LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

HIER ALLEEN PINNEN ... staat er tweemaal in chocaladeletters wanneer je de winkel binnenkomt.

Dat staat en hangt er bij onze apotheek al jaren, maar je kon altijd gewoon via de (zichtbare kassa) afrekenen. Tot eergisteren!

Bij onze plaatselijke AH en LIDL is de rij met het bordje 'u kunt aan deze kassa alleen pinnen' altijd korter of zelfs helemaal zònder klanten, maar ... daar kan ik tenminste nog uitzoeken waar ik wil aansluiten met mijn boodschappenwagentje. Bij onze apotheek echter niet. De dichtsbijzijnde tweede apotheek in onze stad is namelijk van dezelfde keten-franchisenemer en een derde apotheek is er dan voorlopig niet, behalve in de volgende stad.

Natúúrlijk mogen winkels cash weigeren, natúúrlijk bepaalt de eigenaar wat en hoe hij/zij iets wil verkopen en afrekenen en natúúrlijk is de eigenaar verantwoordelijk voor het personeel en wil overvallen mogelijkst al preventief vermijden. Maar tòch had ik het beklemmende gevoel, dat Nederland van zijn cash helemaal af wilde ... wilde!, want de elektronische storingen geven momenteel even lucht om cash tòch maar niet helemaal te gaan/kunnen verbannen.

Ik zocht het tòch eens op of cash nu wèl of niet nog een wettig betaalmiddel is ... wat denkt u spontaan ...
zonder de volgende link al te hebben gelezen?

https://blog.iusmentis.com/2016/01/18/m ... t-je-pint/
Laatst gewijzigd door Radar op 30 jul 2018 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid; overmatig hoofdlettergebruik maakte het wat schreeuwerig

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan stuurt de apotheek maar een factuur.

stofzuigertje

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem is dat het soms niet rendabel is.

De meeste medicijnen zijn gratis of via eigen risico van €385,- en voor een paar betalingen wisselgeld met diefstal risico houden en nog dagelijks wegbrengen werd wekelijks....
Ik vermoed dat dit de echte oorzaak is.

Ook de Bus en enkele maaltijd bezorgers met Pizza of Chinees hebben dit gedaan na berovingen.
Het is niet leuk maar omdat vele gingen pinnen zal er nog meer contant verdwijnen en als je het niet wilt...
Ga in Duitsland wonen! Daar is Contant nog steeds populair.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zijn al veel meer zaken/bedrijven die alleen pinnen toestaan, ik ken bakkers (zo komen ze niet aan geld wat vele mensen in handen hadden), parkeerautomaten, en er zijn er meer, denk even aan bussen. Dus geen risico van overvallen, wisselfouten, hygiëne, eenvoudige kascontrole en geen optie om te stelen. Dus ik zie het probleem niet. Ik heb wel gehoord (geen bron bekend) dat gemeentehuizen en pin en cash MOETEN accepteren. Echter pinnen only, voor mij oké.

stofzuigertje

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Benzine pompen met alleen Pin zijn goedkoper dan bediening dus hoewel ik graag contant betaalde, bij de pomp liever niet!

Tevens 24 uren open en dat lukt niet met contant bij kassa....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:Dan stuurt de apotheek maar een factuur.
Stuur dan maar een factuur ... en er worden (niet altijd) factureringskosten berekend.
Grappig, dat er ook situaties zijn waarbij juist bij cash-betalingen met een cash-opslag gerekend wordt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik gebruik al jaren vrijwel geen cash geld meer.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door renewouters »

Misschien moeten retailers die cash accepteren de kosten daarvoor (inclusief verzekeringen tegen berovingen, nazorg aan personeel dat bedreigd wordt tijdens een overval, etc) gewoon doorberekenen aan klanten die cash willen betalen. Lijkt me een win-win situatie.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een apotheek haalt men medicijnen en die declareert de apotheker bij de zorgverzekeraar als men een naturapolis heeft.

Ik ken een paar mensen die een restitutiepolis hebben en liever zelf de factuur ontvangen voor hun medicijnen en die krijgen ze ook zonder extra kosten. Geen cash of pin nodig bij een apotheek.

Alsof een kantinekaart nou zo’n goed voorbeeld is.

stofzuigertje

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik kan bij mijn apotheek zowel met Contant als Pin niets betalen.....
De online Apotheek van E Pharma....

Dit omdat die de keuze geeft uit meerdere merken en beetje bijbetalen en niet nummer trekken en lang wachten.
Vaak nog voordeliger ook!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:Ik gebruik al jaren vrijwel geen cash geld meer.
Dat zou men met uw naam toch niet zeggen. :lol:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

stofzuigertje schreef:Het probleem is dat het soms niet rendabel is.

De meeste medicijnen zijn gratis of via eigen risico van €385,- en voor een paar betalingen wisselgeld met diefstal risico houden en nog dagelijks wegbrengen werd wekelijks....
Ik vermoed dat dit de echte oorzaak is.

Ook de Bus en enkele maaltijd bezorgers met Pizza of Chinees hebben dit gedaan na berovingen.
Het is niet leuk maar omdat vele gingen pinnen zal er nog meer contant verdwijnen en als je het niet wilt...
Ga in Duitsland wonen! Daar is Contant nog steeds populair.
In Deutschland is het gras echter allang niet meer veel groener! Europa is aangezegd namelijk!

Momenteel wordt er in op europees niveau overlegd om àlle cash-betalingen v.a. € 5.000,- europabreed, zoals in Italië e.a. te gaan verbieden. Niet omdat het goedkoper is voorde zakenlieden, óók niet omdat het hygiënischer is (goed argument overigens) en ook niet als een onderdeel van de diefstalbestrijding, een enquête van de Consumentenbond geefttenslotte nog aan, dat plastikgeld nogal wat onveiligheidsgevoelens veroorzaakt.

Hèt argument is een betere controle van de uitgaven van de burgers ... netjes ondergebracht onder de titel: witwasbestrijding!

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:Bij een apotheek haalt men medicijnen en die declareert de apotheker bij de zorgverzekeraar als men een naturapolis heeft.

Ik ken een paar mensen die een restitutiepolis hebben en liever zelf de factuur ontvangen voor hun medicijnen en die krijgen ze ook zonder extra kosten. Geen cash of pin nodig bij een apotheek.

Alsof een kantinekaart nou zo’n goed voorbeeld is.
Er zijn veel artikelen te koop bij een apotheker die niet vergoed worden door welke verzekeraar dan ook en dus met contant geld of pin betaald moeten worden. Denk aan zelfzorgmiddelen, make-up artikelen, zakken drop.

Ook bij mijn apotheek alleen betalen met pin, no problem.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Ik gebruik al jaren vrijwel geen cash geld meer.
Dan geldt het argument 'witwasbestrijding' in uw geval dus niet, omdat al uw uitgaven al gecontroleerd (kunnen) worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

hänschen klein schreef: Bij onze plaatselijke AH en LIDL is de rij met het bordje 'u kunt aan deze kassa alleen pinnen' altijd korter of zelfs helemaal zònder klanten
Dan woon je blijkbaar in een bejaarden buurt of in een bij beun buurt. En waarom moet die topictitel in dat schreeuwerige capslock? Nergens voor nodig.

Ik heb ook al jaren geen cash meer op zak. Leve de pin.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Voor's en tégen's ... HIER ALLEEN PINNEN!

https://financieel.infonu.nl/geld/10683 ... tegen.html

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

ZeerPrivé schreef:
hänschen klein schreef: Bij onze plaatselijke AH en LIDL is de rij met het bordje 'u kunt aan deze kassa alleen pinnen' altijd korter of zelfs helemaal zònder klanten
Dan woon je blijkbaar in een bejaarden buurt of in een bij beun buurt. En waarom moet die topictitel in dat schreeuwerige capslock? Nergens voor nodig.

Ik heb ook al jaren geen cash meer op zak. Leve de pin.
- kapitaalletters !! worden voornamelijk op deze borden gebruikt en dat heb ik weerspiegeld....
- dat de titel herhaald wordt ligt aan de opmaak via de software die bij dit forum gebruikt wordt
- géén buurt met beun de bejaarden
- tenslotte is het gebruik van cash of pin ZeerPrivé

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Cash ...

is een argument om te gaan/kunnen consuminderen?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om voortaan alleen nog maar met contant geld te betalen, maar dit is niet altijd haalbaar.

http://positiefbesparen.nl/psychologie/ ... wat-beter/

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:Ik gebruik al jaren vrijwel geen cash geld meer.
Dan geldt het argument 'witwasbestrijding' in uw geval dus niet, omdat al uw uitgaven al gecontroleerd (kunnen) worden.
Ik kan me slecht voorstellen dat dat het argument van jouw apotheek is :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, in de meeste gevallen is pinnen wel zo handig voor beide partijen. Consumenten staan er vaak niet bij stil dat het aanhouden van contant geld voor een ondernemer nogal wat kosten met zich meebrengt, naast de veiligheidsrisico's. Ik heb er alle begrip voor.

De blog van Arnoud Engelfriet begint met de opmerking dat de term "wettig betaalmiddel" niet in de wet voorkomt. Om misverstanden te voorkomen, dat geldt alleen voor het genoemde artikel BW 6:112. Elders komt het wel degelijk voor.

Gesloten