Volmacht/erven

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
31 jul 2021 17:28
Kolibrie schreef:
31 jul 2021 17:23
Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
Het lijkt me dat een arts dat doet, dat is immers een medisch professional. Een notaris is dat niet.
Een notaris is weliswaar geen medisch professional, maar moet zelf vaststellen of betrokkenen wilsbekwaam zijn, in vrijheid beslissen en de gevolgen van hun beslissing overzien. Als de notaris daarvan niet overtuigd is, kan hij een arts inschakelen. Soms leidt dat inderdaad tot problemen en rechtszaken. Ik herinner me een geval van een mevrouw die kort voor haar overlijden alles aan de kerk had nagelaten na uitvoerige bemoeienis van meneer pastoor.

Of het in het geval van de vader van TS te laat is, valt hier niet te beoordelen. De notaris zal in een persoonlijk gesprek met de vader, zonder familie erbij, moeten vaststellen of vader overziet wat in de akte staat.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dat valt wel mee, of tegen, hoe je het maar bekijkt. De notaris zal een gesprek voeren met vader buiten aanwezigheid van de Ts en stiefbroer.

En uit dat gesprek zal de notaris kunnen opmaken of vader corpus mentis is of niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
31 jul 2021 17:23
Moneyman schreef:
31 jul 2021 14:54
Lady1234 schreef:
31 jul 2021 10:19
Mijns inziens kan uw vader, nu hij zo goed als dement is, geen levenstestament meer op laten stellen.
Exact. Voor een levenstestament is het nu te laat. Als er een (voor de dementie getekende!) algehele volmacht is, kom je al een heel eind. En als die er niet is, rest slechts het onder bewind stellen.

Groot voordeel van dat laatste is dat de kantonrechter meekijkt en toezicht houdt via de jaarlijkse rekening en verantwoording.
Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
U gaat af op wat de TS hierover zegt. Zou een notaris dat ook doen of zou hij de vader toch wel willen spreken?
Da’s nogal simpel: de openingsfilm van TS is “helaas is mijn vader zo goed als dement”. Dan ben je simpelweg te laat.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
31 jul 2021 18:23
Kolibrie schreef:
31 jul 2021 17:23
Moneyman schreef:
31 jul 2021 14:54

Exact. Voor een levenstestament is het nu te laat. Als er een (voor de dementie getekende!) algehele volmacht is, kom je al een heel eind. En als die er niet is, rest slechts het onder bewind stellen.

Groot voordeel van dat laatste is dat de kantonrechter meekijkt en toezicht houdt via de jaarlijkse rekening en verantwoording.
Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
U gaat af op wat de TS hierover zegt. Zou een notaris dat ook doen of zou hij de vader toch wel willen spreken?
Da’s nogal simpel: de openingsfilm van TS is “helaas is mijn vader zo goed als dement”. Dan ben je simpelweg te laat.
Zo simpel als u het voorstelt is het niet.
U blijft toch maar vertrouwen op het oordeel van een ander, had ik zeker niet van u verwacht.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lika75 »

De notaris komt volgende week bij hem in het verpleegtehuis om te beoordelen of het nog mogelijk is om een levenstestament op te stellen en zo nodig kan hij ook nog een arts inschakelen. Of het nog haalbaar is dat horen we dan en anders wordt het bewindvoering voor de rechter. Helaas heeft hij buiten dat hij zijn stiefzoon gemachtigd / mede eigenaar gemaakt heeft van zijn bankrekening, daar verder niets voor geregeld. Hij heeft alles alleen goed geregeld voor als hij er ooit niet meer is. Hoe het precies zit met zijn bankrekening en wat voor machtiging het precies is, is mij nog niet duidelijk. Het gaat mij er meer om dat er om deze reden straks niet geld wordt weggesluisd als stiefzoon ook gevolmachtigde wordt met het levenstestament en dat dit pas aan het licht komt na overlijden. Of is dit ondanks dat je gevolmachtigde bent met een levenstestament strafbaar?. Zelf wordt ik dan ook gevolmachtigde maar aangezien hij nu de rekening beheert en zijn financiën regelt zal dat zo blijven. Nogmaals het gaat echt om een flink vermogen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
31 jul 2021 18:55
Moneyman schreef:
31 jul 2021 18:23
Kolibrie schreef:
31 jul 2021 17:23

Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
U gaat af op wat de TS hierover zegt. Zou een notaris dat ook doen of zou hij de vader toch wel willen spreken?
Da’s nogal simpel: de openingsfilm van TS is “helaas is mijn vader zo goed als dement”. Dan ben je simpelweg te laat.
Zo simpel als u het voorstelt is het niet.
U blijft toch maar vertrouwen op het oordeel van een ander, had ik zeker niet van u verwacht.
Tsja Kolibrie, hoe serieus moet ik jouw discussie nemen? Als dit de openingszin van de zoon van de bewuste persoon is, heb ik -zeker gezien de rest van het verhaal- geen enkele reden om aan te nemen dat zijn vader niet zo goed als dement zou zijn. Dus ja, uiteraard ga ik uit van hetgeen TS schrijft.

Als een notaris een knip voor zijn neus waard is, komt die vader nooit verder dan het intakegesprek en wordt hij hooguit doorverwezen naar een arts. De kans dat dat gebeurt acht ik nihil, gezien het weergegeven feitencomplex.

Met “ stel dat het anders is dat TS schrijft” schieten we niets op. Wat de route is als TS zich wel met zijn vader bij een notaris meldt, is ook al duidelijk gemaakt in dit topic. Ik vind het dus een vrij nutteloze discussie, om eerlijk te zijn.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is toch geen “vertrouwen op het oordeel van een ander”.?

De Ts stelt hier een vraag over het opmaken van een levenstestament en verklaart hierbij dat haar vader zo goed als dement is.

Het is simpel, als iemand dement is, kan er geen levenstestament meer worden opgemaakt. En de notaris gaat na of iemand ja dan nee dement is.

En alleen vader kan voor zichzelf een levenstestament laten opmaken, dus compleet logisch dat de notaris met hem spreekt.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lika

Waar baseert u het op dat uw vader zijn stiefzoon mede eigenaar gemaakt heeft van zijn bankrekening? En waarom wint u geen informatie in bij uw stiefbroer? Blijkbaar vreest u het wegsluizen van geld, dat gewenste levenstestament zal dat echt niet tegenhouden. Bij dit wantrouwen bent u beter af met een bewindvoerder over uw vader.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door moederslink »

Lika75 schreef:
31 jul 2021 19:01
Of het nog haalbaar is dat horen we dan en anders wordt het bewindvoering voor de rechter. Helaas heeft hij buiten dat hij zijn stiefzoon gemachtigd / mede eigenaar gemaakt heeft van zijn bankrekening, daar verder niets voor geregeld.
Vader onder bewindvoering zetten zal in overleg met stiefbroer moeten gaan.
Wat als stiefbroer dat niet wil??
Is het ondenkbaar dat jullie gezamenlijk om de tafel gaan zitten en het eea goed doorspreken, voordat de notaris en de rechtbank erbij worden gehaald?
Met vader, begrijp ik, is niet veel meer te bespreken.
En nu nog een levenstestament opstellen is verder uitgesloten.
De notaris komt nu bij uw vader en zal/moet zo nodig een arts inschakelen.
Meer kan de notaris dan vooralsnog voorlopig niets doen, lijkt mij.

En dan begint het.....
Heeft u een goed contact met stiefbroer?
Waar komt het wantrouwen vandaan?
Heeft u enig zicht op de in-en uitgaven?
Waarom denkt u dat u ook straks gevolmachtigde wordt?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een bewindvoering kan zelfstandig door een kind aangevraagd worden bij de rechtbank. Daar is niet per se overleg voor nodig met andere familieleden en al helemaal niet met een stiefkind. Hoewel, normaal gesproken, overleg en eenstemmigheid wel heel nuttig is.

De notaris hoeft helemaal geen arts in te schakelen. Als de notaris niet overtuigd is dat pa weet wat hij wil, wordt er geen levenstestament opgemaakt. Is de notaris er zeker van dat pa dat wil, wat in dat levenstestament is, zal de notaris dat opstellen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door moederslink »

De notaris gaat in ieder geval vlg week naar het verpleeghuis van vader , las ik.
Hij zal toch ook , neem ik aan , voor de zorgvuldigheid in overleg gaan met de behandelend artsen?
Dan is ie beter geïnformeerd en kan dit bespreken met kind en stiefkind tijdens het komende en nodige overleg.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me niet. De behandelend artsen kunnen de medische toestand van pa niet zomaar met een notaris gaan bespreken.

Doet mij denken aan mijn oma. Eigenlijk stief-oma. Zij wilde haar testament maken, zodat mijn vader en moeder zouden erven. Maar omdat zij de stiefmoeder geweest was van mijn vader, ging dat niet automatisch. Zij woonde al jaren in een verpleegtehuis, koppie goed, hartstikke doof, 96 jaar. Gebonden aan rolstoel. Notaris komt in het tehuis voor testament. Een onafhankelijk persoon moet als getuige tekenen. Dat tehuis zei, iedereen hier is eigenlijk wilsonbekwaam, dus de notaris kon geen testament opstellen.

Uiteindelijk oma vervoerd naar een andere notaris die met haar een half uur luid schreeuwend haar wensen besproken heeft en die zich er van verzekerd heeft dat ze wist wat ze wilde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door moederslink »

De ( stief ) kinderen moeten toch wel vd hoed en de rand weten?!
De medische toestand van vader zal in een dossier staan, stiefbroer is gevolmachtigd , dus kan dat dossier inzien en terugkoppelen naar de notaris.
Hoe dan ook ....TS en stiefbroer moeten daarna om de tafel met de notaris en de verdere noodzakelijke stappen zetten.
En het gaat vlg TS nb ook nog om een groot vermogen , dus het is belangrijk dat het goed uitpakt voor alle betrokkenen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stiefbroer heeft een en/of rekening met stiefpa, dat is alles. Er is helemaal geen volmacht. Daar zijn ze nu juist over bezig. En volgens de Ts bezit hij de grond onder pa’s huis, ook wonderlijk.

Sec gesproken hoeven stiefbroer en de Ts helemaal niets te weten. Heel crue gesproken hebben de medici helemaal niets met stiefzoon van doen. En kan vooralsnog alleen de Ts iets aan de medici vragen over zijn toestand.

Dus de Ts moet gewoon bewind aanvragen over pa, dan worden, normaal gesproken, alle problemen voorkomen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Door het aanvragen van bewindvoering krijg je in elk geval zicht op alle ins en outs: wat voor soort bankrekening het is en of stiefbroer werkelijk mede-eigenaar is geworden van de grond en of dit recent is gebeurd (c.q. of vader toen nog wilsbekwaam was of niet, in het laatste geval kan je het aanvechten). Als jij bewindvoerder bent kan je een machtiging van de stiefbroer over de bankrekening intrekken en/of eventueel AOW/pensioen op een andere bankrekening laten storten.
Dit meteen in gang zetten dus (en aan stiefbroer melden).

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Houd wel in je achterhoofd dat, als er bewind aangevraagd wordt, niet vanzelfsprekend TS de bewindvoerder wordt. Dat zou ook prima de stiefzoon kunnen zijn, of een ander. Of samen.

Gesloten