Pagina 1 van 2

Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 12:39
door Dreamqueen
Hallo,

Via Facebook heb ik een verzoek gehad om iets voor iemand te maken. Zij woont in België en ik in Friesland en dus heb ik een prijs gemaakt incl. Verzenden. Na ontvangst betaling heb ik meteen de producten gemaakt en verzonden via brievenbuspost. De frankeercode is via de post.nl app gemaakt. Hiervan is ook een bewijs.

Ontvanger geeft nu aan dat het niet is aangekomen en dat het geld terug gestort moet worden.

Dat post.nl niet aansprakelijk is weet ik al uit de voorwaarden maar voor wie is het risico van de verzending?

Ik heb ondertussen kosten gemaakt voor de gepersonaliseerde items. En ze zijn niet bij mij terugkomen.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 12:44
door Lady1234
Het risico voor verzending is voor u.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 12:45
door mahadma
De verzender is aansprakelijk. Echter bestaat de kans dat u "getilt" wordt door "te zeggen" dat het pakket (zogenaamd) niet ontvangen om het gratis te krijgen? Om dit probleem te voorkomen: verstuur het ALTIJD aangetekend, dan moet er een handtekening gezet worden. Die kosten zijn dan ook voor de koper. Nu zou u heel best belazerd kunnen zijn ..............

Anderzijds, u kunt alsnog een tweede product maken en dat op kunnen sturen, aangetekend. Bij een eerlijke koper is het dan oké. Bij een oneerlijke koper niet. Wat zou iemand met twee identieke persoonlijk dingen moeten?

U kunt natuurlijk ook het FB volgen van de koper. Als u kado's ziet die u gemaakt heeft dan ....................

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 12:56
door NeoDutchio
Dreamqueen schreef:
20 jun 2019 12:39
Ontvanger geeft nu aan dat het niet is aangekomen en dat het geld terug gestort moet worden.
Vreemd. Iemand benaderd u omdat u schijnbaar iets moois kan maken wat deze persoon graag wilt hebben. De koop is gesloten, u gaat aan de slag en de ontvanger zegt niets ontvangen te hebben. Als kopen zou ik dan zeggen “maak het maar opnieuw”. Direct zeggen ze get geld wil terug hebben geeft een rare bijsmaak.

Ik zou de tip van Mahadma ter harte nemen. Gewoon aangeven dat u het opnieuw gaat maken en deze aangetekend zal opsturen. Mocht de ontvanger aangegeven dit niet te willen, dan gewoon de vraag stellen waarom niet. Het is vreemd om iets speciaals te laten maken en dan “ineens” niet meer te willen hebben.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 13:19
door Lowieze
Volgende keer gebruik maken van brievenbuspost met track & trace code, kunt u zelf uw post volgen.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 13:47
door scontra
Hoeveel dagen zitten er tussen het verzenden en de klacht van uw opdrachtgever dat de zending niet is aangekomen.
Ik vraag dit omdat mijn ervaring leert dat briefpost naar België v.v. wel eens een paar dagen onderweg kan zijn en soms wel tot 5 dgn. aan toe.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 13:55
door Lowieze
fonsflons schreef:
20 jun 2019 13:28
Echter heeft dat totaal geen meerwaarde. Als zegt de track&tracé dat het afgeleverd is kan de ontvanger zeggen van niet. Alleen handtekening voor ontvangst heeft iets van (schijn)zekerheid. Ontvanger kan altijd zeggen: dat is mijn handtekening niet.
Dan heeft niets waarde. Verzender kan ook het geld ontvangen hebben en het niet versturen.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 14:12
door Dreamqueen
Het pakket is op 7 juni verzonden. Tegelijkertijd met een pakketje naar Nederland. Het Nederlandse pakket is op 8 juni aangekomen. Nu snap ik dat de pakketten op zich weinig met elkaar te maken hebben maar hieruit blijkt dat de inhoud van de brievenbus wel in het sorteercentrum is aangekomen

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 20 jun 2019 14:18
door berndv
fonsflons schreef:
20 jun 2019 13:28
Alleen handtekening voor ontvangst heeft iets van (schijn)zekerheid. Ontvanger kan altijd zeggen: dat is mijn handtekening niet.
En al zegt de ontvanger dat het wel de eigen handtekening is, zegt dat nog niets over de inhoud van het pakket.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 12:27
door spesvera
Al langere tijd met regelmaat post niet ontvangen van bepaalde belangrijke organisaties waardoor o.a. financiële gevolgen groot waren : aanmaningskosten, incassobureaus, POST NL weet van niets en zegt er niets aan te kunnen doen sls bepaalde post niet is ontvangen door de geadresseerde en de desbetreffende organisatie of bedrijf zegt dat je maar moet bewijzen dat je hun post ECHT NIET ONTVANGEN hebt ! Over zoiets belangrijks lieg je toch niet !

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 13:47
door Theotrucker
Dan zou ik de app van post.nl installeren. Dan zie je wat er onderweg en bezorgd is.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 14:03
door Lady1234
Van de meeste belangrijke organisaties kunt u post ontvangen in uw berichtenbox. Raakt er ook niets kwijt.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 14:03
door Komkommertijd
Brievenbus post?

Als ik een brief met bobbel maakte, dus iets als balpoint erbij is de kans groot dat de zeer snelle machine die de postcode leest deze pen eruit laat vliegen in de scherpe bocht, zelfde voor USB sticks... dus wat stuurde je nu zo speciaal.

Een pakje dus doosje is dan veiliger of verstevigde envelop.
Ik weet van Post NL medewerkers dat ze vroeger al vele USB sticks en pennen, potloden en andere prullen vonden, zelfs sleutelbossen want ze moesten sleutels gehuurde huisje kwijt......

Zelfs gemeentes die verkiezingskaarten stuurde kreeg ze gekreukeld retour omdat het papier te slap was... vastgelopen.....
Dus of nu Post NL of B Post fout was, daar komen we niet achter, ze worden dus 2x machinaal verwerkt en dat hoorde goed te gaan.....vaak niet dus!

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 22:20
door Eerde
Lady1234 schreef:
20 jun 2019 12:44
Het risico voor verzending is voor u.
Sinds wanneer is dat dan [wettelijk] ?

De verzender moet navraag doen bij Post-NL, niet de ontvanger, dat is waar.
Maar de ontvanger maakt de keus, middels prijs, van brievenbuspost [al dan niet met T&T], aangetekend, afhaalpunt ophalen etc. etc.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 22:30
door Lady1234
Eerde schreef:
21 jun 2019 22:20
Lady1234 schreef:
20 jun 2019 12:44
Het risico voor verzending is voor u.
Sinds wanneer is dat dan [wettelijk] ?

De verzender moet navraag doen bij Post-NL, niet de ontvanger, dat is waar.
Maar de ontvanger maakt de keus, middels prijs, van brievenbuspost [al dan niet met T&T], aangetekend, afhaalpunt ophalen etc. etc.
Waar leest u dat de ontvanger iets gekozen zou hebben?

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 21 jun 2019 22:31
door renewouters
Eerde schreef:
21 jun 2019 22:20
Lady1234 schreef:
20 jun 2019 12:44
Het risico voor verzending is voor u.
Sinds wanneer is dat dan [wettelijk] ?

De verzender moet navraag doen bij Post-NL, niet de ontvanger, dat is waar.
Maar de ontvanger maakt de keus, middels prijs, van brievenbuspost [al dan niet met T&T], aangetekend, afhaalpunt ophalen etc. etc.
Maar de verzender accepteert die keuze (mits er al een keuze is). Als de verzender vindt dat het niet de beste optie is moet die of niet worden aangeboden, of de verzender moet niet akkoord gaan met de gekozen methode.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 22 jun 2019 17:29
door Senso
In principe is PostNL voor vrijwel niets aansprakelijk, ook niet als een flink aantal van de kleine pakjes die je in een brievenbus stopt nooit het sorteercentrum bereikt. "Dat hebben we uitbesteed dus daar kunnen we niets aan doen".
Pakketten of aangetekende briefpakjes naar het buitenland zijn dan wel verzekered, maar daar heb je weinig of niets aan, want het begint altijd met een extra wachttijd vanwege eventuele vertragingen. Pas dan kun je een vermissing melden. Voor de behandeling daarvan geeft PostNL zich tijd tot max 3 maanden. Daar kun je als verkoper een klant niet op laten wachten, dus moet je wel opnieuw sturen of geld terugbetalen. Als je dan na 10 weken een bericht krijgt dat het is afgeleverd is er niets meer wat je kan doen. Spullen weg, geld weg. Bovendien heb je geen mogelijkheid om te controleren of dat wel klopt en niet de bezorger zelf getekend heeft en het pakket voor de deur achtergelaten.
En hou er rekening mee dat je niet de hele waarde van de inhoud terugkrijgt, ondanks verzekering. Verzekerd voor 50 Euro? Dan betaalt PostNL maar 40. En niemand schijnt te weten of dat legaal is. :-(

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 22 jun 2019 18:19
door NeoDutchio
Senso schreef:
22 jun 2019 17:29
En hou er rekening mee dat je niet de hele waarde van de inhoud terugkrijgt, ondanks verzekering. Verzekerd voor 50 Euro? Dan betaalt PostNL maar 40. En niemand schijnt te weten of dat legaal is. :-(
Wat je vergoed krijgt is de inkoopwaarde, niet de verkoopwaarde. Als je particulier iets verstuurd (dus niet iets verkocht hebt) krijg je gewoon de waarde, mits aantoonbaar.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 22 jun 2019 18:57
door Lady1234
Uiteraard wordt de btw niet vergoed, dat kan de verzender verrekenen.

Re: Wie is aansprakelijk bij kwijtraken post

Geplaatst: 22 jun 2019 20:11
door Eerde
@Lady1234

"Waar leest u dat de ontvanger iets gekozen zou hebben?"

Dat is inherent, koper heeft het adres voor verzending opgegeven, niet bv dat het afgehaald zou worden.
Ontkennen dat je niet weet wat 'aangetekend' betekend, lijkt mij juridisch géén sterke zaak.

De oplossingen zijn;
1. Af laten halen
2. Enkel aangetekend verzenden
3. Tenzij de koper enkel voor brievenbuspost wil betalen op eigen risico

"Volgens de wet draagt de verkoper het risico van verzending tot het moment dat de koper het pakket in ontvangst neemt. Dit staat in artikel 11 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek."

Maar nergens een woord over kopen die 'beweren' iets niet ontvangen te hebben, maar het wel hebben ontvangen.
Voor grote bedrijven een bedrijfsrisico [ws met zwarte lijst], maar voor particuliere verkopers niet te doen.