LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overlast sigarettenrook

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mamalies
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2008 16:34

overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door mamalies »

Vijf jaar geleden hebben wij een huis gekocht waar wij met veel plezier wonen. Toen wij net de sleutel hadden vroegen onze buren ons een papier te tekenen waarin wij ermee accoord gingen dat zij hun serre direct tegen onze bijkeuken zouden bouwen. Daar hadden wij geen bezwaren tegen.

Nu blijk het al langere tijd zo te zijn dat hun sigarettenrook doordringt tot in onze bijkeuken. Op zich niet fijn, maar er werd alleen tijdens feestjes en op vrijdagmorgen gerookt, dus dat was te overzien.

Het afgelopen jaar wordt er door de buren steeds meer gerookt en moeten wij de deuren hermetisch gesloten houden om de rook in ieder geval buiten onze keuken te houden en zelfs dat lukt niet altijd meer. Als we per ongeluk vergeten een raampje dicht te houden of een deur niet snel genoeg dicht doen, stinkt het hier enorm. Zelfs het sleutelgat tussen keuken en bijkeuken heb ik noodgedwongen dichtgeplakt.

Ik heb met de buren overlegd dat wij hun rook binnen krijgen en of we samen tot een oplossing kunnen komen, maar iedere medewerking wordt geweigerd.

Hebben we nu gewoon pech omdat we vijf jaar geleden een formulier hebben getekend of niet? Bij welke instantie moeten we zijn om dit probleem opgelost te krijgen en wie is er verantwoordelijk voor de kosten die dat met zich mee gaat brengen?

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door handelaar »

Het lijkt mij dat de buren in hun eigen serre hun sigaretje mogen roken. Dat u inmiddels kennelijk een gedeelte van uw huis hermetisch heeft afgesloten maar u desalnietemin toch nog overlast heeft van de geur van rook welke door het sleutelgat binnendringt vind ik bewonderenswaardig. U moet werkelijk zijn uitgerust met een geweldig werkend reukorgaan!

mamalies
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2008 16:34

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door mamalies »

Ter verduidelijking:

De (woon)serre van de buren is direct onder het boeiboord bevestigd aan onze enkelsteens bijkeuken. Nu wordt er regelmatig zoveel gerookt dat het in onze bijkeuken echt enorm stinkt naar de rook. De geur komt niet via een sleutelgat in onze bijkeuken, maar via dak/plafond/muur.

Tussen onze bijkeuken en onze keuken hebben we een deur met daarboven een raam dat open kan. Dat raam, die deur en het sleutelgat in die deur moeten wij dus volledig afsluiten om te voorkomen dat de rooklucht verder doortrekt naar onze keuken (en woonkamer).

Natuurlijk moeten de buren kunnen roken wanneer zij willen. Wanneer wij 's zomers vrijwel iedere avond buiten in hun rook zitten hoort u mij niet klagen. Dat krijg je nu eenmaal als je naast elkaar woont.

Wanneer echter de sigarettenrook via muur, dak en plafond bij ons in huis binnenkomt, verwacht ik toch tenminste medewerking om deze overlast binnen op te lossen.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door handelaar »

Welke oplossing had u zelf in gedachten. Dit vraag ik omdat u aangaf dat u in overleg was gegaan met de buren om tot een oplossing te komen.

mamalies
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2008 16:34

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door mamalies »

Ik heb ze verteld dat er ergens een directe luchtverbinding bestaat tussen hun serre en onze bijkeuken en dat wij daardoor hun sigarettenrook binnen krijgen. (Als niemand het ze verteld weten ze het natuurlijk niet.) Dit zonder ze iets te verwijten ofzo. Vervolgens gevraagd hoe de serre precies tegen ons huis is aangebouwd en of zij een idee hadden waar de oorzaak zou kunnen liggen. Ik had gehoopt er in overleg achter te komen waar de rook 'ontsnapt' en zo het probleem direct op te kunnen lossen.

Ze leggen het probleem echter helemaal bij ons. Wij moeten volgens hun het houten plafond in de bijkeuken er eerst helemaal uit slopen en het dak bij ons volledig luchtdicht maken aan binnen- en buitenkant en ook de tussenmuur bewerken in de hoop dat daarmee het probleem opgelost zal zijn.

Ik vind dit zonde van ons plafond. De lucht komt van de ene kant naar de andere kant, dus denk ik dat je van twee kanten zal moeten meten om uit te zoeken wat het probleem is. Dit kan alleen niet, omdat de buren niet mee willen werken.

Om een lang verhaal kort te maken, ik had gehoopt op medewerking van hun kant om uit te zoeken waar het probleem zit en het dan op een zo praktisch mogelijke manier op te lossen. Dat zou misschien kunnen zijn door een extra kitrand bij de bevestiging in hun woning, maar ook dat wij inderdaad het plafond bij ons eruit slopen. Ik vind het echter zonde om dit te doen als ik er niet zeker van ben dat dat de oplossing is.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door handelaar »

Als ik uw bericht zo lees acht ik alleszins redelijk dat u heeft voorgesteld om het probleem van twee kanten te bekijken, en er zo wellicht achter te komen dat met relatief eenvoudige middelen het probleem te verhelpen zou zijn. Het is heel jammer dat uw buren daaraan niet willen meewerken. Maar u moet natuurlijk niet accepteren dat u hierdoor overlast hebt van de tabaksrook van de buren in uw huis. Ik ben zelf een roker maar wil absoluut niet dat anderen hier hinder van ondervinden. In uw kwestie lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat u mogelijk ook geluidshinder ondervind omdat er wellicht een open luchtverbinding is. Daarover schrijft u echter niet. Is dat inderdaad het geval?
Maar goed, wat nu te doen. Mogelijk is het een goede suggestie om contact op te nemen met de afdeling bouwen en wonen van uw gemeente en kunnen zij u van advies dienen. Of misschien is de vereniging eigen huis een optie? Misschien bent u daar lid van? En er zullen vast nog wel meer mensen op dit forum op dit item reageren met mogelijke oplossingen. Ik wens u er in ieder geval alle succes mee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door kweenie »

Het klinkt alsof de serre van de buren bouwkundig niet goed in elkaar zit.

Ik weet niet precies hou de situatie bij u is, maar vaak heeft een bijkeuken een plat dak. Tussen een (vochtdicht) plat dak en het plafond moet bijna altijd een vorm van ventilatie zijn. Anders gaat nl. de vochtige, warme lucht door het niet-luchtdichte plafond, komt tegen het koude dak en gaat daar condenseren. Dat wordt dus vochtig en dat geeft rottingsgevaar. Om dit te voorkomen, moet er wat lucht tussen dak en plafond kunnen circuleren. Daarom zitten er vaak wat luchtspleten tussen de bovenste bakstenen (of bij het boeiboord).

Dit geldt ook bij kruipruimtes. Daar komt altijd wat warme, vochtige lucht die in de koudere kruipruimte condenseert. Om te voorkomen dat dit vocht zich ophoopt, moeten er ook ventilatieroosters aan voor en achterkant zijn bij de kruipruimte. Die moeten dus niet dichtgestopt worden.

Als zij hun serre nu bijvoorbeeld voor die luchtopeningen hebben gebouwd, dan is het dus logisch dat die lucht bij jullie binnenkomt. (Het lijkt althans dat dit het geval is.) Maar, dat is niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk voor je huis omdat het dan niet meer goed ventileert! Dit is iets wat de bouwer had moeten weten en waarmee ze rekening moeten houden. Als ze dat niet hebben gedaan, dan hebben ze de serre dus niet volgens de voorschriften gebouwd. En dat is iets wat zij (of hun aannemer) moet oplossen.

Maar om er zeker van te zijn wat het probleem is, is het verstandig om een onafhankelijke bouwkundige te laten komen kijken.

mamalies
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2008 16:34

Re: overlast sigarettenrook

Ongelezen bericht door mamalies »

Hartelijk dank voor uw reacties.

Onze bijkeuken heeft inderdaad een plat dak. Dus het zou goed kunnen zijn dat er achter de boeiboorden isolatiespleten zitten. Nu is de bovenkant van de serre direct onder het boeiboord geplaatst dus niet eroverheen. Zou het dan toch zo kunnen zijn dat de lucht via die spleten bij ons naar binnen komt? En zou dat dan op te lossen zijn door aan de buitenkant een rand kit tussen muur en bovenrand van de serre te maken? Zou dat de ventilatie van onze bijkeuken dan niet verslechteren?

Veel vragen, maar het zou misschien heel eenvoudig op te lossen zijn zonder verder problemen met de buren te krijgen.

Kennissen van ons zijn ook bezig om een serre aan te gaan bouwen. Van hun hoorde ik, dat als er een open verbinding komt tussen de serre en de rest van de woning dat het verplicht is om een dubbele muur te plaatsen. Wanneer de serre met deuren afgescheiden is van de rest van het huis, hoeft dat niet. Bij de buren zijn wel deuren aanwezig, dus dan zou een dubbele muur inderdaad niet verplicht zijn. In de praktijk zijn de deuren altijd open en is er dus sprake van een directe verbinding met de rest van de woning. Dan hadden ze eigenlijk een extra muur moeten plaatsen tegen onze bijkeuken.

De serre staat er nu een jaar of vijf. De grote overlast (dat er steeds meer gerookt wordt) is van het laatste anderhalf jaar. Wanneer het een lastiger bouwkundig probleem is met een hoger kostenplaatje, zijn wij daar dan zelf verantwoordelijk voor, omdat de huidige situatie al langer bestaat?

Gevoelsmatig vinden we het erg lastig. Aan de ene kant veroorzaken de buren de overlast, dus zouden zij het op moeten lossen en niet wij. Aan de andere kant willen we ook geen ruzie krijgen met de buren. Moeilijk hoor!

Gesloten