LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
schoorsteen
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2007 21:50

Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door schoorsteen »

Een paar maanden geleden heeft een hypotheekadviseur voor mijn vriendin en mij een taxatie aangevraagd bij een makelaar voor ons nieuwe huis. Omdat het allemaal snel moest gebeuren vroeg hij ons de kosten aan hem te betalen en hij zou het aan de makelaar betalen. Ik weet het: dit hadden we nooit moeten doen, maar we hebben dus wel aan hem betaald.

Een paar weken geleden spreekt de makelaar ons er op aan dat de rekening nog niet is betaald en of wij die snel willen overmaken. We hebben gezegd dat we allang aan de tussenpersoon betaald hebben, maar de rekening staat op onze naam, dus wij moeten volgens de makelaar alsnog betalen. Inmiddels dreigt de makelaar met een incassobureau, dus uiteindelijk de rekening weer betaald. We hebben nu dus twee keer betaald. De makelaar heeft wel schriftelijk beloofd om ons terug te betalen als de tussenpersoon betaald heeft.

We hebben de tussenpersoon erop aangesproken. Deze belooft al verschillende keren om de makelaar te bellen om het op te lossen, maar doet vervolgens niks. Als de makelaar hem belt, belooft hij aan de makelaar dat hij het gaat overmaken, maar deze heeft tot op heden nog niks ontvangen. Ik begin het een beetje zat te worden met deze tussenpersoon. Wat is de beste manier om hem aan te sporen om toch eens te gaan betalen?

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door roerganger »

Wel héél typisch. Heb je alles zwart op wit staan? Rekeningen enzo? Kun je bewijzen dat je twee keer betaald hebt voor één produkt?

In dat geval zou ik een aangetekende brief naar die tussenpersoon sturen met het verzoek binnen 14 dagen het geld op jullie rekening te storten. Met de mededeling dat, als hij dat niet doet, jullie hem in gebreke stellen en dat je dan andere maatregelen gaat treffen.

Uiteraard wil je de kosten van het aantekenen ook vergoed hebben.

Vermeld in deze brief eventueel ook welke stappen je gezet hebt om tot een oplossing te komen (hoevaak jullie aan de bel hebben getrokken bij hem), maar maar er geen roman van. Houd het dus kort en zakelijk, heel direct en duidelijk, maar wel vriendelijk.

Kom bijvoorbeeld niet met: "ik zou graag willen dat" maar: "ik verwacht dat" of beter nog, "ik ga ervan uit dat" (het bedrag ad.... binnen 14 dagen op mijn rekening, nr..... is bijgeschreven. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik andere maatregelen treffen)

Succes.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door loesje 2 »

je kan de handelswijze van deze advisur ook aangeven bij de AFM. Dit kan dan gevolgen hebben voor zijn vergunning.

Ik zou hem dit eerts in een brief laten weten misschien betaald hij dan wat sneller terug!

schoorsteen
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2007 21:50

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door schoorsteen »

Bedankt voor jullie reacties.

Vorige week hebben wij tussenpersoon nog eens gebeld. Hij beloofde het nu echt te gaan overmaken. Het was nog niet gelukt, want hij had nog niet alle gegevens, maar nu had hij die wel. Toen we vroegen wanneer het op de rekening van de makelaar zou staan, zei hij dat het uiterlijk eind deze week erop zou staan. Gisteravond liet de makelaar weten (uiteraard) nog niks ontvangen te hebben.

We kunnen met afschriften inderdaad bewijzen dat we nu twee keer betaald hebben. De makelaar heeft ook bevestigd dat wij wel betaald hebben en tussenpersoon niet.

Dhr. Tussenpersoon gaat nu inderdaad een brief van ons krijgen waarin staat dat hij ondanks verschillende toezeggingen nog steeds niet heeft betaald en wij per ommegaande ons geld van hem terug willen. Anders zijn de eventueel bijkomende incassokosten ook voor zijn rekening. Als het moet, wil ik ook echt een incassobureau inschakelen, want ik wil gewoon ons geld terug.

Helaas is de tussenpersoon niet meer werkzaam voor de organisatie van hypotheekadviseurs waar hij eerder voor werkte. Hij is geen erkend hypotheekadviseur, maar heeft daarom op een gegeven moment het regelen van de hypotheek aan een collega overgedragen. Zijn voormalige bedrijf kunnen we er daarom niet op aanspreken, of wel?

Als we dit van tevoren hadden geweten, waren we nooit met deze tussenpersoon in zee gegaan. Achteraf zijn we er erg blij mee dat hij uiteindelijk niet onze hypotheek heeft geregeld.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik zou de handelswijze van deze tussenpersoon melden bij de AFM ( autoriteit financiele markten ) Zij kunnen misschien zien waar hij nu werkt en dit kan gevolgen hebben voor hem.
Je mag in nederland niet meer werken als adviseur als je geen erkend hypotheekadviseur bent.
Als hij het regelen van de hypotheek heeft overgedragen aan een ander binnen de organisatie, kun je het bedrijf gewoon aansprakelijk stellen, of was het ook een ander kantoor?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door roro25 »

Zijn voormalige bedrijf kunnen we er daarom niet op aanspreken, of wel?
Was de TP daar in loondienst, dus op basis van arbeidsovk werkzaam of als zelfstandig ondernemer?

In het eerste geval zou je de werkgever kunnen aanspreken. Maar ja zoals altijd geld kan je dit aannemelijk maken; dus bewijzn dat jullie een opdracht aan zijn werkgever hebben gegeven en dat de TP in opdracht van de werkgever werkzaamheden voor jullie zou moeten uitvoeren. Maar ja dan moet die opdracht tot taxatie wel tot zijn werkzaamheden moeten behoren.

De werkgever zal dan het geld op de ex-werknemer verhalen. Ik denk dat de werkgever hierom niet zo blij zal zijn als jullie met een claim aan komen zetten.


In het tweede geval zal je de TP zelf aan moeten spreken. Dit kan door hem eerst een brief te sturen met het dringende verzoek om het geld aan jullie over te maken en anders ogv onrechtmatige daad een procedure starten.

tonnieboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:05

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door tonnieboy »

Het is niet noodzakelijk dat er sprake is van een dienstverband daar de werkgever risico aansprakelijk is voor zowel daden van ondergeschikten als voor niet ondergeschikten. Zie BW Boek 6 artikelen 170 en 171.
Het best kunt u met bewijzen de claim neerleggen bij de werkgever die dan maar moet zien of hij regres kan plegen op hun ex-adviseur. Ook op grond van BW Boek 7 is de werkgever gehouden om schade te vergoeden.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door Walter van V »

als de adviseur de makelaar opdracht heeft gegeven, dient de nota ook aan de adviseur gericht te zijn! daar is het in den beginne al verkeerd gegaan..! U had die nota in de eerste plaats al niet moeten accepteren, maar dat is achteraf. Formeel heeft u nu een vordering op de adviseur, dus aansprakelijk stellen hiervoor, en voor de toekomstige kosten, en voor de wettelijke rente etc etc, en betalingstermijn van 1 week uiterlijk 10 dagen. Aangetekend versturen, en heeft ie niet op tijd betaald invorderen via incassobureau . Geen tijd meer aan besteden.

schoorsteen
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2007 21:50

Re: Betaald aan tussenpersoon maar hij betaalt rekening niet

Ongelezen bericht door schoorsteen »

Twee weken geleden hebben we tussenpersoon een aanmaning gestuurd. Vorige week heeft hij telefonisch toegezegd te zullen betalen en een fax daarvan als bewijs te sturen.

Hij heeft inderdaad een fax gestuurd waarin een bevestiging van de bank staat dat de opdracht op 17 januari is uitgevoerd. Uiteraard staat er na ruim een week nog geen geld op onze rekening, dus ons vermoeden is dat de fax vals is. Helaas wil de bank niet kwijt of de overboeking uitgevoerd is. Dat mag alleen tussenpersoon zelf doen, maar daar schieten we dus niks mee op.

We gaan de vordering nu aan een incassobureau geven. Misschien doen we ook nog aangifte van valsheid in geschrifte vanwege die fax.

Gesloten