LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
25 aug 2019 09:23
@Lady1234
Bij een en/of rekening hebben beide een inlognaam met wachtwoord nodig om de eigen dingen te wijzigen. Met uw laatste opmerking ben ik het geheel mee eens.
Dat hoeft helemaal niet. En bij een en/of rekening heb je helemaal geen eigen dingen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ivo.w schreef:
25 aug 2019 09:34
Een en/of rekening is bedoeld voor gezamenlijk eigendom.

Een machtiging is bedoeld voor iemand die namens de rekeninghouder bankzaken uitvoert.

In beide gevallen zal bij melding van overlijden de rekening grotendeels bevroren worden. Automatische incasso's van bedrijven die vóór het overlijden actief waren, zullen in principe nog wel worden uitgevoerd. En bij een en/of rekening zullen nog wel kleine betalingen en opnamen gedaan kunnen worden.
Bij de ING blijft een en/of rekening gewoon intact en kan normaal gebruikt worden. Alleen (andere) erfgenamen kunnen de rekening laten blokkeren.

En die rekening is ook niet per se bedoeld voor gezamenlijk eigendom. Het saldo moet door de eigenaar bij de belastingdienst worden opgegeven.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Idee als alle erfgenamen hiermee akkoord zouden gaan;

Elke maand AOW en Zorgtoeslag 1 dag later via automatische opdracht naar jou rekening overboeken.

Dan moet je dit als inkomsten in een schrift zetten.....
Verder betaalde je alles voor haar en noteer deze uitgaven.

U kreeg dus alles binnen en mag ook dan alles betalen.
Het verschil is na de uitvaart aan te tonen, en da mag onderling verdeeld worden.
Wel zou ik ze jaarlijks een overzicht geven en geen moeilijk gedoe met machtigingen en/of rekeningen aanvragen met vaak extra kosten.... haar rekening is dan elke maand bijna leeg, €5,- achter laten voor bank kosten... en dan is alleen op overlijden op betaaldatum nog 1 maand geld daar achter gebleven.... maar die dans is 1/30.

Maar voor je dit zo gaat doen, eerst even toestemming aan alle Broers en Zussen vragen en laat ze hiervoor tekenen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer, dat is toch idioot. Daar begint toch niemand aan. Dan ga je iemand onder bewind stellen zonder machtiging. Lees de titel.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Neem dan ook meteen contact op met de redactie van Het Familiediner.

Een en/of-rekening en volstrekte openheid jegens broers en zussen lijkt mij verreweg de eenvoudigste oplossing.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Volstrekte openheid jegens broers en zussen lijkt mij.....”

Misschien wil moeder helemaal niet dat al haar inkomsten en uitgaven bekend zijn aan al de kinderen.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk moet moeder overal mee instemmen.

Die openheid kan op verschillende niveaus en tijdstippen. Bv zo lang moeder leeft weten alle sibbelingen dat een van hen een en/of-rekening met moeder heeft, meer niet. Pas na overlijden van moeder laat het beherende kind zien dat er in de voorgaande jaren niets onoirbaars is gebeurd. Op die manier is de privacy van moeder niet in het geding en is er toch openheid achteraf.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@lady1234
Neem aan dat u geen en/of rekening heeft bij ING. Zowel, probeer maar eens de instellingen van de betaalpas van uw partner te wijzigen met uw inlog gegevens.

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
25 aug 2019 09:04
Bij een en/of rekening kan de Ts toch zelf inloggen, dus dan kan de Ts alles doen.

Die veronderstelde belastingperikelen zijn onzin.
Of dat onzin is, weet je helemaal niet. Het saldo van de en/of rekening wordt tot het vermogen gerekend en kan dus -afhankelijk van de exacte situatie, die wij niet kennen - gevolgen hebben voor bijvoorbeeld toeslagen.

Los daarvan heb ik als gerechtsdeurwaarder genoeg ellende gezien van en/of-rekeningen, bijvoorbeeld bij een beslaglegging ten kaste van in dit geval TS. Had men ook nooit vooraf bedacht...

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en als je de aangifte invult wordt er gevraagd bij een en/of rekening van wie dat saldo is. En als dat dus niet van de Ts is maar van moeder, dan zet de Ts bij de eigen aangifte het saldo op nul, en bij de aangifte van moeder het volledige bedrag.

En dan heeft dat saldo dus alleen eventueel effect op de toeslagen van de persoon bij wie dat saldo hoort.

Maar inderdaad, als de Ts in financiële problemen verkeert, of moeder, dan is een en/of rekening niet verstandig.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
25 aug 2019 13:23
@lady1234
Neem aan dat u geen en/of rekening heeft bij ING. Zowel, probeer maar eens de instellingen van de betaalpas van uw partner te wijzigen met uw inlog gegevens.
Nee, die heb ik niet meer, maar waarom zou je verschillende inloggegevens gebruiken bij een en/of rekening die je samen met je partner hebt?

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Doe niet zo moeilijk. Hou het zoals het is, en bij overlijden boek je direct haar saldo over naar je eigen rekening. Niks aan de hand, zolang het geen miljoenen zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tijdstip overlijden en tijdstip overboeken is bekend meestal of ga je het een dag later melden om het geld binnen te halen?

Mijn voorstel mag alleen met goedkeuren moeders en alle overige kinderen dus nooit alleen dit zomaar doen.
Dat schreef ik ook.
Verder is op mijn manier geen bezoek en geregel bij bank nodig.

Het kan mits alle het goedvinden, en dus beter lezen graag!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moeder staat toch niet onder curatele van de kinderen? Dus als zij één kind machtigt, gaat dat verder niemand wat aan.

En he hieft helemaal niet te hollen om een overlijden te melden bij de bank. Waarom zou je.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Arizonakid schreef:
25 aug 2019 20:47
Doe niet zo moeilijk. Hou het zoals het is, en bij overlijden boek je direct haar saldo over naar je eigen rekening. Niks aan de hand, zolang het geen miljoenen zijn.
Waarom?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Of het voor of na overlijden geboekt is kun je vaak zien.....
en fraude door snel nog even te boeken kunnen schuldeisers terug draaien.

Maar snel geld opnemen, doen mensen met En/Of rekening wel vaker....voor de zekerheid.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn ook nog met een gewone bankrekening met een normaal saldo die normaal hun rekeningen betalen en ook willen dat dat na hun overlijden netjes afgewikkeld wordt.

Dus waarom dan die rekening leeghalen? Misschien moeten er wel toeslagen terugbetaald worden en volgen er nog afrekeningen inzake ziektekosten, energie en ga maar door.

Geld opnemen voor de zekerheid? Gefoezel.

Houd die rekening gewoon in stand tot alles netjes afgewikkeld is.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door langste adem »

Bedankt iedereen voor de antwoorden.
Er lijken geen heel grote bezwaren te kleven aan een en/of rekening in ons geval. Dat gezegd hebbende : ikzelf heb een schuld lopen en het mag natuurlijk niet zo zijn dat dat problemen oplevert voor mijn moeder, als ik eerder kom te overlijden dan mijn moeder.

Maar de boel gewoon zo laten hoe het nu is vind ikzelf ook prima. als alle dingen tzt nog maar netjes betaald worden. Dat ik dan misschien geen inzage meer heb in de rekenng na het (melden van) overlijden, so be it.
Ik wil verder ook geen slapende honde wakker maken : ik doe al jaren geen belastingaangifte meer voor mezelf (wel voor mijn moeder). En zo'n en/of rekening gaat misschien vragen oproepen

Nouja de afspraak met de bank moet nog gaan plaatsvinden. Kijken wat zij precies gaan zeggen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In uw situatie zou ik gewoon de boel laten zoals het is. U dus gemachtigd. Bij een onverhoopt overlijden, dat overlijden pas melden, als alles afgewikkeld is.

En u hebt toch ook dan inzage, want u hebt haar rekening gekoppeld aan uw internet bankieren,

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: En-ofrekening met moeder een goed idee of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

langste adem schreef:
26 aug 2019 09:53
Bedankt iedereen voor de antwoorden.
Er lijken geen heel grote bezwaren te kleven aan een en/of rekening in ons geval. Dat gezegd hebbende : ikzelf heb een schuld lopen en het mag natuurlijk niet zo zijn dat dat problemen oplevert voor mijn moeder, als ik eerder kom te overlijden dan mijn moeder.
Je hebt nog geen helder beeld bij het probleem van het hebben van schuld, zie ik. Het heeft niets te maken met jouw eventuel eeerder overlijden. Het probleem is juist dat, als een deurwaarder beslag legt op jouw bankrekening, óók het geld van je moeder onder het beslag valt en aan de deurwaarder afgedragen zal worden.

Gesloten