LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
NickPattijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2019 10:52

Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door NickPattijn »

Sinds kort (11-2-2019) heb ik waterschade/vochtplekken in mijn gang en toilet naar aanleiding van een lekkende slang of leiding vanuit het toilet van mijn bovenbuurman.
Direct gemeld, bovenbuurman heeft het nu provisorisch gerepareerd dat het in ieder geval niet meer lekt.
De waterschade is niet gigantisch, maar wel meerdere natte en verkleurde plekken op mijn plafond en muur in de gang.
Dit heb ik gemeld aan mijn VVE met de gedacht dat dit via de opstalverzekering geregeld kon worden.
Omdat het een slang of leiding van het toilet betrof, verwezen zij mij door naar de eigenaar van de woning.
Hij verwijst mij op zijn beurt weer door naar de huurder.
Mijn vraag, wie is er nu wettelijk aansprakelijk voor mijn schade en waarom?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De eigenaar, dus verhuurder, is op basis van wat u schrijft verantwoordelijk, niet de huurder. Een huurder is alleen verantwoordelijk voor klein dagelijks onderhoud binnen (dus bijv. wel voor een versleten kraanleertje, niet voor een kapotte kraan). Wat u aangeeft valt daar niet onder.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 13 feb 2019 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door yan »

De eigenaar van de woning is verantwoordelijk, dat is de verhuurder.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Volgens mij valt waterschade onder eigen inboedelverzekering.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door gosewijn »

snuffel1 schreef:
13 feb 2019 17:16
gosewijn schreef:
13 feb 2019 17:10
Volgens mij valt waterschade onder eigen inboedelverzekering.
of onder de inboedelverzekering van de bovenbuurman.

Nee , zie ander topics


Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Gegrand »

TS regelt dit met zijn of haar inboedelverzekeraar (mits lekkage meeverzekerd), die vergoed de te maken kosten voor reparatie naar oordeel van een expert. De verzekeraar zal dit doorclaimen naar de bovenbuurman e/o de Vve maar heeft geen invloed voor TS.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gegrand schreef:
13 feb 2019 18:15
TS regelt dit met zijn of haar inboedelverzekeraar (mits lekkage meeverzekerd), die vergoed de te maken kosten voor reparatie naar oordeel van een expert. De verzekeraar zal dit doorclaimen naar de bovenbuurman e/o de Vve maar heeft geen invloed voor TS.
Natte plekken en vlekken op muur en plafond is niet gedekt onder de inboedelverzekering, maar onder een opstalverzekering. Of eventueel huurdersbelang op een inboedelverzekering.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NickPattijn schreef:
13 feb 2019 11:00
Mijn vraag, wie is er nu wettelijk aansprakelijk voor mijn schade en waarom?
Heel veel antwoord en veel missende waarom's :roll: en allemaal anders.
Sterkte met het uitvinden wat de juiste is.

Op internet vond ik deze link met een complete uitleg:

https://www.srk.nl/nieuws/archief-2018/ ... aterschade

Concreet komt er het erop neer dat u boven buurman verantwoordelijk is, hij veroorzaakte zelf de schade. Waar hij de schade claimt is niet jouw probleem, maar zoals ik het lees is dat niet de verhuurder.

Sterkte.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

sylvesterb schreef:
14 feb 2019 08:30
https://www.srk.nl/nieuws/archief-2018/ ... aterschade
Concreet komt er het erop neer dat u boven buurman verantwoordelijk is, hij veroorzaakte zelf de schade. Waar hij de schade claimt is niet jouw probleem, maar zoals ik het lees is dat niet de verhuurder.
Dat is niet wat er in de link staat en het antwoord is onjuist. Ik herhaal in andere woorden mijn eerdere antwoord: de verhuurder/eigenaar is aansprakelijk als het zoals vraagsteller aangaf 'Omdat het een slang of leiding van het toilet betrof'.
De bewoner/huurder/bovenbuurman is alleen aansprakelijk in gevallen van gevolgschade door bijvoorbeeld een lekkende wasmachine, vergeten een kraan dicht te draaien etc., dus door schade door iets dat hij zelf veroorzaakt.

Of men verzekerd is doet niet ter zake voor de aansprakelijkheid zelf.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

NickPattijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2019 10:52

Re: Huurder of verhuurder verantwoordelijk voor waterschade aan mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door NickPattijn »

Uw Jurist schreef:
14 feb 2019 09:11
sylvesterb schreef:
14 feb 2019 08:30
https://www.srk.nl/nieuws/archief-2018/ ... aterschade
Concreet komt er het erop neer dat u boven buurman verantwoordelijk is, hij veroorzaakte zelf de schade. Waar hij de schade claimt is niet jouw probleem, maar zoals ik het lees is dat niet de verhuurder.
Dat is niet wat er in de link staat en het antwoord is onjuist. Ik herhaal in andere woorden mijn eerdere antwoord: de verhuurder/eigenaar is aansprakelijk als het zoals vraagsteller aangaf 'Omdat het een slang of leiding van het toilet betrof'.
De bewoner/huurder/bovenbuurman is alleen aansprakelijk in gevallen van gevolgschade door bijvoorbeeld een lekkende wasmachine, vergeten een kraan dicht te draaien etc., dus door schade door iets dat hij zelf veroorzaakt.

Of men verzekerd is doet niet ter zake voor de aansprakelijkheid zelf.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Bedankt voor de heldere uitleg.
Ik zal het met behulp van uw uitleg nogmaals aankaarten bij de verhuurder.

Met vriendelijke groet,
Nick Pattijn

Gesloten