LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik help mijn oude moedertje af en toe met de boekhouding. Tot op heden werkte ze nog met overschrijvingskaarten die ondertekend per post moeten worden opgestuurd, ze gebruikte de girofoon om haar saldo te checken en betalingen te doen met TAN codes etc....
Nu heb ik zelf de ING app om elektronisch te bankieren en sinds kort kan ik daarmee ook haar bankzaken doen, dat gaat een stuk sneller en eenvoudiger.

Maar nu zei mijn zus dat als mijn moeder komt te overlijden etc, de rekening geblokkeerd zou worden en dat ik dan niets meer kan met de machtiging die ik nu heb.Ze had het erover dat ik eigenlijk een volmacht zou moeten hebben.
Afijn de bank gebeld om een afspraak te maken samen met mijn moeder om dat te regelen, mar die begonnen erover dat ik dan eerst iets met een notaris zou moeten regelen. Wel kan ik worden toegevoegd aan haar rekening zodat het een en/of rekening wordt, maar de bank zei dat dat wel gevolgen kan hebben voor belasting etc.... Ook mijn schoonouders zeiden me dat er weleens haken en ogen aan zouden kunnen zitten.

Nou gaat het niet om heel hoge bedragen wat op haar rekening staat, ik voorzie dus ook geen gedoe met broers en zusse over een erfenis.Het gaat er eigenlijk alleen om dat ik bankzaken kan regelen ,bijvoorbeeld om haar begrafenis te regelen.
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dan precies de nadelen zouden zijn van een en/of rekening met mijn moeder
Laatst gewijzigd door Radar op 26 aug 2019 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ten eerste maar dit. Ook een volmacht komt te vervallen als de volmachtgever is overleden. Uiteraard komt de machtiging die u nu voor haar rekening heeft ook te vervallen na het overlijden.

Maar haar rekening wordt pas geblokkeerd als het overlijden aan de bank wordt doorgegeven. Dat gaat dus niet automatisch.

Tegen een en/of rekening zijn eigenlijk niet zoveel bezwaren. Diegene van wie het geld is, geeft dat aan bij de aangifte. Het is wel zo dat de rekeninghouders van die en/of rekening met hun eigen rekening aansprakelijk zijn voor bijvoorbeeld een roodstand op die rekening, of andere negatieve zaken met die rekening.

.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Hallo

Allereerst ik ben geen deskundige, echter ik doe ongeveer hetzelfde voor mijn alleenwonende vader. Met dat verschil dat mijn
vader helemaal geen internet heeft. en dat ik niet doe aan internet bankieren. Overschrijvingskaarten ?? Nee die hebben we
beiden al in geen jaren meer gehad. Alles wat automatisch afgehouden kan worden wordt automatisch ingehouden. En mocht
het onvermijdelijke ooit gebeuren. Zijn spaar saldo is hoog genoeg om alles van te betalen. Wat ik U aan kan raden is dat U
net als ik indertijd gedaan heb, eens langs gaan op een vrij spreek uur bij de plaatselijke notaris. Die kan U precies uitleggen
hoe het een en ander dan gaat. Allereerst zullen, als het eenmaal zo ver is, al haar erfgenamen van de notaris, een officieele brief krijgen met de vraag of U accoord gaat met de erfenis. En deze Kan U nu al uitleggen hoe het een en ander in uw geval gaat. Een en
ander hangt af van diverse persoonlijke omstandig heden, zoals veel of weinig spaargeld, huurwoning of koopwoning met of zonder rest schuld etc.. Ik heb met de plaatselijke notaris hier een gesprek gehad en wij (mijn broer en ik) weten wat we moeten doen als
het eenmaal zo ver is. Kijk op de website van een notaris in uw buurt en loop eens binnen op dat gratis spreekuur.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe zou de notaris moeten weten dat iemand is overleden? En waarom zou hij de erven een brief sturen?

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Upstairs »

Machtiging van de bank komt inderdaad te vervallen bij overlijden. Officieel mag het niet maar de bank vertelde dat je samen kunt internetbankieren (wordt vaak zo gedaan in families). Een e/o rekening kan problemen geven bij de belasting.
Na een overlijden kan de huur, hypotheek, gas etc. gewoon afgeschreven worden van de rekening. Ook betalingen m.b.t. het overlijden kunnen betaald worden van de rekening, je levert de rekeningen in bij de bank en zij zorgenvoorbetaling.. De notaris heeft wel mogelijkheden o.a. een Leventestament. Na het overlijden heb je een verklaring van erfrecht nodig om verdere handelingen te kunnen doen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door langste adem »

Een notaris inschakelen is niet goedkoop, en haar spaarrekening is verder gering. Die valt dus af.
En dan die en/of rekening. Leek mij het meest praktisch, zodat ik ook niet hoef te "sjoemelen" met het (nog) niet doorgeven van een overlijden.

Maar als ik het goed begrijp is het zo dat alle automatische incasso's dan gewoon worden betaald van die geblokkeerde rekening, evenals kosten gemaakt m.b.t, het overlijden ? Dan lijkt me een volmacht of een en/of rekening verder overbodig.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een bankrekening wordt pas geblokkeerd als een overlijden is gemeld. Dus incasso’s en dergelijke gaan gewoon door, omdat de bank niets weet. En als u gemachtigd bent worden opdrachten tot betaling ook uitgevoerd.

Alleen het opheffen van een bankrekening kan problemen geven na een overlijden. Maar dat zelfde geld voir een en/of rekening om die op te heffen na een overlijden.

De ene bank gaat soepeler met een klein saldo om dan de andere. Hoewel er in principe een verklaring van erfrecht nodig is bij een overlijden als er geen partner is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook na het melden van een overlijden lopen automatische incasso's meestal door en kunt u facturen van bv de uitvaartverzorger opsturen ter betaling, dat klopt allemaal. Maar als u zelf geen toegang heeft tot de bewuste rekening, weet u dus ook niet of er voldoende saldo is en dagafschriften krijgt u niet.

De bank wil doorgaans een verklaring van erfrecht zien (opgemaakt door een notaris) voordat een bankrekening wordt omgezet naar een "ervenrekening". Die kosten lijken mij nauwelijks te vermijden.

Als u een en/of rekening opent met uw moeder, is het toch een stuk eenvoudiger. U houdt dan altijd toegang tot de rekening.

Hoe uw broers/zussen het vinden dat u als enige toegang heeft, moet u zich wel goed afvragen. Ook om kleine bedragen kunnen grote ruzies ontstaan. Veel problemen zijn te voorkomen door volstrekte openheid te betrachten jegens alle andere erfgenamen, zowel nu uw moeder nog leeft, als na haar overlijden.

Het is goed dat u tijdig voorbereidingen wilt treffen, maar ik wens u en uw broers/zussen nog vele goede jaren met uw moeder.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij bijvoorbeeld de SNS stoppen ook de automatische incasso’s na het melden van een overlijden, als de rekening alleen op naam staat van de overledene.

https://www.snsbank.nl/particulier/serv ... en-we.html

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Typisch. Mijn ervaring met SNS is anders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou me niet zoveel zorgen hierover maken, langste adem.
Een en/of rekening is samen met uw moeder persoonlijk bij de bank te regelen.
Op het moment dat uw moeder overleden is volstaat een overlijdensakte .
U kunt dan een persoonlijk onderhoud vragen met een medewerker, er wordt een copie van deze akte gemaakt, de automatische incasso.s zullen stoppen en het geld wát er nog op staat kan naar uw rekening worden overgeboekt waarvan u dan de lopende laatste dingen kunt betalen , inclusief de uitvaartkosten indien nodig.
Is de rekening leeg en is alles betaald dan kan de rekening worden opgeheven en het pasje wordt dan doorgeknipt.
Er is indertijd geen notaris aan te pas gekomen en zo is het met onze moeder gegaan.
Ik zou wél alles in volledige openheid doen met uw broers en zussen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen ervaring met SNS. Slechts metING, waarbij het overlijden pas is gemeld na afwikkeling van zo goed als alles en het slechts nog ging om het opheffen van de rekening. Was geen probleem.

Mijn andere ervaringen betroffen in ieder geval zaken waarbij uiteindelijk een verklaring van erfrecht opgemaakt was,

@moederslink

In principe is dat niet de normale gang van zaken, zoals u die afwikkeling beschrijft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is exact zo gegaan, geen enkel probleem gehad.
Er was dus ook geen erfenis in die zin.
Moeder had een simpele bankrekening en geen spaarrekening.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Plezierig dat het voor u zo afgewikkeld kon worden. Het is natuurlijk wel een erfenis, hoeft geen spaarrekening voor te zijn. Maar bijvoorbeeld een restitutie van de belastingdienst, die vaak nog veel later komt,, wordt niet uitbetaald zonder verklaring van erfrecht, als er alleen maar kinderen zijn en geen partner.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moeder kreeg nooit belastingteruggave en ze hoefde ook nooit te betalen.
Het kwam altijd op € 0 uit.
Ook het jaar daarop is er tóch nog aangifte gedaan en het kwam wederom op € 0 uit.
De énige ' erfenis' bestond uit haar inboedel en een paar honderd euro .
Voor de uitvaart moest ook nog fors worden bijbetaald .
Het geld van datgene wat verkocht kon worden op bv MP werd onder de kinderen verdeeld , de rest is uiteindelijk naar de kringloop gebracht.
Met uitzondering van wat dierbare dingen die de kinderen zelf uitzochten en wilden hebben.
En alle rekeningen die nog betaald moesten worden konden nog wel van haar eigen rekening worden gedaan, voordat deze definitief werd opgeheven .

Ik zeg wel eens voor de grap : het kan heel ' prettig ' zijn als er gewoon niets te erven valt.
Geen gedoe, geen gedonder...🤭

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Een en/of rekening is gewoon de beste oplossing. Vraag voor uw moeder wel internet bankieren aan, zodat u (in geval van nood) ook daarop kunt inloggen, omdat alleen de rekening houder de jaaropgave kan downloaden, betalingen per dag wijzigen, de pas op wereld zetten e.d. kan regelen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
25 aug 2019 08:27
Een en/of rekening is gewoon de beste oplossing. Vraag voor uw moeder wel internet bankieren aan, zodat u (in geval van nood) ook daarop kunt inloggen, omdat alleen de rekening houder de jaaropgave kan downloaden, betalingen per dag wijzigen, de pas op wereld zetten e.d. kan regelen.
Bij een en/of rekening kan de Ts toch zelf inloggen, dus dan kan de Ts alles doen.

Die veronderstelde belastingperikelen zijn onzin.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Waarom hou je het niet gewoon zoals het nu is. Zij haar eigen internetbankrekening en jjij regelt haar bankzaken.
Neem geen en/of bankrekening als je een bijstandsuitkering hebt of dreigt te krijgen.
Het geld van je moeder wordt dan tot jouw vermogen gerekend en als dat te veel is, mag jij haar geld opeten voordat je een uitkering krijgt.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@Lady1234
Bij een en/of rekening hebben beide een inlognaam met wachtwoord nodig om de eigen dingen te wijzigen. Met uw laatste opmerking ben ik het geheel mee eens.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een en/of rekening is bedoeld voor gezamenlijk eigendom.

Een machtiging is bedoeld voor iemand die namens de rekeninghouder bankzaken uitvoert.

In beide gevallen zal bij melding van overlijden de rekening grotendeels bevroren worden. Automatische incasso's van bedrijven die vóór het overlijden actief waren, zullen in principe nog wel worden uitgevoerd. En bij een en/of rekening zullen nog wel kleine betalingen en opnamen gedaan kunnen worden.

Gesloten