Paypal steelt tegoeden van klanten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bob Schurkjens

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is toch het punt met die bankvergunning? Wat wordt daar concreet mee bedoeld? Een Paypalrekening is geen bankrekening. De tegoeden zijn niet gekoppeld aan een bankrekeningnummer. Het geld dat je bij Paypal stalt, valt niet onder het depositogarantiestelsel.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
01 aug 2020 22:45
Wat is toch het punt met die bankvergunning?
Het punt met die bankvergunning is volgens mij dat je die alleen krijgt als je aan bepaalde voorwaarden voldoet en blijft voldoen en dat het feit dat je zo'n vergunning hebt betekent dat je onderworpen bent aan controle van een centrale bankautoriteit die die vergunning verleent, net als ieder ander die zo'n vergunning heeft.

Als onderdeel van het 'Paypal bashen' in de OP en verdere bijdragen, werd gezegd 'is geen echte bank' en 'is geen gewone bank', om daarmee te suggereren dat Paypal om die reden niet deugt en dat daarom aan Paypal bepaalde gegevens niet toevertrouwd kunnen worden die wel aan een 'echte bank' toevertrouwd kunnen worden.
Om die stelling 'te counteren' werd opgemerkt dat Paypal een bankvergunning heeft. Een goed punt volgens mij.

Dat iedereen vrij is zelf te definiëren wat hij onder 'bank' verstaat, doet daar niets aan af.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nogmaals: een Paypalrekening is geen bankrekening. De suggestie blijven wekken dat dat wél zo is, maakt dat niet anders.

tttlocke

Bob Schurkjens schreef:
01 aug 2020 23:22
Nogmaals: een Paypalrekening is geen bankrekening. De suggestie blijven wekken dat dat wél zo is, maakt dat niet anders.
Wie wekt die suggestie?
Ik in ieder geval niet.

Joke12345

Ongelezen bericht door Joke12345 »

sylvesterb schreef:
01 aug 2020 22:32
Radar schreef:
01 aug 2020 18:34
Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Alle data wordt binnen Europa opgeslagen. Paypal heeft kantoren in alle grote Europese steden waar ook hun klantenservice is gehuisvest.

Joke geeft ook zelf aan dat ze dit enkel verteld uit eigen ervaring, maar vermeld nergens bronnen die van toepassing zijn op haar verhaal. De genoemde rechtszaak met links gaat over de VS en niet over de EU.
Heb je een link naar bewijs dat de data in Europa worden opgeslagen? Hoe zou het kunnen dat ik mensen in bijvoorbeeld India aan de telefoon krijg terwijl de klantenservice voor Nederland blijkbaar in Amsterdam zit?

De rechtszaken spelen in de VS en Israël. Dat is ook relevant voor Nederland omdat de issues hetzelfde zijn. Er is gebleken dat veel mensen gedupeerd waren door die blokkades en zij zijn gecompenseerd. Dat is een teken dat ze onrechtmatig waren. Waarom zou een blokkade die voor een Amerikaan onrechtmatig is voor een Nederlander wel kunnen? Heb je een link naar bewijzen dat voor een Nederlander minder goede wetgeving geldt?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
Niemand stelt ook dat Paypal een bankrekening biedt, maar Paypal is wel gewoon een bank met dezelfde voorwaarden en regelgeving voor banken die als dienst bankrekeningen leveren.

Door deze bankvergunning moeten ze aan strenge eisen voldoen en moeten ze ook meewerken tegen witwassen. Hierin heeft Paypal (maar ook de ING) in het verleden wel wat steken laten vallen.

In geval van Joke is de situatie simpel, ze heeft een groot geld bedrag terug ontvangen op haar Paypal account en Paypal wilt nu weten of het wel legitiem is door enkele documenten op te vragen, dit is geheel legitiem.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joke12345 schreef:
01 aug 2020 23:41
Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Alle data wordt binnen Europa opgeslagen. Paypal heeft kantoren in alle grote Europese steden waar ook hun klantenservice is gehuisvest.

Joke geeft ook zelf aan dat ze dit enkel verteld uit eigen ervaring, maar vermeld nergens bronnen die van toepassing zijn op haar verhaal. De genoemde rechtszaak met links gaat over de VS en niet over de EU.

Heb je een link naar bewijs dat de data in Europa worden opgeslagen? Hoe zou het kunnen dat ik mensen in bijvoorbeeld India aan de telefoon krijg terwijl de klantenservice voor Nederland blijkbaar in Amsterdam zit?

De rechtszaken spelen in de VS en Israël. Dat is ook relevant voor Nederland omdat de issues hetzelfde zijn. Er is gebleken dat veel mensen gedupeerd waren door die blokkades en zij zijn gecompenseerd. Dat is een teken dat ze onrechtmatig waren. Waarom zou een blokkade die voor een Amerikaan onrechtmatig is voor een Nederlander wel kunnen? Heb je een link naar bewijzen dat voor een Nederlander minder goede wetgeving geldt?
Bewijs jij maar eens dat er geen kantoor met medewerkers in Nederland zit en dat het puur administratieve kantoren zijn. Bewijs ook maar eens dat Paypal haar beleid niet heeft aangepast na de eerdere rechtszaken? Want je weet wat de oorzaak is van de blokkade dus het is compleet niet relevant wat er 5/6 jaar geleden gebeurde toen ze dit niet communiceerde.

Het probleem wat je hebt is dat je hun niet de documenten wilt sturen omdat je ze niet vertrouwd. Dat is een keus en dat mag maar is feitelijk nergens op gebaseerd. Nergens heb ik enig bewijs van je gezien dat Paypal onzorgvuldig met privacy gegevens omgaat.

Joke12345

sylvesterb schreef:
02 aug 2020 00:35
Joke12345 schreef:
01 aug 2020 23:41

Bewijs jij maar eens dat er geen kantoor met medewerkers in Nederland zit en dat het puur administratieve kantoren zijn. Bewijs ook maar eens dat Paypal haar beleid niet heeft aangepast na de eerdere rechtszaken? Want je weet wat de oorzaak is van de blokkade dus het is compleet niet relevant wat er 5/6 jaar geleden gebeurde toen ze dit niet communiceerde.

Het probleem wat je hebt is dat je hun niet de documenten wilt sturen omdat je ze niet vertrouwd. Dat is een keus en dat mag maar is feitelijk nergens op gebaseerd. Nergens heb ik enig bewijs van je gezien dat Paypal onzorgvuldig met privacy gegevens omgaat.
Je zegt dat Paypal data van Europese klanten in Europa opslaat. Ik vraag je om een link naar bewijs daarvoor. Nu is het alleen een bewering van jou. Waarom zou ik die moeten geloven? Volgens de laatst bekende informatie zit hun data centre tegenwoordig in Salt Lake City.

En waarom moet ik bewijzen dat er geen kantoor in Nederland zit? Ik zie daar het punt niet van. Het gaat erom wie de data hanteert. Ik kreeg mensen in allerlei verschillende o.a. Aziatische landen aan de telefoon. Daaruit concludeer ik dat de medewerkers niet gebonden zijn aan een bepaald land en dat mijn gegevens mogelijk buiten de EU worden verwerkt. Dat is een risico.

Dat Paypal haar beleid niet aan heeft aangepast staat in de gegeven links. Eerst lezen.

Joke12345

sylvesterb schreef:
02 aug 2020 00:33
Bob Schurkjens schreef:
In geval van Joke is de situatie simpel, ze heeft een groot geld bedrag terug ontvangen op haar Paypal account en Paypal wilt nu weten of het wel legitiem is door enkele documenten op te vragen, dit is geheel legitiem.
Ik heb mijn eigen geld teruggekregen via de payback functie van Paypal. Wat zou daar niet legitiem aan kunnen zijn? Het is gewoon mijn geld van mijn credit card die is gekoppeld aan mijn bankrekening waar mijn salaris op binnenkomt. Ik betaal dingen. Ze waren niet leverbaar en het geld komt retour. Ik snap het probleem daar niet van. De issue is dat Paypal werkt met een automatisch systeem dat geen onderscheid kan maken tussen restituties en inkomen. Als een mens dit zou beoordelen zou die meteen concluderen dat er niks raars aan de hand is. Deze gang van zaken slaat gewoon nergens op.

Joke12345

Even uitgezocht. Paypal heeft in Amsterdam een hok in een bedrijvenpand op de Zuidas. Daar kun je geen klantenservice kwijt. In Luxemburg hebben ze 2 verdiepingen in een gedeeld kantoorpand. Dat is genoeg voor administratie maar niet voor een klantenservice of data centre.

tttlocke

Joke12345 schreef:
02 aug 2020 01:15
[...]Het gaat erom wie de data hanteert. Ik kreeg mensen in allerlei verschillende o.a. Aziatische landen aan de telefoon. Daaruit concludeer ik dat de medewerkers niet gebonden zijn aan een bepaald land en dat mijn gegevens mogelijk buiten de EU worden verwerkt. Dat is een risico.
Alles is 'een risico',
Ook als u alleen maar mensen uit EU-landen aan de telefoon krijgt, is dat risico niet weg.

Het is gewoon mogelijk buiten de EU aan gegevensverwerking te doen zonder daarbij de EU-regelgeving te overtreden.

Denkt u nog aan mijn vragen:
tttlocke schreef:
01 aug 2020 22:21
[...]Iets is mij niet duidelijk.

Is jouw account nog steeds geblokkeerd (jouw geld nog steeds 'gestolen') door Paypal of is jouw 'casus' al lang opgelost?

Als jouw zaak nog niet is opgelost is dat dan ondanks het feit dat je aan de eisen van Paypal voor identificatie voldoet of juist dankzij het feit dat je principieel niet aan die eisen wilt voldoen?

Joke12345

Ter vergelijking het hoofdkantoor van de Rabobank heeft 25 verdiepingen en is ook nog veel breder. Het kantoor van Payal Europa is echt alleen een pied-a-terre, een veredeld juridisch postadres.

Joke12345

tttlocke schreef:
02 aug 2020 02:02
Joke12345 schreef:

Het is gewoon mogelijk buiten de EU aan gegevensverwerking te doen zonder daarbij de EU-regelgeving te overtreden.
Dat klopt dus niet! Je mag alleen persoonsgegevens buiten de EU verwerken als het land goedgekeurd is. Het aantal goedgekeurde landen is heel beperkt. En blijkbaar is het nu zelfs zo dat de VS er alweer uitgewipt zijn:

https://tweakers.net/nieuws/169812/eu-h ... ar-vs.html

tttlocke

Joke12345 schreef:
02 aug 2020 02:13
tttlocke schreef:
Dat klopt dus niet! Je mag alleen persoonsgegevens buiten de EU verwerken als het land goedgekeurd is. Het aantal goedgekeurde landen is heel beperkt. En blijkbaar is het nu zelfs zo dat de VS er alweer uitgewipt zijn:

https://tweakers.net/nieuws/169812/eu-h ... ar-vs.html
Het klopt wel!
Jij gaat er, los van deze uitspraak, kennelijk vanuit dat je alleen persoonsgegevens buiten de EU mag verwerken als 'het land' 'goedgekeurd' is.
Dat is onjuist.
Je kunt wel degelijk persoonsgegevens in een land buiten de EU verwerken als dat land als zodanig (nog) niet 'goedgekeurd' is.
Zie artikel 46 van de AVG (GDPR)
https://www.privacy-regulation.eu/nl/ar ... EU-AVG.htm
Voor een in de EU (bijv. in Luxemburg) gevestigde onderneming, hoeft het dus geen beletsel te zijn om in zee te gaan met een callcenterbedrijf in India, ook niet als men daar gegevensverwerking wil laten plaatsvinden en ondanks het feit dat India niet op de lijst met 'goedgekeurde' landen staat.

Het lijkt mij dat je ook dit bezwaar tegen de werkwijze van Paypal kunt laten varen.

PietertjeTwee

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

Dank voor je uitgebreide reactie, Joke12345. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet allemaal gelezen heb. Het is veel herhaling van zaken die al weerlegd zijn, zoals ook al wel blijkt uit de reacties van de overige forumleden. Ik ga hier dan ook niet meer op reageren, zoals eerder ook al aangekondigd.

Joke12345

PietertjeTwee schreef:
02 aug 2020 10:52
Dank voor je uitgebreide reactie, Joke12345. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet allemaal gelezen heb. Het is veel herhaling van zaken die al weerlegd zijn, zoals ook al wel blijkt uit de reacties van de overige forumleden. Ik ga hier dan ook niet meer op reageren, zoals eerder ook al aangekondigd.
Beste Pieter, je verweet me dat ik niet op al jouw reacties reageerde. Daarom heb ik de moeite genoemen om ze puntsgewijs te behandelen. Graag gedaan. :) Het is niet zo dat ik niet in discussie wil dus. Maar het was gewoon erg veel en erg in detail. Je hoeft er niet op de reageren hoor. Zaak is dat de feiten over in dit geval Paypal naarboven komen in het belang van de consument. Ik denk dat we beide in feite dezelfde 'missie' hebben. Bedankt voor je berichtje!

Joke12345

tttlocke schreef:
02 aug 2020 03:14
Joke12345 schreef:
02 aug 2020 02:13
tttlocke schreef:
Je kunt wel degelijk persoonsgegevens in een land buiten de EU verwerken als dat land als zodanig (nog) niet 'goedgekeurd' is.
Zie artikel 46 van de AVG (GDPR)
https://www.privacy-regulation.eu/nl/ar ... EU-AVG.htm
Voor een in de EU (bijv. in Luxemburg) gevestigde onderneming, hoeft het dus geen beletsel te zijn om in zee te gaan met een callcenterbedrijf in India, ook niet als men daar gegevensverwerking wil laten plaatsvinden en ondanks het feit dat India niet op de lijst met 'goedgekeurde' landen staat.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... iten-de-eu

citaat:
"Wanneer mag ik toch persoonsgegevens doorgeven naar een derde land zonder passend beschermingsniveau?

Valt uw doorgifte van gegevens niet onder een van de uitzonderingen genoemd in artikel 49 AVG? Dan mag u toch persoonsgegevens naar derde landen doorgeven als:

de doorgifte niet repetitief is;
de doorgifte een beperkt aantal betrokkenen betreft;
de doorgifte noodzakelijk is voor uw dwingende, gerechtvaardigde belangen, die niet ondergeschikt zijn aan de belangen of rechten en vrijheden van de betrokkenen;
u alle omstandigheden van de doorgifte heeft beoordeeld en op basis daarvan passende waarborgen heeft geboden voor de bescherming van persoonsgegevens."

De doorgifte betreft in het geheel miljoenen mensen, voor ID verificatie zeker duizenden mensen (inschatting op basis van het feit dat Israël uitgaat van 10.000 mensen aldaar). Alleen al daarom zou het niet gedaan moeten worden. Call centres voor dagelijkse problemen zijn natuurlijk prima. Ik heb er geen moeite mee als een Indiër me uitlegt hoe een bepaalde functie van het systeem werkt. Maar mijn paspoort uploaden naar een onbekende persoon in een onbekend niet-EU-land is weer een andere zaak.

Joke12345

tttlocke schreef:
Joke12345 schreef:
[...]Het gaat erom wie de data hanteert. Ik kreeg mensen in allerlei verschillende o.a. Aziatische landen aan de telefoon. Daaruit concludeer ik dat de medewerkers niet gebonden zijn aan een bepaald land en dat mijn gegevens mogelijk buiten de EU worden verwerkt. Dat is een risico.
Alles is 'een risico',
Ook als u alleen maar mensen uit EU-landen aan de telefoon krijgt, is dat risico niet weg.
[/quote]

Inderdaad is alles een risico, dat begrijp ik. Maar je gaat ook niet 's nachts in een donker steegje lopen omdat er overdag op de Kalverstraat ook weleens een boef aanwezig is. Je kijkt gewoonlijk hoe groot een risico is en beslist dan of je dat risico wilt nemen. Het maakt me ook niet uit wie ik aan de lijn krijg als ik een gewone vraag wil stellen ofzo. Maar wat betreft ID's en dergelijke uploaden ben ik voorzichtiger. De bank laat je ook niet uploaden, die laat je langskomen en scant ter plekke je paspoort. Je weet bij een filiaal in Nederland ook dat daar bepaalde veiligheidseisen gelden. Geen absolute garantie natuurlijk maar het is een acceptabel risico.

Plaats reactie