LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
henry74
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2010 09:05

Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door henry74 »

Geachte heer/mevrouw,

Een tijd geleden was mijn geparkeerde auto voor mijn deur aangereden. De dader is toen doorgereden. De bestuurder van de auto die achter de dader reed heeft toen zijn kenteken genoteerd en aan ons doorgegeven. Hij heeft echter niet zijn contact gegevens achter gelaten.

Van de politie heb ik de verzerkeringsgevens gekregen van de tegenpartij. Ik heb toen de verzekeringsmaatschappij aangeschreven met de aangifte bijgesloten.

Nu schrijft de verzerkeringsmaatschappij dat hun klant ontkend dat hij het was geweest.

Leuk dat de verzekeringsmaatschappij zich achter haar klant schaard, maar wat kan ik aan deze situatie doen?

stofzuigertje

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag of de Politie wil kijken naar deze vermoedelijke dader of de schade aan deze auto overeenkomt met hoogte en sporen van Uw auto.

Hij moet dan bewijs leveren dat dit niet deze keer maar elders eerder is veroorzaakt.
Zodra hij de schade herstelde is alles spoorloos.
Hij moet dus bewijzen dat de schade op zijn voertuig anders is en dat hij Uw auto niet geraakt heeft.

Doorrijden naar schade is strafbaar dus als je geen verklaring voor schade hebt zal deze persoon naast Uw schade ook nog een boete krijgen.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

't zal mij benieuwen, maar ik denk niet dat de politie daar iets mee zal doen... ze komen vaak al niet eens meer naar een aanrijding. Als je geen getuigen hebt die je kunt laten verklaren wat er gebeurt is, wordt het een lastig verhaal denk ik.

Maar je kunt nog wel een beroep doen op het waarborgfonds, lijkt mij.

http://www.waarborgfonds.nl/index.php?c ... bmenuid=47

stofzuigertje

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Mark,

Naar schade komen ze niet maar doorrijden na ongeval is misdrijf en daar komen ze dan wel voor officieel.

Dus toch mijn voorstel eerst proberen.
Als je weet waar de auto is mag je zelf ook foto maken op straat en liefst met meetlint opmeten de hoogte van schade.

Dus niet Uw maar de tegenpartij auto foto maken en als dit vrijwel zelfde hoogte is of als er lak sporen in Uw kleur zijn?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Het probleem is dus eigenlijk dat de getuige "zoek" is, en het nu een 1 tegen 1 verhaal is geworden.

Lijkt me moeilijk bewijsbaar te worden, eventuele schade bij zijn auto zal vast al wel gemaakt zijn. En laksporen etc op jouw auto bewijst niet dat het per se om zijn auto ging, en omgekeerde bewijslast zoals stofzuigertje aangeeft houdt ook geen stand.

stofzuigertje

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een van beide voertuigen sporen in kleur van een andere heeft dan kunnen ze onderzoeken of het werkelijk dezelfde lak is.
In laboratoriums is dit terug te vinden.

Ook de plek moet gelijke hoogte hebben en overeen komen.
Dus foto van Uw en zijn auto en doorrijden na aanrijding is misdrijf en omdat de kans bestaat dat sporen weggepoetst of overgespoten worden is snel handelen noodzakelijk.
Via kenteken is de eigenaar van de tegenpartij te achterhalen via Politie.
Dus niet voor schade maar misdrijf moet de Politie dan onderzoek doen en bij weigeren kunt U bij het ministerie van Justitie een klacht indienen als ze weigeren.
Vaak is het adres van ministerie vragen voldoende, hoewel deze ook makkelijk online te vinden is.
Als je dit vraag zullen ze meestal plotseling wel tijd hebben!

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door tufima »

Wordt denk ik een lastig verhaal.

Getuige is onbekend en tegenpartij zal blijven ontkennen. De schade is wellicht reeds gerepareerd of weggepoetst.

Het probleem met het waarborgfonds is dat je al het mogelijke moet hebben gedaan om de dader te achterhalen. Dus inderdaad bij de politie langsgaan en de auto van te vermoedelijke dader bekijken. Mocht de politie niet willen meewerken dan zou ik dat op schrift laten stellen, zodat je dat aan het waarborgfonds kan laten zien.

Vervolgens dus het waarborgfonds aanspreken, daar zijn ze per slot van rekening ook voor...

Je moet dan wel 2 getuigen hebben die kunnen verklaren dat je de auto onbeschadigd heb geparkeerd en dat je bij terugkomst bij de auto schade aan de auto heb geconstateerd (en niet tussendoor heb gereden).

Succes iig

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Guusje61 »

tufima schreef:Je moet dan wel 2 getuigen hebben die kunnen verklaren dat je de auto onbeschadigd heb geparkeerd en dat je bij terugkomst bij de auto schade aan de auto heb geconstateerd (en niet tussendoor heb gereden).
Die 2 getuigen mogen in deze situaties wel familie zijn.

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Ridouan »

Henry74, mijn broer heeft dit ook meegemaakt en ondanks dat wij de betreffende auto en eigenaar hebben kunnen opsporen weigerde de politie te erkennen dat dit de dader was. Daarna toch aangifte gedaan en een klacht ingedient over de werkwijze van de politie en een eis ingediend bij het waarborgfonds. Zij betalen wel uit, maar het kan wel heel lang duren voor je alles krijgt, mijn broer wacht nu al meer dan een half jaar op volledige uitkering.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik heb zoiets ook meegemaakt bij onze zaak met een auto van een vrouwtje van de trekpleister.
Ik had geconstateerd dat een auto haar speigel eraf had gereden, kenteken genoteerd voor haar en aan haar doorgegeven.
Hierop is zij naar de politie gegaan, en daarop haar verzekering ingeschakeld.
Ook hier zij de tegenpartij dat hij daar nooit heeft gereden, waarop ik een getuigenverklaring heb afgegeven.
Met mijn getuigenverklaring kon de tegenpartij niet anders meer dan toegeven dat hij idd daar wel had gereden, en is de schadeclaim uiteindelijk na een jaar geregeld.

Verzekeringsmaatschappijen proberen overal onder uit te komen, maar ook ik ben volhardend hierin, en heb dit ook duidelijk weer gegeven in mijn getuigenverklaring.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Byob »

Verzekeringsmaatschappijen proberen overal onder uit te komen, maar ook ik ben volhardend hierin, en heb dit ook duidelijk weer gegeven in mijn getuigenverklaring.
Is het niet juister om te stellen dat de veroorzakers er onder uit proberen te komen?

Als deze ook gewoon netjes een schadeformulier indienen bij hun verzekeraar, zal deze echt niet proberen onder een uitkering uit te komen. Maar ze zijn wel afhankelijk van de melding die hun verzekerde doet...

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door elmo43 »

Dat was juist idd wat de tegenpartij tegen zijn verzekering had gezegd, dat hij daar nooit was geweest die dag.
Alleen rekende zij er niet op dat er getuigen waren. :wink:

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Byob »

Dat was juist idd wat de tegenpartij tegen zijn verzekering had gezegd, dat hij daar nooit was geweest die dag.
Alleen rekende zij er niet op dat er getuigen waren.
En daarom bent u van mening dat de verzekeraar er onderuit probeert te komen?

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ja want die verwoord zijn client.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Nee, die baseert zich in eerste instantie op de gegevens die de client doorgeeft. Dat is ook logisch... Pas als blijkt dat de gegevens van de client niet kloppen (door getuigenverklaringen of expertise of wat dan ook) kan de verzekeraar zijn standpunt wijzigen.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Byob »

Gelukkig, iemand die het begrijpt 8)

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Doorgereden dader ontkend betrokkenhied aanrijding

Ongelezen bericht door Quisquid »

henry74 schreef:Geachte heer/mevrouw,

Een tijd geleden was mijn geparkeerde auto voor mijn deur aangereden. De dader is toen doorgereden. De bestuurder van de auto die achter de dader reed heeft toen zijn kenteken genoteerd en aan ons doorgegeven. Hij heeft echter niet zijn contact gegevens achter gelaten.

Van de politie heb ik de verzerkeringsgevens gekregen van de tegenpartij. Ik heb toen de verzekeringsmaatschappij aangeschreven met de aangifte bijgesloten.

Nu schrijft de verzerkeringsmaatschappij dat hun klant ontkend dat hij het was geweest.

Leuk dat de verzekeringsmaatschappij zich achter haar klant schaard, maar wat kan ik aan deze situatie doen?

Op grond van de WAM, de Wet aansprakelijkehidsverzekering motorrijtuigen, is de verzekeraar van het kenteken aansprakelijk. Ongeacht wie heeft gereden.

Het feit van de aanrijding staat vast en je hebt een getuige, die misschien nog wel te achterhalen is. Al dan niet via een advertentie in een supermarkt.

Doorrijden na een ongeval is strafbaar. Niet als een simpele overtreding, maar zelfs als een misdrijf. Vaak is bij doorrijdingen ook alcohol in het spel (dat is dan een dubbel misdrijf).

1. Gelukkig was de auto van de dader verzekerd. Stel de verzekeraar aansprakelijk. Stuur een aanrijdingsformulier (eenzijdig ingevuld) mee. Maak van alles mkopieën en bewaar deze.
2. Doe aangifte bij de politie, dring aan op vervolging, laat je over de voortgang op de hoogte houden (informeer ook zelf van tijd tot tijd, opdat dit niet in een diepe bureaulade verdwijnt) en geef aan dat je je als "beledigde partij" met een schadeclaim in de strafzaak wilt voegen, voor zover de verzekeraar (nog) niet heeft betaalt. Een eventueel veroordelend vonnis versterkt bovendien jouw positie bij de verzekeraar.
Ook al vind je de getuige niet terug, als de politie een praatje met de voertuigeigenaar gaat maken (die de schade aan zijn auto vast wel moet zijn opgemerkt), heb je een redelijke kans op een bekentenis. Daar heb je wat aan. Dring dus bij de politie aan op actie tegen deze 'straatterreur'.
3. Verzamel bewijs. Fotografeer de schade aan je auto. Als je de auto van de dader weet te vinden, fotografeer ook de schade daaraan. Registreer de situatie.
4. Laat de schade taxeren. Als het goed is, stuurt de verzekeraar een schadetaxateur.
5. Meld dit ook aan je eigen autoverzekeraar (ongeacht hoe je bent verzekerd). Heb je een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

Gesloten