LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
monique.heemskerk
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2020 17:16

Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door monique.heemskerk »

Geachte lezer,

ik ben van de week via via benaderd door een dame uit Canada. Zij zegt stervende te zijn en zit met een vermogen dat ze dan aan mij zou willen nalaten, het gaat om een behoorlijk bedrag boven de 100.000,- euro. Ik heb haar mogen vertellen waar ik het geld aan zou willen besteden. Ben vrijwilligster bij het leger des heils. Nu heeft zij een "notaris" ingeschakeld en moet ik bepaalde gegevens doorgeven. Mijn vraag in hoeverre kan het kwaad om gegevens door te geven aangezien ik hier argwanend tegenover sta. Zoals u waarschijnlijk zult begrijpen. er wordt gevraagd om naam adres bankgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs. Kan dit kwaad om te verzenden naar een wildvreemde?

Uw antwoord afwachtende,
verblijf ik

M.M.Heemskerk

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door 16again »

Ik denk dat met de kopie van je ID een forse lening wordt aangevraagd, die je dan zelf mag afbetalen.
Je was toch gelukkig zonder die Canadese ton?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat denk je zelf, Monique? :roll:
' dit kannie waar zijn !'

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ja, dit kan kwaad. Het verhoogt het risico op identiteitsfraude.
Hoewel het niet voor de hand ligt dat het daarom gaat.
Eerder ligt het voor de hand dat een vervolgstap is dat er helaas. helaas, een klein obstakel te nemen is, voordat de 100.000 euro in uw richting kan worden gestuurd: er zal een bedrag betaald moeten worden om één en ander vrij te krijgen of om de juiste papieren beschikbaar te krijgen of iets dergelijks. Maar als je die aanwijzingen opvolgt en die € 1000, 2000 of 5000 voorschiet, komt het helemaal goed (zal men zeggen).

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik te slecht van vertrouwen ben, en dat er daadwerkelijk iemand uit Verweggistan, sorry. Canada, zo maar een behoorlijk bedrag aan u of uw goede doel wil nalaten.
Heeft u enig idee waarom de keuze juist op iemand aan de andere kant van de oceaan en niet dichter bij huis gevallen is? En waarom juist u? Dat is wel heel toevallig, toch?

U werd benaderd per email?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 11 jun 2020 18:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Echt? Kom op, je snapt toch zelf dat dit nonsens is?

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door thetung »

Een bekend oplichterstruc...... maar trapt nog steeds iemand in!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het lijkt op een bekende oplichterstruc.

Maar wilt u meer weten, dan vraagt u even naam van de mevrouw en de naam en het vestigingsadres van de notaris die de zaak afhandelt.

Voorts zoekt u via Google de contactgegevens van de betreffende Canadese notaris. Als dit legitiem is en geen oplichting, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Vervolgens belt u de betreffende notaris (of wanneer u zelf niet goed Engels of Frans spreekt laat u iemand bellen die één van deze talen wel goed machtig is) en stelt u zich voor, meldt u dat u de berichten over de nalatenschap heeft ontvangen en vraagt u of het klopt dat u genoemd wordt in de nalatenschap van de stervende datum. Is de notaris bekend met uw naam en de aan u verzonden brieven, dan zal dit legitiem zijn en er geen sprake zijn van oplichting.


Is de notaris niet bekend met uw verhaal of kunt u met een eenvoudige Google opdracht zelfs niet eens de contactgegevens van de notaris vinden, of kloppen deze gegevens niet met wat u tot op heden heeft ontvangen, dan is hier 99,99% kans dat er sprake is van een poging tot oplichting.

Gebruik voor mijn bovengenoemde acties om een en ander te verifiëren nooit de contactgegevens die u al via brieven en/of e-mails hebt ontvangen! Maar uitsluitend de contactgegevens die u via Google vindt voor de betreffende notaris.
Want een slimme oplichter zet natuurlijk zijn eigen telefoonnummer (van een anonieme wegwerp sim-kaart) onder de e-mails en brieven die u heeft gehad.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door k2p »

Dit is oplichting. Trap er niet in. Geef geen gegevens af. Vele mensen worden zo bedonderd. Meestal is het een rijke prins uit Nigeria. Maar blijkbaar kan het ook uit Canada komen.

(ps. Wil de rest aub gewoon normaal doen naar TS toe? niet iedereen volgt ontwikkelingen op internet. Genoeg mensen trappen hier nog in.)

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door kuklos »

monique.heemskerk schreef:
11 jun 2020 18:07
er wordt gevraagd om naam adres bankgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs. Kan dit kwaad om te verzenden naar een wildvreemde?
JA!

Dit is een hele oude en inmiddels bekend veronderstelde scam.

Vraag je eens af, waarom benadert een compleet onbekende jou? Kan ze niet zelf haar geld aan een goed doel schenken, zoals daklozen in Canada?

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Zo ben ik multimiljonair geworden, kreeg vrijwel wekelijks een email dat men veel geld aan mij wilde geven.

Echt een aanrader om hierop in te gaan Monique............ :shock:

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Google maar eens op 419 scam of Nigeriaanse fraude

sake1987

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dit is al een hele oude truc.
Toch is een kennis van mij erin getrapt en het heeft hem 6000 euro gekost.
Iedere keer was er wat mis als hij het geld zou krijgen en moest hij wat betalen.
Pas toen zijn spaargeld op was en hij van zijn broers wilde lenen, werd er iemand wakker.
Nu is hij boos omdat niemand hem iets wil lenen, gelooft nog steeds dat het waar is .
Laatst gewijzigd door sake1987 op 11 jun 2020 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dat het om 'Canada' gaat, had natuurlijk de alarmbellen moeten doen rinkelen.
Het is immers een feit van algemene bekendheid dat dit soort geschenken normaal gesproken uit Nigeria komen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ivo.w schreef:
11 jun 2020 18:49
Het lijkt op een bekende oplichterstruc.

Maar wilt u meer weten, dan vraagt u even naam van de mevrouw en de naam en het vestigingsadres van de notaris die de zaak afhandelt.

Voorts zoekt u via Google de contactgegevens van de betreffende Canadese notaris. Als dit legitiem is en geen oplichting, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Vervolgens belt u de betreffende notaris (of wanneer u zelf niet goed Engels of Frans spreekt laat u iemand bellen die één van deze talen wel goed machtig is) en stelt u zich voor, meldt u dat u de berichten over de nalatenschap heeft ontvangen en vraagt u of het klopt dat u genoemd wordt in de nalatenschap van de stervende datum. Is de notaris bekend met uw naam en de aan u verzonden brieven, dan zal dit legitiem zijn en er geen sprake zijn van oplichting.


Is de notaris niet bekend met uw verhaal of kunt u met een eenvoudige Google opdracht zelfs niet eens de contactgegevens van de notaris vinden, of kloppen deze gegevens niet met wat u tot op heden heeft ontvangen, dan is hier 99,99% kans dat er sprake is van een poging tot oplichting.

Gebruik voor mijn bovengenoemde acties om een en ander te verifiëren nooit de contactgegevens die u al via brieven en/of e-mails hebt ontvangen! Maar uitsluitend de contactgegevens die u via Google vindt voor de betreffende notaris.
Want een slimme oplichter zet natuurlijk zijn eigen telefoonnummer (van een anonieme wegwerp sim-kaart) onder de e-mails en brieven die u heeft gehad.

Al die moeite hoeft u echt niet te doen, want het is gewoon nep. U krijgt geen cent, maar men probeert geld uit uw zakken te kloppen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet doen hoor Monique. U komt alleen maar in de problemen. Het is nep.

Belt u maar even met de politie om het voor te leggen:
https://www.politie.nl/themas/voorschotfraude.html
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 11 jun 2020 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door scontra »

"Veel beloven en weinig geven doet veel g...…. in vreugde leven" !!

Vraag u eens af, "waarom" zou een wildvreemde en aan de andere kant van de oceaan woonachtige op 'sterven' liggend persoon specifiek u hebben uitgekozen als erfgenaam ?

Sprookjes bestaan, maar dit is helaas geen sprookje en het devies is dan ook : niet op reageren Monique !!!!

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het klinkt net iets aannemelijker dan bv 47.543.000 dollar van een overleden kinderloze Nigeriaanse prins, die zijn neef nu het land uit wil krijgen. Ze hebben wel bijgeleerd, die boeven. Kennelijk zijn er dan toch weer potentiële slachtoffers die gaan twijfelen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door witte angora »

monique.heemskerk schreef:
11 jun 2020 18:07
Mijn vraag in hoeverre kan het kwaad om gegevens door te geven aangezien ik hier argwanend tegenover sta.
In één zin stel je zowel een vraag en geef je tegelijkertijd het antwoord. :wink:

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door mahadma »

16again schreef:
11 jun 2020 18:18
Ik denk dat met de kopie van je ID een forse lening wordt aangevraagd, die je dan zelf mag afbetalen.
Je was toch gelukkig zonder die Canadese ton?
16again, je hebt het helemaal juist. dit is eerste klas identiteitsfraude.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Een mij onbekende stervende dame wil ruim een ton aan mij nalaten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

er wordt gevraagd om naam adres bankgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs. Kan dit kwaad om te verzenden naar een wildvreemde?
Ja, dat kan heel erg kwaad. Deze criminelen gaan dan identiteitsfraude plegen met uw gegevens. Kopie identiteitskaart of paspoort weggeven aan deze figuren is erg gevaarlijk.

Zie uitleg politie https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html

Gesloten