Criminaliteit en media: opgepast

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Heden wordt het nieuws gedomineerd door het juichbericht van het CBS dat de jeugdcriminaliteit zou zijn afgenomen. Het CBS constateert dit omdat de cijfers laten zien dat de aantallen veroordeelde jeugddelinquenten is afgenomen.
VEROORDEELDE ja, logisch dat dat afneemt als er nauwelijks prioriteit is voor de gewone criminaliteit en dus veel minder opgespoord wordt .
Vreselijk politiek correct bericht dat gewoon zonder enige nuance een op een wordt overgenomen door de deugende media. U als consument hebt het nakijken want uw portemonnee wordt nog steeds gerold en het uw fiets wordt nog steeds gestolen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als het aantal veroordelingen inderdaad is afgenomen, en dat lijkt je niet te bestrijden, dan is juist jouw bericht een vorm van politieke spin. Het gaat jou niet om een kanttekening of nuancering maar om hoe maar ik er toch weer iets negatiefs van iets dat in basis positief is.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Altijd leuke discussie. Als je de algemene opinie moet geloven is het jungle op straat. Maar vraag je dan wie daadwerkelijk zelf beroofd is dan blijft het stil. Zelfs als je vraagt of ze mensen in hun direct omgeving kennen die beroofd blijft het vaak stil. Het is vooral van horen zeggen, maar zolang een straatroof (of iets anders crimineels) nog steeds in de krant komt kunnen we er vanuit gaan dat het niet de norm is maar incidenten. Maar dat past niet in het straatje van (extreem)rechts volk. De volgende spin is waarschijnlijk dat de cijfers gedraaid worden naar niet-Nederlandse daders.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gewoon hele slechte post.

Juichbericht?
Domineert het nieuws? ( op nos.nl een zijberichtje, op nu.nl en krachten niet tot nauwelijks te vinden

CBS gaat uit van statistieken / cijfers.. tja, wat verwacht je anders van het bureau voor...

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
31 mei 2021 12:50
. Maar dat past niet in het straatje van (extreem)rechts volk. De volgende spin is waarschijnlijk dat de cijfers gedraaid worden naar niet-Nederlandse daders.
Nou dan hangt u toch dat touwtje uit de brievenbus waar uw voormalige partijleider zo melancholiek naar verlangde.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het bericht van het CBS vind ik toch niet echt een "juichbericht", ik vind het heel genuanceerd.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door kuklos »

Volledig ongelijk heeft J. Deltoer niet, alleen wel erg ongenuanceerd verwoord. Het aantal veroordelingen kan je meten, maar daadwerkelijke criminaliteit laat zich wat moeilijker meten. Dus minder veroordelingen wil niet zeggen dat de criminaliteit daalt.
En zoals Geenstijl vandaag schreef: diegenen die nog wel bezig zijn met boefje spelen doen dat wel met steeds groffer geweld.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door 16again »

Oppoetsen van de cijfers begint al bij de politie.
https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraa ... -te-nemen/
Door het doen van aangifte te weigeren, kan het oplossingspercentage omhoog.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

DeZevendeHenk schreef:
31 mei 2021 12:45
Als het aantal veroordelingen inderdaad is afgenomen, en dat lijkt je niet te bestrijden, dan is juist jouw bericht een vorm van politieke spin. Het gaat jou niet om een kanttekening of nuancering maar om hoe maar ik er toch weer iets negatiefs van iets dat in basis positief is.
Even vergeten dat veel rechtszaken vanwege corona niet door zijn gegaan. Logisch dat het cijfer dan daalt als dergelijke zaken nog niet voor de rechter komen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar wordt hier gejuicht?

Uit het rapport.

Het is dan ook te vroeg om te concluderen of de algemene daling van de jeugdcriminaliteit sinds 2007 continueert, stagneert, of omslaat in een stijging

Dus tendentieus topic.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door kweenie »

J. Deltoer schreef:
31 mei 2021 12:31
Heden wordt het nieuws gedomineerd door het juichbericht van het CBS dat de jeugdcriminaliteit zou zijn afgenomen. Het CBS constateert dit omdat de cijfers laten zien dat de aantallen veroordeelde jeugddelinquenten is afgenomen.
Nee hoor.
"Er wordt hierbij gebruikgemaakt van verschillende bronnen, waaronder zelfgerapporteerd daderschap onder jeugdigen, politieregistraties van jeugdige verdachten, veroordelingsregistraties van jeugdige strafrechtelijke daders en internationale bronnen voor de ontwikkelingen in het buitenland."


Je kunt bij het CBS ook zelf nagaan welke cijfers ze hebben bekeken. En zien dat het niet alleen om het aantal veroordeelde jeugddelinquenten gaat.

Maar dat is misschien wel iets te veel moeite gevraagd. Je kunt beter meteen de 'deugende media' van van alles beschuldigen in plaats van verder te kijken dan je neus lang is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door sylvesterb »

J. Deltoer schreef:
31 mei 2021 12:31
U als consument hebt het nakijken want uw portemonnee wordt nog steeds gerold en het uw fiets wordt nog steeds gestolen.
Maar veelal is dit niet door jeugdigen maar gewoon door volwassenen, dus u bent nu zelf ook erg ongefundeerd bezig met de jeugd zo te beschuldigen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door kweenie »

snuffel1 schreef:
31 mei 2021 19:02
Het CBS gaat uit van door de rechter veroordeelde crimineeltjes maar het merendeel wordt administratief door onder andere bureau Halt een alternatieve sanctie opgelegd en blijven zo buiten beeld van justitie.
Nogmaals, als je ook maar één minuut naar dat onderzoek had gekeken, dan had je geweten dat je onzin uitkraamt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kijk eens, voor de "deugmensen" is er "staatsomroep" NOS, Volkskrant en NRC. En uiteraard "Kremlin-instituties" als het CBS.

En voor "woke" of "wakkere" mensen is er o.a. Café Weltschmerz en Ongehoord Nederland.

https://youtube.com/c/OngehoordNederlandON

Het is gewoon hoe het medialandschap er vandaag de dag uitziet.

Daar kun je wat van vinden, maar het is wat het is.

j.van bunt
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 apr 2012 22:06

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door j.van bunt »

logisch als de meeste boefjes bijna anderhalf jaar thuis hebben gezeten, maar wat kunnen wij met deze info?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Erthanax »

j.van bunt schreef:
31 mei 2021 21:13
logisch als de meeste boefjes bijna anderhalf jaar thuis hebben gezeten, maar wat kunnen wij met deze info?
Wat bedoelt u met "deze info"? De uitgebreide informatie van het CBS vind ik beslist interessant. Heeft u die ook gelezen?

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Nijogeth »

breien schreef:
31 mei 2021 13:43
Niet van horen zeggen.
Ik ben ooit hoogstpersoonlijk zelf slachtoffer geworden van een gewapende straatroof.
Ik ook, 15 jaar geleden toen ik naar school ging. Twee Noord-Afrikaanse types met mes. Ze hebben niets van me gekregen, maar ik heb wel aangifte gedaan. Tot op heden nooit meer iets van gehoord.

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Criminaliteit en media: opgepast

Ongelezen bericht door Karel123## »

In mijn ogen wordt het steeds erger ( Rotterdam ) waar jongeren van 14 jaar met grote messen lopen. Er zijn 2 jeugd bendes bezig. 14 jarige horen lekker te voetballen net met messen elkaar te lijf gaan!!
https://www.ad.nl/rotterdam/tramlijn-2- ... ~a62ea395/

Gesloten