LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door scontra »

Jasper45 schreef:
25 feb 2021 20:11
scontra schreef:
25 feb 2021 18:07
Ga samen naar een Notaris, deze weet een akte op te stellen welke precies past bij uw beider persoonlijke omstandigheden en wensen.
M.i. moet je daarvoor bij een advocaat zijn.
Voor het opstellen van de huwelijkse voorwaarden moeten ze echt naar een Notaris zodat er een notariële akte kan worden opgemaakt.

T.z.t. kunnen ze wel naar een advocaat om de boel weer in 'ieder zijn/haar deel' te spitsen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik denk dat Jasper daarom juist aanraadt om naar die advocaat te gaan. Scheelt weer in notariskosten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Om op voorhand de scheiding te regelen bedoel je? Interessant uitgangspunt.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Iedereen kent voorbeelden van mensen waar dit wel goed ging, maar ook kent iedereen mensen waar dit
fout ging Hebt U al eens met haar overlegd wat zij wil doen als zij ooit kinderen krijgt? Er zijn vrouwen die,
ieder zijn eigen mening, geen betaal de baan meer willen maar fulltime overdag voor de kinderen willen zorgen
en voor het huishouden zorgen. Stelt U uzelf eerst eens de vraag wat U wilt dat zij gaat doen als U kinderen hebt.
Wilt U dat zij een huisvrouw wordt later of wilt U dat zij blijft werken en de kinderen naar een opvang gaan.
Pas als U het ook hier over eens bent kunt U verder gaan denken. Ook zijn er soms, net als bij mijn vroegere
vriendin, veel te grote verschillen in levens stijl, zij wilde ook het liefst later een huisvrouw zijn met alle geld op
een hoop en dan ook nog gekleed gaan van een inkomen volgens de laatste mode, terwijl ikzelf kleding pas wegdoe
als het echt is versleten. ik werd op tijd wakker geschud door een TV programma over scheidingen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Jasper45 »

JozJan schreef:
26 feb 2021 01:10
Ik denk dat Jasper daarom juist aanraadt om naar die advocaat te gaan. Scheelt weer in notariskosten.
Weet niet beter als dat je pas naar de notaris gaat, als je het met elkaar eens bent.
Een notaris zei mij eens, dat een notaris een familie beschouwt als één partij; daarvan is in OP m.i. geen sprake.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door infotaris »

De "beperkte" gemeenschap van goederen (voor wie trouwt in 2018 of daarna) is veel groter dan de meeste mensen denken.

1. Alles wat je tijdens het huwelijk verdient, valt er gewoon in. Dus geeft één alles uit aan schoenen en koopt de ander er bitcoins van, dan mag je de helft van die bitcoins inleveren bij een scheiding.
2. Je gaat nog steeds samen failliet als je geen huwelijkse voorwaarden hebt (je moet het samen aanvragen, art 4 lid 2 FW, en veel succes gewenst met bewijzen wat privé was, art 61 FW).
3. Alles wat je tijdens het huwelijk op één naam koopt, valt gewoon in de gemeenschap.
4. Geld opgepot in het bedrijf dat je al had voor het huwelijk? Jammer dan, dat mag je inleveren bij een scheiding (1:95a BW).
5. Voor jezelf begonnen tijdens het huwelijk? Jammer dan, de zaak is voor de helft ook van je echtgenoot..

Bij een kort huwelijk is er een enorm verschil tussen de oude, algehele gemeenschap van goederen en de nieuwe, beperkte gemeenschap van goederen. Maar trouw je voor het eerst en blijf je lang bij elkaar, dan zal er in de praktijk maar weinig verschil zijn tussen het oude en het nieuwe stelsel.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jasper45 schreef:
26 feb 2021 08:35
JozJan schreef:
26 feb 2021 01:10
Ik denk dat Jasper daarom juist aanraadt om naar die advocaat te gaan. Scheelt weer in notariskosten.
Weet niet beter als dat je pas naar de notaris gaat, als je het met elkaar eens bent.
Dat is te kort door de bocht. Een notaris is er juist om je voor te lichten, zodat jij vervolgens de goede keuzes kunt maken. Ben je het niet eens, tsja, dan komt er meestal ook geen bruiloft natuurlijk :D
Jasper45 schreef:
26 feb 2021 08:35
Een notaris zei mij eens, dat een notaris een familie beschouwt als één partij; daarvan is in OP m.i. geen sprake.
Dat is een onjuiste uitleg of interpretatie. En dat kan je simpel zelf ook bedenken: in heel veel familiezaken is er per definitie sprake van meerdere partijen binnen één familie met ieder hun eigen belangen. De rol van de notaris is ook niet om partij te kiezen, maar juist om partijen te informeren zodat ze zelf een goede keuze kunnen maken.

Komen partijen er niet uit, dán is een advocaat of de rechter een optie.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door BL2 »

Tis toch leuk, dagenlang die reacties lezen. Houd je mooi bezig in deze saaie tijden...

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Laat U dan ook zo een moderne trouwfoto maken? Met een stippel lijntje tussen
de bruid en de bruidegom met daarop de tekst "Bij scheiding hier door scheuren" ?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door gosewijn »

Morganlefay schreef:
26 feb 2021 11:29
Ik blijf erbij dat dit soort topics door
https://www.amazon.nl/gartendekoparadie ... 5616&psc=1
Wordt neergezet.
Hahaha ,die blijven niet lang in de voortuin staan. :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door scontra »

Joost-B schreef:
25 feb 2021 11:15
Hallo allemaal,

Ik ga over een paar maanden trouwen
De huwelijkse voorwaarden zijn zeer belangrijk voor mij om deze voor het trouwen definitief te hebben ondertekend bij de notaris, anders wil ik niet trouwen, want ik wil dit vooraf juridisch/financieel goed geregeld hebben ivm nu al veel gedoe over.
Soms heb ik wel eens het idee dat mijn vriendin juist wil dat er voor het trouwen nog niets geregeld is, zodat ze daardoor meer kan profiteren van mij als we eenmaal getrouwd zijn (ivm ik meer vermogen heb dan haar, wat ze zelf het liefst op één hoop wilde).
Het lijkt er wel op dat het hier een 'vriendin' uit het e.o.a. Oostblokland o.i.d. betreft die even haar financiële zaakjes hier wil regelen/veiligstellen middels een 'verstandshuwelijk', om na een kort echtelijk samenzijn er de stekker weer uit te trekken en waarvoor TS dan de knip mag trekken en zij ook nog eens vrijelijk in Nederland kan blijven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door moederslink »

Joost-B schreef:
25 feb 2021 11:15
(...)
De huwelijkse voorwaarden zijn zeer belangrijk voor mij om deze voor het trouwen definitief te hebben ondertekend bij de notaris, anders wil ik niet trouwen, want ik wil dit vooraf juridisch/financieel goed geregeld hebben ivm nu al veel gedoe over.
Soms heb ik wel eens het idee dat mijn vriendin juist wil dat er voor het trouwen nog niets geregeld is, zodat ze daardoor meer kan profiteren van mij als we eenmaal getrouwd zijn (ivm ik meer vermogen heb dan haar, wat ze zelf het liefst op één hoop wilde).
(...)
Dit klinkt niet goed!
Huwelijkse voorwaarden zijn voor jou belangrijk en je hebt het idee dat je vriendin de boel traineert.
Klopt dat idee wel? Heb je dit al wel eens uitgesproken/ doorgesproken?

Indien mogelijk zou ik nog maar niet trouwen maar eerst een samenlevingscontract opstellen met jullie beider wensen , waarin jullie je beide kunnen vinden.
Je schrijft zelf ook dat de trouwdag nadert en dat dat nu extra druk en stress geeft.
Dus nu nog maar even niet trouwen , maar eerst rustig tot een goed compromis zien te komen.
Beter nu dus eerst de boel helder krijgen, dat is alleen maar verstandig.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou haar niet vertellen dat je nu standaard bij trouwen niet direct onder gemeenschap van goederen trouwt. Als ze dan wil scheiden dan komt ze bedrogen uit.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Revoked »

Nijogeth schreef:
26 feb 2021 17:42
Ik zou haar niet vertellen dat je nu standaard bij trouwen niet direct onder gemeenschap van goederen trouwt. Als ze dan wil scheiden dan komt ze bedrogen uit.
Maar wat als ze nou veel verstand heeft van programmeren, electronica en scheikunde, en jij hebt een geweldig idee? Wat dan?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Nijogeth schreef:
26 feb 2021 17:42
Ik zou haar niet vertellen dat je nu standaard bij trouwen niet direct onder gemeenschap van goederen trouwt. Als ze dan wil scheiden dan komt ze bedrogen uit.
En jij denkt dat alle vrouwen dom zijn???

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Schijnbaar gaan ze er beiden vanuit dat trouwen in gemeenschap van goederen nog de standaard is. Anders was het niet zo belangrijk om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen, zeker aangezien er niets is aangegeven over het trouwen in gemeenschap.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door BL2 »

Zouden het tortelduifje nog meelezen ?
Zo veel goede tips lees je zelden in een topic.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Moneyman schreef:
25 feb 2021 16:42
Ik vraag me -gezien aard en inhoud van het topic- af of je geen reïncarnatie van Caesar2 bent...
Zie:
overig-juridisch-financieel-f93/hoe-erv ... l#p2806380
en
overig-juridisch-financieel-f93/financi ... l#p2801130

Het advies hier zal niet anders zijn dan in bovenstaande twee andere topics: op deze manier trouwen is kansloos. Doe het niet.
Complimenten voor uw ijzeren geheugen, dit is zeker weten dezelfde ts.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik zou me nergens toe laten dwingen als ik haar was. Ze weet al hoe u over geld denkt, nu ook hoe u tot in het panische over het huwelijk denkt maar zij mag geen eigen wensen, mening en leven hebben. U moet wel erg knap en heel rijk zijn, of zij is mentaal onvermogend want een gezonde vrouw had u vanwege dit soort zaken al verlaten.
Een relatie/huwelijk is gebaseerd op vertrouwen vanuit 2 kanten en liefde staat boven al het geld.

Ik lever graag mijn huis/auto enz in om bij mijn vrouw te kunnen blijven als tijden daar ooit om vragen.
Nu genieten we met 1 bankrekening meer als al onze vrienden die 2, 3 4 rekeningen hebben.
Ja zij koopt weer eens een duur jurkje terwijl hij door Corona niets meer uit kan geven. Super eerlijk want zij had wel geld op rekening 3B

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trouwdatum nadert, maar we komen maar niet uit de huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vrees dat het superdure jurkje wel eens aan stukken gescheurd kan worden door degene die zijn geld aan de drank op maakte... Gewoon, om wat te noemen alhoewel ik de TS daar weer niet voor aanzie. ;)

Gesloten