Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Slimke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2008 15:43

Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Slimke »

Dag beste mensen,
Mijn ex en ik gaan uit elkaar en ik ben van plan hem uit te kopen. We bezitten allebei de helft van het huis, en er is flinke overwaarde. We hebben twee kinderen voor wie het heel fijn zou zijn om in het huis te blijven, dus ik wil het liever overkopen dan dat we allebei verhuizen. Hij is akkoord en we zouden willen afrekenen op basis van de taxatie. Maar, de markt is nu nogal overspannen, en mijn ex verwacht eigenlijk dat het huis veel meer zou opleveren dan de taxatiewaarde als we het op de markt zetten. Dus hij wil het eigenlijk liever op de markt zetten. Hij opperde dat we dan nu afrekenen op basis van de taxatiewaarde, en bij verkoop door mij aan derden in de toekomst, nogmaals. Hij zou dan ook de helft van alles hoger dan de taxatiewaarde nu willen hebben. Is dit gebruikelijk? Of is dit een rare constructie? Kan me ook voorstellen dat je zo'n beding afspreekt, maar niet per se voor 50/50 van de toekomstige winst? Kan iemand mij hier iets over vertellen?

alvast bedankt!

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik nooit een koophuis gehad, maar ik vind dit wel een erg vreemde constructie. Volgens mij is het met uitkopen de bedoeling dat je definitief afrekent, niet dat er nog allerlei toekomstige claims gedaan kunnen worden.

Stel dat de marktwaarde in de toekomst, op het moment dat jij wil verkopen, lager komt te liggen dan de huidige taxatiewaarde. Gaat hij dan bij betalen? Stel hem dat eens voor.

Hoe is de taxatiewaarde overigens vastgesteld? Op basis van de marktwaarde, of hoe moeten we dat zien? En op basis waarvan denkt hij dat de woning meer gaat opleveren dan de taxatiewaarde?

Wat je kunt doen is eens op funda kijken. Misschien zijn er in jullie straat/wijk onlangs vergelijkbare huizen verkocht. Dat kan je een indicatie geven wat de woning op zou kunnen brengen, alhoewel er mogelijk meer factoren meespelen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is of/of. Of u neemt nu het huis over tegen een bedrag waar jullie samen achter staan, of de financiële afhandeling gebeurd na verkoop. Maar in het laatste geval blijft uw ex verantwoordelijk en is er kans op een prijsdaling. Uw ex kan niet van 2 walletjes eten. Dus niet en nu de helft van de waarde krijgen en na een verkoop in de toekomst nog eens de helft van de meerwaarde.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door joep873 »

Wil je ex ook gaan meebetalen aan onderhoud en eventuele extra investeringen waarmee je die toekomstige hogere verkoopwaarde gaat bereiken?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Probeer nu een verkoopprijs af te spreken en dit te verrekenen. Alle investeringen in de toekomst in de woning geven mogelijk een hogere verkoopprijs op. Dit is natuurlijk moeilijk exact vast te stellen. Heb wel gezien dat bij een verkoop binnen bv. 5 jaren, dan een nabetaling kan plaats vinden, zowel door u als door hem (bij lagere verkoopprijs) maar levert alleen maar problemen op.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, je weet pas in de toekomst of dat een goede deal is. Ik snap dat je ex dit wil (uitgaan van de lagere taxatiewaarde tov de marktwaarde doet hem immers tekort), maar ik zou erop sturen af te rekenen tegen een waarde nu. Ga ertussenin zitten qua waarde ofzo. Maar zorg dat je nu loskomt van elkaar.

En áls je al meegaat, moet je er op z’n minst een maximale termijn aan hangen. Anders kan je over tig jaar bij verkoop ineens afrekenen tegen de waarde van dat moment. En maak dan ook afspraken over onderhoud en dergelijke. Alleen de lusten en niet de lasten is niet reeeel.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Taxatiewaarde is een rekbaar begrip, bij verkoop wordt een rekensommetje gemaakt waardoor een richtbedrag ontstaat, maar de werkelijke verkoopwaarde kan hoger of lager liggen: wat de gek ervoor geeft. Een onpartijdige makelaar kan een redelijke koopsom bedenken als jullie beiden daar vertrouwen in hebben. Je weet pas zeker wat het zou kunnen opbrengen als je het te koop zet, biedingen laat binnenkomen en de hoogste prijs daarvan als koopsom neemt; op basis daarvan kan je hem uitkopen. Maar dat betekent: makelaarskosten en een heleboel mensen je huis laten bezichtigen terwijl je het niet aan hen gaat verkopen.
Nooit meegaan in het in de toekomst nabetalen van de helft van de extra overwaarde: woningverbetering en onderhoudskosten (waar hij niet aan mee betaalt) zijn al genoemd, maar inflatie verhoogt de toekomstige koopsom over de jaren heen ook met een groot bedrag.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Lijkt me link, sowieso om dit juridisch sluitend vast te leggen, en dan is er ook een risico van een negatief saldo bij eventuele toekomstige verkoop. Lijkt me krom, stel u beslist als enige eigenaar in de nieuwe situatie om voor u moverende redenen, het huis te verkopen, maar lager dan de nu vastgelegde taxatiewaarde. Zou u dan het "verlies" aan uw ex moeten compenseren, of zou ex dan ook bereid zijn om de helft van dat "verlies" te slikken?

Jullie zouden dit tenminste voor moeten leggen aan een notaris, en idealiter ook een jurist, want dit soort contracten icm bijvoorbeeld een hypotheek, is echt niche, daar kan niemand hier iets sluitends over zeggen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Slimke schreef:
24 jun 2021 10:01
We hebben twee kinderen voor wie het heel fijn zou zijn om in het huis te blijven, dus ik wil het liever overkopen dan dat we allebei verhuizen. Hij is akkoord en we zouden willen afrekenen op basis van de taxatie. Maar, de markt is nu nogal overspannen, en mijn ex verwacht eigenlijk dat het huis veel meer zou opleveren dan de taxatiewaarde als we het op de markt zetten.
Waar is de taxatiewaarde op gebaseerd? Is jullie huis kortgeleden getaxeerd door een taxateur of gaan jullie uit van de WOZ-waarde? Indien jullie uitgaan van de WOZ-waarde, dan zouden jullie het huis kunnen laten taxeren door een taxateur, die houdt bij het bepalen van de taxatiewaarde rekening met de prijzen van vergelijkbare woningen die pasgeleden verkocht zijn.

Een alternatief is de tip van Witte Agora opvolgen: op Funda kijken naar de verkoopprijs van vergelijkbare woningen en aan de hand daarvan de marktwaarde inschatten. Aangezien een taxatie niet zo goedkoop is, is de marktwaarde inschatten aan de hand van Funda in principe de beste oplossing, als het jullie lukt om op een bedrag uit te komen waar jullie allebei mee kunnen leven.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Slimke schreef:
24 jun 2021 10:01
We hebben twee kinderen voor wie het heel fijn zou zijn om in het huis te blijven, dus ik wil het liever overkopen dan dat we allebei verhuizen. Hij is akkoord
Maar waar is hij eigenlijk precies akkoord mee?

En ja, soms zullen mensen een veer moeten laten. Als mijn vader komt te overlijden, heeft een van mijn broers het recht op eerste koop, dat is notarieel vastgelegd. Dat betekent niet dat hij kan betalen wat hij wil (zo weinig mogelijk); maar het betekent ook niet dat de anderen hem financieel kunnen uitkleden omdat hij in de huidige markt niet zo snel wat anders zal vinden. We zullen simpelweg een tussenweg moeten zien te vinden. En die tussenweg komt er linksom of rechtsom op neer dat de een wat meer van de erfenis krijgt als de ander.

Het leven is nu eenmaal geven en nemen, zeker nu er twee kinderen bij betrokken zijn die weliswaar geen stem hebben, maar wel een aanzienlijk belang. Het belang van die kinderen is misschien wel een stuk groter dan - een paar duizend euro?
Laatst gewijzigd door witte angora op 24 jun 2021 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door mahadma »

En stel nu eens dat u voor deze optie zou gaan, en het huis wordt 50.000 ( oid ) minder waard, gaat u dan terug betalen?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer u een gezamenlijke hypotheek hebt overleg eerst eens met de hypotheekverstrekker.
Mogelijk kunt u geen nieuwe hypotheek krijgen ook al heeft u voldoende inkomen.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kolibrie schreef:
24 jun 2021 12:26
Wanneer u een gezamenlijke hypotheek hebt overleg eerst eens met de hypotheekverstrekker.
Mogelijk kunt u geen nieuwe hypotheek krijgen ook al heeft u voldoende inkomen.
De bank bepaalt idd of uitkopen mogelijk is met uw inkomen. Het kan helpen als u het bedrag dat hij van u moet krijgen, kan afbetalen; hij zal het belang van zijn kinderen om in hun vertrouwde omgeving te kunnen blijven hopelijk meewegen bij uw vraag om zo'n constructie. Maar dat beperkt wel zijn mogelijkheden om zelf een ander huis te kopen, ook weer afhankelijk van zijn inkomen etc.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 jun 2021 12:18
Slimke schreef:
24 jun 2021 10:01
We hebben twee kinderen voor wie het heel fijn zou zijn om in het huis te blijven, dus ik wil het liever overkopen dan dat we allebei verhuizen. Hij is akkoord
Maar waar is hij eigenlijk precies akkoord mee?
Ik lees het als bereidheid voor de constructie

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 jun 2021 16:29
witte angora schreef:
24 jun 2021 12:18
Maar waar is hij eigenlijk precies akkoord mee?
Ik lees het als bereidheid voor de constructie
Uiteraard. Maar daarmee blijft de vraag van WA overeind, want was is die constructie dan precies? The devil is in the details...

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik zo er niet aan willen beginnen, zo een toekomstige afrekening. Vooral niet met iemand bij wie de gevoelens gespannen liggen.

Bijvoorbeeld:
- Gaat hij beloven 50% meebetalen als het huis met verlies verkocht wordt? En wat als hij die belofte niet nakomt (geen geld heeft)?
- Onderhoud? Verzekeringen? Belastingen? Ook een deel aan meebetalen?
- Het huis gaat verloren door brand of waterschade. Betaalt hij dan 50% van de restschuld?
- Stel: Over 5 jaar zijn alle huizenprijzen verdubbeld. Is het redelijk dat hij daar grof aan meeverdient, terwijl hij geen risico heeft gelopen vwb de hypotheekschuld?

Het is trouwens ook maar een forse stelling dat hij verwacht dat het huis nu (veel) meer waard is dan de taxatiewaarde. De taxateur is hier de expert. 'Meer waard' is een mooie stelling teneinde een goede onderhandelingspositie tov jou te krijgen. Niets meer dan dat.

Ofwel: Spreek gezamenlijk een acceptabele en definitieve prijs af voor de waarde van vandaag. Laat het eventueel nogmaals taxeren (2nd opinion). En accepteer uitsluitend afspraken waar je zelf mee kan leven.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat u heel, heel voorzichtig moet zijn met een eindafrekening in de toekomst zal u inmiddels voldoende duidelijk zijn.

Van belang is nu die "taxatiewaarde". Als dat echt een taxatie is van de "waarde in het economisch verkeer" op dit moment, dan lijkt het mij niet waarschijnlijk dat de woning nu "heel veel meer" zou opbrengen; dan zou de taxatie niet deugen. De taxateur houdt immers rekening met de huidige stand van de markt.

Een gevalideerd taxatierapport geeft, naast een nauwkeurige beschrijving van de woning, de staat van onderhoud en waarde bepalende bijzonderheden, overigens ook een gedetailleerde vergelijking met verkochte huizen in de buurt, én een modelmatige vergelijking op basis van statistieken en marktcijfers. Een veel hogere verkoopprijs dan de taxatiewaarde ligt dan niet voor de hand.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je daar aan mee zou willen werken. Wat er eventueel voor een huis betaald zou kunnen worden als je het nu zou verkopen is koffiedik kijken. Een taxatiewaarde is waar je het mee moet doen. Het is immers niet zo dat er voor ieder huis per definitie wordt overboden en ook het percentage dat wordt overboden varieert enorm.

Maat laat hem een andere taxateur nemen die een volgens hem realistisch bedrag berekent. Dan kan je altijd nog een derde, onafhankelijke, taxateur vragen welke van de twee het meest realistisch is. Dat wordt dan de prijs, maar ga geen complexe constructies aan op basis van toekomstige waardestijgingen. Als hij denkt dat er nog heel veel groei te verwachten is moet hij de van opbrengst gewoon onroerend goed kopen. Dan profiteert hij ook nog van waardestijgingen.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door infotaris »

Slimke schreef:
24 jun 2021 10:01
Hij opperde dat we dan nu afrekenen op basis van de taxatiewaarde, en bij verkoop door mij aan derden in de toekomst, nogmaals. Hij zou dan ook de helft van alles hoger dan de taxatiewaarde nu willen hebben. Is dit gebruikelijk? Of is dit een rare constructie? Kan me ook voorstellen dat je zo'n beding afspreekt, maar niet per se voor 50/50 van de toekomstige winst? Kan iemand mij hier iets over vertellen?
Juridisch gezien geen probleem, dit komt wel vaker voor. Houd wel twee dingen in de gaten:

1) altijd een eindtermijn afspreken, bijvoorbeeld: hij krijgt 50% van de verdere overwaarde als je binnen 1 jaar verkoopt, 40% van de overwaarde als je binnen 2 jaar verkoopt, etc... Je wilt hier immers niet de rest van je leven aan vast zitten;

2) eerst praten met je hypotheekadviseur, want deze verplichting aan je ex is toch een soort schuld die je aangaat en het kan zijn dat de bank er niet aan wil meewerken.

succes!

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Uitkopen en later nog eens mogelijke overwaarde afrekenen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik zou hier persoonlijk niet aan beginnen. Het beste kan je denk ik een lokale makelaar een goede schattung laten Maken, desnoods meer dan 1 makelaar vragen. Kijk ook eens waar vergelijkbare huizen in de buurt voor verkocht zijn. Hij wil blijkbaar speculeren over jouw rug. De woning is nu X waard dus de helf van X - de helft van de hypotheekschuld is van hem.

Gesloten