwereld en in de geldinstituten aangekomen.

Moeten pinnen (bij de apotheek) is dus uiteindelijk helemaal niet zo onschuldig als het op het eerste gezicht lijkt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 jul 2018 11:56

Juist pinnen bij de apotheek kan verstandig zijn, dan heb je een correct overzicht van de eventuele aftrekbare medische kosten.

Bevalt dat niet, ga naar een andere apotheek.

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 29 jul 2018 11:59

hänschen klein schreef:HIER ALLEEN PINNEN ... staat er tweemaal in chocaladeletters wanneer je de winkel binnenkomt.

Die letters zullen inmiddels wel gesmolten zijn vanwege de warmte. :oops:

In een naburig dorp zit een Chinees-Indisch restaurant waar niet gepind kan worden.
Als je daar een hapklare brok gaat halen dan moet je eerst verderop contanten uit de muur gaan halen om te kunnen afrekenen.
Mocht je in de zaak gaan eten dan moet je een inschatting maken van wat je ongv. kwijt zou kunnen zijn en dat uit de muur halen in de hoop dat je genoeg hebt gehaald.
Handig voor de klant :nee.
Handig voor de eigenaar: misschien wel ?
Als reden om geen pin-apparaat te hebben wordt er aangegeven dat het "te duur" is, al hebben vele (vaste) klanten daar zo hun twijfel over.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 29 jul 2018 12:11

Lady1234 schreef:Juist pinnen bij de apotheek kan verstandig zijn, dan heb je een correct overzicht van de eventuele aftrekbare medische kosten.

Bevalt dat niet, ga naar een andere apotheek.
Dan zal ik dus een omweg moeten maken ...

- òf ... via de mededingingsautoriteit, want, zoals eerder aangegeven, zijn de twee plaatselijke apothekers dezelfde franchise/eigenaar met dezelfde PIN-dwang. Ergens een ongewenste blokkade t.a.v. de gewenste marktwerking dus ook buiten het PIN-probleem om.

- òf... ik moet er 15 km voor omrijden, voor een aankoop bij de eerstvolgende apotheek, een uitleveringspost van een apotheek die nog verder weg een stenen winkel heeft.

- òf ... zal een deelnemer aantipte, online bestellen. Maar dan staat alles weer geregistreerd. Gebruik en betalingen!

Het gaat (uiteindelijk) eerder om de PIN-dwang, want inderdaad zijn het artikelen die ik nog elders kan inkopen met cash.

De aftrekbaarheid is helemaal niet het probleem, daar je zèlf aangeeft hoe hoog de kosten waren en alle bonnetjes in een schoenendoos kunt mikken. Bewijs is er niet nodig, behalve bij een eerder zeldene controle, waarvoor de inspecteur standaard geen tijd en geen zin in zal hebben.

Senso

Ongelezen bericht door Senso » 29 jul 2018 12:20

stofzuigertje schreef:Ga in Duitsland wonen! Daar is Contant nog steeds populair.
Jaja, als het je niet bevalt dan rot je maar op. Dat hebben we al vaker gehoord.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 jul 2018 12:29

@hänschen klein

“”””
Het gaat (uiteindelijk) eerder om de PIN-dwang, want inderdaad zijn het artikelen die ik nog elders kan inkopen met cash”””””

Dat dan maardoen dan,

Gesloten