Pagina 1 van 1

Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 11:58
door Arman
Dit zal een Post worden met een heleboel foto's. Ik ga me best doen om het zo overzichtelijk mogelijk in elkaar te zetten en hoop dat iemand hier ervaring of kennis van heeft! Her vervelende is dat ik heel erg afhankelijk ben van deze firma om marktplaats te kunnen gebruiken. Ik tegelijkertijd veel verkoop op Marktplaats :cry:


Ik ben Marktplaats gebruiker en verkoop een heleboel artikelen op Marktplaats. Om een voorbeeld te geven in 1 maand tijd heb ik meer dan 30 artikelen verkocht. Natuurlijk bij elke verkoop kan er een koper tussen zitten die toch niet tevreden blijkt te zijn en wil je dat altijd oplossen! Echter heb je soms kopers die niet rechtstreek de verkoper berichten maar meteen Marktplaats of in dit geval 'Online Betaalplatform'
Uiteindelijk hebben de koper en ik contact gehad en is het gelukkig allemaal opgelost en bleek het een miscommunicatie te zijn.
Maar nu mijn vraag! Mag online betaalplatform jou geld inhouden en terugbetalen aan de koper? Dit terwijl er geen gebruik word gemaakt van de optie gelijk oversteken?
Het lijkt me niet?! Online betaalplatform is een tussenpersoon die de transactie regelt tussen de koper en verkoper...... Nou het verhaal met een heleboel foto's zie je hieronder.

Het verhaal begint als volgt. Ik verkocht een koper een artikel. Door miscommunicatie dacht de koper dat het artikel imitatie was en ook als dit zo zou zijn zou ik dit communiceren met de koper. Ik heb 60+ Positieve sterren om Marktplaats en wil dit graag zou houden.
Wat er vervolgens gebeurde is dat ik een bericht kreeg van Online betaalplatform marktplaats met het volgende bericht:
Afbeelding
Wat mij dwars zat in dit bericht was het volgende :
'Het verkopen van nep-producten gaat in tegen de voorwaarden van OPP.
Mochten wij nog een melding over nep-producten ontvangen wordt je account bij ons geblokkeerd en zullen wij het bedrag terugstorten naar de benadeelde koper(s).'
Dit bedrijf bemiddeld met mijn geld. Zij beschikken nu over mijn geld.. Ik heb het product verzonden dus niet krijg ik nooit meer terug en vervolgens word er ook gedreigd met het terugbetalen van mijn geld. Ook hebben ze geen bewijs dat dit om een nep product gaat.

Naar aanleiding van dit bericht heb ik telefonisch contact gehad bet dit bedrijf OBP. Hierna heb ik een zeer onprofessioneel gesprek gehad met een collega 'tammie'. Zij gaf mij aan dat ik producten van Aliexpress kocht en verkocht op marktplaats. Ik vroeg haar hoe zij aan deze informatie kwam en gaf zij aan dat zij toevallig dit case heeft behandeld. Ik gaf aan dat ik het heel jammer vond dat zij het gesprek in is gestapt met dit oordeel en mij beschuldigt zonder enige kennis van weten.
Hierna gaf ik aan dat ik in de algemene voorwaarden niet heb kunnen zien, dat zij mijn geld kunnen inhouden en terugsturen naar de koper. Vervolgens heeft ze me zonder te vragen of ik in de wacht mocht worden gezet 15 minuten in de wacht gezet. Na het weer terug zijn ga ik aan dat ik het niet vond kunnen dat zij me zonder aan te geven of te vragen mij in de wacht te zetten zo lang in de wacht heeft gezet. Hierna gaf zij aan dat zij het niet heeft kunnen vinden en ze het naar mij toe gaat e-mailen waar dit staat.

Na de algemene voorwaarde te hebben ontvangen zie link:
https://onlinebetaalplatform.nl/assets/ ... llink.html

Ik heb 2 punten kunnen vinden die iets vertellen over dit onderwerp maar nergens vertellen dat er hier recht op is. Zie punt : 15&19
Punt 15: Het gebruik van een Betaallink is op eigen risico: Betaal of ontvang je een verkeerd bedrag, betaal je aan de verkeerde persoon, aan iemand aan wie je geen betaling verschuldigd bent, voor iets waarvoor je niet had willen of hoeven betalen, of gaat er iets anders mis door het gebruik of misbruik (door jezelf of een ander) van een Betaallink, dan komt de schade voor je eigen rekening.
Punt 19: Het gebruik van een Betaallink is op eigen risico: Betaal of ontvang je een verkeerd bedrag, betaal je aan de verkeerde persoon, aan iemand aan wie je geen betaling verschuldigd bent, voor iets waarvoor je niet had willen of hoeven betalen, of gaat er iets anders mis door het gebruik of misbruik (door jezelf of een ander) van een Betaallink, dan komt de schade voor je eigen rekening.
Vervolgens heb ik opnieuw gebeld met het Platform situatie aan de medewerker die ik toen aan de lijn had uitgelegd. Hierna gaf deze medewerker mij aan. 'dan moet je maar geen nep producten verkopen' En bleef onaardig tegen mij zijn. Hierna vroeg ik wat haar naam was dit wilde zij niet geven.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:09
door NeoDutchio
Wat een verhaal en wat een hoop randzaken. Kunt u het iets verkorten met alleen de nuttige informatie? Er is dus geklaagd door een koper dat u een nepartikel verstuurd zou hebben. Is dit zo, of is dit niet zo? Heeft de koper alsnog betaald of niet?

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:18
door Arman
Dit bericht hieronder moest er nog aan geplakt worden. Kon het niet in de post doen ivm te veel gebruikte woorden.

hierop antwoorde deze persoon 'Ik heb mijn naam in het begin van het gesprek aan jou gegeven moest je dan maar luisteren' Ik gaf aan dat ik het echt niet vind kunnen hoe ik door haar ter woord word gestaan en dat het lijkt alsof zij met een vriend praat maar niet met een kant. Hierop antwoorde de medewerker 'ik ben blij dat ik jou vriend niet ben' Hierna begon mijn frustratie heel hoog op te lopen.

Naar aanleiding van dit verhaal heb ik contact opgezocht met de koper. Zijn wij tot een gepaste oplossing gekomen en heeft hij mij ook excuses aangeboden. De koper heeft mij screenshots gestuurd van dat hij online betaalplatform heeft bericht en heeft aangegeven dat het een miscommunicatie was. Onder deze berichten zag ik de naam 'Kimberly' staan.. Dus ik vermoed dat dit de medewerker is die mij zo te woord heeft gestaan. Zie foto's van contact tussen mij en de koper:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik weer contact opgenomen met OBP. Hierna rustig gevraagd hoe ik een klacht kan indienen. Dit is niet mogelijk. Je kan geen klacht indienen en ze hebben geen klachtenprocedure. Ik ben 100% afhankelijk van dit bedrijf om op Marktplaats te kunnen handelen. Als ik een klacht heb kan ik dit nergens aangeven. Wel kan je een ticket maken als je en klacht zou hebben. De kans bestaan dan wel dat de persoon waarover de klacht gaat dit zelf kan afhandelen is mij aangegeven. Wel gaf de medewerker aan dat ze haar collega's vertrouwd en die dit niet zullen doen.
Ik vind het heel jammer hoe ik te woord ben gestaan door dit platform, Terwijl ik er zo verantwoordelijk over ben. Allebei de collega's van mijn eerste en 2de gesprek hebben gedreigd als ze weer een een melding krijgen mijn account per direct te blokkeren.

Uiteindelijk is mijn vraag: Mogen zij mijn geld beheren? Teruggeven ? Hebben zij hier recht op.
En natuurlijk wil ik even mijn frustratie kwijt met dit bericht..... En hoop dat mijn account niet zal worden geblokkeerd want dan kan ik geen gebruik meer maken van Marktplaats want iedereen die betaald tegenwoord met dit platform...

Met vriendelijke groet,
Arman

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:19
door Arman
Kort samengevat.
Mag dit bedrijf mijn geld terug sturen naar de koper?

Ik verkoop iets>koper betaald aan platform> ik verstuur product> platform stuurt mijn geld terug naar koper.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:25
door Lady1234
Waarom betalen de kopers niet rechtstreeks aan u?

Zijn die verkopen beroepsmatig?

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:26
door Bob Schurkjens
Meer in algemene zin: als verkoper zul je vaker aan het kortste eind trekken. Dat is nu eenmaal je positie als verkoper. Je kan ten onrechte beschuldigd worden van het leveren van nepproducten. Kopers kunnen te kwader trouw handelen door te beweren dat ze niets ontvangen hebben, terwijl ze dat wél hebben. Etcetera. Dat is vervelend en wellicht frustrerend want je lijdt hierdoor schade. Je zal die schade die daardoor ontstaat moeten opvangen met je verkopen die wél succesvol zijn. Een verkoopplatform en/of betaaldienst zal bij twijfel de kant van de koper kiezen omdat dat in hun belang is. Zij hebben namelijk hun eigen belang. En dat is het veiligstellen van hun eigen reputatie en betrouwbaarheid. Op eBay heb ik dit zelf zo ervaren. Op andere verkoopplatforms is dat niet anders.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:33
door Arman
Maar de vraag is hebben zij het recht om het geld dat is overgemaakt door de koper, terug te sturen naar de koper?
Online Betaalplatform bied 2 mogelijkheden om me te betalen:
-Normaal verzoek
-gelijk oversteken < product ontvangen is geld krijgen.
Nu heb ik gebruik gemaakt van een 'normaal verzoek'
Dit houd in dat zij niks met het geld te maken hebben. Het zelfde als met het platform 'tikkie' word er fraude gepleegd word je account geblokkeerd. Wil je je geld terug doe je aangifte bij de politie. Heeft online betaalplatform het recgt om 'mijn' geld terug te sturen. Heb ook in de algemene voorwaarde gekeken. En zie nergens staan dat zij hier recht op hebben.

Wel hebben zij mij een e-mail gestuurd dat ze dit zouden doen. Wat uiteindelijk niet is gebeurd door goed contact met de koper, en een kleine miscommunicatie.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:43
door Moneyman
Arman schreef:
08 nov 2020 14:19
Kort samengevat.
Mag dit bedrijf mijn geld terug sturen naar de koper?

Ik verkoop iets>koper betaald aan platform> ik verstuur product> platform stuurt mijn geld terug naar koper.
Als je handelt in strijd met de voorwaarden mag dat, mits het in de voorwaarden staat. Of dat zo is, kan je zelf het beste beoordelen.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 14:44
door Bob Schurkjens
Om hoeveel geld gaat het? Is het een klein bedrag: neem je verlies, zie het als leergeld en gebruik deze betaaldienst niet meer. Ongeacht hoe het verder zit.

Wil je strijd aangaan, dan zul je bijvoorbeeld een incassobureau kunnen inschakelen om de vordering uit handen te geven nadat je ze in gebreke hebt gesteld.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 15:04
door Arman
Voor de duidelijkheid is er niks fout gegaan. De koper en ik hebben er over gepraat en bleek het om miscommunicatie te gaan.
Ik heb mijn geld de koper zijn product.

De vraag is mag dit platform dit doen?
Klantenservice medewerker geeft aan dat zij dit mogen en ik de algemen voorwaarden moet bekijken.
Algemene voorwaarde geef hier niks over aan.

Het lijkt me heel sterk dat zij hier recht op hemmen om dit te kunnen doen. Zonder enkel bewijs of dergelijke. Ook staat het niet in de algeme voorwaarden.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 15:12
door Bob Schurkjens
Waarom is die vraag zo belangrijk voor je? Of het nou wél of niet mag: ze doen het gewoon. Jij kan daar helemaal niets aan veranderen. Of je dat nou leuk vindt of niet. Je lijkt te zoeken naar zekerheid die niemand je kan geven. Wil je geen gezeur met deze betaaldienst? Maak er dan geen gebruik meer van. Kost je dat vervolgens omzet? Dan is dat jammer. Meer smaken zijn er niet.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 15:37
door Arman
Bob als je niks toe te voegen hebt aan dit onderwerp aub niet reageren.
Bij mij gaat het on de kwestie. Jurdisch, algemene voorwaarde en onrechtvaardigheid

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 15:40
door Bob Schurkjens
Oei, ik geloof dat ik de vinger op de zere plek heb gelegd. Je bent zelf bezig om naar de bekende weg te vragen. Ik wens je veel succes met je handel.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 17:08
door NeoDutchio
Is het de schuld van een online betaaldienst als u onterecht aangewezen wordt voor iemand die namaak verstuurd? Natuurlijk mag een betaaldienst een voorwaarde inbouwen dat als er niet of verkeerd geleverd wordt het geld weer terug komt. Echter werkt fraude altijd 2 richtingen op. In dit geval werkt de betaaldienst in voordeel van de koper. Wilt u dat niet als verkoper, dan kunt u simpelweg de klanten op een andere manier laten betalen. Echter zijn klanten ook niet gek en zoeken juist wat zekerheden.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 17:19
door rvjapio
U geeft aan dat iedereen op marktplaats via betaalplatform betaalt. Dat klopt niet. Ik zit al 19 jaar op marktplaats en verkoop alles door uitwisseling van mijn rekeningnummer. Koper betaalt en ik lever. Elke tussenstop als gelijk oversteken en betaalplatform of wat dan ook is gevoelig voor problemen en fraude. En als koper anders wil betalen dan ik dan gaat ie maar een deur verder.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 08 nov 2020 18:45
door Arizonakid
Joh, laat dat betaalplatform van marktplaats lekker stikken. Regel even met de koper dat hij het terugbetaalde bedrag weer aan jou overmaakt, met tientje korting voor de moeite, en doe voortaan je betalingen direct via je bank, of gebruik eventueel Pay-Pal. (Hoewel dat ook problemen kan geven!)
Voor die 30 verkopen per maand zou ik gewoon even per pb je rekeningnummer doorgeven, en wil een klant dat niet, jammer dan.

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 10 nov 2020 11:13
door OPP Support
Goedemorgen,

Graag reageer ik namens Online Payment Plafrom. Het spijt me te horen dat u op deze manier te woord gestaan bent door onze collega's. Ik zal hier intern aandacht voor vragen.

Wij kunnen zelf niet beoordelen of artikelen die aangeboden en verzonden worden nep zijn. Wel is het nadrukkelijk verboden volgens de nederlandse wet om nep-artikelen te verhandelen. Zodra er een melding komt van een koper over een nep-artikel kijken we hier dan ook serieus naar en laten dit ook weten aan de verkoper. Als er meerdere meldingen komen van een nep-artikel van verschillende kopers dan neemt de kans natuurlijk toe en kunnen wij besluiten een account te blokkeren.

Bij vermoeden van fraude (en dat is het verkopen van nep-artikelen) kunnen wij besluiten de betaling terug te draaien, ook als er geen gebruik gemaakt is van Gelijk Oversteken. We zullen hier echter altijd ook onderzoek doen bij de verkoper.

Uiteraard kunt u een klacht indienen als u ontevreden bent over onze diensten of support. Deze klachten kunnen wel bij dezelfde medewerker terecht komen, maar deze mogen de klacht niet zelf afhandelen. Daarbij worden klachten altijd gemeld bij het management. Ik zal ook deze klacht melden.

Heeft u anders nog vragen, dan kunt u gerust nog een ticket aanmaken. U kunt mijn naam vermelden.

Maurice
Online Payment Platform

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 14 apr 2022 12:00
door Moneyman
Nou, Marktplaats is er zelf ook achter: ze stoppen met "Gelijk Oversteken".

Re: Online Betaalplatform Marktplaats - MediaMedics dreigt met geld inhouden

Geplaatst: 26 apr 2022 09:59
door Moneyman
Moneyman schreef:
14 apr 2022 12:00
Nou, Marktplaats is er zelf ook achter: ze stoppen met "Gelijk Oversteken".
En wat komt er terug...?

... een dienst mét kopersbescherming, maar waarvoor de koper eerst 5% moet betalen :roll:

Nee, hier wordt de koper echt een stuk blijer van... :lol: