Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan had die vrouw van 90 haar zaken beter moeten regelen, bv (een van) de kinderen de administratie laten doen. Op elke leeftijd is het delen van pasje met pin-code zeer onverstandig.

Wat TS betreft: zij staat als erfgenaam in het testament van haar moeder, maar wie staan daar nog meer in als erfgenaam en heeft zij ook daadwerkelijk al iets geërfd, of heeft zij alleen een vordering op haar vader (de langstlevende)?

Als TS twijfelt aan de vermogensafname in de laatste vijf jaar (waarom eigenlijk?), dan moet zij aan haar vader vragen wat hij en zijn echtgenote met hun geld gedaan hebben.

Het idee alleen al dat mijn kinderen zich zouden bemoeien met mijn uitgaven. Ik zou meteen weer mijn notaris bellen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een paar jaar huishoudelijke hulp en de kapper regelmatig aan huis voor € 5.000,00?

Niet bepaald bovenmatig. Misschien hadden de kinderen er dan beter voor kunnen zorgen dat er geld in kleine coupures in huis was?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Smartje »

1 zoon, niet eens op de begrafenis gweest. En nooit naar haar omgekeken.
Nooit meer iets van hem gehoord.

Is 92 jaar geworden.
In de kamer gebleven tot de begrafenis ondernemers haar kwamen ophalen.
Uitvaart en nalatenschap afgewikkeld.
Gelukkig was alles kosten dekkend, want de zoon had heeft alles af laten weten.
Familie vond het allemaal wel prima en was niemand anders die het wilde doen.

Is treurig vehaal toen ik in beeld was is kapster gevlogen.
Ik heb pasje onder beheer gehouden.
Alles aut. afschrijvingen gemaakt.
Geen geld meer in huis.
Hulp ook ineens weg.
Want er was niet meer te halen.
De jaren lange pin transacties waren in de route van de "hulp" naar de wijk waar zij woonde.
Geen adres van bekend.
Het had m.i. ook geen zin om nog iets te kunnen achterhalen.
Zijn helaas veel mensen die, op zo een leeftijd eindigen en uitgemolken zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
08 apr 2021 21:17
Het idee alleen al dat mijn kinderen zich zouden bemoeien met mijn uitgaven. Ik zou meteen weer mijn notaris bellen.
Het is maar net hoe de verhoudingen liggen. Ik heb heel lang de bankrekeningen voor mijn ouders bijgehouden, alle rekeningen betaald, de beleggingen beheerd. Dat is deels opvoeding geweest, jong mee begonnen, deels vertrouwen en in drukke tijden ook de zekerheid, dat er geen aanmaningen oid binnenkwamen.

Het vertrouwen ontbreekt hier, anders zou je geen inzage willen in bankafschriften.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door kuklos »

Kunnen we ons beperken tot de vraag van TS? Straks hebben we weer een topic van tig pagina's waar TS, als ze terugkomt, haar antwoord niet meer kan vinden.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Smartje »

Als laatste,
Aow, paar spaarcentjes , alles weg.
Was nog laatste wilsbeschikking gevonden.

Daar stond de kapster en hulp echt niet in.

Antwoord voor Ts lijkt me duidelijk.
Inzage, om te zien of je moeder niet bestolen is!!
Dat was vraag toch?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door kuklos »

Smartje schreef:
09 apr 2021 10:40
Antwoord voor Ts lijkt me duidelijk.
Inzage, om te zien of je moeder niet bestolen is.
Duidelijk? Really?
Je geeft een advies op basis van jouw ervaringen dat inzage wenselijk is, maar dat is haar vraag niet. Haar vraag is of ze juridisch recht heeft op inzage (en dus impliciet ook of ze dit kan afdwingen). Heb je op de gestelde vraag, namelijk of ze er juridisch recht op heeft, ook nog een antwoord?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Smartje »

🏁🔜Huiskamer

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Smartje, geef nou gewoon eens antwoord op de vraag van TS. Heeft zij juridisch recht op de bankafschriften van de afgelopen 5 jaar van haar moeder? Dat is namelijk haar vraag.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Cro »

Is Smartje de nieuwe komkommer?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cro schreef:
09 apr 2021 12:05
Is Smartje de nieuwe komkommer?
Nee, de oude.😀

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat lijkt me toch wel duidelijk

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Smartje »

Vergeet niet op je eigen hartje van de "meelopers te tikken🤣(of propje in)
Hoop niet voor je.🏁

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Radar »

Friendly reminder om terug te keren naar het topic.

Laten we deze kwestie in de feedbackthread bespreken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Radar schreef:
09 apr 2021 17:51
Friendly reminder om terug te keren naar het topic.

Laten we deze kwestie in de feedbackthread bespreken.
Beetje overbodig gebruik van Engels. 😀

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door infotaris »

Je vindt het antwoord op de vragen in het Burgerlijk Wetboek.

In artikel 4:13 en volgende staat onder andere:

De nalatenschap van de erflater die een echtgenoot en een of meer kinderen als erfgenamen achterlaat, wordt, tenzij de erflater bij uiterste wilsbeschikking heeft bepaald dat deze afdeling geheel buiten toepassing blijft, overeenkomstig de volgende leden verdeeld.

De echtgenoot verkrijgt van rechtswege de goederen van de nalatenschap.

Ieder van de kinderen verkrijgt als erfgenaam van rechtswege een geldvordering ten laste van de echtgenoot, overeenkomend met de waarde van zijn erfdeel.

Voor zover de erfgenamen over de vaststelling van de omvang van ... geldvordering niet tot overeenstemming kunnen komen, wordt deze op verzoek van de meest gerede partij door de kantonrechter vastgesteld.

De echtgenoot en ieder kind kunnen verlangen dat een boedelbeschrijving wordt opgemaakt. De boedelbeschrijving bevat een waardering van de goederen en de schulden van de nalatenschap.

De echtgenoot en ieder kind hebben jegens elkaar recht op inzage in en afschrift van alle bescheiden en andere gegevensdragers, die zij voor de vaststelling van hun aanspraken behoeven. De daartoe strekkende inlichtingen worden door hen desverzocht verstrekt. Zij zijn jegens elkaar gehouden tot medewerking aan de verstrekking van inlichtingen door derden.


Het komt uiteraard wel eens voor dat het vermogen voor overlijden is afgenomen door schenkingen van de ouders aan een ander kind. Daardoor kan je legitieme portie geschonden zijn. In zo'n geval kun je een beroep doen op de legitieme portie en moet dus onderzocht worden welke schenkingen bij leven zijn gedaan. Daarvoor is uiteraard nodig dat je de bankafschriften bij leven in kunt zien. Dat je daar als legitimaris recht op hebt, staat ook in het Burgerlijk Wetboek

Artikel 4:78:
1. Een legitimaris die niet erfgenaam is, kan tegenover de erfgenamen en met het beheer der nalatenschap belaste executeurs aanspraak maken op inzage en een afschrift van alle bescheiden die hij voor de berekening van zijn legitieme portie behoeft; zij verstrekken hem desverlangd alle daartoe strekkende inlichtingen.
2. Op zijn verzoek kan de kantonrechter een of meer der erfgenamen en met het beheer der nalatenschap belaste executeurs doen oproepen ten einde de deugdelijkheid van de boedelbeschrijving in tegenwoordigheid van de verzoeker onder ede te bevestigen.


nb: artikel 4:78 is bedoeld voor het onterfde kind. Het niet onterfde kind kan zich immers al op het eerder geciteerde artikel beroepen. Dat ik dit artikel wel even vermeld komt omdat je het beste op jurisprudentie kunt zoeken over 4:78 want die is wel te vinden namelijk. Succes gewenst!

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Smartje »

@infotaris
Duidelijk onderbouwde reactie met geen links.👍

Ik denk dat alle vragen van TS en de wedervragen van het Forum hiermee voldoende zijn toegelicht.

Als TS met deze informatie ook voldoende gegevens heeft, zou dit Topic gesloten kunnen worden.🏁

Als er voor TS nog nog vragen zijn over dit onderwerp zal het Forum deze, natuurlijk ook andere vragen proberen te beantwoorden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Misschien maakt dit het wat duidelijker, schenkingen gedaan tijdens leven.
https://www.gmw.nl/inbreng-van-schenkin ... atenschap/.
https://www.erfrechtonline.nl/de-legiti ... schenking/

Ed Hak
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jul 2020 14:21

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Ed Hak »

Nee, de bank heeft op dit moment niets met u te maken. Uw vader is (waarschijnlijk) mede-rekeninghouder en zou dus overzichten hebben ontvangen (al dan niet op papier) of in ieder geval in staat moeten zijn om de overzichten op te vragen.
Pas als er een verklaring van erfrecht door een notaris is afgegeven waarin u als rechthebbende zou zijn genoemd MAG de bank u pas inzage geven, tot dit tijd is uw vader het eerste en enige aanspreekpunt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ed Hak schreef:
11 apr 2021 14:07
Nee, de bank heeft op dit moment niets met u te maken. Uw vader is (waarschijnlijk) mede-rekeninghouder en zou dus overzichten hebben ontvangen (al dan niet op papier) of in ieder geval in staat moeten zijn om de overzichten op te vragen.
Pas als er een verklaring van erfrecht door een notaris is afgegeven waarin u als rechthebbende zou zijn genoemd MAG de bank u pas inzage geven, tot dit tijd is uw vader het eerste en enige aanspreekpunt.
Dat dit onjuist is, is aan de hand van de vlak hiervoor al gegeven wetteksten niet zo moeilijk te concluderen.

Gesloten