VvE verwarming

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joostvn
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2021 22:21

VvE verwarming

Ongelezen bericht door Joostvn »

Hallo allen,

Ik heb een vraag over vve verwarming vaak ook blokverwarming. Ik neem aan dat de VvEs die dit hebben, niet BTW plichtig zijn, klopt dit? Zijn de warmtekosten gewoon inbegrepen in de servicekosten? Of sturen VvEs een faftuur inclusief BTW over warmte?

Bedankt voor de hulp alvast!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Beste antwoord
Gekozen door Joostvn

Re: VvE verwarming

door Jablan » 03 jul 2021 21:04

Joostvn schreef:
02 jul 2021 22:26
Hallo allen,

Ik heb een vraag over vve verwarming vaak ook blokverwarming. Ik neem aan dat de VvEs die dit hebben, niet BTW plichtig zijn, klopt dit? Zijn de warmtekosten gewoon inbegrepen in de servicekosten? Of sturen VvEs een faftuur inclusief BTW over warmte?

Bedankt voor de hulp alvast!
Een VvE is voor de BTW eindgebruiker. Inkomende facturen zoals energie worden inclusief BTW doorbelast naar de leden. Daar komt geen extra BTW bij.
marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door marnix »

Ik had een vaste post in servicekosten van 80 euro,
Veel oudere mensen in het complex, ik vermoed dat die het eerder koud hebben?
Nu eigen installatie, en ik betaal nu aan gas 25 euro, dus niet alleen voor stookkosten maar ook tapwater.
sorrie voor overbodige info.

Joostvn
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2021 22:21

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Joostvn »

breien schreef:
03 jul 2021 10:37
De VvE van uw complex wil op deze vragen antwoord geven.
Wij zijn onze VvE aan het oprichten (nieuwbouw) en onderzoeken een centrale warmte installatie; dus ik kan het nog niemand vragen.. ;) Veel gegoogled maar daar kon ik het antwoord niet vinden, vandaar.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door marnix »

Als u de kans krijgt een individuele installatie te krijgen, raad ik dat sterk aan,
de verdeelsleutels van de gemaakte stookkosten geven doorgaans grote onvrede,
rottige tellertjes op radiatoren etc.
Maar misschien is het bij nieuwbouw goed te regelen, nieuwe technieken misschien?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb blokverwarming en betaal iedere maand voor de verwarming een voorschot aan de VVE. 1x per jaar wordt automatisch afgelezen hoeveel warmte ik verbruik heb (door middel van een apparaat op de verwarming). 1x per jaar krijg ik een afrekening met een bijbetalen of terugstorting van te veel of te weinig betaalde geld.

Bij een moderne flat heeft iedereen een eigen CV ketel en een eigen gasmeter. Doordat warmte minder afstand af moet leggen gaat er minder warmte verloren. Ook zijn er appartementen met stadsverwarming.

Joostvn
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2021 22:21

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Joostvn »

marnix schreef:
03 jul 2021 10:55
Als u de kans krijgt een individuele installatie te krijgen, raad ik dat sterk aan,
de verdeelsleutels van de gemaakte stookkosten geven doorgaans grote onvrede,
rottige tellertjes op radiatoren etc.
Maar misschien is het bij nieuwbouw goed te regelen, nieuwe technieken misschien?
Wij bouwen met een CPO en hebben een gave duurzame oplossing op het oog (HoCoSto) maar de juridische/organisatorische kant is inderdaad de uitdaging. het enige alternatief bij nieuwbouw is stadsverwarming in ons geval (dat zit al in de buurt) - Gas mag je dan al niet meer gebruiken. Dus wij vergelijken stadsverwarming met onze eigen oplossing. vandaar de vraag over BTW - de wel beantwoord lijkt - als we het in een VvE organiseren zijn het gewoon servicekosten.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een VvE is doorgaans vrijgesteld van btw. Bij de Vereniging Eigen Huis (www.veh.nl) kan men u vast verder helpen bij het oprichten van een VvE. Zonder deskundige begeleiding lijkt me dat een riskante klus.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Erthanax »

Joostvn schreef:
03 jul 2021 11:10
(...) als we het in een VvE organiseren zijn het gewoon servicekosten.
"Gewoon" lijkt me iets te gemakkelijk. De VvE wil toch wel de verwarmingskosten doorbelasten naar verbruik, neem ik aan. Dan moet er per appartement gemeten worden en de kosten (vast en variabel) verdeeld worden (vaak op basis van woonoppervlak en gemeten verbruik). De verdeelsleutel is vaak ingewikkeld en leidt vrijwel altijd tot onenigheid: laag verbruik en toch relatief veel moeten betalen.
Laat u goed adviseren!

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
03 jul 2021 10:58
Bij een moderne flat heeft iedereen een eigen CV ketel en een eigen gasmeter. Doordat warmte minder afstand af moet leggen gaat er minder warmte verloren.
Het idee achter stadsverwarming was nu juist om restwarmte van de industrie te gebruiken, die anders verloren gaat.
Al is de uitvoering van dat idee gebrekkig te noemen....

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd ben ik een groot fan van de eigen meter, dus ook van de eigen warmteopwekker. Ooit kon ik een appartement krijgen met blokverwarming, maar ik werd niet blij van de kosten die er aan vast zaten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Jablan »

Joostvn schreef:
02 jul 2021 22:26
Hallo allen,

Ik heb een vraag over vve verwarming vaak ook blokverwarming. Ik neem aan dat de VvEs die dit hebben, niet BTW plichtig zijn, klopt dit? Zijn de warmtekosten gewoon inbegrepen in de servicekosten? Of sturen VvEs een faftuur inclusief BTW over warmte?

Bedankt voor de hulp alvast!
Een VvE is voor de BTW eindgebruiker. Inkomende facturen zoals energie worden inclusief BTW doorbelast naar de leden. Daar komt geen extra BTW bij.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

mooie oplossing, had ik niet eerder gezien.

BTW hoef je niet af te dragen over deze verwarming en ook geen energiebelasting, je wekt dit immers op in eigen beheer, uiteraard betaal je wel btw over onderhoudskosten en over de kosten van de installatie.

Onderhoudskosten kun je via de VvE-kas laten lopen, dan betaald iedereen mee naar ratio, neem dit op in splitsingsakte als dit nog kan en anders in het huishoudelijk reglement....

Kosten van verwarmen bereken dit apart, dat kan en daar heb je mooie meters voor tegenwoordig ga voor een meter die je op de ingaande buis kunt plaatsen, dan heb je altijd een goed overzicht van hoeveel water er doorheen stroomt naar binnen toe....

Zonnepanelen om dit water te verwarmen in de zomer of heatpipe's zou ik ook onder de VvE laten vallen, ook die kosten bereken je dan door naar rato van de gebruiksoppervlakte.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door sjohie »

Als jullie dit zo op een forumpje even bijelkaar vragen, zij "we" hier verzekerd van een flink aantal topics in de toekomst vrees ik. Ga dit niet even op een bierviltje zitten bedenken, maar vraag hier professionele hulp bij. Dit alles wordt straks in wettelijk bindende documenten geregeld, met best wat verplichtingen, ook voor toekomstige nieuwe bewoners, die vaak een hele voorgeschiedenis en vele ongeschreven afspraken en gewoonten niet kennen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

sjohie schreef:
06 jul 2021 07:46
Als jullie dit zo op een forumpje even bijelkaar vragen, zij "we" hier verzekerd van een flink aantal topics in de toekomst vrees ik. Ga dit niet even op een bierviltje zitten bedenken, maar vraag hier professionele hulp bij. Dit alles wordt straks in wettelijk bindende documenten geregeld, met best wat verplichtingen, ook voor toekomstige nieuwe bewoners, die vaak een hele voorgeschiedenis en vele ongeschreven afspraken en gewoonten niet kennen.
vandaar mijn opmerking, leg dit vast in de splitsingsakte als dit nog kan, daar valt niet aan te tornen en is een wettelijk kader....

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
07 jul 2021 08:02
leg dit vast in de splitsingsakte als dit nog kan, daar valt niet aan te tornen en is een wettelijk kader....
Zaken vastleggen in de splitsingsakte is natuurlijk altijd goed, maar dat maakt het uiteraard nog geen wettelijk kader.

Joostvn
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2021 22:21

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Joostvn »

Dank Allen voor de tips en adviezen.
Wij laten ons zeker adviseren door mensen met juridische en financiële kennis, maar we zoeken zelf ook graag dingen uit om het goed te kunnen begrijpen. De VvE is nog niet opgericht dus we nemen dit verhaal daar zeker in mee. We gaan ook de warmte meten; dat is ook verplicht in de warmtewet voor VvEs. Echter is het variabele verbruik bij dit systeem beperkt - dus ook daar moeten we als bewoners rekening mee houden (als iedereen erg zuinig is; worden de kosten niet veel lager). Dat is een nadeel van de meeste warmtenetten - het voordeel voor ons is wel dat we het volledig in eigen hand hebben en niet meer afhankelijk zijn van de energiemarkt. Overigens kan dit systeem ook de huizen koelen; en de warmte die zo uit de huizen wordt onttrokken gaat ook de buffer in; super gaaf dus :)

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
07 jul 2021 09:19
Hawk-Eye schreef:
07 jul 2021 08:02
leg dit vast in de splitsingsakte als dit nog kan, daar valt niet aan te tornen en is een wettelijk kader....
Zaken vastleggen in de splitsingsakte is natuurlijk altijd goed, maar dat maakt het uiteraard nog geen wettelijk kader.
er moet volgens de wet een splitsingsakte komen of zijn en deze moet vastgelegd worden via de notaris, volgens de wet zijn de bepalingen welk in zo een akte staan dwingend en rechtens afdwingbaar en daarmee word het feitelijk gezien een wettelijk stuk, de wet bepaalt immers dat de splitisngsakte ten alle tijde leidend is na de wet zelf overigens!

https://www.nederlandvve.nl/doc-en-hand ... boek-5-bw/

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uiteraard vloeit het bestaan van een splitsingsakte an sich voort uit een wettelijke verplichting. Maar dat maakt de akte natuurlijk nog niet tot een "wettelijk kader". Dit even om misverstanden te voorkomen.

Marian B.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:51

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Marian B. »

marnix schreef:
03 jul 2021 10:55
Als u de kans krijgt een individuele installatie te krijgen, raad ik dat sterk aan,
de verdeelsleutels van de gemaakte stookkosten geven doorgaans grote onvrede,
rottige tellertjes op radiatoren etc.
Maar misschien is het bij nieuwbouw goed te regelen, nieuwe technieken misschien?
Deze korte video biedt meer uitleg over het hoe en waarom van onverklaarbaar hoge jaarafrekeningen:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... vragen-op/

Er gaat me een groot licht op nu ik begonnen ben met bestuderen van wat er naast mijn eigen klacht nog aan andere klachten zijn over de jaarafrekening m.b.t. warmteverbruik in het geval van blokverwarming. Ik heb met het meet- en rekenbedrijf ISTA te maken. Mijn jaarafrekening laat een extreem hoge meting zien t.o.v. voorgaande jaren. Daarop gebaseerd dien ik nu een voorschotbedrag van 84 euro te betalen. Tot 1 aug. dit jaar was dat 48 euro en voorgaande jaren schommelde het rond de 50 euro p. mnd. Daarbij dien ik ook een bedrag van rond de 350 euro bij te betalen.

Ik heb dit aangekaart bij ISTA zonder afdoende uitleg te krijgen. Mijn hogere rekening is het gevolg van mijn hogere warmteverbruik en daar heeft ISTA geen invloed op, is het argument. Toen ik het debicasso-helpdesk belde kreeg ik een uiterst snibbige dame aan de lijn die me zei dat een aanpassing van het voorschotbedrag onmogelijk was. Terwijl er op de ISTA site wordt aangegeven dat de bewoner zelf dit kan aanpassen op het webportaal. Dat is een verouderde bericht, want terwijl ik daar ingelogd ben is er niets te vinden daaromtrent. Ook de voorgaande jaarafrekeningen zijn daar niet aanwezig. Ik moest ze opvragen, samen met de metingen van de warmtemeters van mijn radiatoren. In een Excel bestand. Die gegevens behoren voor de klant inzichtelijk te zijn, daar de warmtemeters op afstand worden "gelezen".

Mijn argument dat ik meebetaal aan het warmteverbruik van andere bewoners in het wooncomplex, doordat er een gemene deler wordt gekozen die als basis geldt bij het rekensommetje van de warmtemeting in mijn huis, wordt niet voor waar aangenomen. Terwijl het volgende aantoont dat mijn argument juist is:

Het volgende trof ik aan bij de ISTA Vraag-en-Antwoorden pagina:
"Worden de meters geijkt?
IJken van de radiatormeters is niet mogelijk omdat het hier gaat om een verbruiksmeter en niet om een meter die in absolute waarden meet zoals bijvoorbeeld GigaJoules of m3 gas. Het door ista toegepaste meetsysteem is een verhoudingssysteem. De meterstanden geven aan hoeveel warmte de bewoners hebben verbruikt ten opzichte van elkaar en van het totaal".

Mijn interpretatie daarvan:
De benaming "verbruiksmeter" en het ontbreken van meting in absolute waarden, plus de laatste zin uit het bovenstaande antwoord, suggereert dat de telling van de meterstanden niet gebaseerd is op het individuele gebruik van de bewoner, maar op de gemene deler van de rekensom: het totale warmteverbruik van het wooncomplex gedeeld door het aantal bewoners.
Ik zou graag horen van U of anderen die dit lezen, of mijn redenatie, of interpretatie, hout snijdt.

De voorbeeldbrief van advokaat Pim de Vos heb ik niet kunnen vinden tot nog toe. ISTA ontvangt een brief van mij, waarin ik veklaar dat ik onder voorbehoud het maandvoorschotbedrag betaal. De 350 euro die ik moet bijbetalen laat ik voor wat het is. Ik heb de secretaris van onze bewonersvereniging al gesproken en na haar vakantie gaan we ons over deze kwestie buigen.

Ik heb alle email correspondentie met ISTA en jaarafrekeningen, plus ISTA brochures die op de site worden aangeboden m.b.t. warmtewet, tot- standkoming van jaarafrekening, o.a. uitgeprint. Een document van 30 pagina's!
Ik ben benieuwd hoe en of anderen een dergelijke kwestie bij de hand hebben (gehad) en welke stappen ze hebben genomen om dit tot een goed einde te brengen.

Joostvn
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2021 22:21

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Joostvn »

Marian, welke techniek wordt gebruikt voor de meting? Het kan inderdaad zo zijn dat de algehele kosten zijn gestegen voor verwarming van de gehele VvE en dat andere gebruikers veel zuiniger zijn geworden, maar zo veel verschil zou dat toch ook niet kunnen maken. Dat zou in de VvE bekend moeten zijn hoe de verhouding bepaald is. Die radiatormeters zijn volgens mij wel vaker problemen door de beperkingen die die dingen hebben.

Gesloten