LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
aveeva
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2021 08:47

Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door aveeva »

Inmiddels is mijn vader 25 jaar overleden. Hij was getrouwd met mijn stiefmoeder. Het huis is van mij (ik heb het met zijn erfenis afbetaald toen, het staat op mijn naam) maar ik ben er nooit meer (welkom) geweest. Zij heeft het vruchtgebruik en woont er nog steeds. Ze heeft het contact met mij verbroken.
Aangezien ik eigenaar ben betaal ik al jaren belasting over iets waar ik niet eens in kan. Ik heb ook nooit meer mijn vaders spullen gezien, heb niks van hem. Het is echt heel raar, eigenlijk wachten tot je stiefmoeder dood gaat.
Zijn er anderen die dit meemaken/hebben meegemaakt en tips hebben of dergelijke?
Ze woont ver van mij vandaan dus tegenkomen doe ik haar niet. Ze is inmiddels 80 jaar.
Alvast bedankt voor de reactie.

sake1987

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kijk en stel je vraag eens op www.eigenhuis.nl

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door D34M0N »

aveeva schreef:
26 mar 2021 09:23
Inmiddels is mijn vader 25 jaar overleden. Hij was getrouwd met mijn stiefmoeder. Het huis is van mij (ik heb het met zijn erfenis afbetaald toen, het staat op mijn naam) maar ik ben er nooit meer (welkom) geweest. Zij heeft het vruchtgebruik en woont er nog steeds. Ze heeft het contact met mij verbroken.
Aangezien ik eigenaar ben betaal ik al jaren belasting over iets waar ik niet eens in kan. Ik heb ook nooit meer mijn vaders spullen gezien, heb niks van hem. Het is echt heel raar, eigenlijk wachten tot je stiefmoeder dood gaat.
Zijn er anderen die dit meemaken/hebben meegemaakt en tips hebben of dergelijke?
Ze woont ver van mij vandaan dus tegenkomen doe ik haar niet. Ze is inmiddels 80 jaar.
Alvast bedankt voor de reactie.
Waarom woont jouw stiefmoeder daar eigenlijk nog steeds als het huis al 25 jaar van jou is? Waarom heb je eigenlijk geld in het huis geïnvesteerd als je wist dat jouw stiefmoeder daar zou blijven wonen?

sake1987

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door sake1987 »

D34M0N schreef:
26 mar 2021 10:17
aveeva schreef:
26 mar 2021 09:23
Inmiddels is mijn vader 25 jaar overleden. Hij was getrouwd met mijn stiefmoeder. Het huis is van mij (ik heb het met zijn erfenis afbetaald toen, het staat op mijn naam) maar ik ben er nooit meer (welkom) geweest. Zij heeft het vruchtgebruik en woont er nog steeds. Ze heeft het contact met mij verbroken.
Aangezien ik eigenaar ben betaal ik al jaren belasting over iets waar ik niet eens in kan. Ik heb ook nooit meer mijn vaders spullen gezien, heb niks van hem. Het is echt heel raar, eigenlijk wachten tot je stiefmoeder dood gaat.
Zijn er anderen die dit meemaken/hebben meegemaakt en tips hebben of dergelijke?
Ze woont ver van mij vandaan dus tegenkomen doe ik haar niet. Ze is inmiddels 80 jaar.
Alvast bedankt voor de reactie.
Waarom woont jouw stiefmoeder daar eigenlijk nog steeds als het huis al 25 jaar van jou is? Waarom heb je eigenlijk geld in het huis geïnvesteerd als je wist dat jouw stiefmoeder daar zou blijven wonen?
Omdat TS de erfenis heeft geaccepteerd, de stiefmoeder vruchtgebruik heeft en TS als goed verhuurder verantwoordelijk is voor het huis ?

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door peter17111962 »

ik denk dat voor een kloppend advies U eens moet kijken op de website van een notaris dicht bij U in de buurt.
Deze hebben normaal gesproken een gratis inloopspreekuur voor gratis advies en uitleg, een paar jaar geleden
ben ik ook op zo een spreekuur geweest om uitleg te vragen, zeer goed advies gekregen toen. Echter of dat nu
met die Corona ook is weet ik niet, maar kijk even op de website van een notaris bij U in de buurt voor meer info.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En misschien wordt ze wel 100 jaar en dan duurt het nog 20 jaar voordat u over uw bezit kunt beschikken. Dat is het gevolg van dat testament. Het is niet anders.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Moneyman »

De situatie is helder. Dankzij de gemaakte keuzes door de vader zit je inderdaad (qua erfenis) letterlijk te wachten op de dood van je stiefmoeder. Dat is wat het is.

Wat zou je er zelf aan willen doen? Zou je die 80-jarige stiefmoeder willen dwingen te verhuizen? Zo niet, dan moet je óf afwachten, óf het huis verkopen en accepteren dat het dankzij het vruchtgebruik minder opbrengt dan wanneer het vrij op de markt zou zijn.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door D34M0N »

sake1987 schreef:
26 mar 2021 10:23
Omdat TS de erfenis heeft geaccepteerd, de stiefmoeder vruchtgebruik heeft en TS als goed verhuurder verantwoordelijk is voor het huis ?
Uit de OP begrijp ik dat het huis zelf niet de erfenis is, maar dat TS zijn/haar deel van de erfenis heeft aangewend om het huis in bezit te krijgen:
Het huis is van mij (ik heb het met zijn erfenis afbetaald toen, het staat op mijn naam)
Ik vraag mij daarbij af waarom TS 25 jaar geleden het vruchtgebruik heeft geaccepteerd en waarom TS dit nu als een probleem ziet. De stiefmoeder was 65 op het moment dat TS bezit nam van het huis en had toen dus kunnen weten dat stiefmoeder waarschijnlijk nog wel een aantal jaren in leven zou blijven.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stiefmoeder was 55. Maar dat doet er verder niet toe. Het huis was deel van de erfenis. Blijkbaar was er ook nog een hypotheek die de Ts met het geld uit de erfenis heeft afbetaald.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Verkopen, zelfs met een 80 jarige bewoner brengt onroerend goed op dit ogenblik topprijzen op.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
26 mar 2021 10:56
De situatie is helder. Dankzij de gemaakte keuzes door de vader zit je inderdaad (qua erfenis) letterlijk te wachten op de dood van je stiefmoeder. Dat is wat het is.

Wat zou je er zelf aan willen doen? Zou je die 80-jarige stiefmoeder willen dwingen te verhuizen? Zo niet, dan moet je óf afwachten, óf het huis verkopen en accepteren dat het dankzij het vruchtgebruik minder opbrengt dan wanneer het vrij op de markt zou zijn.
Blijft dat Mw, wel het recht op vruchtgebruik van de woning heeft en de nieuwe eigenaar wel de huur voor het pand zal willen ontvangen.
Wie gaat dan de huur betalen ?
Mw. zeker niet want zij heeft het vruchtgebruik van de woning !

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daarom schrijf ik uiteraard ook dat het pand dan minder opbrengt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
26 mar 2021 11:21
Daarom schrijf ik uiteraard ook dat het pand dan minder opbrengt.
Zeker brengt het pand in bewoonde staat minder op, maar blijft de vraag 'wie' betaald bij verkoop de huursom aan de nieuwe eigenaar, of krijgt de nieuwe eigenaar het vruchtgebruik er misschien 'gratis' bij, nee toch zeker ?

sake1987

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door sake1987 »

scontra schreef:
26 mar 2021 11:20
Moneyman schreef:
26 mar 2021 10:56
De situatie is helder. Dankzij de gemaakte keuzes door de vader zit je inderdaad (qua erfenis) letterlijk te wachten op de dood van je stiefmoeder. Dat is wat het is.

Wat zou je er zelf aan willen doen? Zou je die 80-jarige stiefmoeder willen dwingen te verhuizen? Zo niet, dan moet je óf afwachten, óf het huis verkopen en accepteren dat het dankzij het vruchtgebruik minder opbrengt dan wanneer het vrij op de markt zou zijn.
Blijft dat Mw, wel het recht op vruchtgebruik van de woning heeft en de nieuwe eigenaar wel de huur voor het pand zal willen ontvangen.
Wie gaat dan de huur betalen ?
Mw. zeker niet want zij heeft het vruchtgebruik van de woning !
Dan wordt geschat hoe lang moeders nog leeft en dat gaat van de prijs af.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
26 mar 2021 11:25
Moneyman schreef:
26 mar 2021 11:21
Daarom schrijf ik uiteraard ook dat het pand dan minder opbrengt.
Zeker brengt het pand in bewoonde staat minder op, maar blijft de vraag 'wie' betaald bij verkoop de huursom aan de nieuwe eigenaar, of krijgt de nieuwe eigenaar het vruchtgebruik er misschien 'gratis' bij, nee toch zeker ?
Niemand betaalt huur. Daarvoor is immers geen grondslag.

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er zijn mensen die ook met een huis waar zij niet in woonden financieel flink het schip in zijn gegaan.
Hier betrof het zelfs een notaris. Lees dit beroemde verhaal van Jeanne Calment maar eens goed door.

https://www.mijnbehoudenhuis.nl/kennisc ... t-gemaakt/

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Was uw stiefmoeder op huwelijkse voorwaarden getrouwd met uw vader want zonder dat zou uw stiefmoeder voor 3/4 eigenaar van de woning zijn.

aveeva
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2021 08:47

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door aveeva »

Dank voor de reacties. Uiteraard was er een testament en heeft stiefmoeder vruchtgebruik. Ik ben blij dat accepteren het enige is dat ik kan doen, hetgeen ik natuurlijk al vermoedde. Waarom ik hier niet eerder mee kwam? Internet is groot geworden en alles is te vinden tegenwoordig, fijn dergelijke fora. Het huis verkopen met haar erbij is natuurlijk geen optie.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Waarom is dat geen optie, als ik vragen mag?
Ik heb ook weleens een huis gekocht met een 86 jarige bewoonster, leverde een leuk voordeel op bij de aankoop, mevrouw was een schat, en betaalde keurig (absurd weinig) huur en toen ze overleed op 91 jarige leeftijd heb ik best een aardige winst gemaakt op dat pand.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Hoe het zit hangt af wat er precies in de testament van je vader staat. Elk notaris kan de testament van je vader opvragen.

Grote kans dat je ook een advocaat nodig hebt. Misschien heb je een rechtsbijstandverzekering in familie recht? Anders kan het een hoop geld kosten.

Gesloten