LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

Beste,

Van Vattenfall krijgen wij opeens een rekening van EUR 2740. Wij huren sinds 2017 met 2 man een 56m2 in een tussenwoning (goed geïsoleerd). Ieder jaar hebben wij aangegeven dat wij de meterstand niet kunnen aflezen omdat wij simpelweg een meter hadden waarop je het niet kon aflezen. Nuon/vattenfall heeft ieder jaar een inschatting gemaakt en op basis van die inschatting ook een jaarafrekening gedaan. 2017-2018 betaalden wij 78 euro per maand en ze gaven aan voor 2018-2019 dat dit naar 60 euro per maand kon. Afgelopen April 2019 hebben ze uiteindelijk de oude meter vervangen met een slimme meter.

Op basis van de nieuwe waardes hebben ze een hercalculatie gemaakt (ze geven aan dat Liander bij de meterwissel de laatste stand heeft kunnen doorgeven) en vragen ze even of we 2740 euro kunnen terugbetalen. Ze geven zelf aan dat een gemiddeld huishouden 1350m3 verbruikt, maar hebben bij hun inschatting 600m3 gerekend (wij wonen voor het eerst zelfstandig dus wij gaan ervan uit dat hun inschatting realistisch is).

Het enige dat zij ons bieden is een betalingsregeling.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

RezaOldersma schreef:
10 mar 2020 10:35
Het enige dat zij ons bieden is een betalingsregeling.
Dat is ook de beste optie. Je hebt die energie immers verbruikt, dus die zal betaald moeten worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom kon je de meters allebei niet aflezen? Het zijn er immers twee?

RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

Helaas heb ik geen foto van de oude situatie van de meters. Er zaten letterlijk geen meters op die we konden aflezen, mogelijk dat deze ingebouwd zaten. Alleen de monteur van Liander die de meter uiteindelijk vervangen heeft kon dit aflezen en heeft de waardes doorgegeven aan vattenfall. Liander heeft de meterwisselbon echter niet meer in hun systeem staan dus wij kunnen zelf niet controleren of alles correct doorgegeven is. Het klinkt eerder alsof dit bedrag ook gebaseerd is op een inschatting op basis van wat de slimme meter het afgelopen jaar gemeten heeft.. Ieder jaar is je verbruik toch echt heel anders.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Moneyman schreef:
10 mar 2020 12:30
RezaOldersma schreef:
10 mar 2020 10:35
Het enige dat zij ons bieden is een betalingsregeling.
Dat is ook de beste optie. Je hebt die energie immers verbruikt, dus die zal betaald moeten worden.
Wie zegt dat? Ze hebben bij de slimme meter een andere constatering gedaan, maar daarvoor hebben ze telkens zelf een schatting gemaakt. Of die schatting klopt is niet TS probleem. Het verleden is niet terug te halen. Ze konden het destijds niet aflezen, en nu kunnen ze ook niet terug in het verleden. Vattenfall dient gewoon vanaf nu realistische maandbedragen te hanteren.

En zelfs dan, wij huren een woning van +- 90m2 en zijn per jaar ommenabij €1.300 kwijt. Hoe kan het dat een 56m2 een voorschot betaald van eerst 78,00 per maand, en vervolgens 60,00 per maand, en daarna vervolgens nog 2740 euro moet bijbetalen? Dan lijkt mij een onmogelijk groot verschil.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op wat voor meter kunnen geen standen afgelezen worden? Ik ken wel mensen die niet weten dat er op een knop geduwd moet worden om de meter uit te lezen. Wordt wel afgekort met RTFM. Lees de handleiding in netjes Nederlands.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mark1992 schreef:
10 mar 2020 12:45
Moneyman schreef:
10 mar 2020 12:30
RezaOldersma schreef:
10 mar 2020 10:35
Het enige dat zij ons bieden is een betalingsregeling.
Dat is ook de beste optie. Je hebt die energie immers verbruikt, dus die zal betaald moeten worden.
Wie zegt dat? Ze hebben bij de slimme meter een andere constatering gedaan, maar daarvoor hebben ze telkens zelf een schatting gemaakt. Of die schatting klopt is niet TS probleem. Het verleden is niet terug te halen. Ze konden het destijds niet aflezen, en nu kunnen ze ook niet terug in het verleden. Vattenfall dient gewoon vanaf nu realistische maandbedragen te hanteren.
De eerdere berekeningen waren op basis van schattingen, de huidige berekening is op basis van de daadwerkelijke meterstanden gemaakt. Conclusie: die energie is daadwerkelijk verbruikt. Op basis waarvan zou die energie niet door TS voldaan hoeven te worden?

Ik lees niets in de tekst waaruit de conclusie getrokken kan worden dat de meterstanden onjuist zijn.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
10 mar 2020 12:52
@rezaoldersma Bij betrekken van de woning hebben jullie moeten tekenen voor beginstanden bij verhuurder. Die kun je bij verhuurder wellicht opvragen als je die papieren zelf niet meer hebt?
Dat hoeft niet, bij ons worden de meterstanden door Vattenfall opgenomen, niet door de verhuurder.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus bij het weghalen van de oude meter is de werkelijke stand opgenomen en daar is nu dus een hercalculatie op losgelaten. U had dus een beginstand toen u daar ging wonen en een eindstand toen de meter weggehaald werd. Dat is dan uw werkelijke verbruik geweest. Verbruik minus wat eerder geschat is is wat er bijbetaald moet worden. U zit nog binnen de 3 jaar, dus van verjaring is nog geen sprake.
Overigens vind ik de bedragen niet zo schokkend dat het niet zou kunnen kloppen. Gemiddeld heeft u €1633,- per jaar betaald aan gas en elektra.

RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

Kees2850 schreef:
10 mar 2020 12:48
@rezaoldersma. Is die factuur gebaseerd op een schatting van het verbruik of op het werkelijke verbruik? In het laatste geval heb je beginstanden en eindstanden gekregen als bewijs? Daaruit zou je kunnen zien of Nuon gelijk heeft.
In het eerste geval zou ik bezwaar aantekenen en eventueel naar geschillencommissie stappen. Uitgaan van een gemiddelde zonder begin- en eindstanden en dat jarenlang is discutabel.

Maar Liander zal toch die begin- en eindstanden wel hebben?
Of jullie zelf hebben toch wel beginstanden gekregen nadat je de woning hebt betrokken in 2017?
Ik heb Liander gevraagd of zij mij de meterwisselbon konden sturen. Uiteindelijk hebben ze mij teruggebeld dat ze deze niet konden vinden. De 2 facturen van 2017-2019 zijn gebaseerd op een schatting. Vattenfall gaf aan dat zij deze waardes wel van hun ontvangen heeft en op basis van deze waarden de hercalculatie heeft gemaakt. In principe hebben ze in hun systeem een waarde ontvangen van toen wij introkken (die wij zelf nooit hebben kunnen doorgeven, dus geen idee hoe ze eraan zijn gekomen), en heeft de monteur een eindwaarde van de oude meter aan hun doorgegeven.

RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

Kees2850 schreef:
10 mar 2020 12:52
@rezaoldersma Bij betrekken van de woning hebben jullie moeten tekenen voor beginstanden bij verhuurder. Die kun je bij verhuurder wellicht opvragen als je die papieren zelf niet meer hebt?
Ga ik inderdaad opvragen, de verhuurder was de Key en is overgenomen door Lieve de Stad, hopelijk hebben zij de documenten. In het huurcontract dat ik heb liggen kan ik namelijk niets terugvinden betreft de meterstanden.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
10 mar 2020 13:35
Lowieze schreef:
10 mar 2020 13:11
Kees2850 schreef:
10 mar 2020 12:52
@rezaoldersma Bij betrekken van de woning hebben jullie moeten tekenen voor beginstanden bij verhuurder. Die kun je bij verhuurder wellicht opvragen als je die papieren zelf niet meer hebt?
Dat hoeft niet, bij ons worden de meterstanden door Vattenfall opgenomen, niet door de verhuurder.
Moet je dan niet tekenen bij verhuurder als de woning betrekt of verlaat?
Ik heb nog nooit een meterstand gekregen/gezien van de verhuurder bij het betrekken of verlaten van een woning. Dat regel je zelf met de energieleverancier, heeft de verhuurder hier niets mee te maken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De woningcorporatie laat je het huurcontract tekenen én je tekent voor de meterstanden gas, elektriciteit en water. Eind 2016 heb ik dat zelf zo meegemaakt. Samen met de opzichter de meterstanden bekeken en ingevuld. Ging allemaal ter plekke met ondertekenen op tablet. Ik vind het vreemd dat de verhuurder van topicstarter niet een soortgelijke procedure hanteert.

Ik blijf het een onbegrijpelijk verhaal vinden. Elke meter moet leesbaar zijn voor de huurder. Hoe is het de buren vergaan? Zitten zij met een soortgelijk probleem?

RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

Bob Schurkjens schreef:
10 mar 2020 14:18
De woningcorporatie laat je het huurcontract tekenen én je tekent voor de meterstanden gas, elektriciteit en water. Eind 2016 heb ik dat zelf zo meegemaakt. Samen met de opzichter de meterstanden bekeken en ingevuld. Ging allemaal ter plekke met ondertekenen op tablet. Ik vind het vreemd dat de verhuurder van topicstarter niet een soortgelijke procedure hanteert.

Ik blijf het een onbegrijpelijk verhaal vinden. Elke meter moet leesbaar zijn voor de huurder. Hoe is het de buren vergaan? Zitten zij met een soortgelijk probleem?
Inmiddels een verzoek ingediend bij de verhuurder om het contract met de standen boven water te halen.
De buren boven mij zitten er al 10 jaar en hebben veel eerder een meterwissel gehad waar je de meterstanden van kon aflezen. Ook zij hebben destijds geprobeerd bij onze meter te achterhalen wat de standen waren maar tevergeefs. Wij hebben dit dan ook ieder jaar aangegeven bij vattenfall, zij gaven een beschrijving van de meter met instructies, echter zat er geen scherm of knop op de meter. Daarom zijn ze maar inschattingen gaan maken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar had je dan een meter zonder telwerk? Of toch die slimme meter waar je op het knopje moet drukken? Rood voor gas en blauw voor de electriciteit bij mij dan.

jonis
Berichten: 2718
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door jonis »

Wat is het verbruik sinds instalatie nieuwe meter april 2019?
Zit je nu wel op 60,- per maand?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door alfatrion »

RezaOldersma schreef:
10 mar 2020 12:44
Helaas heb ik geen foto van de oude situatie van de meters. Er zaten letterlijk geen meters op die we konden aflezen, mogelijk dat deze ingebouwd zaten. Alleen de monteur van Liander die de meter uiteindelijk vervangen heeft kon dit aflezen en heeft de waardes doorgegeven aan vattenfall. Liander heeft de meterwisselbon echter niet meer in hun systeem staan dus wij kunnen zelf niet controleren of alles correct doorgegeven is. Het klinkt eerder alsof dit bedrag ook gebaseerd is op een inschatting op basis van wat de slimme meter het afgelopen jaar gemeten heeft.. Ieder jaar is je verbruik toch echt heel anders.
Ik zou dat uitzoeken. Als ze de meterstanden hebben herberekend op basis van de nieuwe meter, dan heb je een punt. Sowieso heb je te maken met een verjaringstermijn van -ik meen- twee jaar.

RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

Theotrucker schreef:
10 mar 2020 14:38
Maar had je dan een meter zonder telwerk? Of toch die slimme meter waar je op het knopje moet drukken? Rood voor gas en blauw voor de electriciteit bij mij dan.
Het was inderdaad een meter zonder telwerk, zij konden het zelf ook niet verklaren (ik ken ook nog de analoge oude meters waar het duidelijk op aangegeven wordt). Ze hebben die dus vervangen met een slimme meter die inderdaad een digitaal schermpje heeft met een knop om alles af te lezen.

RezaOldersma
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:12

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door RezaOldersma »

jonis schreef:
10 mar 2020 14:47
Wat is het verbruik sinds instalatie nieuwe meter april 2019?
Zit je nu wel op 60,- per maand?
op basis van de gegevens van de slimme meter hebben ze nu een bedrag van 138 euro per maand berekend.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vattenfall vraagt 2740 euro terug na installatie nieuwe meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U hoort bij de meterwisseling ter plekke een afschrift op papier te krijgen waar de meterstanden van de verwijderde meter op staan. Heb dit zelf recent gehad met de watermeter. Een meter zonder afleesmogelijkheid bestaat niet. Tenzij zowel het display van gas- en el. meter kapot zijn.

Geheel los van de vraag wie hier in zijn recht staat, kunt u de kwestie voorleggen aan de geschillencommissie.

Gesloten