LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
laurens.westdorp
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2020 16:01

Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door laurens.westdorp »

Ik heb begin 2020 een bijzondere uitgave besteld van “ de slang en de speer” bij uitgeverij Silvester. Het boek in een oplage van 50 stuks en gesigneerd door de auteur kostte 149,95. Ik heb de koop online gesloten en dit bedrag overgemaakt aan de uitgever. Levering staat gepland voor juni 2020.

Vandaag krijg ik een bericht van de uitgever dat door omstandigheden de kosten zijn gestegen. Hij wil nu 250 euro in rekening brengen. Daarvoor krijg je dan extra een metalen plaat. ( die ik eigenlijk liever niet heb)

Betaal je geen 100,05 euro extra dan annuleert de uitgever de koop. Enige andere optie is een “ gewone” luxe uitgave, niet gesigneerd. En dan krijg je 50 euro terug gestort.

Mijn vraag: mag dit soort eenzijdige aanpassingen na sluiten van de overeenkomst en ( vooruit) betaling van het verschuldigde bedrag?

Hoop op reactie.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat zou kunnen is dat na de verkoop is besloten de gelimiteerde set anders samen te stellen. Dan kan de klant hoog en laag springen, maar als er geen luxe gesigneerde uitgave is, dan zit er niets anders op dan annuleren of de nieuwe set te accepteren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door alfatrion »

laurens.westdorp schreef:
09 mei 2020 16:18
Mijn vraag: mag dit soort eenzijdige aanpassingen na sluiten van de overeenkomst en ( vooruit) betaling van het verschuldigde bedrag?
Nee, dat mag niet. Als je het boek wilt hebben, dan zou ik onder protest betalen. Je kan altijd later naar de kantonrechter. De extra kosten zijn terug te vorderen via de kantonrechter.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:08
laurens.westdorp schreef:
09 mei 2020 16:18
Mijn vraag: mag dit soort eenzijdige aanpassingen na sluiten van de overeenkomst en ( vooruit) betaling van het verschuldigde bedrag?
Nee, dat mag niet. Als je het boek wilt hebben, dan zou ik onder protest betalen. Je kan altijd later naar de kantonrechter. De extra kosten zijn terug te vorderen via de kantonrechter.
En wat zou de kantonrechter dan kunnen doen? Het aangeboden pakket bestaat niet en zal ook niet gemaakt worden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
10 mei 2020 23:13
alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:08
Nee, dat mag niet. Als je het boek wilt hebben, dan zou ik onder protest betalen. Je kan altijd later naar de kantonrechter. De extra kosten zijn terug te vorderen via de kantonrechter.
En wat zou de kantonrechter dan kunnen doen?
De kantonrechter kan de vordering tot terugbetaling van 100 euro natuurlijk toewijzen. Daarnaast kun je vragen om de wettelijke rente en de proceskosten. Als je nu vraagt wat de kantonrechter daarmee kan doen: toewijzen!
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 mei 2020 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Justmeagain »

[/quote]
Nee, dat mag niet. Als je het boek wilt hebben, dan zou ik onder protest betalen. Je kan altijd later naar de kantonrechter. De extra kosten zijn terug te vorderen via de kantonrechter.
[/quote]
En weer wilt u ons rechtssysteem overbelasten met onzin. Laat ons rechtssysteem doen waar het voor is , criminelen veroordelen en wijze uitspraken doen in belangrijke zaken.
Geen gezeur om een boek van 250 euro waarvan het de koper vrij staat om het af te nemen dan wel te weigeren.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
10 mei 2020 23:13
En wat zou de kantonrechter dan kunnen doen? Het aangeboden pakket bestaat niet en zal ook niet gemaakt worden.
Uit de OP begrijp ik dat
- TS heeft besteld: boek (gesigneerd)
- Uitgever gaat leveren: boek (gesigneerd) + metalen plaquette.

Dan lijkt het mij niet zo moeilijk voor de uitgever om alleen het boek te leveren. Hij blijft dan met de plaquette zitten, natuurlijk.

Er is ook nog zoiets als de vaste boekenprijs; daarmee zijn actieprijzen en intekenprijzen ook geregeld. Vastgestelde prijzen kunnen volgens mij niet zomaar veranderd worden. Bij het Commissariaat voor de Media staat meer informatie. Daar staat vast wel ergens of een prijsaanpassing na intekening is toegestaan.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Praktisch gezien is het verstandig om te betalen als je niet zonder gesigneerd boek wilt te komen te zitten en nadien kun je procederen over de extra kosten.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:18
NeoDutchio schreef:
10 mei 2020 23:13
alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:08
Nee, dat mag niet. Als je het boek wilt hebben, dan zou ik onder protest betalen. Je kan altijd later naar de kantonrechter. De extra kosten zijn terug te vorderen via de kantonrechter.
En wat zou de kantonrechter dan kunnen doen?
De kantonrechter kan de vordering tot terugbetaling van 100 euro natuurlijk toewijzen. Daarnaast kun je vragen om de wettelijke rente en de proceskosten. Als je nu vraagt wat de kantonrechter daarmee kan doen: toewijzen!
TS besteld product A welke niet geleverd kan worden. Daarvoor wordt een aanbieding gedaan voor product B. Het lijkt mij sterk dat een rechter gaat zeggen dat TS recht heeft op product B voor de prijs van A.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Mark1992 »

NeoDutchio schreef:
11 mei 2020 06:56
alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:18
NeoDutchio schreef:
10 mei 2020 23:13


En wat zou de kantonrechter dan kunnen doen?
De kantonrechter kan de vordering tot terugbetaling van 100 euro natuurlijk toewijzen. Daarnaast kun je vragen om de wettelijke rente en de proceskosten. Als je nu vraagt wat de kantonrechter daarmee kan doen: toewijzen!
TS besteld product A welke niet geleverd kan worden. Daarvoor wordt een aanbieding gedaan voor product B. Het lijkt mij sterk dat een rechter gaat zeggen dat TS recht heeft op product B voor de prijs van A.
Dat lijkt mij niet sterk. Er is een koopovereenkomst tussen TS en de uitgever. Dat de uitgever zijn kostenraming verkeerd heeft ingeschat, is niet de schuld van TS en zal niets wijzigen voor de koopovereenkomst die er al ligt.

Het enige nadeel is dat er maar 50 gesigneerde exemplaren zijn en TS die 100 euro in beginsel moet betalen om zo'n boek te krijgen (onder protest inderdaad). Vervolgens kan hij de uitgever aangetekend verzoeken het verschil over te maken, of anders langs de kantonrechter te gaan. Voor hetzelfde geld zal de uitgever die 100 euro terugstorten om gang naar de rechter te voorkomen.

Ik zou niet weten waarom de rechter hier niet in mee zou gaan. Ik werk bij een bedrijf die veel projecten uitvoert, van ontwerp, tot engineering tot montage/productie. Als de overeenkomst met de klant gesloten is, en wij hebben ergens in het project een calculatiefout gemaakt, dan kunnen we niet zeggen tegen de kant dat het project ~60% duurder wordt. Zo'n klant gaat daar uiteraard niet mee akkoord.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mark1992 schreef:
11 mei 2020 07:42
NeoDutchio schreef:
11 mei 2020 06:56
alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:18


De kantonrechter kan de vordering tot terugbetaling van 100 euro natuurlijk toewijzen. Daarnaast kun je vragen om de wettelijke rente en de proceskosten. Als je nu vraagt wat de kantonrechter daarmee kan doen: toewijzen!
TS besteld product A welke niet geleverd kan worden. Daarvoor wordt een aanbieding gedaan voor product B. Het lijkt mij sterk dat een rechter gaat zeggen dat TS recht heeft op product B voor de prijs van A.
Dat lijkt mij niet sterk. Er is een koopovereenkomst tussen TS en de uitgever. Dat de uitgever zijn kostenraming verkeerd heeft ingeschat, is niet de schuld van TS en zal niets wijzigen voor de koopovereenkomst die er al ligt.
Het komt bij mij niet over dat de kostenraming niet goed zou zijn, maar dat er een ander pakket is samengesteld. Het komt wel eens voor dat na het doen van een aanbieding, het drukken van een folder of het bestellen van producten de set anders samengesteld wordt. Bestellen doe je altijd ruim van te voren, het drukken van folders ook. Tja, en als later blijkt dat er een aanpassing is, dan moet daar op geschakeld worden. Maar wat er niet is kan ook niet geleverd worden.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ik vraag me hier af of er überhaupt een koopovereenkomst is. Een bestelling in 2020 met levering halverwege 2020 lijkt me eerder een reservering dan een koopovereenkomst. Het kan best zijn dat hiervoor andere voorwaarden gelden. Uiteraard moet dit toen allemaal wel duidelijk aangegeven zijn geweest.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ben het met Alfatrion eens, de uitgever heeft vooraf simpelweg zijn/haar huiswerk niet goed gedaan en probeert nu m.b.v. wat lapwerk haar verlies te beperken (die metalen plaat zal niet heel veel kosten en kan gezien worden als pleister voor de prijs stijging).
Het is een behoorlijke prijsstijging en het is simpelweg niet de bedoeling om de spelregels na het sluiten van de overeenkomst te wijzigingen.
Als TS per se het getekende exemplaar wilt nu onder protest het hogere bedrag betalen en later via de rechter het verschil verhalen.
Wil je dat niet dat zul je het met het niet getekende exemplaar moeten doen want heel veel andere opties zijn er helaas niet.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Moneyman »

De cruciale -en nog niet gestelde- vraag lijkt me onder welke voorwaarden die eerste overeenkomst is gesloten. Vaak zijn er bij dergelijke voorintekeningen voorwaarden van toepassing die wijzigingen mogelijk maken, juist omdat er nog niet exact bekend is wat het eindresultaat wordt.

Wel lijkt het mij dat, zelfs als er voorwaarden van toepassing zijn, een wijziging als deze (een verhoging met 2/3e van de originele prijs en een losse extra) niet onder een algemene zinsnede als "prijzen nog onder voorbehoud: geschaard kan worden. Bij een dergelijk voorbehoud mag je wel verwachten dat er bij wijze van spreken nog een tientje bijkomt (eraf zal nooit gebeuren), maar niet dat je ineens met een dergelijke enorme verhoging geconfronteerd wordt. Tenzij juist dat expliciet is voorbehouden...

Ofwel, TS: onder welke voorwaarden heb je de koop gesloten?

Los van het bovenstaande is het advies van Alfatrion wel het meest praktische, als je dat boek echt wilt hebben: de andere opties zullen er immers hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat je zonder boek blijft zitten.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toevoeging:als ik op de website kijk, staat daar zo te zien nog steeds de originele advertentie, met de prijs van € 149,95. En daarin is géén voorbehoud gemaakt en wordt de metalen plaat niet genoemd.
Verzamelaars en liefhebbers van het werk van Hub willen deze Original Art Edition ­absoluut niet missen!

• luxe hardcover Berg-Schaduw + stofomslag
• linnen rug + leeslint
• speciale covertekening
• uitgebreid schets- & artdossier
• A4 ex-libris, gesigneerd
• A4 originele tekening van Hub
• oplage slechts 50 exemplaren, genummerd, OP=OP!

Na zijn succesvolle samoerai-reeks Okko stort Hub zich in een totaal andere beschaving. Het is die van de Azteken, voordat deze werd vernietigd door de Spanjaarden!

Dit epos begint in het jaar 1454. In alle uithoeken van het Azteekse keizerrijk worden de gemummificeerde lijken van jonge vrouwen gevonden. Ze blijken gruwelijk te zijn vermoord. De adviseur van de keizer probeert deze misdaden geheim te houden en schakelt de wrede Slang in die de dader discreet moet opsporen. Maar priester Cozatl heeft zijn bedenkingen tegen deze beslissing en roept de hulp in van Speer-Oog om de zaak op te lossen. Al deze hoofdpersonen kennen elkaar van vroeger. Ze hebben als kind op dezelfde school gezeten en zijn na ingrijpende gebeurtenissen aldaar hun eigen weg gegaan. Maar nu komen ze elkaar weer tegen...

De Slang en de Speer is een thriller/detective in de wereld van de Azteken, compleet in 3 delen.

Deze Original Art Edition verschijnt juni 2020, maar is nu al te reserveren. Het boek wordt verzonden zodra het beschikbaar is.
Afbeelding

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
11 mei 2020 06:56
alfatrion schreef:
10 mei 2020 23:18
NeoDutchio schreef:
10 mei 2020 23:13
En wat zou de kantonrechter dan kunnen doen?
De kantonrechter kan de vordering tot terugbetaling van 100 euro natuurlijk toewijzen. Daarnaast kun je vragen om de wettelijke rente en de proceskosten. Als je nu vraagt wat de kantonrechter daarmee kan doen: toewijzen!
TS besteld product A welke niet geleverd kan worden. Daarvoor wordt een aanbieding gedaan voor product B. Het lijkt mij sterk dat een rechter gaat zeggen dat TS recht heeft op product B voor de prijs van A.
Wanneer een eiser een vordering indient tot terugbetaling van 100 euro, dan hoeft de kantonrechter zich daar niet over uit te laten. De vordering tot terugbetaling van 100 euro is toewijsbaar, omdat er geen koopovereenkomst bestaat dat de verkoper recht geeft op die 100 euro. Als de verkoper een tegenvordering indient tot teruglevering van de metalen plaat, dan komt die uiteraard ook voor toewijzing in aanmerking. TS heeft al aangegeven dat zij deze liever niet wilt, dus daar zit geen probleem.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U heeft tijdig besteld en heeft recht op de eerste 50 voor deze prijs.

Als je te laat was had hij dat gelijk moeten melden en niet nu pas, huidige prijs doet er niet toe.
Niet gesigneerde voor €149,95 zou ik nog redelijk vinden maar geen €250,-

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Mark1992 »

NeoDutchio schreef:
11 mei 2020 08:08
Mark1992 schreef:
11 mei 2020 07:42
NeoDutchio schreef:
11 mei 2020 06:56


TS besteld product A welke niet geleverd kan worden. Daarvoor wordt een aanbieding gedaan voor product B. Het lijkt mij sterk dat een rechter gaat zeggen dat TS recht heeft op product B voor de prijs van A.
Dat lijkt mij niet sterk. Er is een koopovereenkomst tussen TS en de uitgever. Dat de uitgever zijn kostenraming verkeerd heeft ingeschat, is niet de schuld van TS en zal niets wijzigen voor de koopovereenkomst die er al ligt.
Het komt bij mij niet over dat de kostenraming niet goed zou zijn, maar dat er een ander pakket is samengesteld. Het komt wel eens voor dat na het doen van een aanbieding, het drukken van een folder of het bestellen van producten de set anders samengesteld wordt. Bestellen doe je altijd ruim van te voren, het drukken van folders ook. Tja, en als later blijkt dat er een aanpassing is, dan moet daar op geschakeld worden. Maar wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Bij mij wel. De leverancier zegt dat er kosten bijkomen en dat het bedrag dus hoger wordt. Als ''tegemoetkoming'' krijg je een metalen plaque. Het pakket is daarbij niet veranderd.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is nog veel gekker:
Op deze pagina staat het aanbod van 149 euro. Maar let op, bovenaan staat de waarschuwing
UPDATE (09-05-'20): deze is editie komen te vervallen!
De Collectors Edition is nog wel beschikbaar voor pre-order.
Op deze pagina staat die Collectors Edition en die kost 99 euro.

Dus nergens iets over een Original Art Edition plus plaquette voor 250 euro.

Of zie ik iets anders over het hoofd?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Leverancier verhoogt zonder overleg prijs na koopovereenkomst van 149,95 naar 250 euro!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik denk dat de vaste klanten wel eens boos kunnen weglopen, achteraf geklooi... ik hoef dat niet meer.

Gesloten