Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MrWell
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2021 21:53

Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door MrWell »

Beste lezers,

Mijn Casus
Op 13 oktober 2019 had ik een Eneco EuropeseWind™ 3 jaar contract afgesloten met een normaal tarief en een teruglevertarief (ik heb +/- 100 zonnepanelen). Zonder mij hiervan op te hoogte te stellen heeft Eneco het teruglevertarief al na het eerste halve jaar van het contract verlaagd (van 0.092 naar 0.0623 cent). Na bezwaar beroept Eneco zich op de algeneme voorwaarden.

Mijn Vragen
1) Zijn er mensen die deze ervaring delen?

2) Is dit toegestaan?
Het voelt onrechtmatig. Immers, Artikel 19.3 is zo breed geformuleerd dat zelf een wijziging in marge (bv. winstmarge) kan leiden tot wijziging van de prijs. Het komt er dan op neer dat een vast contract alleen vast is voor de consument en niet voor de verkoper.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik heb met Eneco gebeld en gemaild. Eneco geeft aan dat artikel 19.5 van toepassing is. Zelf gaf ik aan dat waarschijnlijk niet artikel 19.3, maar artikel 19.5 op mij van toepassing is. In dat artikel wordt aangegeven dat leveringstarieven niet mogen veranderen. Eneco gaf aan van niet, dat ik het contract op kan zeggen, of dat ik naar de geschillencommissie kan gaan.

Bijlage: Artikelen uit algemene voorwaarden Eneco
Artikel 19.3
Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.

Artikel 19.5
Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor
een wijziging van de tarieven dooreen wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18
Beste antwoord
Gekozen door MrWell

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

door Seinhuis » 19 nov 2021 10:52

Mijn advies is om contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering. Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt neem dan contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies.

Ik denk dat het niet is toegestaan. Geschillencommissie is bindend uitspraak en daarom adviseer ik je om alleen als laatste redmiddel of als het wordt geadviseerd door je rechtsbijstandverzekering, juridisch loket of Consumentenbond te gebruiken
Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering. Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt neem dan contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies.

Ik denk dat het niet is toegestaan. Geschillencommissie is bindend uitspraak en daarom adviseer ik je om alleen als laatste redmiddel of als het wordt geadviseerd door je rechtsbijstandverzekering, juridisch loket of Consumentenbond te gebruiken

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Tja, allebei de keuzes "kunnen" gemaakt zijn (d.w.z. één van beiden).
Ergens in het contract zal moeten staan welke tot keuze door contractanten is besloten.
Of mss kan het ene artikel gelden voor de levering van Eneco aan de klant, en het andere artikel voor de terug-levering van de klant aan Eneco; maar ook dat moet ergens in het contract staan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

KUNNEN, welke is op jouw van toepassing? staat vast ergens in de getekende overeenkomst....

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het is mij ook overkomen bij een andere leverancier. Was de moeite niet om te reclameren, maar ben toch wel aan het zoeken geweest. Bij mij was er in het contract niet gesproken over een terugleveringstarief. Alleen maar leveringstarieven. Dus mijn leverancier kwam daar goed mee weg.
Staat het terugleveringstarief wel in jouw contract? Ik zie trouwens in artikelen 19.3 en 19.5 het woord teruglevering niet.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De zinnen uit het contract gaan over levering tarieven en beschrijven de situatie bij een contract voor een bepaalde termijn en het ouderwetse variabel contract. Nergens staat dat deze afspraken ook van toepassing zijn op de retour vergoeding voor zover dit de salderingsregeling overstijgt. Ben je met 100 panelen überhaupt nog particulier?

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Mr. Well,
Dan had u maar geen digitale kWh. meter moeten laten plaatsen. het heet niet voor niets een slimme meter. Alleen heeft u er een verkeerde interpretatie aan dat woord gegeven. Ik heb hier al vaker voor gewaarschuwd met onderbouwing.
Maar u kunt er nog van af. Groet. Henk.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door alfatrion »

xflorisx schreef:
21 nov 2021 18:11
Bij mij was er in het contract niet gesproken over een terugleveringstarief. Alleen maar leveringstarieven.
Ik zou als argument aanvoeren dat de verkoop van energie aan de leverancier een vorm van levering is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou ook wel eens benieuwd zijn naar de uitkomst van rechtelijke toetsing van de gebruikte woorden "wij kunnen met elkaar afspreken". Iets is wel afgesproken - of iets is niet afgesproken. En voor "met elkaar afspreken" zijn twee partijen nodig die het eens zijn. Ik zou me primair op het standpunt stellen dat er (dus) niets is afgesproken.
Henk Terpstra schreef:
21 nov 2021 20:35
het heet niet voor niets een slimme meter. Alleen heeft u er een verkeerde interpretatie aan dat woord gegeven. Ik heb hier al vaker voor gewaarschuwd met onderbouwing.
Misschien moet je je eigen perceptie niet op anderen spiegelen, Henk.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 nov 2021 08:25
Ik zou ook wel eens benieuwd zijn naar de uitkomst van rechtelijke toetsing van de gebruikte woorden "wij kunnen met elkaar afspreken". Iets is wel afgesproken - of iets is niet afgesproken. En voor "met elkaar afspreken" zijn twee partijen nodig die het eens zijn. Ik zou me primair op het standpunt stellen dat er (dus) niets is afgesproken.
19.3 en 19.5 zijn opzich zelf staand loos.
Een van beiden geldt pas als het contract iets vermeld als "vaste tarief" of "variabel tarief."
En zo kan men uit met 1 set voorwaarden.
Al klinkt "wij kunnen met elkaar afspreken" wel erg popie-jopie.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 nov 2021 10:10
Moneyman schreef:
22 nov 2021 08:25
Ik zou ook wel eens benieuwd zijn naar de uitkomst van rechtelijke toetsing van de gebruikte woorden "wij kunnen met elkaar afspreken". Iets is wel afgesproken - of iets is niet afgesproken. En voor "met elkaar afspreken" zijn twee partijen nodig die het eens zijn. Ik zou me primair op het standpunt stellen dat er (dus) niets is afgesproken.
19.3 en 19.5 zijn opzich zelf staand loos.
Een van beiden geldt pas als het contract iets vermeld als "vaste tarief" of "variabel tarief."
En zo kan men uit met 1 set voorwaarden.
Dat snap ik, maar dat is niet het punt wat ik maak.
16again schreef:
22 nov 2021 10:10
Al klinkt "wij kunnen met elkaar afspreken" wel erg popie-jopie.
Exact. En de vraag is of dat voldoende bindend is.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Jablan »

Niet. Het 'kunnen' laat alle opties open.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door 16again »

De handtekening onder het contract met daarin de term vast of variabel tarief is de afspraak

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 nov 2021 10:42
De handtekening onder het contract met daarin de term vast of variabel tarief is de afspraak
Als dat de gedeelde visie zou zijn, bestond dit topic niet.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 nov 2021 10:43
16again schreef:
22 nov 2021 10:42
De handtekening onder het contract met daarin de term vast of variabel tarief is de afspraak
Als dat de gedeelde visie zou zijn, bestond dit topic niet.
Dit topic bestaat juist vanwege het gemaakte onderscheid tussen levertarieven en teruglevertarieven.
Daar staat niets over in 19.3 en 19.5, die punten verduidelijken wat kan/mag als vast/variabel tarief is afgesproken

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 nov 2021 10:54
Dit topic bestaat juist vanwege het gemaakte onderscheid tussen levertarieven en teruglevertarieven.
Daar staat niets over in 19.3 en 19.5, die punten verduidelijken wat kan/mag als vast/variabel tarief is afgesproken
Als ik de OP lees, is het evident dat Eneco zich op dit bewuste artikel beroept. Net als TS overigens...
MrWell schreef:
18 nov 2021 22:23
Ik heb met Eneco gebeld en gemaild. Eneco geeft aan dat artikel 19.5 van toepassing is. Zelf gaf ik aan dat waarschijnlijk niet artikel 19.3, maar artikel 19.5 op mij van toepassing is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 nov 2021 11:50
16again schreef:
22 nov 2021 10:54
Dit topic bestaat juist vanwege het gemaakte onderscheid tussen levertarieven en teruglevertarieven.
Daar staat niets over in 19.3 en 19.5, die punten verduidelijken wat kan/mag als vast/variabel tarief is afgesproken
Als ik de OP lees, is het evident dat Eneco zich op dit bewuste artikel beroept. Net als TS overigens...
Klopt. Al valt daarmee niet te rijmen hoe Eneco dan toch het teruglever tarief aanpast.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rare interpretatie van het contract.

MrWell
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2021 21:53

Re: Eneco: vast energiecontract blijkt helemaal niet vast

Ongelezen bericht door MrWell »

Hartelijk dank voor al uw reacties.

In het contract staat het volgende: "Voor stroom betaalt u een vast leveringstarief per kilowattuur (kWh). Dit tarief wijzigt niet tijdens de vaste looptijd van uw contract.". Ondanks dat de terugleveringsvergoeding in het rijtje met tarieven staat, wordt het woord "teruglevering" dus niet specifiek genoemd in het contract (@Hawk-Eye, @xflorisx).

Voor de duidelijkheid @Snuffel1 : Eneco beroept zich op artikel 19.3. Ik had zelf aangegeven dat ik verwacht dat artikel 19.5 op mij van toepassing is.

De zonnepanelen liggen op een stal, als ZZP'er (@DeZevendeHenk).

Gesloten