LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bellefleurtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:46

Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door Bellefleurtje »

Mijn vader is overleden mijn moeder leeft nog.

Heeft iemand advies hoe ik als dochter van mijn kindsdeelerfenis af kan komen?

Mijn broers en zusters steggelden al jaren over wie wat moet krijgen. Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik hier echt niet aan mee doen, ze mogen het allemaal houden.
Straks overlijd ook mijn moeder (langstlevende) maar weet eigenlijk niet hoe ik die erfeniskwestie nu alvast het beste kan regelen. Wie weet hoe of wat, liefst zonder dure notarissen of advocaten, want ik ben niet zo rijk.

Heb deze oproep al eens eerder gepost maar kon hem naderhand helaas niet meer terugvinden. excuus. En bvb dank voor uw reactie

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door kweenie »

Om gesteggel na het overlijden van moeder te voorkomen is er een vrij eenvoudige oplossing. Laat alle bezittingen door een onafhankelijke taxateur taxeren en laat iedereen op een papiertje aangeven wie wat (aan materiele zaken) wil. Willen meer mensen het zelfde, dan kun je loten, eventueel zo dat als de een voor iets is ingeloot, dat de ander dan voor een ander ding is ingeloot.

Op deze manier alle materiele zaken zo verdelen zodat iedereen omgeveer voor de zelfde waarde 'gekozen' dingen heeft en ook de andere materiele dingen verdelen.

Daarna de financieën eenvoudig verdelen.

Dit kost natuurlijk geld voor het taxeren en zo, maar dat is dan hun eigen schuld. Willen ze die kosten voorkomen, dan moeten ze het maar eerder eens woren over een eerlijke verdeling/loting. Zorg dus na het overlijden voor een heldere deadline voor wanneer ze het eens moeten zijn.

Bellefleurtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:46

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door Bellefleurtje »

Beste kweenie,

Dank voor je tip en het meedenken.
Het liefst zou ik gewoon mijn oudste zus een brief willen schrijven waarin staat dat ik af zie van het e.e.a., maar weet niet wat daar precies in moet staan.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door Walter van V »

wie is/wordt de executeur testamentair?? Die moet alles gaan regelen. Ook dit. Overigens is als het goed is de volgorde zo:

De waarde wordt bepaald, ik neem aan dat u ook nog rechten heeft op het kindsdeel erfenis van uw vader, of is 100% naar uw moeder gegaan? zo ja wordt eerst het kindsdeel vader uitgekeerd/afgerond, voordat de waarde van de erfenis van uw moeder bekend is. Dan kunt u al dan niet bepalen of u de erfenis accepteert. Eigenlijk dus iets wat pas na overlijden als de executeur tetst. start met zijn /haar werkzaamheden gaat spelen.

Overignes: bedenk goed wat u laat gaan, het komt vaker voor dit geruzien, maar het komt ook vaker voor dat iemand ervan afziet en dan achteraf spijt heeft vanwege zaken met herinnering, die dan dus weg zijn of bij iemand anders..

Overignes kan men overwegen bij veel onenigheid een notaris de zaak te laten afhandelen, dat kost dus geld (wordt betaald uit de erfenis). Het hangt af van de omvang van de te verwachten erfenis of dat al dan niet loont. Vaak wel beter voor de verhoudingen in de familie.

Bellefleurtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:46

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door Bellefleurtje »

Beste Walter van V.

Dank voor het meedenken.

Wat betreft de erfenis van mijn vader, die heb ik niet gekregen, alles is denk ik naar mijn moeder gegaan en/of naar mijn broers en zusters.

Begrijp ik het goed dat als mijn moeder straks komt te overlijden ik automatisch bericht van een notaris of mijn oudste zuster ( executeur?) krijg en ik dan gewoon de erfenis kan of mag weigeren?

Of is het zo dat ik dan ook naar een notaris moet om daar te vertellen dat ik afzie van mijn kindsdeel?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja die kan en mag je weigeren. meestal is het kindsdeel erfenis van in dit geval uw vader in zogenaamd vruchtgebruik van de langstlevende partner, in dit geval uw moeder. Alleen is de belasting erover als het goed is al voldaan, en valt het dus buiten berekening van de erfenis van moeder. En zal voor bepaling van die erfenis dus van het vermogen afgetrokken moeten worden.

Er is altijd een executeur testamentair. Maar, als uw moeder nog bij zinnen is, dus bij volle verstand zoals dat in notaristermen heet, is zij vrij wie dan ook als uitvoerder van het testament aan te wijzen. Hoeft geen nieuw testament voor gemaakt te worden, kan per aanhangsel met de notaris geregeld worden, en wordt dan bij het oorspronkelijk testament in het daarvoor bestaande kadaster opgeslagen. Daarlangs kan elke notaris bij het laatst geregistreerde testament komen. Is zij niet meer wilsbekwaam en is er geen testament, is het meestal uit onderling overleg door de nabestaanden wie de executeur wordt. moet overiegns wel aangewezen worden volgens mij ivm de fiscus en de fiscale afhandeling, en opzeggen van verzekeringen, polissen, etc etc verkoop huis indien aan de orde en noem maar op. Maar zoals gezegd het hangt erg van de omvang van de erfenis af wat wijs is.

sterkte.. fijne familie als ik tussen de regels door lees... Triest hoe hebzucht mensen kan veranderen..

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Als moeder nog leeft, dan heeft die in het nieuwe erfrecht alles geërfd als langstlevende echtgenoot. Pas na haar overlijden wordt de erfenis onder de kinderen verdeeld.

Dat gedoe over spullen is inderdaad vaak lastig, maar met het uitspreken van voorkeuren en desnoods verloten moet daar toch uit te komen zijn? Is er niemand in de (directe) omgeving van de familie (goede huisvriend of zo) die als scheidsrechter bij het loten kan optreden? Of zijn jullie allemaal volwassen genoeg om zonder heisa nummertjes uit een hoed te trekken?

Je kunt inderdaad een erfenis weigeren, verwerpen heet dat officieel, maar dat kan niet voor een gedeelte. Dat is een 'alles of niets' verhaal en daar moet je dus goed over nadenken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou niet zo snel de ergenis verwerpen/afzien van de erfenis. Als zij daar onderling ruzie over maken, dan doen ze dat waarschijnlijk onafhankelijk van wat jij wilt met de erfenis. Er vanaf zien zal dan ook in mijn ogen weinig aan je gemoedsrust doen.

En als je er niet vanaf ziet, dan heb je in elk geval nog enige invloed áls je dat nog zou willen. Je kunt je dan nog steeds gewoon je nergens mee bemoeien en alles zijn beloop laten. Maar mocht je op een gegeven moment toch vinden dat je familie het te bar maakt, dan kun je in elk geval jou recht op de erfenis nog gebruiken als stok achter de deur/chantagemiddel om ze tot rede te brengen. Dan kun je altijd nog zeggen: als jullie het niet voor die-en-die datum eens zijn, dan gaan we gewoon álles verkopen en delen de opbrengst. Maar dat hóef je natuurlijk niet te doen als je dat niet wilt. Maar zie je overal van af, dan kun je helemaal geen invloed meer uitoefenen. Lijkt mij dat dat juist extra frustrerend kan worden.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door vladja »

De erfenis van jouw vader kan je niet meer verwerpen. Die is afgehandeld en daarmee heb je die erfenis aanvaard. Je beschikt niet over het geld daarvan, daar beschikt jouw moeder over op dit moment, namelijk via de langstlevende regeling.

Dit houdt in dat je een vordering ten bedrage van je vaders erfenis hebt op jouw moeder. Deze vordering is pas invorderbaar na het overlijden van jouw moeder. Ondertussen mag jouw moeder doen en laten wat ze wil met dat geld. Als ze wil mag ze het allemaal uitgeven en dan blijkt er dus niets meer te vorderen te zijn bij haar overlijden.

Als jouw moeder overlijdt wordt deze vordering (en die van zusters en broers) eerst uitbetaald uit de dan aanwezige erfenis. Mocht over deze erfenis successierechten verschuldigd zijn, dan zijn die door jouw moeder al betaald (zo schrijft de wet voor) en is dit dus een netto bedrag.

Het geld wat dan nog over is, is de werkelijk erfenis van jouw moeder en deze moet dan onder de erfgenamen verdeeld worden. Mocht jouw moeder geen of een niet toereikende begrafenispolis hebben, dan wordt eerst uit de erfenis de begrafeniskosten betaald en wordt het te erven bedrag lager.

Deze erfenis kan je wel weigeren door de erfenis te verwerpen. Hiervoor hoef je niet naar een notaris, maar dit kun je doen bij de rechtbank, waaronder de overlijdensplaats (stad) van jouw moeder vervalt. Je moet hiervoor dan alleen de griffiekosten betalen. Die zijn op dit moment zo'n €120,--.

Het verwerpen van de erfenis houdt wel in dat je nog geen theelepeltje of fotoboek uit de erfenis mag meenemen. Doe dit wel, als aandenken, dan betekent dat je de erfenis alsnog aanvaardt.

Het is dus niet zo dat je kan zeggen: zoeken jullie het maar uit met het geld etc., ik neem genoegen met een aandenken aan moeders. Het is alles of niets. Bovendien krijg je toch met zaken te maken als de erfenis van jouw vader, die eerst afgerekend moet worden.

Als je nog vragen hebt, meldt dat dat even, als je weet wat je wil gaan doen.

Vladja

johandevries
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:02

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door johandevries »

Ongelooflijk dit verhaal.

Wie denkt er nou aan een erfenis als je moeder nog leeft?

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door frenkievee »

@johandevries,
Ik denk dat als je dit verhaal goed leest, je tussen de regels een hoop onderlinge onmin zult vinden. Om nu nog meer ellende voor te zijn, stelt topicstarter deze vragen....

johandevries
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:02

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door johandevries »

frenkievee

Ik begrijp het verhaal prima.
Die onderlinge onmin zal ik echter nooit begrijpen.


Johannes

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door Walter van V »

Die onderlinge onmin zal ik echter nooit begrijpen.
gaat het hier niet om natuurlijk... die kan in essentie niemand begrijpen, maar ik denk dat een ieder wel gevallen kent die vergelijkbaar zijn.

Ik wel helaas dus kan mij zeer goed vinden in de vragen.

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Hoe kom ik van de kindsdeel erfenis af

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Wees blij dat je die onderlinge onmin niet begrijpt, want dat betekent waarschijnlijk dat die in jouw familie niet voorkomt. Niet iedereen heeft dat geluk, koester het maar als een kostbaar bezit!

Gesloten