LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Beste forum lezers,

Na jaren en jaren van terugbetalen, waarbij ik eindelijk schuldenvrij ben, besloot ik onlangs een BKR-verzoek tot inzage in te dienen.

Na enige dagen kreeg ik een brief van het BKR. Met slechts 1 registratie: een A3 registratie.

De melding van deze registratie is gedaan in de herfst van 2011. De ' A ' omschrijft dat er sprake is van een achterstand. De ' 3 ' dat er een bedrag van 250 euro of meer is afgeboekt. Beide omschrijvingen hebben een andere datum. De code 'A 'een aantal weken eerder dan de code '3' omschrijving. Beide staan geregistreerd in 2011.

Het gaat om een persoonlijke lening bij een bank, die uiteindelijk bij een incassobureau is beland. Ik had inmiddels een andere bank, waar ik mijn financiën beheerde. Deze persoonlijke lening is door persoonlijke omstandigheden, pas in 2018, in zijn geheel afbetaald. Ik heb jaren niets vernomen van deze schuld. Geen brieven, geen waarschuwingen, helemaal niets. Dit neemt niet weg dat deze schuld betaald moest worden.

Nadat alles betaald was, m.b.t.andere schulden bij een incassobureau, viel er enige weken daarna, een "belangrijke brief" door de brievenbus. Ik heb deze, door een financiële meevaller, in een keer kunnen afbetalen. En dat is gebeurd in 2018. Ruim 2 jaar geleden.

Na al die jaren afbetalen en keurig geen nieuwe schulden maken, wil er wel eens klaar mee zijn. Dat wil iedereen uiteraard. Als je als mens door omstandigheden een aantal fouten maakt op financieel vlak, dan staat er een leger klaar, gewapend met pennen en dikke wetboeken om je uit te schudden.

Mijn inziens, wordt er hier een foutje gemaakt, door deze A3 codering van 2011, niet aan te passen, met een actuele datum en feiten.
Echter, ik ben Jan met de pet, en misschien wordt er al dijenkletsend geschaterd over mijn vermeende, hetzij beperkte kennis, van de regeltjes...

Als ik kijk naar de A3 codering en de datum daarbij, 2011, is het dan niet zo, dat deze 5 jaren nu allang verstreken zijn?
En zo ja, welke stappen adviseert u mij?

Hetgeen wat ik wil bereiken, is dat deze A3, codering, die negen jaar geleden geplaatst is, er af gehaald word. En de straks opgevraagde BKR-registratie blanco is.

Met vriendelijke groet, Paulus
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2020 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door lordi »

Als u een schuld heeft afgelost, blijft een notering nog 5 jaar staan.
U heeft de schuld in 2018 afgelost dus de notering blijft tot 2023 staan, geen foutje maar zo werkt het.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door mahadma »

Al koopt u een telefoon op 24 maanden betaling boven de 250 euro wordt dàt direct genoteerd.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook het rood mogen staan bij de bank.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door omega19 »

TS heeft er niet zoveel aan als alle mogelijkheden voor een mogelijke BKR registratie worden opgesomd...

Het beste neemt TS contact op met de betreffende bank en vraagt om een herstelcode per 2018, waardoor de BKR in 2023 blanco is.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier.


“Wat betekent een herstelmelding (H)?
Als je achterloopt met de betaling van je krediet, laat een kredietaanbieder ons dat weten. Je krijgt dan een achterstandsmelding (A). Loop je de betalingsachterstand weer in? Dan meldt de kredietaanbieder dat ook bij ons.
Je kunt op 2 manieren je betalingsachterstand inlopen:
Je loopt de achterstand in en je krediet loopt gewoon door. In dat geval meldt de kredietaanbieder dat je de achterstand hebt ingelopen. Naast de achterstandsmelding krijg je dan een herstelmelding.
Je loopt de achterstand in en het krediet wordt beëindigd. Zodra je het hele krediet hebt terugbetaald, geeft de kredietaanbieder alleen aan ons door dat het krediet is beëindigd. Hij meldt dan niet meer dat je de betalingsachterstand hebt ingelopen. Naast de achterstandsmelding krijg je dan een melding dat je krediet is beëindigd.
De achterstandsmelding, de herstelmelding en de melding dat het krediet is beëindigd, blijven 5 jaar zichtbaar. Daarna verwijderen we de meldingen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Jablan »

Met de info van Lady erbij, is het advies van Omega de beste route om de melding aan te laten passen.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is onjuist. Het krediet is in een keer afgelost, dan komt er geen herstelcode.

Er volgt dan een melding dat het krediet is beëindigd.

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Dank u voor de antwoorden op mijn vraag.

Samenvattend begrijp ik hieruit,
Dat de codering A3 tot het jaar 2023 blijft bestaan.

Lady1234, zegt
" Dat is onjuist. Het krediet is in een keer afgelost, dan komt er geen herstelcode.
Er volgt dan een melding dat het krediet is beëindigd "

Maar deze melding heb ik niet erbij staan, dat het krediet beëindigd is.

De informatie die het BKR mij stuurde, staat het volgende;

- ingangsdatum : --/-- 2010
- verwachte einddatum : --/--/2015
- Werkelijke einddatum : Niet beëindigd
- registratie datum : --/--/2010
(--/-- specifieke datum niet ingevuld, privacy )

Mijn conclusie is dat er geen melding is gedaan, doorgegeven, aan het BKR,
dat het openstaande bedrag in zijn geheel is afgelost en volledig is terug betaald.
Namelijk in 2018.

Klopt dat volgens jullie, is deze conclusie juist?
Dat men verzuimd heeft dit te vermelden.
En wat moet ik dan vervolgens doen?
En is dan het incassobureau hiervoor verantwoordelijk, of de bank, waar ik een overeenkomst mee heb afgesloten, voor een persoonlijke lening?

Sorry dat ik nogmaals vraag,
Hoe te handelen nu?

Met vriendelijke groet,
Paulus

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door berndv »

Als ik de info bij het BKR lees kan een code 3 2 dingen betekenen. Dat is óf afboeking, óf kwijtschelding. Bij kwijtschelding staat een einddatum vermeld, bij een afboeking niet. Bij afboeking staat de volgende info bij het BKR:
Afboeking: bij een afboeking besluit de kredietverstrekker om het dossier voorlopig te laten rusten. Zij melden dan een code 3 ZONDER einddatum.
Duikbootje schreef:
10 nov 2020 08:04
Klopt dat volgens jullie, is deze conclusie juist?
Dat men verzuimd heeft dit te vermelden.
En wat moet ik dan vervolgens doen?
En is dan het incassobureau hiervoor verantwoordelijk, of de bank, waar ik een overeenkomst mee heb afgesloten, voor een persoonlijke lening?
Uw conclusie lijkt mij juist. Het lijkt mij verstandig om contact op te nemen met de bank, die kan namelijk de melding verwijderen.

Joop1967
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2020 17:59

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Joop1967 »

Ik kan hierbij onze ervaring delen met de A3 Codering.
De schuld komt uit 2008, is in 2011 uit handen gegeven en in 2016 afbetaald.
De BKR registratie was terecht want wel lenen en niet betalen dat werkt niet zo.
Uiteindelijk is het afbetaald in 2016 maar stond er een A3 Codering ( dat houd in kwijtgescholden ).
Jarenlang niet naar omgekeken en ook geen lening meer gehad etc ( of het nou mogelijk was of niet ).
Afgelopen maand een bod gedaan op een huis en het was akkoord.
Ik wist natuurlijk dat er een BKR registratie liep tot Januari 2021.
Inprincipe is het dan een verloren zaak, maar ik gaf de moed niet op.
Tijdelijke koopovereenkomst etc was allemaal al in gang gezet.
De schuldeiser ( de bank ) gaf paar keer aan dat de zaak niet meer bij hun lag maar bij een incassobureau.
Ik natuurlijk contact opgezocht met de incassobureau maar echt waar en ik hoop dat niemand met een incassoburau in aanraking komt,
onmenselijk hoe ze je behandelen.

Er word niet eens meegekeken wie je bent wat er aan de hand is.Het lijkt wel een antwoordapparaat wat spreekt, u bent niet speciaal regels zijn regels etc. Met de incassobureau zou ik er niet uitkomen.
Uiteindelijk mij gericht op de bank en de situatie voor de 6de keer uitgelegd.Omdat de koop al in gang was gezet had ik alle stukken.
Door te onderbouwen en eerlijk te zijn had ik er een goed gevoel bij. De schuldeiser (bank) zou gaan kijken wat ze voor mij zouden kunnen betekenen en later in de week moest ik maar contact opnemen.

Uiteindelijk kreeg ik na 2 dagen een bericht. Ik had er een dubbelgevoel bij achteraf natuurlijk en ik open de mail. Kort gezegd stond er in de mail: regels zijn regels. Maar doordat de BKR registratie over 4 maanden automatisch zou verwijderd worden, en wij al midden in de koop zaten werd er een uitzondering gemaakt en de BKR registratie zou verwijderd worden. Nog diezelfde avond log ik in bij BKR en ja hoor registratie is verwijderd.
Er zat geen bemiddelingsbureau tussen etc.
Door eerlijk en open te zijn heeft het een goed einde gebracht. Volgend jaar verhuizen wij en natuurlijk had ik allang geleerd van de fout die ik 12 jaar geleden had gemaakt.

Mijn mening is dat als wij niet midden in een koop zaten het niet verwijderd zou worden. Eigenlijk was het dan ook niet nodig omdat ik mij al 5 jaar na het afbetaald te hebben koest hou. Mobiele telefoons koop ik los, voor de auto spaar ik etc. Zo leef ik al jaren omdat het ook niet anders kon.

Alleen begrijp ik niet als je het hebt afbetaald ongeacht het bedrag laag-hoog er 5 strafjaren ingaan.
Waar is dat op gebaseerd? 5 jaar is echt voor mijn gevoel lang.
Een schuld van 1000 euro staat eigenlijk gelijk aan een schuld van 50.000 euro.
Iedereen kan fouten maken en achteraf misschien wel te laat het nog oplossen.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Duikbootje schreef:
10 nov 2020 08:04
Mijn conclusie is dat er geen melding is gedaan, doorgegeven, aan het BKR, dat het openstaande bedrag in zijn geheel is afgelost en volledig is terug betaald. Namelijk in 2018. Klopt dat volgens jullie, is deze conclusie juist?
Daar lijkt het inderdaad wel op.
Duikbootje schreef:
10 nov 2020 08:04
En wat moet ik dan vervolgens doen? En is dan het incassobureau hiervoor verantwoordelijk, of de bank, waar ik een overeenkomst mee heb afgesloten, voor een persoonlijke lening?
Contact opnemen met de bewuste bank. Zij zijn degene die de melding met betrekking tot de volledig betaling moeten doen. Bij dossiers die bij een incassobureau hebben gelopen wordt het doen van deze melding regelmatig vergeten, zo ook in jouw geval waarschijnlijk. Let erop dat ze die melding met terugwerkende kracht doen, anders zit je er nog vijf jaar vanaf vandaag tegenaan te hikken.

Het kan zijn dat de bank vraagt om een bewijs van algehele betaling. Als dat zo is, moet je dat even bij het incassobureau opvragen. De bank heeft dat inzicht namelijk niet altijd, omdat vorderingen afgeschreven en/of verkocht zijn aan derden.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Joop1967 schreef:
10 nov 2020 08:25
Alleen begrijp ik niet als je het hebt afbetaald ongeacht het bedrag laag-hoog er 5 strafjaren ingaan. Waar is dat op gebaseerd? 5 jaar is echt voor mijn gevoel lang.
Heel simpel: een stukje zelfbescherming. Veel mensen die net uit de schulden zijn, zijn nog niet bij machte om ook uit de schulden te blijven.

Joop1967
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2020 17:59

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Joop1967 »

Moneyman schreef:
10 nov 2020 09:21
Joop1967 schreef:
10 nov 2020 08:25
Alleen begrijp ik niet als je het hebt afbetaald ongeacht het bedrag laag-hoog er 5 strafjaren ingaan. Waar is dat op gebaseerd? 5 jaar is echt voor mijn gevoel lang.
Heel simpel: een stukje zelfbescherming. Veel mensen die net uit de schulden zijn, zijn nog niet bij machte om ook uit de schulden te blijven.
Iedere situatie is anders lijkt mij. Je kan werkloos raken en dan niet aan je verplichtingen kunnen voldoen en 3 maanden later heb je weer een baan. Maar dan toch gaan die 5 jaren in en daarom vraag ik me af hoezo 5 jaar? Waar is dat op gebaseerd. Inderdaad kan iemand na 5 jaar die maand erop weer in de problemen raken. Dan maar levenslang BKR? Er moet een afweging komen tot de situatie en de schuld wat er staat. En daarop een passend straf vinden. Maar niet klakkeloos de regel 5 jaar maar invoeren. Het gaat echt nergens over.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zoals ik je pb ook al beantwoordde:
Tsja, iedere grens die je stelt is altijd arbitrair. Maar die termijn komt niet uit de lucht vallen, die is gebaseerd op heel veel ervaring en onderzoek.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Even Gegoogled......Heb je de lening afbetaald, dan blijft een BKR-registratie, positief én negatief, meestal nog vijf jaar staan. Deze termijn van vijf jaar gaat in op het moment dat je de laatste afbetaling doet en je lening of schuld helemaal is afbetaald.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Irene van Houte schreef:
16 nov 2020 11:11
Even Gegoogled......Heb je de lening afbetaald, dan blijft een BKR-registratie, positief én negatief, meestal nog vijf jaar staan. Deze termijn van vijf jaar gaat in op het moment dat je de laatste afbetaling doet en je lening of schuld helemaal is afbetaald.
Daar hoefde je niet voor te googelen, dat staat al meermaals letterlijk in dit topic :D

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door pedro714 »

BKR vervalt pas 5 jaar na totale aflossing betreffende schuld

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR is niet blanco terwijl schulden zijn afbetaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Echt waar? :D :lol:

Gesloten