LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ceasar2
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2020 08:55

Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Ceasar2 »

Hallo allemaal,
Wij betalen onze gezamenlijke kosten vanaf onze gezamenlijke rekening, waarnaar we naar rato van onze inkomsten aan bijdragen.
Ik verdien veel meer dan mijn vriendin waardoor ik op deze manier al meer in verhouding bijdraag aan onze gezamenlijke rekening, wat ik een eerlijke manier vindt.
Maar omdat mijn vriendin zegt dat ze zich niet gelijkwaardig voelt, wil ze dat ik het verschil ook extra bijdraag naar onze gezamenlijke rekening, zodat we hetzelfde overhouden van onze inkomsten om persoonlijk te besteden.
Ik voel me hierdoor niet in mijn waarde gelaten en vind dat we op die manier ook niet worden gemotiveerd om (meer) te blijven werken.
Verder werkt mijn vriendin 4 dagen en ik werk 5 dagen, wat ik ook niet eerlijk vindt als we hetzelfde over zouden houden.
Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door pedro714 »

Wat een belachelijke gedachten hou jij er op na. Natuurlijk heeft je vriendin gelijk. Overigens...ik zou je de deur wijzen als je er zo vreemde ideeën op na houdt. Jij verdient meer dus je mag meer....kom nou...

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door kuklos »

Ceasar2 schreef:
21 dec 2020 09:19
Wij betalen onze gezamenlijke kosten vanaf onze gezamenlijke rekening, waarnaar we naar rato van onze inkomsten aan bijdragen.
Ik verdien veel meer dan mijn vriendin waardoor ik op deze manier al meer in verhouding bijdraag aan onze gezamenlijke rekening, wat ik een eerlijke manier vindt.
Maar omdat mijn vriendin zegt dat ze zich niet gelijkwaardig voelt, wil ze dat ik het verschil ook extra bijdraag naar onze gezamenlijke rekening, zodat we hetzelfde overhouden van onze inkomsten om persoonlijk te besteden.
Uhm, nee, absoluut nee. Wat zij voorstelt is jouw geld afpakken en jou bestraffen voor meer verdienen. Niet doen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat uw vriendin al een paar stappen verder is in uw relatie en "voorstellen" doet met het oog op de toekomst.
Wellicht ook om uit te vinden hoe u staat in het "alles is van ons beide" concept wanneer je officieel samenwoont of gaat trouwen.
En dan is het goed om rekening te houden met aankomende kosten en niet teveel aankopen zonder overleg te doen.

Ik zou adviseren om even door te vragen welke reden ze heeft om dit voor te stellen en open te staan voor elke verklaring.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door sjohie »

Hmm, apart. Als ik de relatie even doortrek volgens het gebruikelijke/traditionele idioom, dan zullen er tzt kinderen komen, en je vriendin onder invloed van hormonen, glazen plafond, en zo nog wat redenen, hoogstwaarschijnlijk nog minder zal gaan werken, met een nog grotere scheefgroei tot gevolg. Als ze dit nu zo al voelt, dan vraag ik me toch echt af waar dit soort sentimenten in de toekomst nog toe kunnen gaan leiden?

En ik weet niet wat "veel meer" is, maar als jij zeg 1000 euro of meer in de maand meer over kan houden, en er lang leve de lol allerlei (mannen) dingen van koopt, terwijl zij na de bijdrage aan de gezamenlijke rekening bijna niks overhoud voor haar hobbies en leukigheidjes, dan snap ik wel dat dit gaat wringen. Even terugvallend op het traditionele plaatje wat ik schetste, dan zit zij straks te kloten met een huishoudboekje om luiers etc te kunnen kopen voor een kleine, terwijl bij jou het geld tegen de plinten klotst.

Sowieso zou ik dat naar rato de deur uit gooien, jullie runnen een relatie en huishouding, in dié volgorde, geen continue cao onderhandelingen ofzo.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ceasar2 schreef:
21 dec 2020 09:19
Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen?
Wat ik vind is aan mij. En zo heeft iedereen een eigen mening en eigen manier van de financiën. Mijn vrouw werkt ook minder uren dan ik en verdiend ook minder dan ik, maar geen van beiden hebben daar problemen mee. Van mijn inkomen worden alle vaste lasten betaald en de vakanties. Mijn vrouw heeft een eigen zaak waar ik de administratie van doe. Het geld dat ik haar uitbetaal doen we de boodschappen van en de extra'tjes. De rest gaat op 1 gezamenlijke spaarrekening.
We hebben 2 bankrekeningen waarvan eentje via internet gaat (vaste lasten rekening) en de ander is een en/of rekening. Ik moet er niet aan denken dat we ineens de financiën moeten scheiden, een extra rekening moeten openen waar we dan geld op storten op basis van een gelijkwaardigheid of met een rekenmodule.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

pedro714 schreef:
21 dec 2020 11:22
Wat een belachelijke gedachten hou jij er op na. Natuurlijk heeft je vriendin gelijk. Overigens...ik zou je de deur wijzen als je er zo vreemde ideeën op na houdt. Jij verdient meer dus je mag meer....kom nou...
Ehm... vind je dit zelf ook niet een beetje kort door de bocht...? :shock:
hebra98 schreef:
21 dec 2020 11:43
Ik zou adviseren om even door te vragen welke reden ze heeft om dit voor te stellen en open te staan voor elke verklaring.
Dat dus. Het gaat er eigenlijk alleen maar om wat er tussen jullie samen goed werkt. Wat een ander daarvan vindt is totaal niet relevant. De kunst is om te achterhalen welke gevoelens er achter haar vraag zitten, zodat je daarna kunt afwegen wat je ervan vindt.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Laat dit nou net de reden zijn waarom ik een jaartje of 35 geleden gestopt ben met mijn toenmalige relatie.
Ook dit kwam toen bij ons ter sprake. Gelukkig woonde wij nog niet samen. Het waren alleen (gelukkig) nog
maar gesprekken van hoe alles dan te gaan doen. Mijn voorstel was om een extra rekening te openen en daar
allebei evenveel geld op te storten voor alles wat van samen is, zoals alle vaste lasten etc. Maar daar kwam van
haar zijde veel commentaar op, ik verdiende toen best flink meer als zij, mede door een zelf betaalde avond
opleiding. Ook stelde zij voor om naar verhouding van inkomen alles te betalen. Zij werd erg boos toen ik
voorstelde dat ik dan nog maar 3 dagen zou gaan werken, zodat we weer evenveel inkomen zouden hebben.
Of dat ik bij een eventuele reorganisatie mijn baas ga voorstellen om mij op de ontslaglijst te laten zetten,
zodat jij meer moet betalen als ik. Ook vroeg zij hoe ik het mij had voorgesteld als er ooit kinderen zouden komen.
Het was (gelukkig) einde relatie toen ik tegen haar vertelde dat ze dat ook wel een excuus baby noemen.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een goede financiële huishouding is heel belangrijk, ook ─ en misschien wel vooral ─ in een relatie. In deze pdf vindt u een korte omschrijving van diverse belangrijke punten.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door hebra98 »

peter17111962 schreef:
21 dec 2020 13:39
Laat dit nou net de reden zijn waarom ik een jaartje of 35 geleden gestopt ben met mijn toenmalige relatie.
Ook dit kwam toen bij ons ter sprake. Gelukkig woonde wij nog niet samen. Het waren alleen (gelukkig) nog
maar gesprekken van hoe alles dan te gaan doen. Mijn voorstel was om een extra rekening te openen en daar
allebei evenveel geld op te storten voor alles wat van samen is, zoals alle vaste lasten etc. Maar daar kwam van
haar zijde veel commentaar op, ik verdiende toen best flink meer als zij, mede door een zelf betaalde avond
opleiding. Ook stelde zij voor om naar verhouding van inkomen alles te betalen. Zij werd erg boos toen ik
voorstelde dat ik dan nog maar 3 dagen zou gaan werken, zodat we weer evenveel inkomen zouden hebben.
Of dat ik bij een eventuele reorganisatie mijn baas ga voorstellen om mij op de ontslaglijst te laten zetten,
zodat jij meer moet betalen als ik. Ook vroeg zij hoe ik het mij had voorgesteld als er ooit kinderen zouden komen.
Het was (gelukkig) einde relatie toen ik tegen haar vertelde dat ze dat ook wel een excuus baby noemen.
>>
Werkelijk? Of maak je nu een grapje?
Als uw toenmalige relatie dit leest zal ze vast ook blij zijn dat de relatie tot een einde kwam.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
21 dec 2020 13:44
Een goede financiële huishouding is heel belangrijk, ook ─ en misschien wel vooral ─ in een relatie. In deze pdf vindt u een korte omschrijving van diverse belangrijke punten.
Misleidende informatie dit, Erthanax. Was het maar waar dat een financiële huishouding binnen een relatie zo simpel was als dit document doet voorkomen :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ceasar2 schreef:
21 dec 2020 09:19
Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen?
Dit vereist nu een lang en goed gesprek ! Het gaat hier dus vooral om het gevoel van eigenwaarde en op zich heeft dat natuurlijk niets te maken met hoeveel geld iemand verdient.
Dus aan dat gevoel moet zeker ook gewerkt worden.
Wanneer er baby.s komen gaat het eea waarschijnlijk weer veranderen, mogelijk gaat je vriendin minder werken.
Niet alles in een relatie hangt van geld af natuurlijk , maar ik kan niet ontkennen dat het een issue kan worden in een relatie.
Bedenk een goed plan, waarbij jullie je even senang voelen.
Ik kan dat niet invullen.

Vroegah kregen moeders huishoudgeld en moesten ze geld vragen aan de man des huizes voor de eigen extra dingen. Die tijd is gelukkig voorbij.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door peter17111962 »

hebra98 schreef:
21 dec 2020 13:56
peter17111962 schreef:
21 dec 2020 13:39
Laat dit nou net de reden zijn waarom ik een jaartje of 35 geleden gestopt ben met mijn toenmalige relatie.
Ook dit kwam toen bij ons ter sprake. Gelukkig woonde wij nog niet samen. Het waren alleen (gelukkig) nog
maar gesprekken van hoe alles dan te gaan doen. Mijn voorstel was om een extra rekening te openen en daar
allebei evenveel geld op te storten voor alles wat van samen is, zoals alle vaste lasten etc. Maar daar kwam van
haar zijde veel commentaar op, ik verdiende toen best flink meer als zij, mede door een zelf betaalde avond
opleiding. Ook stelde zij voor om naar verhouding van inkomen alles te betalen. Zij werd erg boos toen ik
voorstelde dat ik dan nog maar 3 dagen zou gaan werken, zodat we weer evenveel inkomen zouden hebben.
Of dat ik bij een eventuele reorganisatie mijn baas ga voorstellen om mij op de ontslaglijst te laten zetten,
zodat jij meer moet betalen als ik. Ook vroeg zij hoe ik het mij had voorgesteld als er ooit kinderen zouden komen.
Het was (gelukkig) einde relatie toen ik tegen haar vertelde dat ze dat ook wel een excuus baby noemen.
>>
Werkelijk? Of maak je nu een grapje?
Als uw toenmalige relatie dit leest zal ze vast ook blij zijn dat de relatie tot een einde kwam.
Nee ik maak geen grapje. Dit is exact wat toen de reden is dat is met die relatie ben gestopt.

Ik heb in mijn jeugd iets ontdekt wat mijn Oma liever geheim had gehouden over mijn
stief opa, iets wat ik in de ogen van mijn Oma niet had mogen ontdekken.
Ik vertel hier geen details, Maar zowel mijn Opa als ik hebben dat als zeer oneerlijk
ervaren. Een verkeerd woord van een vriendin en voor mij is het bewijs geleverd van:
Zij is dus ook zo, heb geen interesse meer in een vriendin. Ik blijf wel vrijgezel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is dit eigenlijk wel een onderwerp voor een consumentenforum?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob Schurkjens schreef:
21 dec 2020 15:03
Is dit eigenlijk wel een topic voor een consumentenforum?
Eigenlijk niet, het gaat over relatieproblemen en wantrouwen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door de auditu »

Iemand gisteravond nog naar "Scrooge" gekeken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ja, in mijn Dagobert Duck outfit

mh73

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn man verdient het geld en ik geef het uit. Werkt prima bij ons :lol:

Alle gekheid op een stokje, wij hebben één pot met geld en daar doen we alles van, al 25 jaar en drie maanden lang. Nou zijn we niet zo materialistisch ingesteld, dus dit werkt voor ons prima.

Ik vind het een beetje een vreemde stelling. Vaak doet degene die een dag minder werkt meer in het huishouden, of doet altijd de boodschappen. Wast en strijkt. Telt dat dan niet mee? Met zo'n instelling zou ik alleen voor mezelf schoonmaken, wassen en koken. Doen we dat ook lekker 'naar rato'. Wel zo eerlijk.

Ik kan me best voorstellen dat je bepaalde dingen wil regelen, ingeval van uit elkaar gaan. Zoiets als trouwen op huwelijkse voorwaarden. Dat moet in overleg best te regelen zijn toch?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door scontra »

Wat van jou is is van mij en wat van mij is, daar blijf jij vanaf ! 8)

Eerlijk zullen we alles delen, maar ik draag een beetje meer bij dan jij omdat ik de mazzel heb iets meer aan het einde van de maand op mijn rekening gestort te krijgen.
Een relatie is pas gelijkwaardig als beide partners naar draagkracht inbrengen in de relatie.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
21 dec 2020 16:20
Een relatie is pas gelijkwaardig als beide partners naar draagkracht inbrengen in de relatie.
Oneens. Met de gelijkwaardigheid van een relatie afmeten aan de financiële inbreng doe je een relatie behoorlijk tekort.

Gesloten