LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Ongelezen bericht door buddy5 »

Mijn moeder is pas overleden en ze had samen met mijn vader een overlijdingsrisiciverzekering. Dit is nu uitgekeerd aan mijn vader.
Maar ik vraag mij af of ik nu recht heb op mijn kindsdeel? En om hoeveel procent zou dat dan gaan?
Dit vraag ik omdat deze verzekering maar eenmalig word uitgekeerd, als mijn vader komt te overlijden word er niks meer uitgekeerd, en ik ben bang dat ik dan naar mijn aandeel kan fluiten omdat hij een samenlevingscontract heeft met zijn nieuwe vriendin en ik geen flauw idee heb hoe dat dan gaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak is de partner de begunstigde van een overlijdensrisicoverzekering, en wordt deze dus 'gekruisd' afgesloten: vader betaalt premie voor het risico op overlijden van moeder, en moeder betaalt premie voor het risico op overlijden van vader. Dit is vooral om successierechten te besparen. De uitkering valt dan namelijk niet in de nalatenschap.

Gevolg is dan dus ook dat andere erfgenamen van de overledene geen aanspraak kunnen maken op de uitkering, juist omdat deze niet in de nalatenschap valt. Als er niet zo'n 'gekruisde' polis was, dan zou de uitkering wel in de nalatenschap vallen. Hoe er dan mee moet worden omgegaan, dat zal het zelfde zijn als met de rest van de erfenis.

Maar begrijp ik het goed dat je ouders uit elkaar waren, aangezien je vader een samenlevingscontract heeft met zijn nieuwe vriendin, maar dat ze nog wel samen een overlijdingsrisiciverzekering hadden? Vreemd... Of is het overlijden al enige tijd geleden geweest en maak je je zorgen nu hij een nieuwe vriendin heeft?

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Ongelezen bericht door buddy5 »

Kweenee wat betreft je vraag : mijn vader en moeder waren nog getrouwd, ze heeft een paar jaar geleden een hersenbloeding gekregen en heeft al die tijd in een verzorgingstehuis gezeten, ze is net een paar weken geleden overleden. Zijn nieuwe vriendin is bij hem ingetrokken en ze hebben samen een samenlevenscontract, dus ik ben inderdaad bezorgd hoe het nu verder gaat...

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Ongelezen bericht door vladja »

Ik neem aan dat er geen testament is. Dan wordt de erfenis verdeeld volgens de nieuwe erfregels. Dat houdt in dat je vader - als langstlevende - de beschikking krijgt over de gehele erfenis en jij een vordering op je vader krijgt ter grootte van jouw erfdeel. Deze vordering is pas opeisbaar bij het overlijden van je vader.

Ondertussen mag je vader vrijelijk beschikken over de gehele erfenis. Als hij dus alles opmaakt, valt er bij zijn overlijden niets op te eisen.

Vladja

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

De begunsting op een levensverzekring is een zogenoemd derden beding. sinds begin 20e eeuw heeft de HR uitgesproken dat dit een zelfstandig recht is. Dit betekent dat de uitkering niet in de boedel 9nalatenschap) valt van de overledene. De erven krijgen dus niks. De begunstigde is gerechtigd tot de uitkering. Dit is alleen anders als je kunt aantonen dat degene die de verzekering heeft afgesloten dit willens en wetens heeft gedaan om de erven te benadelen (zeer aware bewijslast). JE KRIJGT DUS NIKS

Tot zover het civiele recht. Fiscaal geldt dat een uitkering uit een polis van levensverzkering belast is voor de successiewet indien er iets is onttrokken aan het vermogen van de erflater (art 13 Sw). Dit is de reden waarom polissen kruislinks gesloten werden. DIT IS DUS IETS FISCAALS EN BEPAALT NIET DE GERECHTIGDHEID OP DE UITKERING Of er wel of niet kruislinks is gelsoten maakt niets uit voor de bepaling van de gerechtigdheid tot de uitkering. Hiervoor is alleen de begunstigingsclausule leidend!!!

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: recht op gedeelte overlijdingsverzekering

Ongelezen bericht door marcel75 »

@fiscaal jurist,
Fiscaal heb je gelijk, civiel niet helemaal. Voor de bepaling van de vordering van het kind is het van belang om te weten of er een partner-verklaring was afgegeven (betalingsopdracht). Is dat het geval, dan is de uitkering civiel buiten de nalatenschap omgegaan, is de nalatenschap van moeder dus lager geworden en daarmee ook de vordering van het kind. Was er geen betalingsopdracht, dan is de uitkering civiel wel in de nalatenschap gevallen, is de nalatenschap van moeder dus groter en daarmee ook de vordering van het kind.

Opeising van de vordering door het kind is inderdaad niet meteen mogelijk. Zonder testament alleen in de gevallen die in de wet staan. Aangezien vader al een samenlevingscontract heeft, ga ik er ook van uit dat er een testament is waarin zijn nieuwe partner tot enig erfgenaam is benoemd. Gevolg hiervan is dat als vader komt te overlijden de vraagsteller nog steeds moet wachten namelijk totdat de nieuwe partner ook is overleden voordat de vordering opgeeist kan worden. Bij eventueel eerder voornemen tot hertrouwen is het overigens ook mogelijk.

Gesloten