LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ramoth
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2019 05:56

Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door ramoth »

Hallo,

Ik heb als klant een particuliere rechtsbijstandsverzekering bij Univé. Ik maak al jaren op hobbymatige basis programma's die ik gebruik voor mijn werk. Ik heb echter nu de hulp ingeschakeld(Freelancer) om mij te helpen om een idee uit te werken zodat ik deze kan gebruiken voor mijn werkzaamheden en heb hiervoor een bedrag betaald van 750 euro.

Ik heb echter het nare gevoel dat deze Freelancer de gemaakte afspraken niet nakomt. Ik heb Univé hiervan op de hoogte gesteld, maar deze verwijzen nu naar paragraaf 3 en 7 van hun voorwaarden. Daarin staat dat je als particulier geen bedrijfsmatige activiteiten mag ondernemen. Er staat echter geen omschrijving bij wanneer dit dan zo is en welke bedragen daarbij horen. In artikel 11 van diezelfde voorwaarden staat echter dat Univé particulieren ondersteund bij het afnemen van een dienst bij een derde.

Kortweg gezien staat dit er:
U mag als particulier wel een dienst afnemen bij een derde, maar het mag niet lijken op een bedrijfsmatige activiteit , waarvan wij Univé zelf wel bepalen welk bedrag daarbij hoort en welke intenties de klant daarbij heeft en wat wij bedrijfsmatig vinden of niet..

Ik kreeg als antwoord van Univé, dat de particuliere rechtsbijstandverzekering is bedoeld voor de gemiddelde particulier.

Dit kan toch niet zomaar?
Bijlagen
Voorwaarden Rechtshulp Particulier.pdf
(225 KiB) 40 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Radar op 12 jun 2019 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door berndv »

ramoth schreef:
12 jun 2019 06:12
Kortweg gezien staat dit er:
U mag als particulier wel een dienst afnemen bij een derde, maar het mag niet lijken op een bedrijfsmatige activiteit , waarvan wij Univé zelf wel bepalen welk bedrag daarbij hoort en welke intenties de klant daarbij heeft en wat wij bedrijfsmatig vinden of niet..
En aangezien u dus schijnbaar van mening bent dat het wel onder de verzekering moet vallen, is het dus aan u om aan te tonen dat de ingehuurde derde voor u prive werkzaamheden uitvoert. Dat zal verrekte lastig gaan, aangezien u de hobbymatig geproduceerde software dus wel bedrijfsmatig gebruikt, voor uw werk. Unive mag dit stellen, dan is het aan u om te bewijzen dat zij het verkeerd hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Consumentenrecht is iets anders dan zakelijk recht. Om een particulier bij te staan zijn andere juristen voor nodig dan diegene die een zakelijke klant bij staan. Ook de belangen van zakelijke klanten zijn veel groter dan bij consumenten.
U doet het hobbymatig, maar het doel is om te gaan werken met wat u maakt. Daarin valt dus op te maken dat het een bedrijfsmatig doel heeft. Sterker, u hebt een bedrijf in de arm genomen om mee te helpen om uw zakelijke doel te bereiken.

Het conflict dat u heeft is dus geen normaal particulier probleem.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard staat Unive u bij als u een dienst afneemt van een derde. Dus u huurt een schilder in en die schildert niet, of een loodgieter en die giet alleen koffie naar binnen, ipv de leiding te repareren die lek is.

U huurt een derde in voor uw werkzaamheden en dat is geen particuliere kwestie. En wat u daarmee verdient is niet van belang.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door yan »

Nog een verassing, als jij nu klachten krijgt over je software dan zal je aansprakelijkheidsverzekering dat ook niet dekken.
Bedrijf is bedrijf, daarvoor moet je alles los regelen, en dus niet stiekem even via je prive pakket doen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door kuklos »

ramoth schreef:
12 jun 2019 06:12
Ik kreeg als antwoord van Univé, dat de particuliere rechtsbijstandverzekering is bedoeld voor de gemiddelde particulier.

Dit kan toch niet zomaar?
Wat zou niet mogen kunnen? Je schrijft zelf al:

ramoth schreef:
12 jun 2019 06:12
Ik heb als klant een particuliere rechtsbijstandsverzekering bij Univé. Ik maak al jaren op hobbymatige basis programma's die ik gebruik voor mijn werk. Ik heb echter nu de hulp ingeschakeld(Freelancer) om mij te helpen om een idee uit te werken zodat ik deze kan gebruiken voor mijn werkzaamheden en heb hiervoor een bedrag betaald van 750 euro.
Je hebt iemand betaald om iets voor jouw werk te doen. Daarmee is het geen particuliere zaak meer.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kuklos schreef:
12 jun 2019 11:57
Je hebt iemand betaald om iets voor jouw werk te doen.
Zou zelf zeggen: freelancer heeft onder leiding van TS gewerkt; daarmee valt tekortschieten niet meer (uitsluitend) freelancer toe te rekenen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bedrijfsmatige activiteiten bij rechtsbijstandsverzekering

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nou ik betaal mijn schilder ook hoor, dat is wel degelijk particulier.

Maar software schijven voor een bedrijfsmatige toepassing.... dat is niet particulier. En daarbij is het niet duidelijk waar het nu mis gaat met zijn loonwerker...

Gesloten