LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RECHTZAAK BRUGMANKEUKENS; annuleringskosten en orderform.en

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
boaz
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2009 09:18

RECHTZAAK BRUGMANKEUKENS; annuleringskosten en orderform.en

Ongelezen bericht door boaz »

Beste forum lezers,

Ik ben hier om jullie mening te horen over de rechtszaak die zich onlangs heeft afgespeeld tegen mijn vriend inzake het annuleren van twee (!) Brugman keukens uit 2005 (destijds was hij nog bij zijn ex).

Het verhaal :

Mijn vriend heeft in november 2005 tot twee keer aan toen voor zijn koopwoning met zijn ex een order laten opmaken (op zijn naam) om een keuken te bestellen bij Brugman. Eerst de eerste keuken geannuleerd en week later en nieuwe order laten opmaken voor een nieuwe keuken. Beide orders waren 'onder voorbehoud" van financiering opgemaakt. De keukens zijn nooit in productie genomen overigens.

Zelf zegt hij optijd de keukens geannuleerd te hebben, daar zijn hypotheek niet doorging, door middel van een brief en gegevens van de bank. Toen hij toch de annuleringskosten voorgeschoteld kreeg, heeft hij nogmaals de bankpapieren in zijn bijzijn doorgefaxt door een medewerker van brugman naar het hoofdkantoor. Hij kreeg te horen dat de rekeningen van de annuleringskosten (in totaal 6000 EUR) een fout waren, en dat alles in orde was.

MAAR: mijn vriend heeft daar geen bewijzen meer van. Hij heeft een moeilijke tijd (met o.a. zn ex doorgemaakt), dus bijna alle administratie uit die tijd is foetsie. Voor Brugman natuurlijk perfect! van hem toch wel erg stom..

Brugman (of eigenlijk het incasso bureau) heeft de afgelopen jaren af en toe nog eens brief gestuurd met herinneringen, vaak naar foute adressen, om de zaak natuurlijk ook niet te laten verjaren. Hierin heeft mijn vriend struisvogelpolitiek gevoerd (want hij vond toch dat hij gelijk had)..natuurlijk ergg naief.
De laatste brief van het incasso bursau bleek in de brievenbus gevallen te zijn op ons huidige adres en daarmee een oproep voor mijn vriend om naar de rechtbank te komen (alles buiten mijn weten om, hij wilde mij er niet bij betrekken en hij dacht dat hij toch wel zou winnen...).

Miljoenen bedrijf brugman had 2 juristen staan met een volledig uitgewerkt dossier in de mooiste juridische taal. Mijn vriend, zonder advocaat (onze rechtbijstand hadden we net afgesloten dus dekte deze zaak net niet), met maar enkel 1 a4 met zijn argumenten (als ik dat het geweten ). Uiteindelijk is hij in zijn ongelijk gesteld en veroordeeld tot het betalen van een totaal bedrag van ongeveer +/- 8000 EUR aan annuleringskst aan Brugman, voor 2 keukens die niet in productie zijn genomen en waarvoor misschien een beetje papierwerk is verricht destijs.

Ik ben nu aan het uitzoeken of er toch nog wat uit de zaak te halen valt, ondanks dat mijn vriend vrij machteloos staat zonder bewijzen (hoe frustrerend). Op 1 orderformulier staan de gegevens van mijn vriend ingevuld (naam, adres, telefoonnummer, wensen keuken), ingevuld door een werknemer van Brugman. Dit formilier is NIET ondertekend door mijn vriend, maar overduidelijk door zijn vriendin. Dit zou , mijn inziens, kunnen betekenen dat een ieder ander zijn handtekening onder het orderformulier had kunnen zetten, waardoor de keuken besteld had kunnen worden! Er staat niet eens een datum bij de handtekening..
Ik dacht dat bij overeenkomsten handtekeningen heilig waren, helemaal als het op "iemands" naam moet staan.

Graag wil ik weten of deze gedachte juist is en of het zin heeft om hier achteraan te gaan.

Ten tweede vroeg ik mij of je je kan beroepen op redelijk en billijkheid. Had brugman keukens niet kunnen weten datr de eerste keuken sowieso geannuleerd moest worden toen de tweede besteld werd?
Natuurlijk, zij willen de annuleringskosten er nog uittrekken..ik ben ook niet gek. Ik hoopte alleen dat de rechter dat misschien inzag.

Graag hoor ik jullie visie en mening hierop.
geheel kansloos of niet :roll: ?

vorage
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:01

Re: RECHTZAAK BRUGMANKEUKENS; annuleringskosten en orderform.en

Ongelezen bericht door vorage »

Zowel uw stelling over de handtekening als over de redelijkheid en billijkheid zou in principe opgeld kunnen doen. De wederpartij die zich op een overeenkomst beroept, moet aantonen dat de andere partij de handtekening heeft gezet. De omstandigheden van het geval kunnen wel met zich brengen dat een overeenkomst wordt aangenomen. Het is dus van belang welk verweer is gevoerd.

Ook de stelling dat het nogal wiedes is dat de eerste geannuleerd is als een tweede wordt besteld is geen onzin.

Ik zou verweer voeren. Kosten - baten dienen wel afgewogen te worden.

Het viel mij verder wel op dat een bedrag van € 8.000,00 betaald dient te worden. Dit breng normaal gesproken met zich mee dat een advocaat ingeschakeld had dienen te worden. Betrof het hier twee aparte procedures of is er een verstekvonnis gewezen?

Gesloten