Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht
Geplaatst: 30 jan 2019 12:55
Claim indienen via een rechtszaak nadat de rechtszaak over bewuste roekeloosheid is gewonnen.? Dit lijkt alleen theoretisch te werken.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
als ontvanger heb je niets te claimen, de opdrachtgever kan iets claimen, dat is de verzendende partij, deze moet dat dan weer bij de partij waar de opdracht neergelegd is gebeuren, in dit geval dus bij het postbedrijf in Dubai, deze dient het dan weer bij postnl te gaan claimen. Postnl heeft bot gezegd met de ontvanger niets te maken.CrniB schreef: ↑30 jan 2019 12:49Hoe kun je een claim indienen bij PostNL, op hun pagina Probleem of klacht zie ik daar niets over?
Dat klopt, maar dat is niet de casus.alfatrion schreef: ↑30 jan 2019 12:25De aansprakelijkheid van PostNL is geregeld in art. 29 van de Postwet. PostNL is alleen aansprakelijk in het geval de schade met opzet is veroorzaakt dan wel als gevolg van bewuste roekeloosheid is veroorzaakt. Wanneer er sprake is van opzettelijk veroorzaakte schade of schade die als als gevolg van bewuste roekeloosheid is veroorzaakt, dan kan de ontvanger ook een claim indienen bij PostNL.
Mijns inziens wel, omdat er sprake is van een verzendovereenkomst met een internationale verzender. Die is niet gebonden aan de Postwet en kan zijn eventuele schade gewoon proberen te verhalen.
https://www.postnl.nl/klantenservice/pr ... =position1CrniB schreef: ↑30 jan 2019 12:49Hoe kun je een claim indienen bij PostNL, op hun pagina Probleem of klacht zie ik daar niets over?
Beter lezen:Teunbosseman schreef: ↑30 jan 2019 09:02Uit het artikel:
Op het pakket zelf stond wel gewoon de juiste postcode.
Bron: www.telegraaf.nlPostNL erkent inmiddels dat er waarschijnlijk een tikfout is gemaakt in de postcode op het ingevulde formulier, waardoor het pakketje verkeerd in het systeem stond. In plaats van ’2031 CR’ vulde het bedrijf ’2331 CR’ in. Daardoor werd het pakketje bij de Bruna in Leiden bezorgd, in plaats van bij Arnout in Haarlem. De Bruna nam het pakket logischerwijs niet aan, waardoor het terechtkwam bij het depot Lost & Found van PostNL.
Volgens PostNL stond er op het douaneformulier dat de afzender het pakket niet retour wilde ontvangen. „In dat geval gaat het pakket naar een opkoper of een goed doel. BVA Auctions is zo’n opkoper. Het kan in zeldzame gevallen dus gebeuren dat consumenten hun bestellingen terugzien op een veilingsite of een site als Marktplaats. Dat is ontzettend vervelend.”
Met "vermoedelijk" komen we niet ver. Punt was dat de Postwet -met diens beperkingen qua aansprakelijkheid- niet van toepassing is.sylvesterb schreef: ↑30 jan 2019 23:20Die doet zaken met de lokale verzender en die heeft ook algemene voorwaarden en deze zal vermoedelijk ook schade e.d. uitsluiten. Los dat de ontvanger ook voor deze partij geen juridische partij is.
sylvesterb schreef: ↑30 jan 2019 23:17Beter lezen:Teunbosseman schreef: ↑30 jan 2019 09:02Uit het artikel:
Op het pakket zelf stond wel gewoon de juiste postcode.
Bron: www.telegraaf.nlPostNL erkent inmiddels dat er waarschijnlijk een tikfout is gemaakt in de postcode op het ingevulde formulier, waardoor het pakketje verkeerd in het systeem stond. In plaats van ’2031 CR’ vulde het bedrijf ’2331 CR’ in. Daardoor werd het pakketje bij de Bruna in Leiden bezorgd, in plaats van bij Arnout in Haarlem. De Bruna nam het pakket logischerwijs niet aan, waardoor het terechtkwam bij het depot Lost & Found van PostNL.
Volgens PostNL stond er op het douaneformulier dat de afzender het pakket niet retour wilde ontvangen. „In dat geval gaat het pakket naar een opkoper of een goed doel. BVA Auctions is zo’n opkoper. Het kan in zeldzame gevallen dus gebeuren dat consumenten hun bestellingen terugzien op een veilingsite of een site als Marktplaats. Dat is ontzettend vervelend.”
Op het pakket stond dit dus niet, het is verkeerd overgenomen.
Moneyman schreef: ↑30 jan 2019 10:55Spijkers op laag water? Het is juist de oorzaak van de ellende.
Het is makkelijk beoordelen vanachter je scherm dat ze die pakketjes wel ff met elkaar in verband kunnen brengen. Als het de enige twee pakketten zouden zijn die tegelijk op het bureau van iemand terecht zouden komen misschien wel ja... maar in de grote bulk van internationale postverzending met geautomatiseerde processen niet.
Als PostNL aansprakelijk is voor deze schade, dan nog is dat iets tussen PostNL en de verzender, TS heeft slechts met de verkoper van doen.
Beide punten maken evident duidelijk dat je geen idee hebt hoe de logistieke processen in hun werk gaan.Teunbosseman schreef: ↑31 jan 2019 09:20Ja als jij schrijft dat een juiste postcode nog geen juist adres maakt vindt ik dat spijkers op laag water zoeken.
En jij zit net zo goed achter je scherm dit te beoordelen en te reageren toch ? Wat is jouw punt daarmee ?
Moneyman schreef: ↑31 jan 2019 09:50Beide punten maken evident duidelijk dat je geen idee hebt hoe de logistieke processen in hun werk gaan.Teunbosseman schreef: ↑31 jan 2019 09:20Ja als jij schrijft dat een juiste postcode nog geen juist adres maakt vindt ik dat spijkers op laag water zoeken.
En jij zit net zo goed achter je scherm dit te beoordelen en te reageren toch ? Wat is jouw punt daarmee ?
Moneyman schreef: ↑31 jan 2019 10:37Je reacties laten die zogenaamde kennis niet blijken. Het is evident dat een pakket met een foutieve postcode meestal niet goed bezorgd wordt. Als jij dat spijkers op laag water vindt, dan mis je de essentie van waar het in dit topic fout gaat. En dat geldt evengoed voor je opmerking dat postnl de wel goed geadresseerde en niet goed geadresseerde pakketten maar even naast elkaar had moeten leggen. Dream on...
Niemand van Postnl heeft blijkbaar de moeite genomen om de adressering op de zending te controleren.
Je laat nu de context weg waarin je dat schreef. Ik quote je daarom hieronder maar even. Wellicht bedoel je het anders dan je het schrijft, maar als ik onderstaande tekst lees, dan is mijn afdronk anders dan jouw blijkbare bedoeling.Teunbosseman schreef: ↑31 jan 2019 11:03En ik zeg nergens dat postnl de wel goed geadresseerde en niet goed geadresseerde pakketten maar even naast elkaar had moeten leggen.
Dat verzin en maak jij ervan.
Wat ik wel schreef was:
Niemand van Postnl heeft blijkbaar de moeite genomen om de adressering op de zending te controleren. Dan had PostNL kunnen zien dat deze 3 stuks een andere postcode hadden dan was ingevoerd.
Teunbosseman schreef: ↑30 jan 2019 10:35Ook uit het artikel: 5 voorbumpers worden besteld, 2 van de 5 worden keurig ontvangen van Postnl, de overige 3 spoorloos. 2 stuks worden dus correct in systeem ingevoerd, de overige 3 niet met alle gevolgen vandien. Niemand van Postnl heeft blijkbaar de moeite genomen om de adressering op de zending te controleren.