Paypal steelt tegoeden van klanten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joke12345

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Misschien moeten we het nog maar eens van een andere kant aanvliegen: Op Ebay was Paypal DE betaalmethode. Je gaat er dan vanuit dat het okee is. Het geld gaat ook van je credit card dus dat is veilig. De knak zit hem erin als er een restitutie plaatsvindt. Die gaat dan ineens naar je Paypal account en kan voor een situatie zorgen waarbij Paypal je geld blokkeert. Dat weet je vantevoren niet. Ook weet je niet dat ze ineens persoonlijke documenten kunnen gaan vragen. Voor het openen van een account is verificatie door je bank genoeg. Dan denk je er niet aan dat ze later ineens allerlei andere dingen kunnen gaan vragen die je niet zomaar wilt uploaden. Ze halen je eerst met een soepel makkelijk systeem binnen en en gaan daarna ineens eisen stellen en pikken je geld in.

En als je Engels spreekt moet je maar eens wat verder gaan zoeken. Ik heb bergen dezelfde klachten gevonden over Paypal. Maar ja via Google vind je natuurlijk alleen pagina's van Paypal zelf want die betalen voor de listing. Een internationale rechtszaak is er een die tussen twee partijen uit verschillende landen loopt. Dan kun je niet even de ARAG bellen en naar de kantonrechter, dan gaat het in de papieren lopen. Ik zou zeggen: zoek het uit!

Hopelijk is de waarschuwing zo duidelijk. Ik snap dat sommige mensen graag hun rotsvaste vertrouwen in een groot bedrijf willen behouden. Maar soms is de waarheid een bitch en kun je maar beter op je hoede zijn. Volgens mij hebben we zo alle openstaande issues afgehandeld.

Joke12345

Ik denk dat alles zo duidelijk is. Ik heb de waarschuwing geplaatst om mensen te behoeden voor problemen, niet om te kissebissen met het forummeubilair. Hopelijk heeft u daar begrip voor. Bedankt voor de aandacht.

PietertjeTwee

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

Joke12345 schreef:
31 jul 2020 00:10
Misschien moeten we het nog maar eens van een andere kant aanvliegen: Op Ebay was Paypal DE betaalmethode. Je gaat er dan vanuit dat het okee is.
Tot zo ver kan ik je volgen.
Joke12345 schreef:
Het geld gaat ook van je credit card dus dat is veilig. De knak zit hem erin als er een restitutie plaatsvindt. Die gaat dan ineens naar je Paypal account en kan voor een situatie zorgen waarbij Paypal je geld blokkeert. Dat weet je vantevoren niet. Ook weet je niet dat ze ineens persoonlijke documenten kunnen gaan vragen. Voor het openen van een account is verificatie door je bank genoeg. Dan denk je er niet aan dat ze later ineens allerlei andere dingen kunnen gaan vragen die je niet zomaar wilt uploaden. Ze halen je eerst met een soepel makkelijk systeem binnen ( en en gaan daarna ineens eisen stellen (...)
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dit een vervelende gang van zaken vindt.
Joke12345 schreef:
(...) en pikken je geld in.
En hier ben je me kwijt. Uit dat blog dat je hebt gepost blijkt niet dat ze je geld inpikken, maar dat het bevroren wordt. Bovendien is er geen enkele reden te bedenken waarom je niet gewoon aan het verzoek van PayPal zou voldoen. De door jou aangedragen argumenten overtuigen in ieder geval niet.
Joke12345 schreef:
En als je Engels spreekt moet je maar eens wat verder gaan zoeken. Ik heb bergen dezelfde klachten gevonden over Paypal.
Er zullen best klachten zijn. Die zullen echter lang niet altijd terecht zijn, zoals dat door jou geposte blog ironisch genoeg aantoont.
Joke12345 schreef:
Een internationale rechtszaak is er een die tussen twee partijen uit verschillende landen loopt.
Ik snap dat je die definitie hanteert. Hoe is dat relevant? Eerder had je het over internationaal recht.
Joke12345 schreef:
Dan kun je niet even de ARAG bellen en naar de kantonrechter, dan gaat het in de papieren lopen. Ik zou zeggen: zoek het uit!
Of je Arag kan bellen zal afhangen van de vraag of je een verzekering hebt die dekking biedt indien je een geschil hebt met PayPal. Overigens acht ik de kans zeer groot dat indien je je case bij hen aanmeldt, ze aangeven dat je gewoon met PayPal mee dient te werken.
Joke12345 schreef:
Hopelijk is de waarschuwing zo duidelijk. Ik snap dat sommige mensen graag hun rotsvaste vertrouwen in een groot bedrijf willen behouden. Maar soms is de waarheid een bitch en kun je maar beter op je hoede zijn. Volgens mij hebben we zo alle openstaande issues afgehandeld.
Ik heb helemaal geen rotsvast vertrouwen in PayPal. Hoe kom je daarbij? Naar aanleiding van wat jij schrijft heb ik echter geen reden om ze te wantrouwen. Voor zo ver ik nu na kan gaan doet PayPal niks fout, en ligt het probleem toch echt aan jouw kant.
Joke12345 schreef:
Ik denk dat alles zo duidelijk is. Ik heb de waarschuwing geplaatst om mensen te behoeden voor problemen, niet om te kissebissen met het forummeubilair. Hopelijk heeft u daar begrip voor. Bedankt voor de aandacht.
Flauw. Je opent een topic op een forum, nota bene met een nogal stevige titel. Dan gaan mensen met je in discussie; dat is het namelijk het doel van een forum. Ik snap dat het confronterend kan zijn als blijkt dat je gewoon niet weet waar je het over hebt, maar dan nog is dit wel een beetje kinderachtig.

Misschien kan je de volgende keer beter een blog schrijven.

PietertjeTwee

Joke12345 schreef:
31 jul 2020 00:54
Pieter, ik zie in jouw lijst dat je al maanden enthousiast bezig bent mensen te bashen en te zeggen dat niemand ergens wat van snapt.
Prima hoor, als jij mijn posts zo kwalificeert. Wat ik in ieder geval niet doe, is anderen lichtvaardig van strafbare feiten beschuldigen.

Joke12345 schreef:
Pieter, ik zie in jouw lijst dat je al maanden enthousiast bezig bent mensen te bashen en te zeggen dat niemand ergens wat van snapt.

Ah, nice. Zou dat een record zijn?

Uit nieuwsgierigheid: hoe kom je hier bij? Volgens mij is dat helemaal niet inzichtelijk. Je hebt het toch niet stiekem verzonnen?
Joke12345 schreef:
Voor zover ik kan zien ben je programmeur of electronicaknutselaar. Dat is een mooi vak.

Hmm je bent kennelijk bij het verkeerde LinkedIn profiel uitgekomen.
Joke12345 schreef:
Maar het betekent niet dat je dan alles weet.

Zul je mij ook niet horen beweren.
Joke12345 schreef:
Vanuit mijn vakgebieden weet ik van deze materie toevallig wel veel.

Ah, we zijn inmiddels bij de autoriteitsargumenten aanbeland. Je beseft je dat dit een drogreden is?

Mocht je er inderdaad veel verstand van hebben, dan blijkt dat in ieder geval niet uit dit topic. Je beweert heel veel dingen die aantoonbaar onjuist zijn.

Ik ben dan wel weer nieuwsgierig naar wat je 'vakgebieden' precies zijn. Kan je dat toelichten? Je bent het zelf als argument in, dus dan lijkt me dat wel het minste wat je kan doen.
Joke12345 schreef:
Daarom zie ik dat Paypal zich op het randje beweegt en eroverheen. Omdat daar niet op wordt ingegrepen wil ik de mensen via dit forum waarschuwen wat er kan gebeuren. Dan kunnen ze zelf bepalen of ze het risico willen nemen. Ik vind het lief van je dat je zoveel moeite steekt in je antwoorden maar het schiet naar mijn mening een beetje het doel voorbij op dit moment. Volgens mij heb ik mijn punt duidelijk gemaakt. Hopelijk kan in in elk geval een aantal mensen voor ellende behoeden. Fijne avond/nacht, Pietertje. :)

Als je een topic aanmaakt waarin je aangeeft dat iets of iemand geld steelt, zul je met een hele goede onderbouwing moeten komen. Als je dat niet doet (en dat doe je herhaaldelijk niet), kan je tegengas verwachten. Wat vervolgens ook niet helpt is dat je er allerlei dingen met de haren bijsleept die eigenlijk niet met de kwestie van doen hebben.

Fijne avond!

ElleFlowers

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik begrijp je verhaal. Ik heb het ook gehad dat ze een bedrag dat ik via mn bank had gestorneerd door hen als een schuld aan hen werd gezien. Ik heb eens gekeken maar je moet je bankrekening ook loskoppelen en alleen die creditcard. Ik heb idee dat ze betalingen soms via de bank laten lopen en niet via de gekoppelde card. Ik weet niet hoe dat ineens is gekomen maar ik wil via mn card betalen dan heb je de betwistingsprecedure nog bij mastercard/visa en de aankoopbescherming (daar betaal je immers voor), in plaats van tussenpersoon gingen ze ineens zelf aan de slag.

Paypal is veranderd en niet zo kopersvriendelijk meer. Dat jij het geld hebt teruggeboekt zie ik niet hoe Paypal dat als omzet kan zien want er staat geen dienst voor dat bedrag tegenover dus is het geen omzet.

Identificeren heb ik gemerkt dat dat bij veel betalingen ineens moet, zelfs een dom abonnementje bij de bibliotheek. Maar via Rabobank kan je met Idin identificeren als particulier. Ik heb vandaag nog gedaan en schrok er beetje van want voor zakelijke klanten is dat een dure grap. Dus met de app of random reader kan je je legitimeren. Paypal is slecht bereikbaar maar je kan je ook tot mastercard (die de kaart heeft uitgegeven) wenden en de betaling betwisten. Ik vind die procedure prettiger en dan halen ze het weer terug ondanks dat je paypal hebt gebruikt. Ik had gelijk ook en heb mn geld teruggekregen maar Paypal proef ik soms dat ze er ineens tussen gaan zitten en dat was nooit zo.

Koppel dus je rekening courant los, ik heb nog niet gedaan want als je via de card betwist gaan ze het ineens van je rekening afschrijven. Zoals gezegd bel card services hier en vul formulier in en onderbouw het goed eb=n zou goed moeten komen.

Volgens mij is Paypal hier wel een beleggingsinstelling onder de wft en hebben ze een bankvergunning. Je kan een klacht indienen even uit mn hoofd bij Kifid. Ze bieden hun diensten op de NL markt aan en dat hun hoofdkantoor in frankfurt of dublin is betekent niet dat je daar hoeft heen te gaan.

Ik vraag mensen om TS te adviseren en mijn ervaring en mening niet aan te gaan vallen.Het is geen gemakkelijke zaak en er is veel warrige wetgeving maar de cardprovider lijkt mij beste optie.

ElleFlowers

het emailadres is [email protected]

of ze reageren is de vraag

ElleFlowers

Ja dat doen ze dus kreeg een reactie met de mededeling dat ze mijn klacht niet gaan lezen. Dank voor de reactie want je hebt het wel ontvangen dus maar geen zin er iets mee te doen? De consument moet met een vergtootglas gaan zoeken naar een algemene mogelijk tot een klacht, want je kan alleen heel specifiek transacties betwisten in een scherm met beperkt aantal tekens maar geen oproep doen wat ze fout doen. Twitter facebook en dat kan allemaal wel. Maar ja je hele verhaal op twitter is niet erg zakelijk en je wilt dat het in goede orde en vertrouwelijkheid wordt opgelost.

Ik heb mn machtigingen bij paypal ingetrokken. Nu weer schrijven ze zaken af waar ik nooit ben geweest en geen interesse in heb. EUR 30 in totaal twee afschijvingen op een dag. Gisteren in Amsterdam een website gekocht...blijkbaar.

Vergeet niet de bank ook te informeren en je card.

advisora

Ongelezen bericht door advisora »

Dat is wat ik ook probeer te zeggen, koppel geen kaart of bankrekening als je de deur echt gesloten wilt houden. Mijn huidige saldo is nu 5 cent en dat lijkt me prima, via Ideal is het zo aangevuld en weer uitgegeven. Alleen kan je dan weer niet terug vallen op de garantie van je krediet kaart, ik heb alleen debet kaarten en daar kan je ook een betaling mee betwisten. Toch goed om er een beetje over na te denken.

Joke12345

PietertjeTwee, het feit dat je een betoog opdeelt en per zin reageert geeft al aan dat je de kernboodschap niet ziet. Dat mensen op jou als persoon gaan reageren (waarover je je elders uitgebreid beklaagt) vind ik geen verrassing. Je bent geen erg constructieve gesprekspartner. Je leest niet goed en denkt niet mee, maar houdt je vooral bezig met subdiscussies over ieder detail waardoor het gesprek leegloopt als een lekke ballon. Dat schiet niet op.

Joke12345

ElleFlowers en advisora, dankjullie wel voor je adviezen! Het was mij inderdaad ook niet meer duidelijk hoe de constructie nu liep. Ze haalden van mijn kaart en ook van mijn rekening. Loskoppelen van die rekening lijkt me inderdaad het beste. Mijn Paypal is echter nu al maanden geblokkeerd, meer dan de 180 dagen die genoemd worden. Dat klopt ook al niet. Daarom ben ik gewoon direct met kaart gaan betalen. Dat blijkt ook prima te gaan. Er is maar een beperkt aantal verkopers die geen kaart accepteren. Ik had het eigenlijk meteen zo moeten doen maar destijds leek Paypal er soort van 'bij te horen' op Ebay.

Joke12345

De KERN VAN HET PROBLEEM is: Paypal kan je account blokkeren om allerlei redenen. Volgens hun eigen regels hoeven ze je niet te vertellen wat die reden is. Ik ben er achter gekomen omdat ik ben blijven bellen en op een gegeven moment iemand met een hogere functie te pakken kreeg die inzage had en ook nog bereid was informatIe met me te delen.

Als je geblokkeerd bent kun je KIEZEN TUSSEN TWEE KWADEN:
1) je persoonlijke documenten uploaden naar een server buiten de EU alwaar medewerkers uit allerlei landen (dus niet alleen Luxemburg) er toegang to hebben om de controle uit te voeren
2) je geld afstaan aan Paypal

Beide zijn niet okee. Identiteitsfraude ligt op de loer als je zomaar je paspoort afgeeft, zonder de gevoelige informatie te mogen afdekken. Het is ook verboden om persoonsgegevens te uploaden naar een bedrijf buiten de EU dat niet gebonden is aan het Privacy Shield. De VS, waar de systemen van Paypal staan, is niet als geheel een veilig gebied. Daar moet per bedrijf gekeken worden of ze aan de eisen voldoen. Paypal voldoet er niet aan, het staat niet op de lijst van veilige bedrijven. Daarbij is afgeven van je data absoluut geen garantie dat je je geld ook echt terugkrijgt.

Tweede issue is dat je NIET VANTEVOREN WEET dat deze situatie kan optreden. Als je begint met Paypal is garantie van je eigen bank genoeg. Later kan ineens bovengenoemde onredelijke eis gesteld worden. Paypal moet eigenlijk vantevoren aangeven dat op enig moment persoonlijke documenten gevraagd kunnen worden. Dan kunnen mensen zelf beslissen welke risico's ze willen nemen.

Een echte bank vraagt alle benodigde zaken voordat een rekening geopend wordt. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Er komen geen apen uit de mouw. Bij Paypal kun je zomaar verrast worden waarbij ze zich naar juristen toe verschuilen achter hun onleesbare globaal gestelde AV. Belangrijke zaken horen echter expliciet vantevoren duidelijk gemaakt te worden naar de klant toe, niet verstopt in heel algemeen geformuleerde kleine lettertjes. Volgens de Nederlandse wetgeving mogen in de Algemene Voorwaarden ook geen belangrijke (hoofd)zaken staan, alleen allerlei bijkomend grut.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joke12345 schreef:
31 jul 2020 12:32
Als je geblokkeerd bent kun je KIEZEN TUSSEN TWEE KWADEN:
1) je persoonlijke documenten uploaden naar een server buiten de EU alwaar medewerkers uit allerlei landen (dus niet alleen Luxemburg) er toegang to hebben om de controle uit te voeren
Paypal heeft voor klantgegevens gewoon servers in Europa staan.

Joke12345 schreef:
Beide zijn niet okee. Identiteitsfraude ligt op de loer als je zomaar je paspoort afgeeft, zonder de gevoelige informatie te mogen afdekken. Het is ook verboden om persoonsgegevens te uploaden naar een bedrijf buiten de EU dat niet gebonden is aan het Privacy Shield. De VS, waar de systemen van Paypal staan, is niet als geheel een veilig gebied. Daar moet per bedrijf gekeken worden of ze aan de eisen voldoen. Paypal voldoet er niet aan, het staat niet op de lijst van veilige bedrijven. Daarbij is afgeven van je data absoluut geen garantie dat je je geld ook echt terugkrijgt.
Paypal hoeft hier niet aan te voldoen omdat ze de gegevens niet opslaan op de server in de VS.
Joke12345 schreef:
Tweede issue is dat je NIET VANTEVOREN WEET dat deze situatie kan optreden. Als je begint met Paypal is garantie van je eigen bank genoeg. Later kan ineens bovengenoemde onredelijke eis gesteld worden. Paypal moet eigenlijk vantevoren aangeven dat op enig moment persoonlijke documenten gevraagd kunnen worden. Dan kunnen mensen zelf beslissen welke risico's ze willen nemen.
Dit staat gewoon in hun voorwaarden waarmee je akkoord gaat. Zo kan de ING (of welke willekeurige bank) je rekening blokkeren. Hier zijn ook voldoende voorbeelden online van te vinden.
Joke12345 schreef:
Een echte bank vraagt alle benodigde zaken voordat een rekening geopend wordt. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Er komen geen apen uit de mouw. Bij Paypal kun je zomaar verrast worden waarbij ze zich naar juristen toe verschuilen achter hun onleesbare globaal gestelde AV. Belangrijke zaken horen echter expliciet vantevoren duidelijk gemaakt te worden naar de klant toe, niet verstopt in heel algemeen geformuleerde kleine lettertjes. Volgens de Nederlandse wetgeving mogen in de Algemene Voorwaarden ook geen belangrijke (hoofd)zaken staan, alleen allerlei bijkomend grut.
Onjuist, vele banken zijn nalatig geweest in het verzamelen van deze gegevens. De ING heeft hier een behoorlijke boete voor gehad. En ICS (Creditcard verwerker) is op dit moment nog bezig om de identiteit van haar klanten te controleren (zijn ook topic hierover op dit forum).

U vermeld zoveel onjuistheden en haalt veel zaken die spelen in de VS door elkaar met de Europese tak van Paypal, welke gewoon moet voldoen aan de Europese regelgeving.

Jammer dat u hierbij mensen gaat beledigen die u wijzen op uw onjuistheden en aannames op basis van klachten die je vind op het internet. Paypal is niet heilig, maar ze hebben 300 miljoen klanten en wanneer je afwijkt van de normale situaties ben je zeker "fucked up", maar in uw geval heeft u gewoon een trigger veroorzaakt en willen ze uw identiteit controleren en uw geldstromen wat ze gewoon wettelijk verplicht zijn om te doen. De ING is een mooi voorbeeld wat er gebeurd als een bank hierin nalatig is.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Joke12345 schreef:
Het is ook verboden om persoonsgegevens te uploaden naar een bedrijf buiten de EU dat niet gebonden is aan het Privacy Shield.
maar je stuurt geen gegevens naar een bedrijf buiten de EU, je stuurt gegevens naar Paypay Europe, een europees bedrijf, gebonden aan de europese regelgeving omtrent privacy. Onderdeel van hun bankvergunning is de wijze van opslag en verwerking van gegevens, die regels zijn allemaal vastgelegd en moeten ook zij gewoon aan voldoen. Het is daarbij voor europese bedrijven wel toegestaan om gegevens elders op te slaan, onder voorwaarden. Wat Paypal overigens niet doet.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

berndv schreef:
31 jul 2020 13:01
Joke12345 schreef:
Het is ook verboden om persoonsgegevens te uploaden naar een bedrijf buiten de EU dat niet gebonden is aan het Privacy Shield.
maar je stuurt geen gegevens naar een bedrijf buiten de EU, je stuurt gegevens naar Paypay Europe, een europees bedrijf, gebonden aan de europese regelgeving omtrent privacy. Onderdeel van hun bankvergunning is de wijze van opslag en verwerking van gegevens, die regels zijn allemaal vastgelegd en moeten ook zij gewoon aan voldoen. Het is daarbij voor europese bedrijven wel toegestaan om gegevens elders op te slaan, onder voorwaarden. Wat Paypal overigens niet doet.
Kleine aanvulling het Europese Hof van Justitie heeft het Privacy Shield ongeldig verklaard.

https://tweakers.net/nieuws/169812/eu-h ... ar-vs.html

Maar zoals Berndv en ik al stelde slaat Paypal hun gegevens gewoon in Europa op en is het Privacy Shield o.i.d. helemaal niet noodzakelijk.

PietertjeTwee

En wederom blijft Joke12345 stellingen herhalen zonder op de gegeven tegenargumenten in te gaan. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat ze zich niet zal laten overtuigen, dus ik ga de discussie verder niet meer aan (voor zo ver daar al sprake van was). Voor iemand die toevallig op dit topic stuit zal ook wel duidelijk zijn dat wat ze zegt weinig steek houdt.

PietertjeTwee

Ah, ik had deze post over het hoofd gezien. Ga ik toch nog een keer reageren.
Joke12345 schreef:
31 jul 2020 11:12
PietertjeTwee, het feit dat je een betoog opdeelt en per zin reageert geeft al aan dat je de kernboodschap niet ziet.
Onzin. Ik haal al je argumenten onderuit. Daar volgt uit dat de kernboodschap ook niet klopt.
Joke12345 schreef:
Dat mensen op jou als persoon gaan reageren (waarover je je elders uitgebreid beklaagt) vind ik geen verrassing.
Beklaag ik me daar over? Waar dan? Ik weet oprecht niet waar je het over hebt. Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen. Zo heb ik ook geen probleem met de post die hier oorspronkelijk ergens boven stond, waarin je me persoonlijk aanvalt. Interesseert me niet zoveel. Ik lig er echt niet wakker van dat Joke van het Radar forum problemen met mij heeft.

Ik zie nu ook dat die post verwijderd is. Ik kan je verklappen dat dat niet door mij komt. Ik heb hem niet gemeld oid.

Het is overigens wel een gigantisch zwaktebod dat je op de persoon gaat spelen ipv de inhoudelijke discussie aan te gaan, maar dat is weer wat anders.
Joke12345 schreef:
Je bent geen erg constructieve gesprekspartner. Je leest niet goed en denkt niet mee, maar houdt je vooral bezig met subdiscussies over ieder detail waardoor het gesprek leegloopt als een lekke ballon. Dat schiet niet op.
Ik heb het helemaal niet over details. Ik ga in op de argumenten die je geeft. Jij reageert daar vervolgens niet op, maar blijft wel je onjuiste stellingen herhalen en begin je op de persoon te spelen. Ik weet wel wie hier geen constructieve gesprekspartner is.

Joke12345

PietertjeTwee, volgens mij heb jij een knuffel nodig :)

PietertjeTwee

Altijd!

Joke12345

Nou dan zijn we het in elk geval over één ding eens :D

PietertjeTwee

Fijn!

Zou je nog kunnen linken naar het topic waarin ik me beklaag over het feit dat mensen steeds op mijn persoon reageren? Ik ben oprecht benieuwd.

Plaats reactie