Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is het wenselijk, dat consumenten verplicht worden te gaan pinnen ipv contante betaling?

Ja, ik betaal toch altijd al met pin of contactloos
11
27%
Nee, ik bepaal hoe ik wil betalen en niet de ondernemer.
6
15%
Nee, contant geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel en moet ook als dusdanig geaccepeerd worden.
23
56%
Geen mening.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 41

angel1978

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door angel1978 » 26 nov 2018 09:14

Lady1234 schreef:
26 nov 2018 00:18
Ja, “pinstoringen” wel erg grappig. Ik betaal als het even kan contant.

Tijdje terug, niet in portemonnee gekeken, moest ik even afrekenen bij Jumbo. Gering bedrag. Ca. € 20,00, maar ik trof het, die dag werden alle pin betalingen van ing dubbel afgeschreven. Geen ramp, volgende dag stond het er weer bij.

Maar je zult maar een tv van €1.500 of zo gekocht hebben, kon je nadien wellicht geen boodschapoen meer doen.

Persoonlijk snap ik de aversie tegen contant geld niet.
Ik snap die aversie tegen elektronische betalingen dan weer niet. Ik mijd alle plekken waar alleen nog cash kan worden betaald ( die hebben pech ) en zoveel mogelijk kassa's en plekken waar ook nog anders kan worden betaald dan via pin. En daarin ben ik echt niet meer de enige.

Kijken in de portemonnee naar je cash geld? Dat wordt lastig :mrgreen:

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 26 nov 2018 09:19

Wat ik niet snap is dat mensen steeds maar weer blijven schermen met hun "het is toch een wettelijk betaalmiddel". Dat is echt zo'n geval van klok en klepel. Dat het een wettelijk betaalmiddel is wil niet zeggen dat het een verplicht en opgelegd betaalmiddel is. Altijd die reacties als het gaat om afronden ook. "Als ik wil betalen met 1 en 2 eurocenten dan heeft de winkel dat maar te accepteren, want het is toch een wettelijk betaalmiddel".

Maar goed, het blijft lastig, als ik de stand van de poll bekijk vind ik het zelfs bedroevend.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 26 nov 2018 09:24

Dat mensen graag zelf willen bepalen hoe ze betalen vind ik niet het ergste.. dat ze om die vrijheid te bereiken echter dezelfde vrijheid bij een ander willen wegnemen vind ik dan wel weer verontrustend.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 26 nov 2018 09:35

berndv schreef:
26 nov 2018 09:19
Wat ik niet snap is dat mensen steeds maar weer blijven schermen met hun "het is toch een wettelijk betaalmiddel". Dat is echt zo'n geval van klok en klepel. Dat het een wettelijk betaalmiddel is wil niet zeggen dat het een verplicht en opgelegd betaalmiddel is. Altijd die reacties als het gaat om afronden ook. "Als ik wil betalen met 1 en 2 eurocenten dan heeft de winkel dat maar te accepteren, want het is toch een wettelijk betaalmiddel".

Maar goed, het blijft lastig, als ik de stand van de poll bekijk vind ik het zelfs bedroevend.

Gelukkig is de wereld groter dan die 24 mensen die gestemd hebben.
Verder ben ik het helemaal met u eens.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 26 nov 2018 22:58

berndv schreef:
26 nov 2018 09:19

Het zou mij niet verbazen dat als het andersom was (een winkelier die alleen cash accepteert) de polluitslag precies andersom was. Veel Nederlanders hebben nogal een hoog Calimero gehalte, dus als "de hoge heren" iets besluiten ben je per definitie tegen.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 26 nov 2018 23:41

Dacht je niet dat als er alleen per pin betaald kan worden , dat nederland failliet gaat . Nou ik denk het wel .

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 27 nov 2018 07:09

gosewijn schreef:
26 nov 2018 23:41
Dacht je niet dat als er alleen per pin betaald kan worden , dat nederland failliet gaat . Nou ik denk het wel .
Nee, denk ik niet. Waarom zou Nederland dan failliet gaan?

Betaal je je huur ook nog steeds contant? Of je energierekening? Belastingen? Abonnementen? Volgens mij is het zelfs bij de meest verstokte contant-betalers zo dat het merendeel van het geld via de bank wordt uitgegeven.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 27 nov 2018 08:01

Jvpjvp schreef:
24 nov 2018 21:34
Iets wat ze niet zeggen, is dat het ook kostenbesparende maatregelingen zijn, omdat de ondernemer steeds vaker voor storten van geld, of het verkrijgen van wisselgeld moet betaken aan zijn bank. Maar dat terzijde:
Steeds vaker? Geld storten en verkrijgen van wisselgeld koste altijd al geld, hierin is niets veranderd.

Veiligheid (overvallen) speelt een rol maar kostenbesparend werken is de hoofdrede om over te gaan naar pin only. Met cash moet je elke avond je geld tellen, afstorten bij de bank. De boekhouder is langer bezig om alles kloppend te maken. Los van de gevallen van fraude die je hebt door personeel. Als je pin only draait heb je geen kas verschillen, geen fraude geen hoge kosten voor je boekhouding.

else-001

Ongelezen bericht door else-001 » 29 nov 2018 08:02

Het moet mogelijk blijven om contant te betalen. Mensen die bv onder bewind staan, krijgen een maximaal bedrag per wek om te besteden en kunnen niet met pin betalen. Daarnaast zijn er ouderen en laaggeletterden die niet kunnen pinnen. Onlangs zijn gemeenten daarom teruggefloten. Contant betalen moet mogelijk blijven

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 14 dec 2018 12:18

Midden november had ik bij Consuwijzer (ACM) op twee opvallende betalingsitems gewezen:

1 - Mijn regionale en enige plaatselijke apotheker had ineens geen kassa meer .... *
2 - De Zwaluwehoeve in Gelderland verlangt voor cash-betalingen .... een extra toeslag!

* Een topic hierover: "HIER ALLEEN PINNEN" werd eerder door de moderator gesloten door 'gedoe' op het forum en het loket van ACM, dat is dus Consuwijzer, geeft geen duidelijk antwoord.

Tòch kwam er beweging in deze zaak, want tenslotte heeft de Consumentenbond ingegrepen en draaide dit alleen pinnen-verhaal bij de keten-apothekers van Benu terug:

De Consumentenbond hartelijk bedankt namens:

- ouderen
- kinderen
- niet-, slecht- en laaggeletterden
- toeristen
- migranten
- allochtonen
- daklozen
- klanten met een kapot bankpasje
- alle vrijheidslievende consumenten
- tegenstanders van alle soorten van digitale snuffellaars
- mensen/verzorgers die voor niet-mobiele en zieke medemensen shoppen
- personen onder een streng bewind, dus controlerend zonder eigen bankpas
- grensbewoners/buitenland waarbij in het andere land cash nog standaard is
- de voorstanders van cash voor educatieve doeleinden, volgens Nibud
- enz.

Nu de Medsen-keten-apothekers nog! (de branchevertegenwoordiging gaf overigens niet thuis) en wat betreft het 'inhalige gedrag' van de Zwaluwehoeve met een toeslag voor cash-betalingen ... er zijn nog genoeg andere relax- en saunabedrijven waarop men in het land nog kan uitwijken voor al diegenen die, principieel, toch cash willen blijven betalen.

Het blijft echter oppassen met de trend om cashbetalingen te willen afschaffen, want uiteindelijk is het niet altijd van voordeel voor de winkelier (eergisteren waren bij voorbeeld de pompstations met een storing aan de beurt) en de gemakkelijk uitgevallen consumenten zijn voor 'snuffelaars' een lichte buit, maar de lachende dèrde is de Centrale Bank, die ooit een ontbrekende uitwijkmogelijkheid via cash met de allang geplande negatieve rente steeds popelend kan invoeren om de spaarconto's bij voorbeeld met een MIN 5% rente binnen 20 jaar compleet helemaal te kunnen gaan leegzuigen

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 14 dec 2018 13:16

hänschen klein schreef:
14 dec 2018 12:18
- mensen/verzorgers die voor niet-mobiele en zieke medemensen shoppen
Viel mij onlangs op toen ik mijn medicijnen ophaalde dat dit ook niet meer zomaar kan. Ik ben zelf ook klant bij Benu en voor mij was een oud Indisch mannetje die medicijnen ophaalde voor zijn vrouw. Hij kreeg ze niet mee, want ondanks legitimatie en controle op adres en geboortedatum, meneer had geen ondertekend machtigingsformulier bij zich, en zonder ondertekend machtigingsformulier werden er geen medicijnen meegegeven. Dus meneer weer naar buiten, met een blanco machtigingsformulier, op de fiets naar huis om zijn vrouw het formulier te laten tekenen en vervolgens weer retour apotheek te gaan.

Vervolgens loop ik naar de balie en zonder mij te hoeven legitimeren haal ik mijn medicijnen op (waaronder voor 1 maand aan opiaten).

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 14 dec 2018 13:24

Kinderen krijgen geen medicijnen mee.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 14 dec 2018 13:32

Nota bene ...

Mijn Medsen-apotheker (waar ik dus nog steeds moet pinnen), vraagt aan de balie of ik al een machtiging heb afgegeven (dat staat inmiddels allang in het dossier aangevinkt bij mijn echtgenote) en moet nú vervolgens gaan aantonen dat ik inderdaad deze gemachtigde ben ...

(ik ben groot, blond, vaste en regelmatige klant, heb blauwe ogen, duidelijk geen kind meer en spreek verstaanbaar Nederlands).

Wanneer je een SMS-je krijgt dat het medicijn voor je echtgenote klaar ligt ... gaat zij dat toch niet aan een boom spijkeren? Voor drievoudige controle zou het logischer zijn om een éénmalig afhaalnummer mee te sturen, zodat je jezelf niet meer hoeft te legitimeren bij het afhalen van een onschuldig product als D-vitamine.

breien

Ongelezen bericht door breien » 14 dec 2018 13:49

Het gaat over pinbetalingen bij de apotheek. Dat heeft niets te maken met de machtiging die men moet meenemen, als men medicijnen voor derden ophaalt.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 14 dec 2018 13:54

berndv schreef:
14 dec 2018 13:16
........zonder mij te hoeven legitimeren haal ik mijn medicijnen op (waaronder voor 1 maand aan opiaten).
:P sterker nog.....al mijn medicatie wordt 1x per 3 mnd aan huis bezorgd.....ben ik niet thuis dan wordt het bij buuf afgegeven....geen legitimatie , niks, nada noppes.

Verder : ook bij onze apotheek kan alleen nog per pin betaald worden, het zal meer en meer gemeengoed worden......voor de een misschien lastig (?) en voor de ander doodnormaal ( geworden ) .

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 14 dec 2018 13:57

moederslink schreef:
14 dec 2018 13:54
ook bij onze apotheek kan alleen nog per pin betaald worden, het zal meer en meer gemeengoed worden......voor de een misschien lastig (?) en voor de ander doodnormaal ( geworden ) .
Als ik voor mij zelf spreek heb ik denk ik eerder een probleem als er niet gepind mag worden dan wanneer ik niet contant mag betalen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 14 dec 2018 13:59

Jvpjvp schreef:
24 nov 2018 21:34
Vraagstelling / discussie
Ik vraag me eigenlijk af, of het weigeren van contante betalingen of het weigeren van bepaalde briefgeld wettelijk wel mag.
Immers is het geld een (europeesch) wettelijk betaalmiddel en zal dus ook door de ondernemer geaccepteerd moeten worden als iemand daar mee wil betalen.
Of heb ik het mis.
maar om on topic te blijven, het is fijn dat ze dergelijke besluiten terugdraaien met het oog op service. Er is echter geen wettelijke grond die een ondernemer verplicht om contant geld aan te nemen.

Johan-17

Ongelezen bericht door Johan-17 » 14 dec 2018 15:14

Als jullie het nieuws goed hadden gevolgd wist je dat de Ned. Bank gewaarschuwd heeft voor het feit dat er teveel met Pin wordt betaald.
Met andere woorden: Cash-betalingen blijven nodig om het systeem in stand te houden. Ik ga er dan ook van uit dat er binnen afzienbare tijd een mededeling van de NB komt dat contante betalingen niet meer geweigerd mogen worden. En terecht. Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel. Het argument dat ondernemers dit moeilijk of onveilig vinden is iets wat tot het normale ondernemersrisico hoort en waar consumenten niets mee te maken hebben.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 14 dec 2018 15:56

Het hangt er dus helemaal vanaf aan wie je de vraag stelt over "HIER ALLEEN PINNEN" en wie er antwoordt:

1 - "Ja, graag is het verwachte antwoord van betaalsysteem-aanbieders: https://www.pin.nl/consument/pinnen-ja-graag/
2 - De medsen-apothekers zeggen nog steeds "geen cash meer wegens de veiligheid", op aanwijzing van de Medsen-centrale
3 - Banken willen binnen de bank geen biljetten en munt-gedoe meer, ontwikkelen paralell echter wèl nieuwe flappentappers
4 - Supermarkten denken cash-betalingen te kunnen terugdringen, maar ... de cash-kassa's staan er nog en het is er druk
5 - De Overheid steekt zijn kop in het zand en laat tègen beter weten in de beslissingen aan de vrije markt over (geen wetten)
6 - DNB moest wel iets gaan zeggen, omdat ze al merkten dat het in het buitenland niet gaat lukken met het cashloos betalen
7 - Autoriteiten en financiële instellingen kunnen de burgers en klanten die met cash op zak lopen niet 'volgen' ... (besnuffelen!

Tenslotte ... ervaringsexperts zoals de benzinepomphouders hebben deze week geleerd, dat er te weinig mensen met cash kunnen betalen!! Vraag je de eveneens gedupeerde automobilisten die daardoor gestrand zijn met al hun pasjes en telefoons, dan horen ze nù tot de absolute medestanders van cash moeten kunnen betalen en hebben weer cash-geld in de zak.

Een realistisch en praktisch oordeel vormen hierover en een goede beslissing nemen? :idea: Zó gepiep ... piep ... piept!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 dec 2018 16:03

Johan-17 schreef:
14 dec 2018 15:14
Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel. Het argument dat ondernemers dit moeilijk of onveilig vinden is iets wat tot het normale ondernemersrisico hoort en waar consumenten niets mee te maken hebben.
Wettig betaalmiddel wil niet zeggen dat je altijd contante betaling moet accepteren.
En die (on)veiligheid heb ik als consument juist wel mee te maken: ik betaal immers de daaraan verbonden kosten...

Plaats reactie