Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door witte angora »

De titel is misschien minder fraai, maar de vraag op zich is wel een interessante. Maar waarom discussiëren over de titel? Als je daar ongelukkig van wordt, meldt het bij de moderatie, en leg hier de focus op de inhoud en de vraag die gesteld wordt. Zoals ik het lees is TS zelf geen belanghebbende, in die zin dat hij zelf niet is 'opgelicht', voor de verandering.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door angel1978 »

volgens mij is de inhoud van het bericht niet veel anders:
Lees in de Gelderlander wederom dat iemand opgelicht is via Marktplaats.
In 2019 resulteerde dit alleen al in bijna 1400 aangiftes van oplichting via Marktplaats.
Natuurlijk moet je zelf scherp zijn en als iets te mooi is om waar te zijn is het dat dan meestal ook!
Accounts die zogenaamd gecontroleerd en geverifieerd zijn lijken betrouwbaar maar vaak toch niet.
Er is een levendige handel in deze accounts op Instagram en Telegram.
Bij TROS Opgelicht gaat bijna elke uitzending over fraude via Marktplaats, meerdere uitzendingen al helemaal.
Marktplaats doet er te weinig aan en doet alsof hun neus bloed.
Waarom nog geen meervoudige authenticiteit controle voor elk ( nieuw) profiel?
ID check icm bankgegevens?
Waarom nog ongecontroleerde accounts toestaan?
En zo zijn er nog meer mogelijkheden om het veiliger te maken.
Ja, het opletten begint bij jezelf, maar aangezien de oplichters steeds geraffineerder worden moet er eens goed ingegrepen worden.
Daarom een concrete vraag: Zijn er juridische middelen om Marktplaats op zwart te zetten totdat er een beter beveiligingssysteem gehanteerd wordt?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door BL2 »

kuklos schreef:
01 mar 2021 00:31
Nogmaals dan maar: Het. Staat. Er. Niet.
Wat er wel staat biedt voldoende aanleiding om het topic direct in de vuilnisbak te kieperen.
Heeft u aandelen bij MP ?

Koop liever wat via Marktplaats dan Catawiki, daar is alles 2 tot 3 keer duurder.
Bij MP begin ik altijd met controle van de foto's, even kijken of deze al bekend zijn op het Net, met soms verrasende resultaten.
Zelf ophalen en contant betalen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
01 mar 2021 08:48
volgens mij is de inhoud van het bericht niet veel anders:
Lees in de Gelderlander wederom dat iemand opgelicht is via Marktplaats.
Ik heb niet verder gezocht, maar de 1e is gewoon waar. In de Gelderlander valt te lezen "via Marktplaats opgelicht"
https://www.gelderlander.nl/wageningen/ ... 200090802/

sake1987

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik vind Marktplaats al jaren een schitterende website, waar ik koop en verkoop.
Vind persoonlijk ook niet dat er wat aan moet veranderen.
Sommigen willen alles dicht getimmerd hebben, overal regels en bescherming.
Waar blijft dan de spanning van de handel?
Kan je niet met zulke sites omgaan, net als de topic over de veilingsite, blijf er dan weg en koop in een stenen winkel of op de markt.
Maar maak alles niet dood met wetten en regelgeving.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
01 mar 2021 09:36
Sommigen willen alles dicht getimmerd hebben, overal regels en bescherming.
Waar blijft dan de spanning van de handel?
Met iets als verplicht 2FA bij inloggen verandert er toch weinig aan de spannende handel. En daarmee kun je niet zomaar accounts van anderen met een gehacked wachtwoord kapen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door kuklos »

BL2 schreef:
01 mar 2021 08:58
Heeft u aandelen bij MP ?
Hoe kan ik aandelen hebben bij MP? Treden zij dan op als Custodian? Je zal vermoedelijk bedoelen dat ik aandelen van het bedrijf MP heb. Van een "oud-gediende" op dit forum verwacht ik een betere vraag. En ook daarop is het antwoord nee.
Ook voor jou, het topic kan de prullenbak in omdat de titel nergens op slaat. Natuurlijk faciliteert Marktplaats niet willens en wetens oplichters. Doen ze er voldoende? Dat is een discussiepunt. Of ze daadwerkelijk alle mogelijkheden hebben benut om iets te doen tegen oplichters weet ik niet, maar daarmee faciliteren ze nog steeds niet willens en wetens oplichters. Marktplaats zal ook een afweging moeten maken tussen kosten en baten van extra beveiligingsstappen, kijken welke wettelijke mogelijkheden er zijn en ook nog hoeveel gebruikersgemaak dan wel -ongemak de gebruikers accepteren voordat die afhaken.
Maar dat alles is niet hetzelfde als willens en wetens een platform bieden voor oplichters.

En om een andere niet gestelde vraag te beantwoorden. Erg prettig vind ik marktplaats als site niet. Teveel professionele handelaren en verkopers, waardoor particulieren ondergesneeuwd raken.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door 16again »

theodorus.k schreef:
01 mar 2021 10:33
Bij Marktplaats heb je ook de keus om het zelf op te halen en te betalen, dan blijft het risico beperkt...gebruikt kan net zo goed kapot gaan als nieuw.
In een veel gebruikte truc wordt opgehaald, en afgerekend met nep-app. En dat is MP niet aan te rekenen.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik koop en verkoop regelmatig via marktplaats. Als het te mooi is om waar te zijn, dan laat ik het rusten. Ik heb ook wel eens een miskoop gehad, maar dat heb ik ook in een winkel.

Je moet zelf kritisch zijn om wat je koopt, als het alleen verzenden is dan klopt er iets niet. Je kan zelf ook Google'n op het onderwerp. Op Ebay heb je een betere controle en als het fout gaat kun je geld terugvorderen. Bij marktplaats is dit nog niet mogelijk. Ik betaal nooit via een APP en ik haal het op. Als ik het vertrouw dan laat ik het opsturen.

Marktplaats is een goed plaats om zaken te verkopen. Maar het is een keuze van de persoon om hiermee zaken te doen. Marktplaats biedt willens geen platform voor oplichters. Oplichters vind je overal en deze zijn zeer vindingrijk om zich ergens aan te melden. Oplichters lezen ook mee op flora en politie websites om tips te krijgen om mensen te kunnen oplichten.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forummers,

We hebben enkele offtopic bijdragen verwijderd. Houd het s.v.p. bij inhoudelijk reacties over het onderwerp. Dank.

sake1987

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het probleem is, men koopt maar onnadenkend op sociale media en op bijvoorbeeld op MP.
Dan gaat het mis en ligt het aan iedereen maar niet aan henzelf.
Dus moet alles maar worden dichtgegooid met regels en registreren.
Wat is het volgende? Dat ik mij bij het betreden van een rommelmarkt moet registreren en legitimeren?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
01 mar 2021 11:47
Wat is het volgende? Dat ik mij bij het betreden van een rommelmarkt moet registreren en legitimeren?
En vergeet vooral het taxatierapport niet van wat u aanbiedt op de rommelmarkt. Straks denkt iemand dat u iets waardevols voor een weggeefprijs verkocht hebt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
01 mar 2021 11:47
Het probleem is, men koopt maar onnadenkend op sociale media en op bijvoorbeeld op MP.
Dan gaat het mis en ligt het aan iedereen maar niet aan henzelf.
Menigeen vindt het vanzelfsprekend, dat MP gebruikers zelf voorzichtig zijn. En daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar het is voor mij net zo vanzelfsprekend, dat MP de eigen omgeving ook naar de huidige stand van techniek beveiligt. Zodat om een voorbeeld te noemen, een account wat al jaren in gebruik is, met goede reviews, niet zomaar in foute handen kan vallen om misbruikt te worden.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door luna01 »

Welk platvorm is dan wel veilig voor oplichters? De titel vind ik persoonlijk dan ook niet zo oké.

Ik had een account bij MP, nooit problemen mee gehad. Was een tijdje niet actief en opeens had ik mijn mailbox vol met geïnteresseerden voor een boormachine (of zoiets dergelijks). Dit ging van 200 t/m 600 euro.. :shock:

Ik nam gelijk contact op en werd heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn account was al gedeactiveerd, want dit viel echt op. Daar ben ik wel erg blij om, want had er wel een goede reputatie, alleen heb ik niets met boormachines. Die mensen die erop hadden gereageerd waren al ingelicht, want dat zat me natuurlijk enorm dwars.

Kan niet anders zeggen dan dat er echt heel adequaat op werd gelet en gelijk werd behandelt.

Online is vaak een risico, er staan ook duidelijke richtlijnen bij waar op te letten.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Marktplaats aanklagen omdat ze willens en wetens een platform voor oplichters biedt? platform biede

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Op MP zullen ongetwijfeld oplichters actief zijn. Ze controleren wel maar het gaat maar tot zover te kunnen. Ze hebben wel een zorgplicht om te controleren maar die is erg grijs en heb je weinig aan juridisch. Als ze structureel bepaalde bekende partijen hun gang ;aten gaan heb je wel en zaak maar het is erg moeilijk dat aan te tonen. Probleem is dat je geen inzicht hebt hoeveel dat er zijn ern of er veel gemelde advertenties zijn.

Je betaalt ook niet om dit te borgen en ze garanderen het ook niet. Ik zie er als jurist weinig in om MP aansprakelijk te stellen in je eentje.

Gesloten