Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Smartje schreef:
08 apr 2021 18:58
De tijd van onder de "matras" en "oude sok" is toch al lang voorbij.

TS schrijft dat zij de zij de "erfgenaam" is van de moeder, niet van de "ouders"

Om de nalatenschap van de "moeder" af te wikkelen heeft zij volmacht van broers of zussen nodig. De mede erfgenamen.
Als alles op langstlevende staat kan er ook pas "daarna" over de erfenis beschikt worden.
Met de overlijdens verklaring en volmacht zou je al info moeten krijgen.
Zijn nog wel paar vraagjes.
De tijd van onder de "matras" en "oude sok" is toch al lang voorbij.
Ik moet u teleurstellen met deze opmerking.
Mijn ouders waren ook van de oude stempel en dan met name mijn moeder. Waar wij overal geld hebben gevonden na haar overlijden wil je niet weten, op de gekste plekken. Zelfs in de werkschorten die waren voorzien van spelden zodat je niet in de zakken kon komen zonder geprikt te worden.

Ze kan toch ook via haar vader de afschriften opvragen mits ze een en/of rekening hadden.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Smartje »

@jhoogaarts,
Is natuurlijk bij de “oudere”generaties nooit uit te sluiten.
Maar het vermoeden van de Topic Starter was dat de rekening niet was wat zij kon verwachten.
Hoe je ouders leven en geleefd hebben geeft wel een indicatie.
(Hobby kelder, blikjes met zilveren guldens en knaken bijna f 1000,00 is mij ook niet vreemd)
Maar dat was niet de vraag van TS.

Je laatste alinea is in dit Topic al uitvoerig beantwoord.
Gr.Smartje

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Franskia »

Op grond van de bankvoorwaarden hoeft de bank niet aan iedereen gegevens te verstrekken. Na een overlijden enkel aan de erfgenamen en dan ook nog enkel aan degene die de erfenis afhandeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien is het handig dat TS mariekedeboer nu eerst eens terugkomt en reageert op de vragen?

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Zo te lezen hebben een hoop mensen een antwoordt, terwijl de eenvoudige vraag niet beantwoord wordt.

Als eerste zou ik de bank vragen, om welk wet artikel ze weigeren om inzage. Kan het zijn dat de bank nog geld te goed heeft ?

Dan zou u door de erfenis te accepteren dat gat mogen inlossen. Ga in geen geval accoord met het antwoordt van een bank.

Persoonlijk heb ik ervaren dat geen enkele bank te vertrouwen is ! Stuur alvast een mail, dat u inzage eist van de bank en noteer de datum ( overtollig lijkt het) op de mail. Dan weten ze daar, dat het u menens is.

U bent niet verplicht een erfenis blind te aanvaarden. De eigenaar van de rekening kan inzage weigeren. En die is er niet meer. Dus? !.
Succes. Henk.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Zo te lezen hebben een hoop mensen een antwoordt, terwijl de eenvoudige vraag niet beantwoord wordt.
De vraag is niet eenvoudig omdat TS geen duidelijkheid geeft.
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Als eerste zou ik de bank vragen, om welk wet artikel ze weigeren om inzage. Kan het zijn dat de bank nog geld te goed heeft ?
De vraag is meer waarom TS denkt dat ze recht heeft op deze gegevens van voor het overlijden terwijl haar vader nog leeft en zeer waarschijnlijk de erfgenaam is en zij enkel een vordering heeft op haar vader na zijn overlijden. Enkel TS kan duidelijk geven hierop. De bank zal geen tegoed hebben omdat de mede rekeninghouder (haar vader) nog leeft.

Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Dan zou u door de erfenis te accepteren dat gat mogen inlossen. Ga in geen geval accoord met het antwoordt van een bank.
Hiervan is helemaal geen sprake. Zoals TS al stelt in haar openingspost leeft haar vader nog en spreekt ze over haar ouders, waardoor ik de aanname doe dat haar ouders niet gescheiden waren.
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Persoonlijk heb ik ervaren dat geen enkele bank te vertrouwen is ! Stuur alvast een mail, dat u inzage eist van de bank en noteer de datum ( overtollig lijkt het) op de mail. Dan weten ze daar, dat het u menens is.
De bank hoeft deze gegevens niet te verstrekken als het gaat over haar kindsdeel die pas opeisbaar is na het overlijden van haar vader. Dit is veelal de normale procedure, los dat je vrij weinig kan met een vermindering van de erfenis als dit voor het overlijden is gebeurd.
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
U bent niet verplicht een erfenis blind te aanvaarden. De eigenaar van de rekening kan inzage weigeren. En die is er niet meer. Dus? !.
Succes. Henk.
Jammer dat je de eerdere reacties niet hebt gelezen, want de vraag is niet zo simpel te beantwoorden en als TS gewoon de gestelde vragen zou beantwoorden zou dit een mogelijk advies kunnen zijn, maar het is dan wel afwijkend van de normaal gelende situatie waarbij 1 ouder overlijdt.

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op bankafschriften na overlijden moeder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Zo te lezen hebben een hoop mensen een antwoordt, terwijl de eenvoudige vraag niet beantwoord wordt.
... mooi verwijt, gevolgd door een hoop irrelevante opmerkingen :roll:
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Als eerste zou ik de bank vragen, om welk wet artikel ze weigeren om inzage. Kan het zijn dat de bank nog geld te goed heeft ?
Od de bank wel of geen geld tegoed heeft, is totaal niet helemaal relevant. Bovendien duidt de OP duidelijk op het tegendeel: er is sprake van vermogensafname, maar niet van een schuld.
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Dan zou u door de erfenis te accepteren dat gat mogen inlossen. Ga in geen geval accoord met het antwoordt van een bank.
Informatie opvragen waar je wettelijk recht op hebt is geen acceptatie van een erfenis. Bovendien leeft vader gewoon nog.
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
Persoonlijk heb ik ervaren dat geen enkele bank te vertrouwen is ! Stuur alvast een mail, dat u inzage eist van de bank en noteer de datum ( overtollig lijkt het) op de mail. Dan weten ze daar, dat het u menens is.
Onzin. En inderdaad: overbodig (wat is heel anders is dan overtollig).
Henk Terpstra schreef:
12 apr 2021 17:03
U bent niet verplicht een erfenis blind te aanvaarden. De eigenaar van de rekening kan inzage weigeren. En die is er niet meer. Dus? !. Succes. Henk.
Er is in dit stadium helemaal geen sprake van het wel of niet aanvaarden van de erfenis. En of de "eigenaar" van de rekening er nog is, weet jij helemaal niet.

Kortom; die zogenaamd eenvoudige vraag wordt door jou zéker niet beantwoord, maar juist nodeloos ingewikkeld gemaakt.

Gesloten