DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag
Geplaatst: 16 dec 2020 18:53
Op 27 augustus ontvang ik van het Nederlandse Energieloket, een offerte voor de levering van Gas en Elektra door het bedrijf DGB. Het voorschotbedrag bedraagt 113,10 euro.
Vervolgens ontvang ik van DGB een leveringsovereenkomst op 31 augustus met een voorschotbedrag van 108,18 euro.
Op 3 oktober ontvang ik van DGB een brief met de wijziging van het voorschotbedrag, dit is nu 139,32 geworden. Dat is een verhoging van 28.8% van het voorgestelde bedrag in de leveringsovereenkomst van 31 augustus maar nog steeds een verhoging van 23,2% met het oorspronkelijke bedrag dat was afgesproken met het Nederlandse Energieloket.
Wanneer ik dat had geweten dat ik meer zou gaan betalen dan bij mijn vorige leverancier was ik nooit ingegaan op een wijziging van leverancier. In die brief schrijft DGB dat: "Indien de kleinverbruiker het niet eens is met deze afspraken, dan dient hij dit binnen 14 dagen nadat hij hiervan kennis heeft kunnen nemen, schriftelijk aan de netbeheerder te laten weten". Maar volgens mij heb ik een contract met DGB en niet met de netbeheerder.
Bovendien heb ik volgens het consumentenrecht tot 14 dagen bedenktijd, zie onderstaande gekopieerde tekst: De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af".
Op 7 oktober heb ik contact opgenomen met de klantenservice van DGB met mededeling dat ik niet akkoord ging met de nieuwe afspraken.
Nu eist DGB 2 keer 125 euro als opzegvergoeding, dat is mijn inziens onterecht gezien het bovenstaande verhaal. De automatische incasso heb ik uiteraard stopgezet. Daarover heb ik een mail getuurd maar daarover wordt inhoudelijk niet op ingegaan. En nu krijg ik vandaag een brief waarbovenop de opzegvergoeding ook nog eens 40 euro wordt verlangd wegens te late betaling.
Mijn vraag is is een leveringsovereenkomst een contract en mag dit eenzijdig worden gewijzigd door de leverancier?
Vervolgens ontvang ik van DGB een leveringsovereenkomst op 31 augustus met een voorschotbedrag van 108,18 euro.
Op 3 oktober ontvang ik van DGB een brief met de wijziging van het voorschotbedrag, dit is nu 139,32 geworden. Dat is een verhoging van 28.8% van het voorgestelde bedrag in de leveringsovereenkomst van 31 augustus maar nog steeds een verhoging van 23,2% met het oorspronkelijke bedrag dat was afgesproken met het Nederlandse Energieloket.
Wanneer ik dat had geweten dat ik meer zou gaan betalen dan bij mijn vorige leverancier was ik nooit ingegaan op een wijziging van leverancier. In die brief schrijft DGB dat: "Indien de kleinverbruiker het niet eens is met deze afspraken, dan dient hij dit binnen 14 dagen nadat hij hiervan kennis heeft kunnen nemen, schriftelijk aan de netbeheerder te laten weten". Maar volgens mij heb ik een contract met DGB en niet met de netbeheerder.
Bovendien heb ik volgens het consumentenrecht tot 14 dagen bedenktijd, zie onderstaande gekopieerde tekst: De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af".
Op 7 oktober heb ik contact opgenomen met de klantenservice van DGB met mededeling dat ik niet akkoord ging met de nieuwe afspraken.
Nu eist DGB 2 keer 125 euro als opzegvergoeding, dat is mijn inziens onterecht gezien het bovenstaande verhaal. De automatische incasso heb ik uiteraard stopgezet. Daarover heb ik een mail getuurd maar daarover wordt inhoudelijk niet op ingegaan. En nu krijg ik vandaag een brief waarbovenop de opzegvergoeding ook nog eens 40 euro wordt verlangd wegens te late betaling.
Mijn vraag is is een leveringsovereenkomst een contract en mag dit eenzijdig worden gewijzigd door de leverancier?