Pagina 1 van 2

Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:05
door EllisB
Al 1,5 jaar proberen we Liander ter verantwoording te roepen voor hun fout door energie meters te wisselen met onze woning nr 1 en woning nr 5. Wij hebben een narekening gekregen van 3 jaar. de buren betaalde €150 per mnd wij €110 dat verschil moeten wij nu betalen door een fout van Liander. Liander laat het afweten na het indienen van een schadeclaim (die ze zelf adviseerde) vervolgens moest volgens Liander de schadeclaim door onze energieleverancier Greenchoice gedaan worden maar deze scheept het steeds af steeds word het door verschillende personen behandeld en moet je weer van vooraf aan beginnen. Intussen hebben we de helft al betaald maar vinden het onterecht omdat wij in al die 3 jaar onze nota niet konden aanpassen na ons verbruik terwijl Greenchoice ons steeds lagere voorschotnota wilde laten betalen en gelukkig hebben we het altijd op €110 laten staan. Kunt u ons helpen ze eisen nu het bedrag ineens op wel zijn we overgestapt om afsluiting te voorkomen.
Mvg,
Ellis

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:16
door berndv
Gaat het hier om een "nieuwe" slimme meter? Want ik neem toch aan dat u zelf de meterstanden doorgeeft? Het is mij nu niet geheel duidelijk hoe dit probleem is ontstaan.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:19
door Moneyman
Waar baseer je op dat er meter "verwisseld" zouden zijn? Dat blijkt nergens uit. De hoogte van voorschotbedragen zegt natuurlijk niets: het gaat om het daadwerkelijke verbruik.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:20
door Kolibrie
Hoe is dat gekomen, door vervanging oude meter naar slimme meter?
Heeft u al een klacht ingediend bij het ACM, zoniet alsnog doen.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:21
door 16again
Als je te weinig betaalde, doordat de meters (en dus de facturen) met de buren verwisseld zijn, dan is het logisch dat dit achteraf wordt teruggedraaid. Zodat ieder betaald naar daadwerkelijk gebruik.
Wel zou een coulante betalingsregeling op zijn plaats zijn

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:35
door witte angora
EllisB schreef:
04 feb 2019 11:05
Intussen hebben we de helft al betaald maar vinden het onterecht omdat wij in al die 3 jaar onze nota niet konden aanpassen na ons verbruik terwijl Greenchoice ons steeds lagere voorschotnota wilde laten betalen en gelukkig hebben we het altijd op €110 laten staan. Kunt u ons helpen ze eisen nu het bedrag ineens op wel zijn we overgestapt om afsluiting te voorkomen.
Eerlijk gezegd roept het verhaal bij mij nogal wat vragen op, sorry.

Je stelt dat je de afgelopen drie jaar de helft betaald hebt, en nu 'ineens' wordt het restant in één keer opgeëist, zo niet, volgt er afsluiting. Kan ik hieruit concluderen dat er een betalingsregeling was waar jullie je gedurende langere tijd niet aan hebben gehouden, en dat Greenchoice er inmiddels klaar mee is?

Je stelt dat je in die drie jaar je voorschotnota niet kon aanpassen, tegelijkertijd wil Greenchoice jullie voorschotnota naar beneden hebben, en jullie hebben het altijd op 110 laten staan. Ik vind dit erg tegenstrijdig overkomen. Mocht je de betalingsregeling aan willen passen, dat kan inderdaad niet zomaar. Mocht het om de voorschotnota gaan: ik zou niet weten waarom je die niet aan kan passen, sterker nog, je beweert blij te zijn dat je het op 110 euro hebt laten staan. Ik vind het allemaal maar vaag.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:37
door Theotrucker
Overstappen om afsluiting te voorkomen eindigt altijd in een financiële ramp.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 11:46
door mahadma
Als ik de op lees, vermoed ik dat er sprake kan zijn van twee slimme meters. Echter, de meter van huis 1 staat boekhoudkundig op huis 5 en omgekeerd. Is dit de concrete situatie?

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 12:00
door grun
EllisB schreef:
04 feb 2019 11:05
omdat wij in al die 3 jaar onze nota niet konden aanpassen na ons verbruik terwijl Greenchoice ons steeds lagere voorschotnota wilde laten betalen en gelukkig hebben we het altijd op €110 laten staan. Kunt u ons helpen ze eisen nu het bedrag ineens op wel zijn we overgestapt om afsluiting te voorkomen.
Uit ervaring weet ik dat je bij Greenchoice juist wel je voorschotbedrag aan kunt passen. Daarnaast vraag ik me af of je er veel mee opschiet over te stappen naar een andere leverancier. Als blijkt dat je schulden hebt bij de vorige leverancier, word je meestal pas geaccepteerd bij een nieuwe leverancier na het vooruit betalen van een forse borgsom.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 13:13
door EllisB
Beste mensen,
Wij hebben een slimme meter die geïnstalleerd is bij de bouw van deze woning nu 4,5 jaar geleden. Liander heeft deze niet goed geregistreerd dat gaat doormiddel van een barcode die gekoppeld is aan de meter en met de woning nu zijn de barcodes verwisseld met huis nr 1 en huis nr 5 en dit is ook het geval bij huis nr 2 en huis nr 4. Huis nr 3 heeft geen last dit zit in het midden. Dus de aanmelding in het systeem van Liander daar is het fout gegaan zo hebben wij dus de rekening van de buren van nr 5 gehad en zij die van ons en de buren op nr 5 zijn bijna nooit thuis en werken beide wij zijn een gezin van 3 personen. De buurman van nr 5 kwam erachter dat ze een verbruik van stroom en gas hadden terwijl ze in de zomervakantie een maand weg waren in het buitenland en alles ontkoppeld hadden om te besparen. Liander heeft toen na 3 jaar de meters beschouwd (zo noemen ze dat) en toen juist gekoppeld en dan krijg je een verschil. En nu snap ik wel dat dit ons verbruik was maar wij kregen zo rond de €600 per jasr terug maar de buren op nr 5 ook alleen betaalde wij €110 per maand en zij €150 Als je dat over 3 jaar uitrekent dan kom je op ruim €1400. Wij hebben nu zelf al €600 betaald en we hebben afgelopen jaar minder verbruikt dus dat werd verrekend nu staat er nog een bedrag open van €556,06 die we nu ineens in 1 keer moeten betalen vandaar dat we zijn overgestapt. Maar het feit blijft dat wij hier niets aan konden doen en dat Liander hier verantwoordelijk voor is maar wij de rekening gerepresenteerd krijgen.

Ik hoop dat een ieder het nu beter begrijpt.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 13:23
door berndv
EllisB schreef:
04 feb 2019 13:13
Beste mensen,
Wij hebben een slimme meter die geïnstalleerd is bij de bouw van deze woning nu 4,5 jaar geleden. Liander heeft deze niet goed geregistreerd dat gaat doormiddel van een barcode die gekoppeld is aan de meter en met de woning nu zijn de barcodes verwisseld met huis nr 1 en huis nr 5 en dit is ook het geval bij huis nr 2 en huis nr 4. Huis nr 3 heeft geen last dit zit in het midden. Dus de aanmelding in het systeem van Liander daar is het fout gegaan zo hebben wij dus de rekening van de buren van nr 5 gehad en zij die van ons en de buren op nr 5 zijn bijna nooit thuis en werken beide wij zijn een gezin van 3 personen. De buurman van nr 5 kwam erachter dat ze een verbruik van stroom en gas hadden terwijl ze in de zomervakantie een maand weg waren in het buitenland en alles ontkoppeld hadden om te besparen. Liander heeft toen na 3 jaar de meters beschouwd (zo noemen ze dat) en toen juist gekoppeld en dan krijg je een verschil. En nu snap ik wel dat dit ons verbruik was maar wij kregen zo rond de €600 per jasr terug maar de buren op nr 5 ook alleen betaalde wij €110 per maand en zij €150 Als je dat over 3 jaar uitrekent dan kom je op ruim €1400. Wij hebben nu zelf al €600 betaald en we hebben afgelopen jaar minder verbruikt dus dat werd verrekend nu staat er nog een bedrag open van €556,06 die we nu ineens in 1 keer moeten betalen vandaar dat we zijn overgestapt. Maar het feit blijft dat wij hier niets aan konden doen en dat Liander hier verantwoordelijk voor is maar wij de rekening gerepresenteerd krijgen.

Ik hoop dat een ieder het nu beter begrijpt.
Ik begrijp het nu iets beter. Maar goed, heel eenvoudig gezegd, u krijgt nu de rekening voor uw daadwerkelijke verbruik. Wat uw buren wel of niet betaald hebben maakt voor uw afrekening totaal niets uit, het gaat om een paar zaken

Wat heeft u daadwerkelijk verbruikt?
Wat is er op de jaarrekeningen in rekening gebracht?

het verschil tussen deze 2 zaken zult u moeten betalen. Hier zijn vaak wel regelingen voor te treffen. Wat uw buren betaald hebben en/of teruggekregen hebben, doet voor u niet echt terzake, het gaat er om wat u heeft verbruikt en wat u heeft betaald.

Ik vind wel dat ze hier wel een coulante betalingsregeling voor mogen instellen. Dat u de rekening gepresenteerd krijgt is terecht, u heeft het immers verbruikt, maar vreemd dat hier geen regeling voor te treffen is.

Krijgt u trouwens geen jaarafrekening waar een begin en eindstand op staat? Die zou toch ook overeen moeten komen met de standen die u op uw meter zou moeten kunnen zien?

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 13:51
door Ivo.w
Zowel u als uw buren hebben dus in de eerste 2 à 3 jaar helamaal niet de afrekeningen op juistheid gecontroleerd? Want dan was al direct bij de eerste jaarrekening aan het licht gekomen dat de verbruikscijfers niet overeen komen met de meterstanden in uw woning en hadden er dus meteen alarmbellen moeten afgaan.

Helaas is door uw eigen nalatigheid hierbij uw schuld aan de energieleverancier veel verder opgelopen dan nodig geweest zou zijn indien de administratie aan uw kant op orde was geweest. Helaas...

Nu de fout administratief is rechtgezet, zult u de te weinig betaalde bedragen alsnog moeten betalen. Kennelijk was u daar middels een betalingsregeling al mee bezig. Wat is precies de reden dat deze regeling niet wordt voortgezet? Bent u te laat geweest met betalen?

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 14:03
door Theotrucker
Wegrennen naar een andere aanbieder om onder de rekening uit proberen te komen maakt het natuurlijk heel moeilijk om dit op een nette manier op te lossen.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 14:17
door Lady1234
Mijns inziens mag de energieleverancier slechts over twee jaar navorderen.

https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen

Niet dat u daar iets mee opschiet, want u hebt blijkbaar de helft al betaald, en dat strepen ze ongetwijfeld weg over die eerdere jaren,

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 16:37
door berndv
Lady1234 schreef:
04 feb 2019 14:17
Mijns inziens mag de energieleverancier slechts over twee jaar navorderen.

https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen

Niet dat u daar iets mee opschiet, want u hebt blijkbaar de helft al betaald, en dat strepen ze ongetwijfeld weg over die eerdere jaren,
Op zich klopt het, dit staat op consuwijzer:
Voor energienota's is de verjaringstermijn 2 jaar. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat de nota betaald had moeten zijn.
Maar iets dat nog nooit gefactureerd is, kan dan toch ook nog niet verjaard zijn, er is immers nog geen termijn verstreken?

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 17:47
door Lady1234
Slaat natuurlijk ook op fout gefactureerd.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 04 feb 2019 17:54
door Komkommertijd
Als je een foto maakt met meternummer wat er hangt en de standen,
en jou factuur een totaal ander meter nummer niet voor jou is....
Gewoon weigeren te betalen voor verkeerde meter.

Liander moet na foto bewijs bij alle 4 het juiste meter nummer bij juiste huis nummer voegen en corrigeren.
Gewoon fout monteur die ingehuurd was en zomaar wat plaatste of was dit tijdens de bouw zonder huis nummers?
Dan weet je niet welk huis welk nummer kreeg en zou dit overmacht zijn.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 07 feb 2019 10:21
door Hawk-Eye
Als het andersom was geweest, u zou teveel betaald hebben, dan zou u het teveel betaalde ook terug willen, nu bent u toevallig degeen die minder betaalde en nu opeens loopt u naar een andere leverancier!!!

probeer alsnog een betaal overeenkomst aan te gaan, uit ervaring weet ik dat Greenchoice een zeer meedenkend bedrijf is waar veel mogelijk is, weg lopen helpt je echt niet...

dat dit alles een fout is van de medewerkers van Liander doet allemaal niet eens ter zake, waar gehakt word vallen nu eenmaal spaanders...

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 14 aug 2019 15:36
door Celtjuh
Ik zit met bijna hetzelfde probleem. Ik ben in 2015 verhuist, naar een gloednieuwe woning, bij de eerste jaarafrekening bleek dat ik veel meer moest betalen, terwijl er tegen mij gezegd was omdat het zo goed geisoleerd was dat ik minder zou betalen. Ik heb bij de eerste jaarafrekening gemeld bij nuon dat er iets niet klopte omdat ik behoorlijk meer moest betalen, toen kreeg ik te horen dat dat niet kon, want het was een slimme meter. Vorig jaar overgestapt naar greenchoice, daar wat nare verhalen over gelezen, toen voor de zekerheid mijn meterstanden gefotografeerd en vergelijkt met de standen op mijn profiel bij greenchoice, zat er een verschil van 1090 m3 en 1700 kwh. In april Overgestapt naar powerpeers. Nu ben ik al 5 en een halve maand bezig om mijn geld terug te krijgen. Ze werken allemaal langs elkaar heen. De helft van mijn mails worden genegeerd. Moedeloos word je ervan.

Re: Meter verwisseling door Netwerkbeheerder Liander met buren.

Geplaatst: 14 aug 2019 15:37
door Ivo.w
@celtjuh, waarom heb je nooit eerder de jaarrekeningen gecontroleerd?