LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie ID kaart

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door thefxr »

Hallo, Ik heb 2 jaar geleden de plastic id kaart aangeschaft
Nu is hij dus van recht naar links ongeveer de helft ingescheurd,Heb hem nu met plakband gerepareerd.
De id is altijd bewaart in mijn portemonnee in zo'n doorzichtig venster/vakje aan de binnenkant, dus goed en zorgvuldig opgeborgen.
Ik heb de gemeente gebeld en wat blijkt, er zit helemaal nooit garantie op zo'n id kaart, erg vreemd aangezien dat ie minimaal 5 jaar moet meegaan.
Verder is ie ook gelijk ongeldig en ben ik verplicht een nieuwe te kopen,
Als ik de id bekijk, is ie ingescheurd omdat het plastic gewoon te hard en bros is.
Mijn bankpas of creditkaart, zijn van veel soepeler plastic gemaakt en gaan daardoor veel langer mee.
Ik krijg de indruk, dat de fabrikant en de gemeente hier goed aan verdienen.
Is er over deze kwestie jurisprudentie, of heb ik iig recht op een korting omdat de id al na 2 jaar kapot is?

aanvullend
Als iets 5 jaar geldig moet zijn, dan is het logisch dat ook de levensduur minimaal 5 jaar is.
Anders wil ik gewoon de papieren versie terug, die ging in een plastic mapje wel ruim 5 jaar mee.
Verder kost dat ding 40 Euro bij de gemeente, een erg commerciele prijs als je het mij vraagt,in belgie kost diezelfde pas 10 Euro.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door gravedigger »

laat je naturaliseren tot Belg. Probleem opgelost :lol: 8)

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niet tevreden met de antwoorden op kassa vraag & antwoord ?

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... 26&cat=666
Als iets 5 jaar geldig moet zijn, dan is het logisch dat ook de levensduur minimaal 5 jaar is.
Ik zie de relatie niet ...

Laat 'm 5 jaar in een hoesje zitten die je in je binnenzak draagt of laat 'm in 't dashboardkastje liggen en hij is na 5 jaar nog net zo geldig en nog net zo nieuw !
Anders wil ik gewoon de papieren versie terug, die ging in een plastic mapje wel ruim 5 jaar mee.
Ik wil ook wel eens wat, maar we zijn geen kleine kinderen meer ( voor rijbewijs moest je toch minimaal 18 zijn ? )

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door thefxr »

zijn er ook mensen met ontopic antwoorden, waar ik wat aan heb??

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je lijkt maar 1 antwoord te willen horen, maar die is er niet !

Zie ook de antwoorden bij kassa !

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je hebt recht op 10 jaar garantie. Mocht je ID eerder kapot gaan, heb je recht op een nieuwe en een schadevergoeding van € 500 van de gemeente. Is dat wat je horen wilt? :twisted:

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door thefxr »

@angel1978
1) Het is niet verboden om een vraag in meerdere forums te plaatsen, meer forums, meer mensen, meer reacties.
2)Ik heb heel vaak geen binnenzak bij me en in die binnenzak lijkt me erg diefstal gevoelig.
3)Zelfde geldt voor het dashboardkastje, je wordt geacht je ID bij je te hebben /op je te dragen en te tonen op verzoek van politie en dergelijke.
4)Ik ben geen klein kind, om iets te willen, maar jou reactie is wel kinderlijk, zo van het is weer je eigen schuld dat iets kapot is, wegens verkeerd gebruik ofzo, dus niet, mijn ID zit in mijn portemonnee, daar waar het gros van de nederlanders hem opbergt.
5)Heb je mijn vraag eigenlijk wel gelezen, want je levert alleen maar commentaar ipv bruikbare info?
6) refferen aan een ander forum, zet ook geen zoden aan de dijk. zeg maar niets meer!

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door angel1978 »

1) Het is niet verboden om een vraag in meerdere forums te plaatsen, meer forums, meer mensen, meer reacties.
Mee eens.. Zeg ook niet dat je dit niet mag...
Maar voordat we allemaal hetzelfde gaan zeggen, kan diegene die denkt te antwoorden ook ff zien wat al gezegd is.
2)Ik heb heel vaak geen binnenzak bij me en in die binnenzak lijkt me erg diefstal gevoelig.
Ik weet niet waar jij je portemonnee bewaard, maar je kontzak is minstens net zo diefstalgevoelig !
mijn ID zit in mijn portemonnee, daar waar het gros van de nederlanders hem opbergt.
Klopt. Daar zit die van mij ook en die heeft na 3 jaar nog geen krasje !
Toch verkeerd gebruik dus ?
5)Heb je mijn vraag eigenlijk wel gelezen, want je levert alleen maar commentaar ipv bruikbare info?
Je antwoorden die je zou moeten hebben staan al bij kassa. Ga lekker daar kijken ! Die ga ik niet herhalen !
6) refferen aan een ander forum, zet ook geen zoden aan de dijk. zeg maar niets meer!
dat bepaal ik nog altijd zelf :wink:

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door thefxr »

gebruiksvoorwaarden forum>
Agressieve, onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, obscene, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan.

zoals ik al zei, wel commentaar,maar geen bruikbare tips.
onthoudt je dan van een bijdrage :wink:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door gravedigger »

naar interpretatie van de redactie
Ben jij lid van de redactie??

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door thefxr »

Ben jij lid van de redactie??
Alweer rendementsloos commentaar?
Dat doe je bij elk topic, als ik het zo lees.
Misschien kan je je naam beter veranderen in offtopic, dat past meer bij je.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door kiz »

@thefxr:
Blijkbaar doe je toch iets anders dan anderen, ik heb meerdere ID kaarten (ook de oudere types, niet alleen van mijzelf maar ook van nog niet ID plichtige kinderen) in m'n portemonnee bewaard en er is er nooit een doormidden gescheurd. Eén van de kinderen is sinds bijna 2 jaar ID plichtig en diens exemplaar is ook nog ongeschonden (wordt ook in een portemonnee bewaard en pubers zijn uit de aard der zaak wat nonchalanter met hun spullen).
Tegenover jouw stelling poneer ik dus de stelling dat het materiaal weldegelijk 5 jaar mee moet kunnen gaan bij normaal gebruik.
En op je opmerking dat € 40 wel een erg commerciële prijs is kan ik alleen maar melden dat dat € 8 per jaar is (bij normaal gebruik), dat gemeenten tegenwoordig kostendekkend moeten werken en dat je voor je bankpas wel méér betaalt dan € 8 per jaar.
Sorry voor je, maar helaas pindakaas, je zult à € 40 een nieuwe ID moeten aanschaffen. Wees er zuinig op, zou ik zeggen.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door Miss M »

Je zou je gemeente kunnen vragen het document op te sturen naar de leverancier, die gaan dan technisch onderzoek doen. Ze bekijken het ding dan van onder tot boven onder een microscoop om te kijken of er een materiaalfout in zit.

Overigens werk ik zelf bij een gemeente: wij krijgen nauwelijks documenten terug die beschadigd zijn. Alleen heel af en toe zitten er scheuren tussen de perforatiegaatjes (vormen nog een keer de foto, bekijk maar eens de achterkant in het licht). Dit komt dan omdat de kaart te ver doorgebogen is. Meestal kun je dan aan de kaart zelf ook wel zien dat iemand er niet al te zuinig op is geweest...

Een 'boete' snap ik niets van, je hoeft alleen administratiekosten te betalen als je de kaart helemaal niet meer kunt inleveren, dus als ie kwijt is.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door MLF »

ik lag al compleet in een deuk bij het verhaal van TS, die vertelt er niet bij dat een ID kaart niet zomaar stuk kan, alleen met geweld of met een schaar.......dus......u betaalt de kosten

volgens mij bent u gewoon een stuk verhaal vergeten te vertellen

en u bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen daden

of open een rekening en laat mensen geld storten, kunt u een nieuwe aanvragen

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door Quisquid »

Ook m.b.t. het paspoort, waarin ook een "harde" kaart zit met de identiteitsgegevens, komen klachten voor over de kwetsbaarheid daarvan. Dat is een punt ter verbetering voor de verantwoordelijke overheden.
Maar dat neemt niet weg dat je zelf toch verantwoordelijk bent en blijft voor het document. Je had er wellicht nóg zorgvuldiger mee om moeten gaan.

Het "oude" model document eisen, zal niet gaan, want dat mag niet meer nieuw uitgegeven worden (in verband met steeds veranderende veiligheidseisen).

Dat de diverse gemeenten verschillende prijzen hanteren (binnen wettelijk vastgestelde grenzen), is een feit. De prijzen mogen overigens niet hoger liggen dan nodig om kostendekkend te zijn. In de toekomst kan misschien "geshopt" worden tussen de gemeenten en kun je ook een kaart/paspoort/rijbewijs aanvragen in een andere gemeente, of op het postkantoor. Maar je moet het nu doen met de regels van nu.

Dat andere landen voor hun onderdanen soms lagere prijzen hanteren voor een identiteitskaart, of zo'n kaart (of het paspoort) een langere geldigheidstermijn toekennen, kan wel zo zijn, maar daar schiet je weinig mee op. Tenzij je een dubbele nationaliteit hebt.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Garantie ID kaart

Ongelezen bericht door Miss M »

In het begin was er een serie erg zwakke paspoorten, die gingen makkelijk stuk. Tegenwoordig echt niet meer hoor, als je er normaal mee omgaat.

Er is een maximum tarief voor de reisdocumenten en deze kosten ben je als gemeente vaak ook wel kwijt. Volgens mij wordt bijna overal dit maximumtarief gevraagd, dus shoppen zou zoals de situatie nu is, weinig zin hebben.

Gesloten