LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geven aan Haiti!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Vindt U dat de overheid dit bedrag moet verdubbelen?

Ja
7
27%
Nee
19
73%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Er wordt nu gevraagt om een bijdrage aan Haiti te geven.
Prima zover, maar nu zegt de staat, wij verdubbelen het bedrag!
Dus met andere woorden betalen we eigenlijk 2 keer, want het zijn wel de belastingbetalers zijn centen, toch?

Graag uw mening erbij.

Bedankt voor de pol.


Veel succes
Laatst gewijzigd door EagleOne2002 op 20 jan 2010 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kweenie »

Moeten we nu ook al aan Tahiti geven, en niet meer alleen aan Haïti?

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

mag wel hoor :lol:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

@ TS: niet alleen je topictitel aanpassen, ook je post zelf klopt niet. :wink:

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

zag het, toch goed dat er nog iemand oplet hehe :wink:

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Het is zeer verschrikkelijk wat er in Haïti is gebeurd, en natuurlijk moeten we helpen.

Maar misschien is het beter om zelf te bepalen hoeveel we geven en dat de overheid gewoon een vast bedrag geeft.

Zolang ik in dit land nog mensen zie die van de bijstand moeten leven, òf zelfs onder het bijstandsniveau en naar de voedselbank moeten gaan, vind ik dat de overheid eerst wel eens zijn eigen inwoners mag gaan helpen!

Beiden zou makkelijk moeten kunnen, maar helaas wil onze regering teveel laten zien hoe gul wij niet zijn. Als je ook vergelijkt wat Nederland aan de Europese Unie bijdraagt is dit totaal niet in verhouding met andere landen.

Helaas heeft het stemmen met de verkiezingen weinig zin, want wie kan mij vertellen welke partij nu eens gedaan heeft wat zij belooft hebben in hun campagne??

...

Ik ben pas 26 en zie de toekomst van ons land nu al niet meer rooskleurig in.
Lang leve politici

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ook ik vind het een ramp, buiten kijf, alleen sorry, ik geef niets.

Ik kan me nog heel goed de tsunami herinneren, waar is al dat geld toen naar toe gegaan en hoeveel is daar van verdwenen? Al die zogenaamde goede doelen, die zich zelf eerst verrijken, het lijken wel bloedhonden zoals ze er op duiken, geef, geef, geef.

Ik zie Amerika daar letterlijk staan met voedsel en die delen ze uit, Nederland spekt met geld alleen de corruptie, daar worden wat mensen rijker. De arme zeker niet.

Ik vraag me wel eens af, waarom zien mensen dat nou niet in? Van elke € die je geeft, komt €0.80 niet aan.
En zo gaat het al jaren, de topmensen gaan er van door met dikke bonussen, van ons goed gegeven geld, nou niet meer van mijn geld!
Ik vind het al erg genoeg dat ik onbewust toch mee betaal aan de zelfverrijking van stichtingen op deze manier.

Ik help graag mensen, maar niet de rijken.

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door superwoman »

Gelukkig kom ik dit topic tegen, was al bang dat ik de enige was die niet de zakken van de directeuren van de samenwerkende hulporganisaties wil spekken.

Nadat ik was bijgekomen van de schok nadat ik had gezien dat de meeste projecten van de aktie voor de tsunami-slachtoffers alleen op papier bestonden, wordt mij nu weer een 555-show door de neus geboord. Of ik maar geld wil geven ! En graag wel veel.

Van tevoren werd er al verkondigd dat 7 % van alle inkomsten bestemd zijn voor de onkosten van de aktie. Dus: 7% gaat naar een fondsenwervings-show toe waar ik niet om heb gevraagd, en dan blijft er ook nog een heel ruim aandeel aan de strijkstok hangen bij de directie van het Rode Kruis en nog een aantal van die 'hulporganisaties' die in eerste instantie zichzelf als goed doel zien. Zolang hun zakken maar goed gevuld blijven, ze zelf maar een dik belegde boterham hebben, en dan kunnen de restjes naar een project in het noodlijdende rampgebied gaan.

Met kromme tenen zag ik gisteren een directrice van een hulporganisatie die onder de giro 555-paraplu valt, en die verklaarde dat ze 'niet meer verdiende dan een gemiddeld raadslid in een middengrote gemeente'. Toen er verder op werd ingegaan was haar enige antwoord, in krom nederlands: 'zullen we nu maar weer naar Haïti gaan kijken, het is een enorm getroffen rampgebied'.

Maar het enige wat de kijker wilde horen was hoeveel er nou bij haar organisatie aan 'overhead-kosten' aan de strijkstok bleef hangen.

Ik heb het gevoel dat ik in de maling word genomen met de 555-aktie. Ik geef er dan ook niet aan. Wel heb ik ruim gedoneerd aan een rechtstreeks project van Compassion in Haïti, en aan Hart voor Haïti, een organisatie die daar al jaren werkzaam is omdat het gewoon een straatarm land is, en niet alleen zijn neus laat zien wanneer het land door een extreme ramp in het nieuws komt.

De nederlandse regering verdubbelt de donatie aan de samenwerkende hulp organisaties. Kortom: WE WORDEN COLLECTIEF BELAZERD. Als je niks wil geven, wordt er alsnog gedoneerd aan de directie van het Rode Kruis vanuit onze belastingcenten.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ik geef wel, en ik ben blij dat de overheid het bedrag zal verdubbelen. Ik heb daar twee hele simpele redenen voor:
- kijk eens goed naar de TV... de mensen daar hebben keihard hulp nodig;
- als ik niks geef "omdat er zoveel aan de strijkstok blijft hangen", komt er geen cent daar terecht. Zelfs als er van iedere euro 80% op zou gaan aan overhead (wat in de praktijk lang niet gehaald zal worden), komt er nog altijd 20 cent op de goede plek terecht, en dat is beter dan niets.

Ik kan het niet maken om op mijn dikke flatscreen te kijken naar die ramp en geen cent aan hulp te geven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kweenie »

kaarsje69 schreef:Ik vraag me wel eens af, waarom zien mensen dat nou niet in? Van elke € die je geeft, komt €0.80 niet aan.
En wat zou er met die 80 ct gebeuren? Zouden ze daar wellicht de Nederlandse hulpverleners van betalen die op dit moment in het puin zoeken naar overlevenden? En de opleiding van die mensen? En wellicht ook de huisvesting, opleiding en het eten van de speurhonden voor het grootste deel van het jaar dat ze niets te speuren hebben? Zouden ze daar wellicht het transport van hulpgoederen van betalen? Dus wat is 'niet aankomen' hier?
kaarsje69 schreef:Ik vind het al erg genoeg dat ik onbewust toch mee betaal aan de zelfverrijking van stichtingen op deze manier.
Wees blij dat je invloed hebt op hoeveel de overheid geeft aan deze hulpverlening. Juist door niet een vast bedrag te geven, maar de gift afhankelijk te maken van wat de mensen geven, kun je de uitgaven van de overheid beïnvloeden. Door niet te geven, geeft de overheid ook niet extra.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door JtC »

Ik zie dat zo, zonder dat ik dat kan onderbouwen door keiharde cijfers:
Natuurlijk moeten die salarissen van de hulpverleners en noem maar op betaald worden. Maar als ik dan verder denk, dan zie ik voor me een directeur van zo'n gerenommeerde hulporganisatie in zijn BMW rijden, en dan denk ik dat ok daar mijn geld in gaat zitten (de zogenaamde kosten) en daar wil ik dus niet voor betalen. Ook niet voor zaken die worden aangemerkt als kosten, maar dit simpelweg niet zijn. Die directeur die zou dan het voorbeeld moeten tonen en die BMW omruilen voor een auto van een klasse lager. Maar ja, het gaat zo in de praktijk, een uitzondering daargelaten natuurlijk...

Ik denk dat ik er niet ver naast zit. 8)

Overigens mag de Nederlandse regering best het binnengehaalde bedrag verdubbelen. Denk je dat de armeren onder ons er rijker van zouden worden? Hoeveel weet ik niet, maar voor dit soort hulpacties heeft de regering binnen haar budget reeds lang en breed rekening mee gehouden. Het is als het ware een plicht van een rijk land naar de armere landen toe. Armoede bestrijden moet gebeuren binnen de Nederlandse nationale begroting, het verdelen van het beschikbare bedrag voor het binnenland, naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door JtC op 21 jan 2010 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Ik kan het niet maken om op mijn dikke flatscreen te kijken naar die ramp en geen cent aan hulp te geven.
Volgens mij is dik en flatscreen in tegenstellnig met elkaar.... :mrgreen:

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door superwoman »

Tja, je kan geven om je schuldgevoel af te kopen, of omdat je het echt goed voor hebt met anderen. Je mag gerust naar je flatscreen kijken, zolang je de buitenwereld maar niet uit het oog verliest. En als dat alleen tijdens een noodhulp-inzameling is, is dat aan jou.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik heb begrepen dat men vooral directe hulp wil bekosting.

Dus, voedsel, water, medicijnen, onderdak, dekens e.d.
Daarnaast wederopbouw.

Het feit dat de rekenkamer ook 'meekijkt' - maakt mij er iets geruster op.

Zeker na de Tsunami inzameling - en het debacle met rottende hulpgoederen in havens etc. is men bewuster van "waar geef ik aan".
En ik denk dat uiteindelijk Haiti (in dit geval) er meer aan heeft - omdat 'strijkstokken' nu snel openbaar zullen worden - en afgestraft (leden/donateursverlies).
Ik kan het niet maken om op mijn dikke flatscreen te kijken naar die ramp en geen cent aan hulp te geven.
Dan word het tijd om zo`n mooie dunne LED TV te regelen :lol:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Kijk Mark,

daar gaat bij mij de boot mis, breekt mijn klomp, zakt mijn broek al vanaf.
Als jij zegt als er maar iets binnenkomt, nou ik vind % 80 teveel om even kwijt te raken van wat ik geef. Het geld blijft daar ook hangen, de resterende deel dan, ze roepen altijd van alles en jaren later hoor je, het geld is belegd, die krijgt zoveel, de rest is kwijt................

Het is weer even een hype, in dit soort landen zou structureel hulp geboden moeten worden, de corruptie aangepakt moeten worden. Het is 1 van de armste landen van de wereld, Alleen de hulp zou niet moeten bestaan uit geld, maar uit expertise, scholing, alleen helaas, ik heb 8 jaar in een ontwikkelingsland gewoond, te weten Nigeria, je kan daar niets veranderen, de mensen willen en kunnen het niet, ze voeren nog stammen oorlogen uit. Onschuldige kinderen worden nog beticht van hekserij? Dan denk ik zo maar, ze zitten nog in een eerder proces, wanneer was hier de heksen gekte aan de gang?

Dit soort landen kunnen we niet opbouwen, ze zitten nog ergens in de middeleeuwen vast! Alleen de zelfverrijking'de stichtingen denken van wel.

Ik zou zeggen, maak een donatie over naar de voedselbank, lever daar eens een pakket eten af, geef eens iets aan een zwerver op straat.
Wedden dat je daar veel meer waardering voor terug krijgt?
Stuur de voedselbank eens je DE punten op, zeker schuld gevoel kan je afkopen, alleen ik geef liever aan iemand persoonlijk, zodat ik weet dat het aankomt.
Die paar € komen wel aan.

Kweenie, die 80 ct verdwijnen naar de salarissen, die worden belegd, worden de salarissen van betaald van de hoge heren, de meeste mensen die daar zijn vrijwilligers, is een hele materie om je in te verdiepen.
Verbaas je niet, verwonder je slechts!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik denk dat na de tsunamie er veel veranderd is mbt toezicht op waar het geld terecht komt, het gaat niet voor niets grotendeels naar het rode kruis. Tevens al zou het zo zijn, dan ben ik liever boos om het feit dat het niet terecht is gekomen, dan dat ik boos zou moeten zijn op mijzelf omdat ik niets heb gedaan om te helpen. Ik vind het goed dat de overheid het geld verdubbeld, moet je eens kijken hoeveel geld er aan andere onzin wordt uitgegeven, dit gaat tenminste om iets belangrijks.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kiz »

Stof tot nadenken!
Vijf jaar geleden schreef ik een column over 555. We werden toen overspoeld met het gironummer van de Samenwerkende Hulp Organisaties (SHO) om toch maar wat te doneren voor de slachtoffers van de tsunami. Dat was toen ergens in Indonesië, ik denk niet dat veel mensen nog weten waar het precies was.
Wat we wel nog weten is dat je moest doneren op 555. En dat deed Nederland massaal. Er werd meer dan 100 miljoen euro opgehaald, voor hulp aan al die dakloze mensen in Indonesië. Maar lang niet al dat geld kwam op de juiste plek terecht. Slachtoffers, hele dorpen, ze bleven verstoken van hulp door de SHO. Er was zelfs vijf jaar later nog geld over op de rekening van de SHO. En zo gaat het elke keer als je doneert aan goede doelen, ongeacht welke stichting. Directeuren krijgen forse salarissen, geld word belegd of gespaard op buitenlandse spaarrekeningen, geld verdwijnt in verband met corruptie. Maar wel blijven de goede doelen bedelen om meer, meer, meer.
Vandaag is er een nationale inzamelingsdag in verband met de aardbeving in Haïti. En weer is daar Giro 555 van de SHO. Alle belangrijke radiozenders draaien Skyradiomuziek met tussen elke plaat een 555-jingle. Om de 30 minuten een reclameblok met bedrijven die genoemd worden omdat ze 555 steunen (aftrekbaar van de belasting). Op tv is er Linda de Mol die zegt dat we toch vooral moeten geven. Veel beelden van de ramp. Continu het giro 555-nummer in beeld. Dus wederom schreeuw ik: Giro 555, flikker op en laat me met rust!En weer schreeuw ik: Giro 555, flikker op en laat me met rust!

Giro 555. Of we even willen doneren, want er is hulp nodig, evenals water, medicijnen en voedsel. Haïti, zo’n beetje het meest corrupte land ter wereld, heeft ons geld nodig. Nee, ik zeg het verkeerd. De SHO hebben ons geld nodig om hulp te kunnen bieden. Ik herhaal die zin nog even. De SHO hebben ons geld nodig om hulp te kunnen bieden. Anders gezegd, de mensen in Haïti gaan dood door jouw schuld als je niet doneert. Maar wacht eens even. Al die organisaties die samenwerken, die hebben toch geld zat op hun rekening om hulp te kunnen bieden? Waarom hebben ze MIJN euro nodig? Ze kunnen toch direct aan de slag. Haal die beleggingsfondsen leeg, de spaarrekeningen, de bonussen en de dertiende maanden en ga aan de slag. De Artsen Zonder Grenzen doen het ook. Dit goede doel is namelijk niet aangesloten bij de SHO en zij krijgen dus ook geen geld uit de pot die Nederland weer massaal vult. Een pot die de regering overigens verdubbelt. Dus de Nederlander betaalt twee keer. Een keer uit eigen zak en de tweede keer met gemeenschapsgeld. Ook als je niet wilt doneren, doneer je dus toch.
Ja, maar het gaat niet alleen om doneren, hoor je soms als argument. Het gaat om meeleven, empathie tonen aan je medemens, samen iets doen, als klein landje ergens groot in zijn. Argumenten die behoorlijk sleets zijn geraakt na alle goededoelacties de afgelopen jaren. We hebben de tsunami gehad, maar herinnert iemand zich nog acties als Doekoe voor Suriname, alle Serious Request-acties voor het Rode Kruis. In Nederland worden miljarden verkwist aan Noordzuid- en Betuwelijnen, de JSF en andere geweldige plannetjes. En dan moet ik mij verantwoordelijk voelen voor hulp aan rampen?

Overigens klopt het sowieso van geen kant. De SHO hebben ons geld nodig om hulp te kunnen geven aan Haïti. Geld voor drinkwater, medicijnen en voedsel, maar ook voor directe assistentie in het rampgebied. Zie je ook wat hier krom aan is?
Ik leg het even uit. Er is geld nodig voor drinkwater, medicijnen en voedsel. Er zijn dus hele industrieën die miljarden gaan verdienen aan de ramp in Haïti. Want waarom stelt de farmaceutische industrie de medicijnen niet beschikbaar? Waarom bundelen Evian, Barleduc en Spa niet de krachten en sturen ze pallets met flesjes water naar Haïti? Dan kunnen de flesjesproducten die flesjes vast wel gratis aanleveren, en de plasticfabriek de grondstoffen weer aan de flesjesproducenten. Waarom stellen vliegtuigmaatschappijen niet 20 procent van hun ladingruimte beschikbaar om water, medicijnen en hulpverleners gratis naar Haïti te brengen. De oliemaatschappijen kunnen dan best een keer gratis zo’n vliegtuig voltanken.
Waarom stellen bouwbedrijven over de hele wereld niet een paar mensen en materieel beschikbaar. Als elke groot bouwbedrijf 1 machine en 2 werknemers afvaardigen om gratis een week te werken. Baksteenproducten over de hele wereld kunnen toch ook wel allemaal een paar pallets missen? Je bouwt dan zo weer hele dorpen op. De KLM en collega’s hebben vast nog wel een plek over in hun vliegtuig voor personeel en een paar pallets stenen en mortel.

Tot slot hebben we de Unilevers van deze wereld nog. Als ze allemaal een zes uur extra de lopende band laten lopen komt er voldoende eten beschikbaar die ze dan gratis kunnen sturen in het gratis vliegtuig met de gratis olie.
Op die manier is er geen geld meer nodig om hulp te bieden. Iedereen op de hele wereld draagt zijn steentje bij, de corrupte regeringen krijgen geen geld want er is geen geld meer. Alleen hulp. Gratis hulp van bedrijven en mensen die deze hulp kunnen en willen bieden. Alles komt direct aan en niemand hoeft miljoenen te verdienen aan hulp aan Haïti.
Wat zeg je? Ben ik naïef? Ongetwijfeld. Maar wat zijn al die mensen dan die geld storten alleen maar omdat Linda de Mol zegt dat het nodig is. Giro 555 krijgt weer miljoenen en koopt daar hulp van. De vraag is alleen: wie wordt hier nu echt beter van?
bron
Natuurlijk is alle hulp welkom, maar dan toch in het bijzonder die hulp die de slachtoffers rechtstreeks ten goede komt, dus wat mij betreft slaan we de SHO met haar dure overhead over.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Oh en de armoede in Nederland is niet belangrijk?
Boeit je schijnbaar niet dat dagelijks in Nl mensen uit hun huis worden gezet, hele gezinnen, want nu gaat het ineens over iets belangrijks!
Nee joh, gaat echt lekker in Nederland!
Als het maar zielige plaatjes zijn, ik wordt ondertussen gek van die zielige tranentrekkende portemonnee acties!

Dit is zo belangrijk, net als een aantal jaren geleden, feed the world, derde wereld landen, Live aid, Kenia, steun geef, geef en blijf geven.
Zuid Afrika, 1 van de rijkste landen in de wereld qua grondstoffen, ze kunnen niet eens goed onderwijs verzorgen, want de leraren hebben er geen zin in, is dat mijn verantwoording? Dacht het niet!

Waar zouden de hulp organisaties zijn als Nl wat overkomt?

Waar zijn de mensen die in de USA de armen helpen er vergeet niet, Nl loopt als een hondje achter ze aan, die toestanden krijgen we hier ook en zijn er al ten dele.
Zat vandaag naar RTL te kijken, niemand zag de crisis aankomen, nou sorry, dan ben ik wellicht slimmer dan Wellink, want ik heb 8 jaar geleden mijn huis verkocht, omdat ik het zag aankomen.
Ben ik slim, nee een realist, dwaal ik af van het topic ja zeker!
Maar let op mijn woorden, Haitie is straks 1 van de rijkste landen!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Kiz,
zeker stof tot nadenken als ik deze al niet wist, nu de rest nog!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik ben het volledig met kaarsje eens, de regering verdubbeld het opgehaalde bedrag, belachelijk.
begrijp me goed het is heel erg wat er daar is gebeurd, daar is niets op af te dingen, maar de grote bedrijven daar zijn alweer opnieuw aan het opbouwen, laten die geld in de hulp steken, levert ook enkele miljoenen op.

nee de regering wil laten zien hoe gul ze zijn naar een land waar ze verder nooit naar omgekeken hebben. net zoveel als ze hier naar ons omkijken.
verdubbelen ze de € 300,- die ik elke maand onder het minimum zit, al een jaar lang, ook voor mij? nee wij kunne lekker stikken hier in ons eigen land met zo'n corrupte regering.

ohja, ik geef dus niets, want dan heb ik niks meer te eten voor mijn vrouw en ons zieke dochtertje.

Gesloten