LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erven van niets?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 14:04
Waarom zou je de nalatenschap van je overleden vader niet netjes afwikkelen?
Waarom wel? Wie doe je er een plezier mee?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
07 aug 2020 15:18
Lady1234 schreef:
07 aug 2020 14:04
Waarom zou je de nalatenschap van je overleden vader niet netjes afwikkelen?
Waarom wel? Wie doe je er een plezier mee?
Wat dacht u van je eigen gemoedsrust en plichtsgevoel?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik zou de rekening van de crematie naar de nabestaandesk sturen voor betaling of dat door een bankmedewerker van de bank waar uw ex man de rekening heeft, laten doen.
Wanneer er niet voldoende saldo is krijgt u dat wel te horen.
Vraag wel wat de consequenties zijn w.b. aanvaarden/verwerpen erfenis.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 07 aug 2020 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door omega19 »

Lizette60 schreef:
07 aug 2020 12:59
Mijn ex-man, dakloos geweest, (alcohol)verslavingskliniek gezeten, eigen huurwoning gehad (huisuitzetting?), GGZ instelling intern gezeten en als laatste ergens via een of andere stichting in een kamer voor daklozen gewoond, alleenstaand, is helaas recentelijk om het leven gebracht. Hij laat 2 volwassen kinderen achter.
Wat luguber, maar er kan misschien smartegeld/onkostenvergoeding te betalen door de moordenaar in de erfenis komen.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

omega19 schreef:
07 aug 2020 16:01
Lizette60 schreef:
07 aug 2020 12:59
Mijn ex-man, dakloos geweest, (alcohol)verslavingskliniek gezeten, eigen huurwoning gehad (huisuitzetting?), GGZ instelling intern gezeten en als laatste ergens via een of andere stichting in een kamer voor daklozen gewoond, alleenstaand, is helaas recentelijk om het leven gebracht. Hij laat 2 volwassen kinderen achter.
Wat luguber, maar er kan misschien smartegeld/onkostenvergoeding te betalen door de moordenaar in de erfenis komen.
Dat is het zeker, luguber, erg genoeg. We weten van de mogelijkheden van affectieschade.

https://www.slachtofferhulp.nl/schadeve ... tieschade/
en
https://www.schadefonds.nl/

Daar is het nog te vroeg voor.

Liz

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 15:24
16again schreef:
07 aug 2020 15:18
Lady1234 schreef:
07 aug 2020 14:04
Waarom zou je de nalatenschap van je overleden vader niet netjes afwikkelen?
Waarom wel? Wie doe je er een plezier mee?
Wat dacht u van je eigen gemoedsrust en plichtsgevoel?
Mijn eigen gezond verstand zegt: niet aan beginnen , omdat geen deugdelijke administratie gevoerd is. Bij een plichtsgevoel denk ik eerder aan het in huis nemen/verzorgen/helpen van een dakloze. Wat hier blijkbaar niet gebeurd is

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

snuffel1 schreef:
07 aug 2020 17:49
Een instantie zal u en uw kinderen op de hoogte van het overlijden hebben gebracht want zo te lezen was er geen contact meer met de overledene. De afhandeling van de erfenis is dus al in gang gezet met aan aantal keuzes aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Als de erfenis beneficiair aanvaard wordt dan zijn er geen kosten aan verbonden en is meestal de beste keuze in dit soort gevallen mocht er onder de streep een schuld over blijven dan kan de erfenis alsnog verworpen worden maar komen er griffiekosten bij kijken.
Hoe kan de afhandeling van de erfenis al in gang zijn gezet als de kinderen nog geen beslissing genomen hebben of ze de erfenis aanvaarden, het enige wat mag is b.v. opzeggen van huur, abonnementen enz.
Waar kan ik vinden dat bij beneficiair aanvaarden geen (griffie)kosten verschuldigd zijn?
En terugkomen op een eerdere keuze, daar moet dan wel een heel goede reden voor zijn.
Mocht er onder de streep schulden overblijven dat zit je toch goed met beneficiar aanvaarden, je accepteert de erfenis als er een positief saldo overblijft, anders niet.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook beneficiair aanvaarden brengt direct kosten met zich mee, maar men hoeft laten niet alsnog te verwerpen.

Een executeur wordt benoemd in een testament. Als dat er niet is, dienen de erfgenamen gezamenlijk, dus de kinderen, de nalatenschap af te wikkelen. Men kan één kind machtigen, om het eenvoudig te houden.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Kolibrie schreef:
08 aug 2020 12:12
snuffel1 schreef:
07 aug 2020 17:49
Een instantie zal u en uw kinderen op de hoogte van het overlijden hebben gebracht want zo te lezen was er geen contact meer met de overledene. De afhandeling van de erfenis is dus al in gang gezet met aan aantal keuzes aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Als de erfenis beneficiair aanvaard wordt dan zijn er geen kosten aan verbonden en is meestal de beste keuze in dit soort gevallen mocht er onder de streep een schuld over blijven dan kan de erfenis alsnog verworpen worden maar komen er griffiekosten bij kijken.
Hoe kan de afhandeling van de erfenis al in gang zijn gezet als de kinderen nog geen beslissing genomen hebben of ze de erfenis aanvaarden, het enige wat mag is b.v. opzeggen van huur, abonnementen enz.
Waar kan ik vinden dat bij beneficiair aanvaarden geen (griffie)kosten verschuldigd zijn?
En terugkomen op een eerdere keuze, daar moet dan wel een heel goede reden voor zijn.
Mocht er onder de streep schulden overblijven dat zit je toch goed met beneficiar aanvaarden, je accepteert de erfenis als er een positief saldo overblijft, anders niet.
De politie heeft ons op de hoogte gebracht. Na sectie is het lichaam vrijgegeven en overgebracht naar het mortuarium. Vervolgens hebben de kinderen een begrafenisondernemer een en ander laten regelen. Met gesprekken kwamen de vormen tbv "erfenis" direct ter sprake.

We weten niet van persoonlijke bezittingen of hoe er gewoond werd. Alleen een adres, en met google kom je dan wat tegen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de kinderen iets regelen met een ondernemer zullen zij de factuur wel krijgen.

Beter is als hij niets voor hun betekende te weigeren....
Een bespreken wat je wil betekende ook een factuur later....

Weigeren erfenis en bij weigeren bespreken of vraag wie het gaat betalen, via een aanwezige polis, prima....
maar zomaar in gesprek, vele rekende er niet op en kregen hoge kosten want ondernemers bieden erg veel aan zonder de prijs te vermelden.....

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al verwerp je als kind de eventuele erfenis, je blijft toch aansprakelijk voor het betalen van de nota van de uitvaart.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
08 aug 2020 18:52
Al verwerp je als kind de eventuele erfenis, je blijft toch aansprakelijk voor het betalen van de nota van de uitvaart.
Klopt, en dat is ook geen enkel discussiepunt. Deze meerkosten worden opgevoerd via de aangifte erfbelasting.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn reactie was eigenlijk gericht aan KKT, vergat ik er voor te zetten.

Wonderlijk dat u het over de aangifte erfbelasting hebt. Ik begreep toch juist dat er helemaal niets is?

En als de familie grotendeels de kosten van de uitvaart hebben betaald, wat valt er dan op te voeren?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Als je het niet weet wacht dan even en daarna beneficiair of verwerpen. @lady123 stuurde de link daar staat het

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@snuffel

Niemand kan verplicht worden executeur te worden. Maar daar gaat het helemaal niet over.

Aan beneficiair aanvaarden, of aan verwerpen zijn beide kosten verbonden voor de wettelijke erfgenamen, dus de kinderen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij verwerpen erfenis hoef je de uitvaart ook niet te regelen en daarbij ook niets te betalen.

Er zijn ondernemers die je alles willen aansmeren voor hun winstmarge!
Gezien het verhaal hier van hoe hij de laatste jaren leefde ga ik voor Budget uitvaart.

Maar waarom vroeg hij de kinderen, en niet de partner of ex partner?
Nauwelijks je vader gezien en ze wilde toch afscheid en dan nemen ze vaak dit als verdien model helaas.
Het is toch je vader......

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kkt

“Bij verwerpen erfenis hoef je de uitvaart ook niet te regelen en daarbij ook niets te betalen“

Dat is onjuist. En de uitvaart is al geweest.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De politie heeft ons op de hoogte gebracht. Na sectie is het lichaam vrijgegeven en overgebracht naar het mortuarium. Vervolgens hebben de kinderen een begrafenisondernemer een en ander laten regelen. Met gesprekken kwamen de vormen tbv "erfenis" direct ter sprake.

Deze regel, na de Politie lieren ze de kinderen het regelen met uitvaart ondernemer.
Ik hoop dat dit geen zakkenvuller was maar eerlijke man....
De Polis met tekort waarde is helaas gebruikelijk en als allen hun deel betalen prima....
Wel zal een uitvaart ondernemer alle mogelijkheden laten zien en sommige zeggen overal ja tegen,
goed te begrijpen met emotie en schrikken later van hoge kosten.

Een rondje in de kroeg met al zijn ex vrienden en dan budget uitvaart is goedkoper dan Koffie met Cake...en grote groep.
Wegens Corona waren vele uitvaarten sober en voordelig afgelopen tijden maar ik weet hoe het vaker fout ging met families die niet zoveel geld hadden.

Het is al geweest en waarschuw alleen maar voor de valkuil van emotie en alles moeten regelen.
Iemand met kale AOW die ook overal ja op antwoord en al maandelijks nauwelijks rond kwam....
Ik kon nog even een vragen om offerte omdat ik zijn hond uit had gelaten....
Anders was dit een probleem geworden!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommer... kun je niet beter met de augurkjes gaan zwemmen? Het is veel te mooi weer. ;)

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Het is al met al een zeer dieptriest verhaal, bijna niet te bevatten of nog erger: ongeloofwaardig. Toch is het een feit. Ik maak me ernstig zorgen. Er is nog een huisuitzetting geweest, 8 jaar geleden. Het kan niet anders dan dat dit middels een vonnis is gebeurd.
Hoe en of dit verder is gegaan, met de kosten, is niet bekend.

De kinderen staan hier niet bij stil. Ik wel.

1 ding kan ik beamen: alcohol maakt meer kapot dan je lief is.

Liz

Gesloten