LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

Hallo allemaal
Ik heb zojuist mijn meterstanden doorgegeven en kwam uit op 1600 m3 meer dan wat er geschat was. Best een hoop dus!
Meteen de energiedirect gebeld en gevraagd hoe dit kan en wat de kosten worden. Rond de 1500 euro moest ik zeker gaan zitten. Het exacte bedrag kon ze nog niet zeggen helaas.
Ze vroeg of ik de verwarming vaak aan had staan of de droger veel gebruikte.
Ik gaf aan bijna nooit thuis te zijn, geen droger te hebben en de wasmachine draait eens in de 2-3 weken.
Ik woon in mijn eentje in een woning van ongeveer 60m2. Ik ben standaard 5 van de 7 dagen werken en standaard 4 van de 7 avonden ook nog eens niet thuis. Alleen in het weekend ben ik geregeld thuis. Zodra ik thuis wegga zet ik de verwarming op 17 graden. Als ik dan na 2 dagen thuis kom is het binnen gewoon lekker warm (zeker 20 graden). Mijn verwarming geeft echter wel 17 graden aan maar zo koud is het zeker niet.
In de zomer concludeerde ik dat de verwarmingen in huis ook allemaal bloed heet waren, terwijl ik de thermostaat op 15 graden had staan. (Toen hebben ze geen fouten in de ketel kunnen vinden) Daar klopt dus niks van.
Ik laat over 2 dagen de kemkens komen om te laten kijken of mijn ketel kapot is.
Nu mijn vraag:
Als de ketel inderdaad kapot is, vallen de extra kosten die gemaakt zijn voor de woningbouw of moet ik dit zelf betalen?
En als blijkt dat de ketel gewoon doet wat hij moet doen, wat is dan een oplossing voor mij? Ik wil niet elk jaar zo veel geld moeten betalen voor mijn stroom en gas! Kan ik iemand aansprakelijk stellen hiervoor of wat moet ik doen?
Ben behoorlijk radeloos moet ik zeggen!
Laatst gewijzigd door xjesssicaxx1 op 30 jan 2019 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36
Beste antwoord
Gekozen door xjesssicaxx1

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

door BreejKC » 30 jan 2019 17:33

Niet geheel kan ik me aan de indruk onttrekken dat sommigen die hier reageren, of niet goed lezen, of niet goed begrijpend kunnen lezen, of de OP en reacties van TS niet (goed) gelezen hebben. Zij schrijft heel duidelijk: "In de zomer zijn ze komen kijken en konden ze niks geks vinden. Ook in maart 2018 hebben ze er naar gekeken en was er niks aan de thermostaat of ketel te zien". Natuurlijk, aan zo'n draaithermostaat zie je ook niks, behalve op welke temperatuur deze ingesteld is. Maar er moet wel gecontroleerd worden hoe de cv reageert als de thermostaat op lage temperatuur ingesteld staat. Zeer waarschijnlijk is dat achterwege gebleven.

Uit de reacties van TS begrijp ik dat in de afgelopen 10 maanden, TS woont er nog maar 12 maanden, twee keer naar die kennelijk defecte ketel gekeken is. Dat zal niet in opdracht van TS zelf zijn gebeurd. Omdat TS merkte dat er iets niet goed zat heeft ze tweemaal, zeer waarschijnlijk via haar verhuurder, naar die ketel laten kijken. Dat er tweemaal niet goed genoeg naar het opgetreden gebrek is gekeken kan, mijns inziens, TS niet verweten worden.

Alle reacties hier dat TS maar beter zelf had moeten opletten raken, naar mijn bescheiden mening, kant nog wal, en wordt hier gereageerd, zoals hier vaak gebruikelijk, om TS'ers zo snel mogekijk in het verdxxxx-hoekje te duwen. Nogmaals de 1e controle is in maart 2018 uitgevoerd en de 2 contole afgelopen zomer. Wat TS zelf daarna nóg meer had moeten doen, ontgaat me daardoor enigszins.
16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door 16again »

xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
In de zomer concludeerde ik dat de verwarmingen in huis ook allemaal bloed heet waren, terwijl ik de thermostaat op 15 graden had staan. Daar klopt dus niks van.
Toen hadden alle alarmbellen af moeten gaan.
Uiteraard is er iets mis met ketel / thermostaat. 's Zomers behoort de ketel niet aan te slaan.
Verhuurder zal dit niet vergoeden, dit had je veel eerder kunnen/moeten bemerken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door berndv »

xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
Ik heb zojuist mijn meterstanden doorgegeven en kwam uit op 1000 kwh meer dan wat er geschat was.
xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
Ze vroeg of ik de verwarming vaak aan had staan of de droger veel gebruikte.
Even voor mijn beeldvorming, wat heb je nu veel verbruikt? Je titel gaat over gas, Gasverbruik wordt weergegeven in kuub, m3. Het verbruik van stroom wordt weergegeven in kilo Watt uur, kWh. Nu bestaan er verwarmingen die op stroom werken en wasdrogers die op gas werken, dus beide is hier mogelijk, maar ik ben wel benieuwd om welk verbruik het gaat?

En woont u hier recent? Zo nee, wat waren voorheen de hoeveelheden voor verbruik? Op hoeveel verbruik hebben ze u ingeschat? En hoeveel heeft u daadwerkelijk verbruikt?

Als de ketel daadwerkelijk defect is, is het afhankelijk van het eigendom van de ketel wie hier verantwoordelijk voor is. Maar dan nog vrees ik dat gevolgschade daarin niet meegenomen wordt. Als ook nu op uw thermostaat 17 graden staat en het in huis beduidend warmer is, dan vraag ik mij af of het de ketel of de thermostaat is, maar ook dan geldt, toen de verwarming in de zomer bloedheet was, had u eigenlijk aan de bel moeten trekken.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door thecure »

Serieus? zomers worden je radiatoren heet en je onderneemt geen actie?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door kokka »

als je 1000kwh meer gebruikt heb, dan kan dat nooit aan je ketel liggen.. die verstookt over het algemeen gas.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door mahadma »

De energie, M3 of Kwh maakt niet uit, als het verbruikt is is het het verbruikt en linksom of rechtsom het zal aan de energieverkoper betaald moeten worden. In eerste (en waarschijnlijk ook alleen) door u. Een voorstel tot maandbetaling zal zeker wel mogelijk zijn, vermoed ik, vragen staat zo wie zo vrij bij de energie verkoper. De kans dat u ergens de kosten zou kunnen gaan claimen zal gelijk zijn aan een grote prijs in een loterij als ik uw verhaal lees.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook kan 1000 Kw zeker geen € 1.500 meer kosten, hooguit tussen de € 200 en € 300.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door thecure »

Lady1234 schreef:
28 jan 2019 13:53
Ook kan 1000 Kw zeker geen € 1.500 meer kosten, hooguit tussen de € 200 en € 300.
scherp! :wink:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door sylvesterb »

xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
Als de ketel inderdaad kapot is, vallen de extra kosten die gemaakt zijn voor de woningbouw of moet ik dit zelf betalen?
Die moet u in alle gevallen zelf betalen. Enkel wanneer de woningbouw nalatig is geweest en u ze al ingebreke had gesteld zou u de meerkosten vanaf dat moment in rekening kunnen brengen.

U heeft echter in de zomer al iets waargenomen maar toen geen actie ondernomen. Zelf al zou het de CV zijn dan is de woningbouw niet aansprakelijk, u heeft namelijk de plicht om schade beperkend te werken.
xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
En als blijkt dat de ketel gewoon doet wat hij moet doen, wat is dan een oplossing voor mij?
U vermeldt enkel dat u bij moet betalen aan gas en hierbij meldt u de 1000 kwh (stroom eenheid) erbij. Echter vermeldt u nergens hoeveel u complete jaarverbruik was. Het is dus lastig te zeggen wat normaal is of niet en of uw voorschot bedrag gewoon niet veel te laag was. Ik zou iedergeval proberen om met Energie Direct tot een regeling te komen om in termijnen het bedrag te betalen. Concreet gaat niemand anders het bedrag betalen u heeft immers de energie verbruikt.
xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
Ik wil niet elk jaar zo veel geld moeten betalen voor mijn stroom en gas! Kan ik iemand aansprakelijk stellen hiervoor of wat moet ik doen?
U kunt het maand bedrag verhogen per maand, maar aansprakelijk blijft u zelf. U dient dus onderzoek te gaan doen waarom het verbruik is toegenomen en de oorzaak te achterhalen. Hierna kunt u eventueel de woningbouw vragen actie te ondernemen om het te herstellen als het bijvoorbeeld de CV ketel s.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
28 jan 2019 13:53
Ook kan 1000 Kw zeker geen € 1.500 meer kosten, hooguit tussen de € 200 en € 300.
En zelfs al zou er 1000m3 gas bedoeld worden, dan is dat nog 'slechts' een bedrag van ca 750 euro.

En nee, als je het probleem al geconstateerd hebt in de zomer en pas een half jaar later melding doet bij de verhuurder, dan heeft de verhuurder al dat extra verbruik niet te vergoeden. Een verhuurder is in beginsel alleen aansprakelijk voor de extra schade die ontstaat nadat de huurder melding van een gebrek gemaakt heeft én de verhuurder geen adequate actie heeft ondernomen.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kees2850 schreef:
28 jan 2019 14:17
Maar als TS nu pas constateert bij opmaken van de jaarrekening dat ze veel te veel bij moet betalen en blijkt dat thermostaat kapot is en dat de oorzaak is van het veel te hoge verbruik? Is zij dan nog steeds aansprakelijk daarvoor?
Huurder blijft daarvoor aansprakelijk, ja. Huurder woont in het huis en is in beginsel de enige die tijdig defecten kan opmerken. Maandelijks meterstanden noteren bijvoorbeeld, had vrij snel een probleem aan het licht kunnen brengen. En in dit geval de simpele constateren dat de radiatoren in de zomer heet waren, zegt al genoeg. Namelijk dat de ketel gas verstookt op momenten dat het niet nodig is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de topictitel gaat het over "bijbetalen", dus 1500 euro bovenop de normale rekening. Ofwel 125 per maand bovenop het door u genoemde normale bedrag van 60 tot 100 euro.

Als die 1500 de totale jaarrekening zou zijn, zou het nog wel meevallen, maar het lijkt me dat het om bijbetalen gaat.

Xjessicaxx1, gaat het inderdaad om 1500 euro bijbetalen? Of heeft EnergieDirect het totaalbedrag van de jaarafrekening genoemd?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
Ik wil niet elk jaar zo veel geld moeten betalen voor mijn stroom en gas! Kan ik iemand aansprakelijk stellen hiervoor of wat moet ik doen?
Ben behoorlijk radeloos moet ik zeggen!

Wat waren de meterstanden begin & eind van het verbruiksjaar?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je je huis verwarmt zul je daar voor moeten betalen. Ook als je niet thuis bent. De aanname dat er iets defect zou zijn kan ik niet volgen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer dat de Ts geen antwoord geeft op de vragen. Terwijlzij aangeeft radeloos te zijn.

xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

Hallo allemaal,
Ik heb het inderdaad over gas en dus m3. Ik heb afgelopen jaar 3000m3 verbruikt. In de zomer zijn ze komen kijken en konden ze niks geks vinden. Ook in maart 2018 hebben ze er naar gekeken en was er niks aan de thermostaat of ketel te zien. Vandaag de afrekening gekregen en heb 1600m3 EXTRA verbruikt. En dat kost mij ruim 1400 euro. Morgen komen ze bij de ketel kijken. Als blijkt dat de ketel of thermostaat inderdaad kapot is, kan ik hier verhaal bij halen bij de woning neem ik aan? Aangezien ze dus al 2x zijn komen kijken.
In de zomer is mij verteld de verwarmingen dicht te draaien en dan zou het verholpen moeten zijn. Dat gedaan en ze bleven daarna koud. Ik ben me van geen kwaad bewust. Ik woon sinds vorig jaar voor het eerst op mezelf en als de kemkens mij dit verteld neem ik aan dat het goed zit.
Ik vraag morgen even het jaaroverzicht op om te kijken waar de hoge kosten zitten. Mocht dit inderdaad ook in de zomermaanden zijn klopt er dus inderdaad iets niet.
Energie direct gaf aan dit met de woningbouw te bespreken en op hun te verhalen. Anders over te gaan op een of andere instantie? Maar of dat helpt is maar de vraag

xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

Citeer Kees2850
door Kees2850

Maar als TS nu pas constateert bij opmaken van de jaarrekening dat ze veel te veel bij moet betalen en blijkt dat thermostaat kapot is en dat de oorzaak is van het veel te hoge verbruik? Is zij dan nog steeds aansprakelijk daarvoor?

Dit is inderdaad mijn vraag. Als ze morgen toch een fout vinden, kan ik dan iemand aansprakelijk stellen? Ik heb er namelijk wel over gebeld.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door thecure »

In de zomer is mij verteld de verwarmingen dicht te draaien
Dat is wel een raar advies. De ketel slaat niet zomaar aan. Als je de radiatoren dichtdraait verhelpen je alleen het symptoom.

Ik weet niet of er een bypass in de installatie zit, maar zo niet dan kan het zelfs slecht zijn voor de ketel.
Het water kan immers niet meer rondgepompt worden als alles dicht zit.

Had je toen zelf niet eens nagedacht van he, waarom krijgt die ketel nu het commando verwarmen? Dat klopt toch niet?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kennelijk niet, maar TS woont voor het eerst op zichzelf en heeft weinig ervaring met dit soort technische zaken. Bovendien is er tot twee keer toe iemand langsgeweest.

Heeft u daar zelf nog schriftelijk bewijs van, bv een werkbon? Of staat het alleen in het systeem van de woningbouw?
Persoonlijk vind ik dat zij u in de extra kosten zouden moeten vergoeden, in ieder geval voor een groot deel, als zij de fout niet hebben opgemerkt na uw klacht. Of u dat ook juridisch kunt afdwingen weet ik niet, maar gemakkelijk zal dat niet gaan.

Op het forum is een aantal juridisch goed onderlegde actief. Hopelijk wijst een van hen u de juiste weg.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door piet987654 »

Soms is de oorzaak geel erg simpel, zeker in een huurwoning die eerder verhuurd is geweest. Vaak gebeurd het volgende:
Er bestaan tegenwoordig erg veel van die computer gestuurde "slimme" thermostaten voor de verwarming die via internet bestuurd kunnen worden. Het gebeurd erg vaak dat een bewoner de bestaande vervangt door zo een modern geval. Als deze personen dan
gaan verhuizen zetten ze verplicht de oude terug, Maar ja, Vaak gebeurd dit door de bewoner zelf en niet door een deskundige.
Met als gevolg: Verkeerd aangesloten of defect geraakt door het jarenlang niet gebruiken. U zult niet de eerste, en ook niet de laatste zijn die er na verhuizen pas dagen of weken later er achter komt dat er het een en ander niet goed is aangesloten of niet goed werkt.
Er zijn heel veel huurders die van alles aanpassen aan hun smaak, zoals een andere thermostaat, tv aansluiting op een andere plek, andere kranen etc, waarbij na het verlaten van de woning dit even zelf terug gebracht wordt in de oude staat omdat dit nou eenmaal moet van de verhuurder. Met alle gevolgen van dien, zeker voor een niet technische nieuwe huurder valt dit toch niet op.

Gesloten