Pagina 2 van 7

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 20 okt 2018 10:35
door jonis
16again schreef:
20 okt 2018 10:21
Te boek als wanbetaler? Daar gaat een heel traject aan vooraf, beginnend met 14-dagen brief. En de energiemaatschappijen kunnen onderling slecht betalende klanten registreren, ik verwacht niet dat de curator dit kan. En er tijd in gaat steken.

In het geval van TS is er dmv maandelijkse voorschotten circa duizend euro teveel betaald. Als je dit van de curator terug moet krijgen, kun je achteraan sluiten bij andere schuldeisers. Storneren kan dus voordelen hebben.
Wel is het toegestaan om je maandbedrag naar beneden bij te stellen. Volgens EnergieFlex kan dat via de ‘Mijn EnergieFlex’ omgeving. Dit kan verstandig zijn als je in de voorgaande periode een te hoog voorschot hebt betaald.
Voorschot op 0,- of 1,- zetten
1000,- teveel betaald. Met 3100,- gas stoken per jaar in de winter is zo'n 4-500,- gas per maand. Met dit verbruik zal TS ook al begonnen zijn met stoken verwacht ik. Dan verdwijnt het overschot als sneeuw voor de zon. Daarbij is er natuurlijk ook nog het stroomverbruik.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 20 okt 2018 17:36
door Altimm
EnergieFlex kan november niet meer leveren dat is al contractbreuk, als ik achteraan mag aansluiten ben ik de haas nu mag de curator aangeven voor hoeveel ik de haas ben omdat ik nog steeds teveel voorschot heb betaald dus ik ben zeker geen wanbetaler. Voor dat ik een aanmaning krijg moet energieflex al hebben gemeld hoe het verder gaat dus mochten ze doorstarten in het meest gunstige geval kan ik alsnog betalen. Daarnaast is het niet mogelijk dat je de inning van de maand nota op 0 euro te zetten je kan maar iets van 10% bijstellen.

Wat me opvalt is dat niemand het gek vindt dat in maart april energieflex op elke vergelijkingssite op 1 stond met een laag tarief gas en wellicht dus veel nieuwe klanten heeft ontvangen die allemaal de zomermaanden teveel hebben betaald aan energieflex die voor de winter surseance heeft aangevraagd. Ik vraag me werkelijk af of de klanten straks betalen en er geen nette afrekening komt van de curator.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 20 okt 2018 17:42
door Lady1234
Misschien dat niet iedereen in maart of april naar een vergelijkingssite heeft gekeken? Ik in ieder geval niet.

En de tarieven van een energieboer voor gas en licht hoeven nog niet de doorslag te geven.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 20 okt 2018 17:51
door Altimm
Begrijp ik maar met 4.300 m3 gas tikt dat wel erg snel aan, en ja er is muur isolatie en vloerisolatie en dubbel glas etc. nu als laatste een nieuwe cv genomen in de hoop op een lager gasverbruik, omdat niemand kan zeggen waarom die zo hoog is. Als de nieuwe cv ook niks doet laat ik de meter testen van liander anders weet ik het ook niet meer.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 24 okt 2018 14:43
door datbenikdus
Hoe vaak kun je je voorschot bedrag verlagen? Dagelijks? Zodat je bij 't naderende faillissement zo min mogelijk geld kwijtraakt van je betaalde voorschotten ? Ik ga er vooralsnog van uit dat ik als kleine klant achteraan moet sluiten en grote schuldeisers, banken belasting etc. het eerst komen. En in t ergste geval kan fluiten naar enkele honderden euro's. Ondertussen heb ik wel de verplichting om te betalen aan een failliet gaande organisatie, wetende dat een gedeelte van mijn voorschot, verdwijnt.


Ondanks allerlei goedbedoelde adviezen van o.a. Energieflex zelf en de Consumentenbond om "rustig" af te wachten, denk ik dat je zelf ook actie kunt ondernemen. Zoals voorschot bedrag zo veel mogelijk te verlagen. En eventueel maandbedrag te storneren. Afhangende wat er na 31 oktober a.s. besloten word over de toekomst van Energieflex.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 24 okt 2018 14:54
door datbenikdus
Altimm schreef:
20 okt 2018 17:36
EnergieFlex kan november niet meer leveren dat is al contractbreuk, als ik achteraan mag aansluiten ben ik de haas nu mag de curator aangeven voor hoeveel ik de haas ben omdat ik nog steeds teveel voorschot heb betaald dus ik ben zeker geen wanbetaler. Voor dat ik een aanmaning krijg moet energieflex al hebben gemeld hoe het verder gaat dus mochten ze doorstarten in het meest gunstige geval kan ik alsnog betalen. Daarnaast is het niet mogelijk dat je de inning van de maand nota op 0 euro te zetten je kan maar iets van 10% bijstellen.

Wat me opvalt is dat niemand het gek vindt dat in maart april energieflex op elke vergelijkingssite op 1 stond met een laag tarief gas en wellicht dus veel nieuwe klanten heeft ontvangen die allemaal de zomermaanden teveel hebben betaald aan energieflex die voor de winter surseance heeft aangevraagd. Ik vraag me werkelijk af of de klanten straks betalen en er geen nette afrekening komt van de curator.
Net gebeld met Energieflex, klantenservice. 22 Oktober zijn ze failliet verklaard en nu is het afwachten welke andere energiemaatschappij de boel overneemt.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 24 okt 2018 21:31
door NiekN
Ik heb een contract van 1jaar met deze partij, vanaf april is mijn contract ingegaan. Ik heb ff grofweg uitgerekend wat ik voor een schade post zou hebben , en dat blijkt ongeveer 400 euro te zijn, met uitzondering van de welkombonus van 165 euro
Deze schade post geldt als ik allen moet betalen en niets terug krijg.

Iedereen betaalt eigenlijk in de zomer deels voor de winter. in de zomer verbruik je weinig en in de winter veel energie(maandlasten zijn hetzelfde)
Tevens heb ik zonnepanelen, waardoor mijn verbruik in de zomer extra laag is.

Als ik een eindafrekenig krijg, zou ik eigenlijk nog geld krijgen van Energieflex, De vraag is krijg je nog wel geld nu ze op de fles zijn?
Geld terugvragen moet via de curator, en ja eerst de grote spelers dan het gewone man :evil:

Ik lees op forums verschillende adviezen, waarbij ook sommige tegenstrijdig zijn.

- moet ik nu mijn geld terug vorderen via de bank (storneren de laatste 2mnd)
- of eigenlijk een ander meterstand doorgeven( de opgewekte stroom niet doorgeven)
- of gewoon afwachten en hopen dat je je eigen geld terug krijgt(kleine kans)


wat is wijsheid???

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 25 okt 2018 16:30
door Lady1234
Als u geld terug krijgen een kleine kans vindt, zou ik maar twee maanden storneren. En dan verder afwachten.

Hoewel ik mij afvraag, of bij een failliet bedrijf gestorneerd kan worden.

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/energ ... -hetzelfde

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 26 okt 2018 17:07
door Altimm
Storneren of dat nu nog lukt weet ik niet wel dat de klanten nu zijn overgenomen door innova energie die ongeveer de duurste is met gas in flex tarieven dus van 0,59 naar 0,75 per m3. Of energieflex de oktober maand nog gaat innen is ook niet duidelijk. Gezien de stand tot nu toe ben ik wel blij dat ik 2 maanden heb gestorneerd anders was ik zeker voor 1.000 euro het schip in gegaan.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 26 okt 2018 17:32
door Lady1234
Maar u kunt nu overstappen.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 26 okt 2018 19:04
door Ivo.w
Moneyman schreef:
19 okt 2018 16:05
Vooralsnog heb jij in ieder geval geen rechtsgrond voor het storneren. Reken dus op een incassotraject met bijbehorende kosten.

Nu ben ik toch benieuwd. In de maanden april-oktober is het maandelijks betaalde voorschot doorgaans 2 tot 3 keer hoger dan de werkelijke gebruikskosten. Nu vast staat dat de overeengekomen levering niet meer plaats zal vinden, kun je niet anders stellen dat er aan voorschotten flink meer betaald is dan wat er geleverd is. Normaal wordt dit teveel betaalde in de zomermaanden recht getrokken met het gasverbruik van de winter. 's Winters betaal je normaal gesproken veel minder maandelijks voorschot dan het werkelijke energieverbruik in de winter.

Nu reeds vaststaat dat er wél een flink bedrag aan voorschotten betaald is, maar er niet door de gecontracteerde leverancier geleverd zal worden, kan een deel van de reeds in rekening gebrachte voorschotten aangemerkt worden als onverschuldigde betaling. Door één of twee termijnen te storneren ontstaat in geval van TS vermoedelijk géén schuld bij de energieleverancier.

Uit een jaar/eindafrekening kan natuurlijk wel blijken dat er teveel gestorneerd is, bijvoorbeeld als het voorschot eigenlijk veel te laag was om ook het winterse verbruik af te dekken, waardoor wel een schuld bij de energieleverancier is ontstaan.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 26 okt 2018 19:07
door Lady1234
Altimm schreef:
26 okt 2018 17:07
Storneren of dat nu nog lukt weet ik niet wel dat de klanten nu zijn overgenomen door innova energie die ongeveer de duurste is met gas in flex tarieven dus van 0,59 naar 0,75 per m3. Of energieflex de oktober maand nog gaat innen is ook niet duidelijk. Gezien de stand tot nu toe ben ik wel blij dat ik 2 maanden heb gestorneerd anders was ik zeker voor 1.000 euro het schip in gegaan.
U kunt een incasso via internetbankieren ook tegenhouden.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 26 okt 2018 19:22
door wilhelmima1

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 26 okt 2018 20:19
door Lady1234
En dan maar eind van de maand een extra hoge stand opgeven van de meters. Dat beperkt uw “verlies”.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 01 nov 2018 18:54
door ingridje
zit met hetzelfde probleem en heb op advies op internet mijn maandbedrag van oktober gestoneerd bij de bank wat ook gelukt is. Echter vandaag krijg ik een aanmaning van energieflex. Toch betalen?

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 01 nov 2018 19:08
door Theotrucker
Ik zou niet betalen en een brief retour sturen en vragen voor de definitieve afrekening. Hier zijn de meningen over verdeeld. Maar wat bij de curator is krijg je nooit meer terug.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 01 nov 2018 19:11
door Lady1234
Energieflex bestaat niet meer, dus die aanmaning zou dan van de curator moeten komen. Vanaf vandaag bent u ondergebracht nij Innova.

Denkt u dan veel tegoed te hebben van Enerieflex?

U bebt na deze aanmaning in ieder geval 14 dagen de tijd om zonder kosten te betalen. Persoonlijk zou ik in ieder geval wachten met betalen, maar ik kan dat niet voor u beslissen.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 01 nov 2018 19:58
door Bob Schurkjens
Wat staat er precies in die aanmaning en van wie is deze afkomstig? Het rekeningnummer moet ook veranderd zijn.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 02 nov 2018 09:40
door E.B.S.
Beste forumleden,

Ook ik was klant van 16 juni tot 1november 2018.
Ons voorschot was 140,44 euro. Totaal betaald 621,76 euro.

Mijn verbruik tot 1 november was. 108 m3. gas.
Daltarief stroom. 374 kw.
Normaal tarief stroom. 376 kw.
Uitgerekend is dit totaal inclusief alle bijkomende kosten 268,88 euro.

Ook ik heb de maand oktober en september gestorneerd.
Totaal heb ik na stornering dus 340,88 euro betaald.
Dus moet ik nog 72 euro van hun ontvangen.
Was deze stornering gerechtvaardigd?

Groet,
E.B.S.

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Geplaatst: 02 nov 2018 11:32
door WimTim
Het blijkt dat InnovaEnergie de klantgegevens van EnergieFlex heeft opgekocht. Zij weten dus nu al mijn persoonlijke NAW gegevens, inclusief mijn bankrekening nummer. Ik heb aangifte gedaan bij de autoriteit persoonsgegevens.
InnovaEnergie stuurt de leveringsovereenkomst mee en zegt dat ze automatische incassso van mijn bank gaan innen.
Ik heb ze laten weten dat ik nooit een leveringsovereenkomst met Innova Energie heb ondertekend en dat er dus derhalve geen sprake kan zijn van een geldige leveringsovereenkomst.
Ook heb ik InnovaEnergie laten weten dat ik nooit toestemming heb gegeven aan hen voor een automatische incasso en dat ze dat ook niet moeten gaan doen. Alle bedragen ga ik onmiddellijk storneren.
Voor wat betreft EnergieFlex heb ik zelf uitgerekend wat ik ze nog tot 1 november verschuldigd ben. Dat is ongeveer 15 euro. (De laatste 2 betalingen heb ik gestorneerd). En gezien mijn verbruik hebben ze daar dus ook geen recht op. Wanneer je het betaald vrees ik, ben je het kwijt.
Per 1 november ben ik direct overgestapt naar een andere energie leverancier.