ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JeannineJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010 13:50

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door JeannineJ »

Ook ik ben mijn creditcard kwijtgeraakt door deze strengere regelgeving. Ik had nota bene een ICS creditcard waarop niet meer dan 1000 euro roodgestaan kon worden. Ik hoop dat radar en andere consumentenorganisaties toch echt eens aan de slag gaan met de enorme hoeveelheid mensen die totaal onterecht hun creditcard zijn kwijtgeraakt. Kijk voor de aardigheid eens op trustpilot hoeveel dat er inmiddels zijn. De aannames hier van mensen dat deze gedupeerden allemaal op te grote voet zouden leven slaan nergens op.

Het verbaast me hoe makkelijk mensen aannemen dat de maatregelen van de overheid goed zijn. Wat hier in feite gebeurt is een nieuwe stap in het vergroten van de kloof tussen arm en rijk. Een grotere groep mensen wordt in de hoek van 'arm' gedrukt. Een zeer grote groep mensen krijgt in feite zonder reden minder bewegingsruimte op deze manier, en dat is wel degelijk een probleem.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JeannineJ schreef:
08 okt 2021 11:01
Ook ik ben mijn creditcard kwijtgeraakt door deze strengere regelgeving. Ik had nota bene een ICS creditcard waarop niet meer dan 1000 euro roodgestaan kon worden. Ik hoop dat radar en andere consumentenorganisaties toch echt eens aan de slag gaan met de enorme hoeveelheid mensen die totaal onterecht hun creditcard zijn kwijtgeraakt. Kijk voor de aardigheid eens op trustpilot hoeveel dat er inmiddels zijn. De aannames hier van mensen dat deze gedupeerden allemaal op te grote voet zouden leven slaan nergens op.

Het verbaast me hoe makkelijk mensen aannemen dat de maatregelen van de overheid goed zijn. Wat hier in feite gebeurt is een nieuwe stap in het vergroten van de kloof tussen arm en rijk. Een grotere groep mensen wordt in de hoek van 'arm' gedrukt. Een zeer grote groep mensen krijgt in feite zonder reden minder bewegingsruimte op deze manier, en dat is wel degelijk een probleem.
Een bestedingslimiet zegt niets over wat de financiële situatie is van iemand. Elke financierder heeft een zorgplicht en die wordt zee nauw nageleefd. Iemand zonder creditcard is niet arm, maar door de nieuwere regels worden bepaalde personen niet financieel daadkrachtig beoordeeld. Dat kan komen door een leeftijd, de hoogte van de kosten die nu op 1 persoon berekend worden of door simpelweg een te laag inkomen. Mensen waarbij de CC ingenomen word leven echt niet allemaal op grote voet en dat word ook niet gezegd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een creditcard is natuurlijk handig, vooral in het buitenland, maar men kan er natuurlijk ook een nemen, waarop men niet rood kan staan. Heeft niets met arm zijn van doen.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Nevyn »

breien schreef:
08 okt 2021 12:08
Personen zonder creditkaart zijn niet per definitie arm omdat ze minder bewegingsruimte hebben.
Denk zelfs dat als sommige mensen geen credit card zouden hebben ze rijker zouden zijn.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
18 dec 2020 17:48
Aan het aantal topics te zien redelijk veel. En dat is niet alleen bij Visa zo, dit gebeurd bij elke geldverstrekker. Dat heet namelijk zorgplicht. Een consument mag niet meer lenen dan verantwoord is. U bent al redelijk op leeftijd, hebt niet het eeuwige leven en de kans op inkomensverlies is zeer groot. Ook al bent u getrouwd, uw partner wordt buiten beschouwing gelaten. Uw naam staat immers op de pas en u moet persoon instaan voor alle kosten.
Nu bent u nog gezond en hebt een vast (hoog) inkomen. Met een lager inkomen straks en de kans op extra kosten wordt uw risico te groot. Stel dat u nu veel geld zou opnemen kunt u dat straks niet meer terug betalen.
Grote nonsens. Iemand van 70 of 80 jaar kan nog rustig een hypotheek afsluiten van 30 jaar. Zolang het inkomen voldoende is, is dat allemaal geen probleem. Zelfs een hypothek met NHG is mogelijk.
Als een creditcard met het pensioeninkomen betaalbaar is, is er geen enkel probleem in het kader van de zorgplicht. stel het limiet is 5.000 euro. Dat zou uitkomen op een maandlast van 2%, oftewel 100 euro. Met een hypotheekvrij huis is dat geen enkel probleem. Ook niet met alleen maar een AOW uitkering.
Wat ICS doet is duidelijk leeftijdsdiscriminatie.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
09 okt 2021 08:04
Grote nonsens. Iemand van 70 of 80 jaar kan nog rustig een hypotheek afsluiten van 30 jaar. Zolang het inkomen voldoende is, is dat allemaal geen probleem. Zelfs een hypothek met NHG is mogelijk.
Als een creditcard met het pensioeninkomen betaalbaar is, is er geen enkel probleem in het kader van de zorgplicht. stel het limiet is 5.000 euro. Dat zou uitkomen op een maandlast van 2%, oftewel 100 euro. Met een hypotheekvrij huis is dat geen enkel probleem. Ook niet met alleen maar een AOW uitkering.
Wat ICS doet is duidelijk leeftijdsdiscriminatie.
Tussen kunnen en krijgen zit een groot verschil. Lang niet elke hypotheekverstrekker geeft een hypotheek af aan senioren. Simpelweg omdat ze weten dat de hypotheek de klant gaat overleven en er dus extra werk en tijd nodig is om het geld weer terug te krijgen. Maar dat is een andere discussie.
Wat ICS doet is zichzelf indekken. Waar een hypotheek nog op 2 personen afgesloten kan worden en er een verzekering bij kan komen word een CC op 1 persoon afgesloten. En bij de berekening van de maximale opnamehoogte word die ene persoon voor alle kosten verantwoordelijk gehouden. En ja, op dit moment kunnen ze wellicht alles nog wel betalen, maar wat als de partner wegvalt, de klant ziek word en hoge zorgkosten krijgt? En zo zijn er meer voorbeelden waarom ICS al bij voorbaat selecteert en niet pas ingrijpt als het te laat is. Want dan krijgen we weer de discussie waarom iemand zoveel rood kan staan terwijl dat niet terug betaald kan worden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
09 okt 2021 08:29
Ik_weet_niet_alles schreef:
09 okt 2021 08:04
Grote nonsens. Iemand van 70 of 80 jaar kan nog rustig een hypotheek afsluiten van 30 jaar. Zolang het inkomen voldoende is, is dat allemaal geen probleem. Zelfs een hypothek met NHG is mogelijk.
Als een creditcard met het pensioeninkomen betaalbaar is, is er geen enkel probleem in het kader van de zorgplicht. stel het limiet is 5.000 euro. Dat zou uitkomen op een maandlast van 2%, oftewel 100 euro. Met een hypotheekvrij huis is dat geen enkel probleem. Ook niet met alleen maar een AOW uitkering.
Wat ICS doet is duidelijk leeftijdsdiscriminatie.
Tussen kunnen en krijgen zit een groot verschil. Lang niet elke hypotheekverstrekker geeft een hypotheek af aan senioren. Simpelweg omdat ze weten dat de hypotheek de klant gaat overleven en er dus extra werk en tijd nodig is om het geld weer terug te krijgen. Maar dat is een andere discussie.
Wat ICS doet is zichzelf indekken. Waar een hypotheek nog op 2 personen afgesloten kan worden en er een verzekering bij kan komen word een CC op 1 persoon afgesloten. En bij de berekening van de maximale opnamehoogte word die ene persoon voor alle kosten verantwoordelijk gehouden. En ja, op dit moment kunnen ze wellicht alles nog wel betalen, maar wat als de partner wegvalt, de klant ziek word en hoge zorgkosten krijgt? En zo zijn er meer voorbeelden waarom ICS al bij voorbaat selecteert en niet pas ingrijpt als het te laat is. Want dan krijgen we weer de discussie waarom iemand zoveel rood kan staan terwijl dat niet terug betaald kan worden.
[reactie aangepast door moderatie] Ook senioren kunnen een hypotheek afsluiten op één inkomen. Ik vind het knap dat u weet wat TS financieel wel of niet kan. Als u de OP goed hebt gelezen dan hebt u ook kunnen lezen dat de betaalbaarheid na pensioendatum geen probleem is.
iCS ka vragen om een overzicht van het inkomen na pensioendatum. Een overzicht van mijn.pensioenoverzicht.nl is daarvoor voldoende.
Aangezien ICS deze gegevens niet vraagt duidt simpelweg op leeftijdsdiscriminatie.
Het zou de ANWB sieren als zij zich hiermee gaan bemoeien.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Sira »

JeannineJ schreef:
08 okt 2021 11:01
Ook ik ben mijn creditcard kwijtgeraakt door deze strengere regelgeving. Ik had nota bene een ICS creditcard waarop niet meer dan 1000 euro roodgestaan kon worden. Ik hoop dat radar en andere consumentenorganisaties toch echt eens aan de slag gaan met de enorme hoeveelheid mensen die totaal onterecht hun creditcard zijn kwijtgeraakt. Kijk voor de aardigheid eens op trustpilot hoeveel dat er inmiddels zijn. De aannames hier van mensen dat deze gedupeerden allemaal op te grote voet zouden leven slaan nergens op.

Het verbaast me hoe makkelijk mensen aannemen dat de maatregelen van de overheid goed zijn. Wat hier in feite gebeurt is een nieuwe stap in het vergroten van de kloof tussen arm en rijk. Een grotere groep mensen wordt in de hoek van 'arm' gedrukt. Een zeer grote groep mensen krijgt in feite zonder reden minder bewegingsruimte op deze manier, en dat is wel degelijk een probleem.
Maar waarom wilt u € 1.000,- rood kunnen staan?
Ik heb ook een creditcard, omdat je die nodig hebt als je in het buitenland een auto wilt huren. Voor de rest gebruik ik mijn creditcard voor sommige aankopen op internet. Mijn creditcard is gekoppeld aan mijn betaalrekening en de mogelijkheid van rood staan heb ik vele jaren geleden zelf al uitgeschakeld. Ik wil geen BKR-vermelding en ik wens de bank niet te spekken.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door smilie »

@ik_weet_niet_alles
Ik ben niet helemaal met je eens. Met hypotheek heeft bank nog enige garantie in de vorm van onroerend goed dat ze deel of alles terug zullen krijgen (misschien zelfs overhouden).

Met CC is het gewoon harde cash welke ze potentieel kunnen verliezen.

Ik vind er weinig met leeftijdsdiscriminatie te maken hebben.

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door 150747 »

WZZ schreef:
20 dec 2020 14:29
Sorry, van ICS/VISA geen last, wel beginnende verwardheid: ben nu 65, bijna 66. Rest van verhaal klopt wel.
Ik heb een brief ontvangen dat ik na mijn verjaardag volgend jaar 15-07-2022 waarbij ik 75 jaar word gewoon nog steeds gebruik mag maken van mijn ICS-Visa kaart met dien verstande dat ik dan wel maandelijks mijn kaart moet opschonen als ik een aankoop doe.
Dat was ik trouwens toch al gewoon te doen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
09 okt 2021 08:51
NeoDutchio schreef:
09 okt 2021 08:29
Tussen kunnen en krijgen zit een groot verschil. Lang niet elke hypotheekverstrekker geeft een hypotheek af aan senioren. Simpelweg omdat ze weten dat de hypotheek de klant gaat overleven en er dus extra werk en tijd nodig is om het geld weer terug te krijgen. Maar dat is een andere discussie.
Wat ICS doet is zichzelf indekken. Waar een hypotheek nog op 2 personen afgesloten kan worden en er een verzekering bij kan komen word een CC op 1 persoon afgesloten. En bij de berekening van de maximale opnamehoogte word die ene persoon voor alle kosten verantwoordelijk gehouden. En ja, op dit moment kunnen ze wellicht alles nog wel betalen, maar wat als de partner wegvalt, de klant ziek word en hoge zorgkosten krijgt? En zo zijn er meer voorbeelden waarom ICS al bij voorbaat selecteert en niet pas ingrijpt als het te laat is. Want dan krijgen we weer de discussie waarom iemand zoveel rood kan staan terwijl dat niet terug betaald kan worden.
[Reactie aangepast door moderatie] Ook senioren kunnen een hypotheek afsluiten op één inkomen. Ik vind het knap dat u weet wat TS financieel wel of niet kan. Als u de OP goed hebt gelezen dan hebt u ook kunnen lezen dat debetaalbaarheid na pensioendatum geen probleem is.
iCS ka vragen om een overzicht van het inkomen na pensioendatum. Een overzicht van mijn.pensioenoverzicht.nl is daarvoor voldoende.
Aangezien ICS deze gegevens niet vraagt duidt simpelweg op leeftijdsdiscriminatie.
Het zou de ANWB sieren als zij zich hiermee gaan bemoeien.
Nergens zeg ik dat een hypotheek niet op 1 persoon kan. Ik gaf aan dat een hypotheek op 2 personen afgesloten KAN worden en een verzekering bij kan om het risico te verminderen, iets dat met een CC niet gaat. En ja, natuurlijk kan het op 1 persoon, maar dan is het maximaal te lenen bedrag lager als op 2 inkomens, maar daar gaat het nier niet om. Het gaat er om dat bij een hypotheek de hypotheekverstrekker geen risico loopt, enkel op extra werk. Het geld komt toch wel. Bij een CC is het maar de vraag of iemand kan terug betalen.

Verder reageerde ik niet op Andre Hoogmoed die dit topic gestart heeft, maar op JeanineJ die enkel aangeeft dat er een bestedingslimiet is van €1.000, maar niet wat het inkomen is of andere lasten die er zijn.

[reactie aangepast door moderatie]

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

[reactie aangepast door moderatie]

Gelukkig dat de zorgplicht gewoon vastgelegd is. En een van de belangrijkste voorwaardes van de zorgplicht is dat de klant nu en in de toekomst alle verplichtingen kan nakomen.
ICS gaat niet dagelijks alle klanten controleren op kredietwaardigheid, dan doen ze op vaste momenten. En als blijkt dat er in de periode tussen de controles er iets gaat veranderen, dan heeft dat invloed op hun keuze. Dan is het leuk dat TS nu een leuk salaris heeft en de partner ook, maar de partner word niet meegenomen in de berekening. Als dat namelijk wel gedaan zou worden kan een arme sloeber met het inkomen van de partner gaan lenen en na het eindigen van de relatie komen de problemen. Geen insinuatie, geen vermoeden, maar gewoon de waarheid.
Hoe hoog het inkomen zal zijn van TS na zijn 67ste word hier niet gedeeld. Wat de kosten zijn voor zijn levensonderhoud ook niet. maar dat zijn wel zaken die meegenomen worden in de beslissing van ICS. Een hypotheekvrij huis zegt niets over de kosten van het huis. En alle kosten worden op TS berekend. Dus niet de helft van de energiekosten, niet de helft van het onderhoud, enz.

TS is hier niet de eerste die met dit verhaal naar buiten komt. Lees die andere topics ook even en u snapt helemaal waarom elke financiële instelling dit doet.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Toen mijn partner nog leefde en ook na zijn overlijden alleen een nieuwe kaart moeten aanvragen, omdat hij de hoofdhouder was.
Ik ben 69 jaar en heb alleen aow en pensioen, maar ik moet er wel bij vertellen dat er nooit gebruik is en wordt gemaakt van de kredietgelegenheid. Ik betaal vrij regelmatig met de creditcard, maar er staat altijd saldo op hoewel er ook een kredietmogelijkheid is.
We hebben altijd elke maand alles automatisch laten afschrijven en er staat altijd saldo op de card.
Er is wel aangegeven naar mij toe, dat men kijkt naar het inkomen na pensioenleeftijd, maar als je altijd saldo op de kaart hebt maakt het niet uit volgens mij, tenminste in mijn omstandigheden dan. Ik maak me er verder niet druk om dat het kredietlimiet een stuk lager is dan toen mijn partner nog in leven was. Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar een card blokkeren en zou dan zeker de reden willen weten.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Radar »

De moderatie heeft de bezem door dit topic gehaald. Persoonlijke discussie is verwijderd, nu kunnen we weer inhoudelijk verder. Anders zouden we een slotje moeten gebruiken.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Vandaag dit stuk op nu.nl: https://www.nu.nl/economie/6162579/oude ... anken.html
Er wordt dus wel degelijk leeftijdsdiscriminatie toepast door banken en creditcard maatschappijen. Dat zou dus ook verklaren waarom er na de AOW leeftijd geen creditcard wordt verstrekt.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
16 okt 2021 19:08
Vandaag dit stuk op nu.nl: https://www.nu.nl/economie/6162579/oude ... anken.html
Er wordt dus wel degelijk leeftijdsdiscriminatie toepast door banken en creditcard maatschappijen. Dat zou dus ook verklaren waarom er na de AOW leeftijd geen creditcard wordt verstrekt.
Er staat nergens dat ouderen gediscrimineerd worden. Er staat wel dat ouderen zich gediscrimineerd voelen. Iets dat vaker voorkomt, menigeen roept hier ook opgelicht te zijn wat ook niet het geval is.
En dat er na de AOW leeftijd geen creditcard meer wordt verstrekt lees ik ook nergens terug. De groep waarbij een creditcard gesloten wordt zegt niets over de totalen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ken overigens heel wat AOW-ers die een creditcard hebben, met de mogelijkheid gespreid te betalen.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door de auditu »

breien schreef:
08 okt 2021 12:08
Personen zonder creditkaart zijn niet per definitie arm omdat ze minder bewegingsruimte hebben.
Mee eens. Immers: Wie zijn schulden betaalt , verarmt niet. (Wel betalen voordat de deurwaarder of incassobureau aanbelt). :)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
17 okt 2021 09:50
Immers: Wie zijn schulden betaalt , verarmt niet. (Wel betalen voordat de deurwaarder of incassobureau aanbelt). :)
Hé ik moet ook eten :D

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door de auditu »

Moneyman schreef:
18 okt 2021 09:35
de auditu schreef:
17 okt 2021 09:50
Immers: Wie zijn schulden betaalt , verarmt niet. (Wel betalen voordat de deurwaarder of incassobureau aanbelt). :)
Hé ik moet ook eten :D
Oeps... heb ik even niet aan gedacht. :D :D :D

Gesloten