LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Dutchy500
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:11

Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Dutchy500 »

Aangezien ik de pensioen leeftijd benader, was ik nieuwsgierig naar wat ik aan pensioen en AOW ga vangen straks

Via internet kwam ik terecht op de site van mijnpensioenoverzicht.nl, ingelogd met mijn DigiD en daar gekeken wat en van wie ik straks vangen ga.

Nu ik over enkele maanden eindelijk aow en pensioen ga vangen kreeg ik een brief van pensioen verstrekker en tot mijn verbazing wijken deze bedragen fors af met de gegevens van mijnpensioenoverzicht.nl, voor mij alleen scheelde het 130 euro netto in de maand en voor ons beide straks, kwam ik 250 euro netto lager uit dan wat ik volgens mijnpensioenoverzicht.nl zou krijgen.

Heb contact gezocht met de site en daar kreeg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat er een rekenfout zat in het programma en dat ze er niets aan kon doen.

Heb ze uitgelegd dat ik van een site waar ik in moet loggen met DigiD en die alle informatie heeft van mij dit niet verwacht.
Gelukkig kwam ik er op tijd achter wat ik werkelijk ga vangen en was ik gelukkig nog niet verhuisd was naar duurdere woning in de veronderstelling dat ik straks 250 meer zou vangen.

Want dan had ik weer kunnen verhuizen met alle gevolgen van dien.

Heb verschillende instanties op de hoogte gebracht, maar ben er nog niet achter wie er wat aan kan doen.
Hoop dat mensen die daar ook kijken wat ze straks gaan vangen goed opletten want netto klopt het echt niet.

Met vriendelijke groet

Jan van der Weide

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb, gelukkig, veel meer dan in mijn pensioenoverzicht stond. Voor de echte bedragen kijk bij je eigen pensioenfonds en bij de SVB voor je aow. Zorg dat beiden tijdig zijn aangevraagd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vermoed dat de bedragen op mijn pensioen overzicht de te bereiken bedragen zijn op de reguliere pensioendatum (68 jaar), terwijl het bericht van het pensioenfonds uitgaat van de AOW leeftijd. Dat betekent minder jaren opbouw én de uitkering over meer jaren uitgespreid, dus lager per jaar.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door JozJan »

Bovendien staat bij het overzicht op mijnpensioenoverzicht heel duidelijk het volgende:
De bruto en netto bedragen voor uw pensioen zijn schattingen. Uw pensioen kan hoger of lager zijn dan de bedragen die u hier ziet. Kijk voor uitleg over de berekening van uw netto pensioen bij de veelgestelde vragen.

Kortom, de verwachting van je netto inkomen op deze cijfers baseren is niet zo verstandig.

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Ellencc »

De gegevens bij mijn mijnpensioen.nl gaan uit van de dag waarop je kijkt. Als het nog even duurt voor je met pensioen gaat wordt het vanzelf aangepast.

jamaldevries1
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2020 16:35

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door jamaldevries1 »

Voordat je je volledige pensioen kunt zien moet je je jaren hebben voldaan met het werken dus je kan het alleen zien van hoeveel het is op het moment dat je kijkt.

calaven
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2020 13:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door calaven »

Hallo,
Ook ik heb hetzelfde ervaren ik ga in mei met pensioen en ben dan 66 jaar en 4 maanden en heb inmiddels alle aanvragen gedaan en ook de bevestigingen binnen en het blijkt nu dat ik netto €120,00 minder ontvang aan pensioen als dat al die tijd op Mijnpensioenoverzicht.nl staat , ik heb hier alle betreffende instanties over gebeld en tot op heden geen enkel fatsoenlijk antwoord of uitleg over gekregen .

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar klopt het bruto bedrag?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

calaven schreef:
26 feb 2020 13:14
Hallo,
Ook ik heb hetzelfde ervaren ik ga in mei met pensioen en ben dan 66 jaar en 4 maanden en heb inmiddels alle aanvragen gedaan en ook de bevestigingen binnen en het blijkt nu dat ik netto €120,00 minder ontvang aan pensioen als dat al die tijd op Mijnpensioenoverzicht.nl staat , ik heb hier alle betreffende instanties over gebeld en tot op heden geen enkel fatsoenlijk antwoord of uitleg over gekregen .
Die uitleg kunt u hierboven lezen.

En voor TS: verhuizen naar een duurdere woning omdat u meer inkomen zou hebben is natuurlijk niet slim. Ouderdom komt met gebreken zegt men, er kunnen een hoop kosten aankomen die wel gedragen moeten kunnen worden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door grun »

kweenie schreef:
19 feb 2020 13:55
Ik vermoed dat de bedragen op mijn pensioen overzicht de te bereiken bedragen zijn op de reguliere pensioendatum (68 jaar), terwijl het bericht van het pensioenfonds uitgaat van de AOW leeftijd. Dat betekent minder jaren opbouw én de uitkering over meer jaren uitgespreid, dus lager per jaar.
Dat zou best kunnen. Mijn pensioenfonds gaat ook standaard uit van 68 jaar, terwijl de AOW al inging toen ik 66 werd. Dan kun je bij de pensioenaanvraag er voor kiezen om het aanvullend pensioen ook op 66 jaar al te ontvangen, maar dan wordt het bedrag wel lager.

Je kunt ook nog even berekenen of het verschil maakt of je de loonheffingskorting beter op de AOW of op het aanvullend pensioen kunt laten vallen. Die korting mag je maar 1x aftrekken, als je meerdere inkomstenbronnen hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door kweenie »

De belangrijkste vraag lijkt mij hier trouwens de vraag of er ook verschil zit in de bruto bedragen. Het zou namelijk ook goed kunnen zijn dat er een groot verschil zit in de 'aannames' over het verschil tussen bruto en netto.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door JozJan »

kweenie schreef:
19 feb 2020 13:55
Ik vermoed dat de bedragen op mijn pensioen overzicht de te bereiken bedragen zijn op de reguliere pensioendatum (68 jaar), terwijl het bericht van het pensioenfonds uitgaat van de AOW leeftijd. Dat betekent minder jaren opbouw én de uitkering over meer jaren uitgespreid, dus lager per jaar.
De bedragen worden berekend per pensioendatum van de regeling. En bij AOW per de AOW leeftijd. Dat krijg je ook netjes in een overzicht te zien:

Vanaf 67 jaar...
AOW

Vanaf 68 jaar...
AOW
Pensioen 1

Etc.

Er wordt niet uitgegaan van een vaste pensioendatum, dus het probleem wat je schetst zou niet moeten voorkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door kweenie »

Juist wel. Als mijnpensioenoverzicht uit gaat van bijvoorbeeld 1000 vanaf 68 jaar, maar je in de communicatie van het pensioenfonds zelf te horen krijgt dat je vanaf je AOW leeftijd recht hebt op bijvoorbeeld 950 euro. Dan betekent dat niet dat ze heel andere gegevens hebben, maar alleen dat de uitgangspunten (gekozen ingangsdatum) verschilt

Hydra_666
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 12:02

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Hydra_666 »

Ik zit in een ongeveer gelijke situatie, ben met het maken van een financieel 10 jarenplan uitgegaan van de bedragen getoond op MPO. Ik heb verschillende malen contact gehad met de helpdesk en om uitleg gevraagd m.b.t. bruto/netto vermelde bedragen. Mij werd meermaals verzekerd dat het bedrag vermeld onder "uw pensioen straks netto", dat dat ook het bedrag zou zijn wat ik ongeveer op de rekening gestort zou krijgen, kleine afwijkingen daargelaten.

Ik heb nu mijn eerste deel pensioen gekregen "mrt" en i.p.v. 476 euro kreeg ik slechts 285 euro'tjes
Nu blijkt dat over het op MPO getoonde netto bedrag nog 42% belasting wordt geheven en straks bij het volledige pensioen, vanaf pensioengerechtigde leeftijd gaat er 25% belasting van het zogenaamde "netto" bedrag af. Dit betekend een misrekening van 500 euro per maand.

Dankzij deze misleidende informatie, komen we nu financieel behoorlijk in de problemen. Het 10 jarenplan waarop we al onze acties hadden gebaseerd is volledig waardeloos en onze geplande vakantie reizen vallen in het water !!!!

Dank u wel "Stichting" mpo

Klacht naar MPO helpdesk, door medewerker met standaard antwoord beantwoord, ik kon duidelijk zien dat het probleem niet werd erkend/begrepen. Werd verwezen naar de disclaimer, waar natuurlijk niets hierover staat vermeld.
Klacht naar de Ombudsman, wacht nog op antwoord
Klacht naar Kassa, wacht nog op antwoord
Klacht naar klachten afdeling MPO Stichting Pensioenregister - Verrijn Stuartlaan 1F - 2288 EK Rijswijk
brief vandaag de deur uit, reactie kan weken duren geven ze zelf aan.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u al pensioen krijgt terwijl u nog niet AOW gerechtigd bent, betaalt u meer belasting. Niemand betaalt 25% belasting.

Naast de belasting betaalt u over uw pensioen ook nog premie ZVW. Als u boven een bepaalde grens komt met uw inkomen uit AOW en pensioen, wordt de algemene heffingskorting een stukje afgebouwd.

Als u een partner hebt, gebruikt u uw algemene heffingskorting niet volledig bij de AOW, het restant kunt u dus later gebruiken bij uw pensioen.

Gezien het bovenstaande kunnen die berekeningen op mijn PO slechts indicaties zijn, en hoeve de werkelijkheid helemaal niet weer te geven.

Hydra_666
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 12:02

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Hydra_666 »

Staat er toch duidelijk voor AOW leeftijd wordt ingehouden 38,35% loonbelasting en nog ZVW premie = samen ong.42%
Na AOW leeftijd volgens groene tabel. volgens helpdesk MPO ong. 25% (zelf nog niet gecheckt)
Het netto getoonde bedrag op MPO wordt dus gewoon volledig belast, ook na AOW leeftijd en is daarom dus niet netto !

Waarom het gaat is :
NETTO aangegeven op MPO is misleidend

Ik ben van mening dat een website welke toegang met DigiD vereist en gegevens van alle pensioenfondsen ophaald
om een berekening op uit te kunnen voeren, waarna het resultaat aan "leken" wordt getoond, van dusdanige kwaliteit
moet zijn dat je daar ook toekomst plannen op kunt baseren.

Mijn vrouw krijgt een Duits pensioen, vanaf de dag dat ze begon te werken kreeg ze jaarlijks een overzicht van het
opgebouwde pensioen, deze opgave klopte vanaf het begin tot op de cent. Bovendien gedurende de gehele crisis van 2007
en alle jaren daarvoor en daarna, elk jaar een verhoging i.v.m. inflatie.

Waarom kan het daar wel ?
Zo moeilijk mag het toch niet zijn voor de overheid om een site in de lucht te brengen welke juiste informatie verstrekt.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door JozJan »

Mijnpensioenoverzicht verstrekt gewoon juiste informatie hoor. Maar je moet wel beseffen dat de bruto/netto berekening slechts een indicatie is. Als je een volledig beeld wil hebben van je netto inkomen bij pensionering dan moet je naar een pensioenadviseur, of een fiscalist gaan. Mijnpensioenoverzicht is daar geen vervanger voor.

Hydra_666
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 12:02

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Hydra_666 »

Mijnpensioenoverzicht.nl verstrekt helemaal geen juiste informatie, hoe kom je erbij !!

Door berekeningen via berekenhet.nl, wordt duidelijk dat de toegepaste rekenmethode van het MPO
de loonheffingskorting gewoon op alle opgegeven inkomsten van pensioenfondsen toepast. Zolang er
nog geen pensioengerechtigde leeftijd is bereikt, of er nog een ander inkomen is, is het toepassen
van de loonheffingskorting in de berekening duidelijk een addertje onder het gras. Deze moet zoals bekend,
liefst alleen op het hoogste inkomen worden toegepast.

Dit betekend dat op MPO een duidelijke waarschuwing zou moeten staan :
Denk erom wij passen loonheffingskorting toe op onze berekeningen en daardoor kan het
daadwerkelijke uit te keren bedrag aanzienlijk lager uitkomen !

thegem100
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2019 16:03

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door thegem100 »

Alle informatie die je krijg is een indicatie.
Je krijg van je pensioenfondsen al maanden van te voren berichten wat precies je pensioen is
Dus je moet je niet rijker rekenen

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekenfout bij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moet ook alleen naar de bruto bedragen kijken. Netto hangt van veel zaken af, niet alleen van het inkomen maar ook van de lasten.

En kijk alleen maar naar de wijzigingen die de laatste jaren hebben plaatsgevonden inzake bijvoorbeeld de algemene heffingskorting en de ouderenkorting en de tarieven voor de inkomstenbelasting.

Ik begrijp niet hoe u aan de hand van dat overzicht een tienjaren plan denkt op te kunnen maken.

Overigens houdt de SVB standaard rekening met de loonheffingskorting en als het pensioen hoger is, is het toch verstandiger dat zo te laten.

Gesloten