LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Peter van Beek
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 19:53

Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Peter van Beek »

Eind 2014 is mijn vader plotseling overleden. Binnen vijf jaar zal ik mijn kindsdeel moeten opeisen.
Een trieste situatie. Zelfs de uitstorting van het as van mijn vader op zee heeft mijn moeder geheim gehouden. Per toeval kwam ik iemand tegen die vroeg hoe de uitstorting was geweest.
Mijn moeder heeft nooit veel met mij als kind opgehad. Er waren geen conflicten en ik ben als kind vaak bij mijn oma ondergebracht. Op jonge leeftijd heb ik het ouderlijk huis verlaten en mijn moeder kon zich hier uitstekend in vinden. Opgeruimd staat netjes.
Mijn broer die zeer talentvolle kinderen heeft ligt wel goed bij mijn moeder. In de afgelopen decennia is daar al het nodige geld naartoe is gegaan. Het heeft geen zin om je hier boos over te maken. Het is wat het is.

Het opeisen van mijn kindsdeel heeft als doel het door te storten naar mijn eigen meerderjarige kinderen. Ik hou er rekening mee dat ik wellicht onterft ben en de mogelijkheid bestaat dat mijn moeder het geld inmiddels heeft doorgestort naar haar oogappels. Ze beschikt nog wel over een eigen huis waar ze momenteel woont.

Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Is het nu zinvol om het kindsdeel via een rechtsbijstandverzekering op te eisen of dit via de notaris te laten lopen. In het laatste geval zullen de kosten hoger zijn.

Graag advies en tips.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Erthanax »

U zit in een treurige situatie.
Er zijn heel wat vragen die beantwoord moeten worden. Als erfgenaam of legitimaris hebt u een verstrekkend recht om die antwoorden te krijgen.

Als ik u was zou ik direct contact opnemen met uw rbv, om te vragen wat zij voor u kunnen betekenen. U kunt ook zelf een erfrechtadvocaat inschakelen. Bij de notaris is een eerste, informatief gesprek vaak kosteloos, of tegen een zeer gering tarief.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kent uw rechtsbijstandsverzekering wel een dekking voor erfrechtkwesties?

U schrijft: “Het opeisen van mijn kindsdeel enz.......” Maar als uw vaders een langstlevende testament had, of geen testament, kunt u alleen eisen dat uw kindsdeel wordt vastgesteld. U kunt dus geen uitbetaling eisen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat bedoel je met “opeisen van je erfenis”? Zo lang je moeder nog leeft, is je kindsdeel niet opeisbaar. Het is feitelijk niets meer dan een theoretisch recht, waarbij het heel goed zo kan zijn dat op het moment dat de vordering wél opeisbaar wordt, dus bij overlijden van je moeder (als ze tenminste niet opnieuw getrouwd is) er niets meer resteert van jouw kindsdeel.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door piet987654 »

Zoek eens uit of de plaatselijke notaris een gratis spreekuur heeft, deze kan U goed op weg helpen.
Een eigen kind onterven kan niet. U kunt uw kindsdeel pas in handen krijgen als uw moeder ook is overleden.
Echter U moet dan maar hopen dat uw erfdeel nog in bezit is van uw moeder. Zij mag dat geld gewoon helemaal opmaken.
LET OP: Als uw moeder ooit ook overlijd, ga alleen beneficair akkoord met de erfenis.. U zult niet de eerste, en ook niet de
laatste zijn die denkt veel te erven maar er pas te laat achter komt dat er grote schulden worden ge-erfd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Inderdaad heeft helaas ieder huis zijn kruis.

Door uw verleden bent u al vroeg uw eigen koers gaan bepalen.
Mijn inbreng is, of u wèrkelijk achterom wilt kijken en uw gemoed om een paar centen wilt belasten met deze kwestie. U kunt momenteel niets opeisen, daarin zult u vooreerst moeten berusten. U kunt m.i. bij een groter vermogen dan een paar centen en wanneer het u vanuit uw hart om 'uw verdiende/vermeende rèchten' gaat, beter een notaris het hele verhaal voor u laten volgen, zodat u zich in beste handen weet zonder (telkens) belast te hoeven worden. Doe een gratis intake-gesprek en beslis dàn wanneer u uw kansen en kosten kent.

Suc6 gewenst.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het lijkt mij in uw situatie toch raadzaam actie te ondernemen. U weet niet of u "onterft" bent. Mocht dat wel zo zijn, dan moet u toch binnen vijf jaar na het overlijden uw legitieme portie opeisen. U krijgt die dan weliswaar nog niet, maar anders loopt u de kans na het overlijden van uw moeder inderdaad met lege handen te staan, ook al is er dan nog wel vermogen aanwezig; zie bv hier. Onder punt 5 staat daar

Let wel dat – ook al is de legitieme nog niet opeisbaar – er wel binnen vijf jaar na het overlijden van de ouder kenbaar aanspraak gemaakt moet worden op de legitieme. Deze termijn van 5 jaar is een vervaltermijn, dat betekent dat verlenging daarvan niet mogelijk is.

Om vast te kunnen stellen hoe groot de legitieme is, of hoe groot uw erfdeel, moet uw moeder u de boedelbeschrijving geven (zie bv hier).

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:Het lijkt mij in uw situatie toch raadzaam actie te ondernemen. U weet niet of u "onterft" bent. Mocht dat wel zo zijn, dan moet u toch binnen vijf jaar na het overlijden uw legitieme portie opeisen. U krijgt die dan weliswaar nog niet, maar anders loopt u de kans na het overlijden van uw moeder inderdaad met lege handen te staan, ook al is er dan nog wel vermogen aanwezig; zie bv hier. Onder punt 5 staat daar

Let wel dat – ook al is de legitieme nog niet opeisbaar – er wel binnen vijf jaar na het overlijden van de ouder kenbaar aanspraak gemaakt moet worden op de legitieme. Deze termijn van 5 jaar is een vervaltermijn, dat betekent dat verlenging daarvan niet mogelijk is.

Om vast te kunnen stellen hoe groot de legitieme is, of hoe groot uw erfdeel, moet uw moeder u de boedelbeschrijving geven (zie bv hier).
Alhoewel ik geklikt heb dat ik 'dit leuk vind', is het helemaal nietwerkelijk leuk, maar vooral een goed onderbouwd antwoord.
Klaarblijkelijk kan enkel de topicstarter een regel aanklikken "beste antwoord' ( :?: ), anders had ik het al wel gedaan.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goede aanvulling van Erthanax. Zo zie je gelijk hoe belangrijk juist gebruik van termen is. Je kunt je legitieme portie niet opeisen, maar je moet er wel op een bewijsbare manier aanspraak op maken.

En om je vraag concreet te beantwoorden: dat hoeft dus niet via je rechtsbijstand of via de notaris (dat laatste kan uberhaupt niet). Je kunt het gewoon via een aangetekend brief, of, als je nog meer zekerheid wilt, via een deurwaardersexploot doen.

Peter van Beek
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 19:53

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Peter van Beek »

Hartelijk bedankt voor alle tips en adviezen. Ik ga het verder uitzoeken en aan de slag.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou ook nog eenvoudig eerst kunnen nagaan of er wel een testament was van uw vader, want zou dat er niet zijn, dan zou u ook niet “onterfd” kunnen zijn, waardoor u tijdig een beroep zou moeten doen op uw legitieme portie.

Dat nagaan kunt u doen bij het Centraal Testamenten Register. U krijgt dan te horen of er al dan niet een testament was en ook bij welke notaris dat berust. U krijgt niet de eventuele inhoud te horen.

Opvragen is gratis.

Peter van Beek
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 19:53

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Peter van Beek »

Bedankt!

Peter van Beek
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 19:53

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Peter van Beek »

Toch nog een vraag: mijn vader is in december 2014 overleden. Binnen vijf jaar zal ik mijn deel moeten opeisen. Is dat dan in 2018 of voor december 2019?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Informatie over het opeisen van mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

December 2014 plus vijf is december 2019.

Gesloten