LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Aryaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2020 13:42

Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Aryaan »

Hallo,
Mijn abonnement op elektriciteit loopt van 29 april 2018 t/m 28 april 2021, via een Energiecollectief van C.B. Ik heb de Engie App geïnstalleerd en kijk elke dag.
Omdat ik een warmtepomp heb, en zonnepanelen krijg ik een behoorlijke verlaging van de overheidsheffingen en voor 2020 een belasting vermindering van € 527,17. Hoeveel deze was in 2019 weet ik niet.
Terwijl ik half april aan het rondneuzen was in de App zag ik dat de prijzen van de maanden mei '19 t/m december '19, waren verlaagd met een totale waarde van €127,-. Hierop heb ik gereageerd en kreeg als antwoord: "Het is inderdaad de heffingskorting die verrekend wordt. Dit zult U zien in de nieuwe jaarafrekening. De vermindering op energiebelasting is ruim gestegen en daarom ziet U ook een verschil."
De jaarafrekening over deze periode, 29 april '19 t/m 28 april '20 was duidelijk: € 432,- i.p.v. € 305,- volgens de App, € 127,- méér.
Ik heb de indruk dat Engie achteraf de heffingskorting/belasting wijzigt voor 2019, maar deze niet doorberekend aan de klant.
Wat vindt het Forum hiervan?
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mei 2020 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Erthanax
Berichten: 9689
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dus op de jaarafrekening is de heffingskorting hoger dan in de app? Dan wordt de verhoogde heffingskorting toch netjes doorberekend in die jaarafrekening?
De heffingskorting en energiebelasting worden ook niet vastgesteld door de leveranciers, maar door de overheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door berndv »

Aryaan schreef:
15 mei 2020 14:25
Wat vindt het Forum hiervan?
waarvan? Van dit:
Aryaan schreef:
15 mei 2020 14:25
Ik heb de indruk dat Engie achteraf de heffingskorting/belasting wijzigt voor 2019, maar deze niet doorberekend aan de klant.
van uw indruk zal het forum weinig vinden. Wat de rest van het forum wil, weet ik niet, maar uw indruk doet er niet heel erg toe, wat er toe doet is wat er daadwerkelijk op uw jaarafrekening staat. Zoals al gemeld. bepaalt engie die bedragen niet zelf, maar doet de overheid dit, dus de onderbouwing van deze bedragen en berekeningen zou te herleiden moeten zijn naar de officiele regels.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier vindt u de korting op de energiebelasting t/m 2019.

https://www.energieleveranciers.nl/ener ... ebelasting

Aryaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2020 13:42

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Aryaan »

Aryaan schreef:
15 mei 2020 14:25
Hallo,
Mijn abonnement op elektriciteit loopt van 29 april 2018 t/m 28 april 2021, via een Energiecollectief van C.B. Ik heb de Engie App geïnstalleerd en kijk elke dag.
Omdat ik een warmtepomp heb, en zonnepanelen krijg ik een behoorlijke verlaging van de overheidsheffingen en voor 2020 een belasting vermindering van € 527,17.
Terwijl ik half april aan het rondneuzen was in de App zag ik dat de prijzen van de maanden mei '19 t/m december '19, waren verlaagd met een totale waarde van €127,-. Hierop heb ik gereageerd en kreeg als antwoord: "Het is inderdaad de heffingskorting die verrekend wordt. Dit zult U zien in de nieuwe jaarafrekening. De vermindering op energiebelasting is ruim gestegen en daarom ziet U ook een verschil."
De jaarafrekening over deze periode, 29 april '19 t/m 28 april '20 was duidelijk: € 432,- € 127,- méér dan in de App. De titel van mijn bericht was:
ENGIE verlaagd de maand bedragen in de App, maar op de rekening niet, misschien verduidelijkt dit de zaak.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iedereen krijgt dezelfde korting op de energiebelasting. Heeft niets van doen met zonnepanelen of warmtepomp.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die € 527,17 vermindering energiebelasting krijgt iedereen. Daar zijn geen zonnepanelen noch warmtepomp voor nodig. Over een gedeelte van het jaar is dit natuurlijk naar evenredigheid berekend.

Aryaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2020 13:42

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Aryaan »

ENGIE verlaagd in de App de maandprijzen van mei t/m december 2019, maar de jaarrekening valt € 127,- hoger uit.
Dat willen ze bij Engie ook niet begrijpen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar alleen jouw verbruik, de kosten zoals vooraf medegedeeld in het contract en de afrekening van het jaaroverzicht zijn leidend.
Die app heeft hier geen functie in.
Als de afrekening afwijkt van het contract kun je in beroep gaan bij de geschillencommissie. Dit kost je ca € 50.Die krijg je terug als je in het gelijk gesteld wordt. Dit is goedkoper dan een advocaat en rechtzaak.
Hier is niemand die jouw rekening controleert, maar misschien heb je gelijk.
Succes ermee.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U heeft toch een jaarafrekening ontvangen als pdf of op papier? Die moet op de cent nauwkeurig aangeven hoe het totaalbedrag is opgebouwd. U zal zelf moeten controleren of Engie de tarieven hanteert die met u zijn overeengekomen. Vergeet die app want die doet er niet toe.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Gegevens in de app kunnen geen rechten worden ontleend.
Jaarrekening moet je volgen.

Aryaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2020 13:42

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Aryaan »

De App is praktisch het hele jaar exact hetzelfde als de pdf maandrekening. Als achteraf en bijna ongezien de prijs in de App per maand verlaagd wordt, terwijl het verbruik hetzelfde blijft dan heb je m.i. iets niet goed gedaan.
Een App zou waardeloos zijn als er verkeerde prijzen worden ingevuld.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Engie verlaagt de maandprijs maar de rekening niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een app is alleen maar speelgoed. Maandprijs is een voorschot. Dat kun je ook zelf verhogen en verlagen. Maar dat helpt je niet. Je betaalt wat je hebt afgesproken.

Gesloten