LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schuldhulpverlening

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Naatjepet
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 22:38

schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Naatjepet »

Hallo mensen,
Slechte ervaring bij schuldhulpverlening, is jullie hulpverlening ook een hulp-verleninging geworden?
Komen jullie ook geen stap verder dankzij jullie vrijwillige aanmelding?
Duurt traject langer, dan 8 maanden en uiteindelijk moet je zelf je beslagleggingen proberen te voorkomen en word er niets gedaan met al je informatie en brieven van deurwaarders en dagvaardigingen. Zijn ze ook zo slecht op de hoogte van regels en wetten wat betreft schuldhulp.

Zullen gewoon alle klachten gaan bundelen, zodat we met zijn allen dit enorme probleem eens aan kunnen gaan pakken.

Stuur dan een mailtje naar [email protected]
Laatst gewijzigd door Naatjepet op 08 apr 2010 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door FHV »

Waarschijnlijk is het beter om het klachtenregelement van de destbetreffende instelling eens te bestuderen, wellicht bereik je dan iets.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Guusje61 »

probeer eens contact op te nemen met Walter Reupkes, hij is in ieder geval bezig met het verzamelen van klachten van een shv bureau met het hoofdkantoor in Groningen.
Hij heeft hier een topic geplaatst: Stichting Omega Beheer.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap wel wat Naaltjepet wil bereiken, namelijk dat de procedure rond de schuldhulpverlening een stuk sneller en beter moet gaan, en dat de bedrijven die daarin werkzaam zijn een stuk serieuzer gaan werken.

Alleen als je de klachten bundelt kun je aantonen dat er iets mis is. En dát er iets mis is, is langzaamaan een publiek geheim. Naaltjepet wil dat publieke geheim gewoon openbaar maken, in de hoop dat er dan dingen gaan veranderen.

Gewoon even door de spelfouten heen kijken, dan is het voldoende duidelijk. :wink:

Walter Reupkes
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2010 14:27

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Walter Reupkes »

Hallo mensen,

Net wat Guusje zegt meld je aan bij mij ik ben bezig met een zaak tegen shv kantoor wellicht kunnen jullie hier ook wat van mee kijken en gaat het mischien om het zelfde shv kantoor.
Ik ben door een shv flink bedonderd zo erg zelfs dat ik deurwaarder aan de deur krijg en tot 4 keer toe bijna mijn spullen zijn verkocht omdat de bewindvoerder zijn werk niet deed.
Dusvraag ik je bij deze ook al maak je schrijf of spel fouten maakt niet uit samen staan we sterk en we moeten het toch met onze mond uitleggen dus meld je maar aan op [email protected] wie weet kunnen we met z'n allen de streid aan tegen het bewind dat ons allemaal de kop in drukt en ons met steeds meer schulden doet leven terwijl er makkelijke wegen zijn.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door witte angora »

we moeten het toch met onze mond uitleggen
streid
Gelukkig klinken streid en strijd hetzelfde. :wink:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door JtC »

Een klacht indienen is natuurlijk goed als het gaat om de duur/handelswijze van schuldhulpverlening in het algemeen. Ik ben echter bang dat het voor de TS niet erg opschiet, hij heeft juist snel hulp nodig dus op de korte termijn lijkt me het indienen van de klacht nu niet bepaald de oplossing. Wat dan wel? Ik zou het niet weten. Als het druk is, is het druk en als er te weinig mensen zijn idem dito. Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, behalve hopen dat je uiteindelijk dan toch aan de beurt bent.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door witte angora »

Het enige wat je kunt doen is je eigen zaken goed helder op papier zetten, inclusief kopiën van alle documenten, zodat er zo min mogelijk tijd nodig is om de boel rond te krijgen.

Als iedereen dat zou doen zou het misschien allemaal nét een stukje sneller gaan.

Hetzelfde als bij de slager: Je kunt van tevoren vaststellen wat je wilt hebben, en als je -eindelijk- aan de beurt bent is het pats-pats-pats-dat wil ik hebben en afrekenen, je kunt ook wachten met beslissen tot je aan de beurt bent en dan alle tijd en aandacht vragen. In het eerste geval gaat het voor iedereen een stuk sneller dan in het tweede geval.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door JtC »

Ja dat klopt, maar het probleem begint met schuldhulpverlening vaak omdat de mensen die dit graag willen zaken niet op een rijtje hebben. Een goed begin is het halve eind, maar ga dit eens vertellen aan mensen die al geruime tijd in financiele onrust hebben geleefd en iedere aanmaning en incassobrief van ellende en angst ongeopend in een hoekje gooit totdat daar een mooie brievenstapel van ontstaat. :wink:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door witte angora »

JtC schreef:Ja dat klopt, maar het probleem begint met schuldhulpverlening vaak omdat de mensen die dit graag willen zaken niet op een rijtje hebben. Een goed begin is het halve eind, maar ga dit eens vertellen aan mensen die al geruime tijd in financiele onrust hebben geleefd en iedere aanmaning en incassobrief van ellende en angst ongeopend in een hoekje gooit totdat daar een mooie brievenstapel van ontstaat. :wink:
Hmmmm....

Eigenlijk zou er een nieuw soort hulpverlening moeten komen: de ongeopende-brieven-ordenaar. Vrijwilligers die de boel op een rijtje zetten, in afwachting van de schuldhulpverlening, zonder dat ze de boel inhoudelijk te bekijken/beoordelen. Maar puur zorgen dat alle papieren compleet en op orde zijn.

Die vrijwilligers zouden aangestuurd kunnen worden door bijvoorbeeld Sociale Zaken, omdat daar ook al een hele meuk terechtkomt.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door JtC »

Dat zou wellicht een oplossing kunnen zijn, maar dan volgt het tweede probleem: zijn er die vrijwilligers? En als die er zijn, zullen die ook opgeleid moeten worden d.m.v. een cursus. Maar waar moet dat geld vandaan komen, nu er dan toch zoveel bezuinigd moet worden. Want anders kunnen ze dat geld net zo goed gebruiken om SHV-personeel aan te nemen :?:

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Guusje61 »

in de meeste gevallen waarover momenteel de klachten zijn gaat niet alleen over de wachttijd. Daar hebben niet alleen de aanvragers last van, maar alle betrokken bedrijven ook.
Er zitten ook shv'ers tussen die vervolgens niets of heel erg weinig doen. De aanvrager krijgt weekgeld en als het goed is worden de vaste lasten voldaan en het overige gereserveerd voor de schulden. En daar gaat het vaak mis.
Lees de eerdere topics maar eens.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door ronald g »

De meeste klachten ontstaan door commerciële shv ers. Er is een schaamte onder mensen met financiële problemen die "buro'tjes" spelen daar op in. Schuldeisers doen liever geen zaken met die lui en problemen ontstaan. Menige gemeenten hebben een loket voor shv en doen er alles aan om de wachttijden weg te werken. Eenmaal binnen volgt er vaak een budget beheer en dat is wennen, hier ontstaan klachten al vaak want het loopt niet gelijk op rolletjes. Als het loopt dan zijn schuldeisers vaak tot een regeling bereid en kan misschien dmv een saneringskrediet een totale aflossing gedaan worden. Voorwaarde is wel dat cliënt volledig meewerkt, dat is helaas niet altijd het geval en je wordt er dan zonder pardon uitgeknikkerd.
Commerciële shv ers zijn niet aan te pakken want elke jan doedel mag er een beginnen.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Miranda63 »

witte angora schreef:
JtC schreef:Ja dat klopt, maar het probleem begint met schuldhulpverlening vaak omdat de mensen die dit graag willen zaken niet op een rijtje hebben. Een goed begin is het halve eind, maar ga dit eens vertellen aan mensen die al geruime tijd in financiele onrust hebben geleefd en iedere aanmaning en incassobrief van ellende en angst ongeopend in een hoekje gooit totdat daar een mooie brievenstapel van ontstaat. :wink:
Hmmmm....

Eigenlijk zou er een nieuw soort hulpverlening moeten komen: de ongeopende-brieven-ordenaar. Vrijwilligers die de boel op een rijtje zetten, in afwachting van de schuldhulpverlening, zonder dat ze de boel inhoudelijk te bekijken/beoordelen. Maar puur zorgen dat alle papieren compleet en op orde zijn.

Die vrijwilligers zouden aangestuurd kunnen worden door bijvoorbeeld Sociale Zaken, omdat daar ook al een hele meuk terechtkomt.
dat soort vrijwilligers zijn er al :) ik ben zelf geholpen door iemand van het leger des heils, hij heeft toen 2 hele grote stapels post uitgezocht en terug gebracht tot een klein stapeltje en die nog gesorteerd op gelijk bellen en die kan nog even wachten...toen was er nog niks geregeld maar ik kon wel weer adem halen en mijn brievenbus weer gewoon leeg halen :mrgreen:

hier in de omgeving heb je daarnaast ook nog De Kap...die werkt met vrijwillgers die ao een formulierenbrigade vormen. vorig jaar heb ik hetzelfde weer voor een vriendin gedaan...

een goede schuldhulpverlening zou dan ook moeten beginnen met iedereen doorverwijzen naar een organisatie die helpt met de boel orderen maar helaas is het nog steeds zo dat er heel veel hulp te krijgen is maar ze van elkaar niet weten dat ze bestaan :roll:

Walter Reupkes
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2010 14:27

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Walter Reupkes »

Kijk we kunnen met z'n allen allemaal gaan lopen praten over mensen die hun werk niet doen en denken over andere hulp middelen maar daar blijft het ook bij.
Ik ben met een andere gedupeerde waar ik de naam niet van zal noemen ook zij is gedupeerd door een bewindvoerders kantoor waar ik ook bij zit.
Bekijk de volgende topics en bedenk dan wat je allemaal zegt kijk we kunnen met z'n allen mooi gaan praten en oplossingen bedenken daar zijn we niet bij geholpen we moeten met z'n allen die gedupeerd zijn samen gaan werken en de klachten bij elkaar gaan leggen en er serieus op in gaan en er voor zorgen dat deze bewindvoerders geen andere slachtoffers kunnen maken want het is al erg genoeg dat je om hulp vraagt en na 4 jaar blijk je er een schuld er bij te hebben van 23000 euro waar je zelf niks aan kan doen die wel in je schoenen wordt gestoken.

Hier te topics die ik heb aan gemeld.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=79867
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=58093

Guusje61 thanxx en ik spreek je binnen kort nog over de gang van zaken.

Mochten er mensen zijn die net als ik gedupeerd zijn twijvel niet maar doe mee zodat we met z'n allen wat kunnen doen aan deze geldpiraterij zo noem ik het want we zijn dedupe geworden van bewindvoerders die hun werk niet naar behoren doen.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Miranda63 »

ik meen een tijd geleden gelezen te hebben dat het wettelijk vast gelegd is dat schuldhulpverleners geen kosten in rekening mogen brengen maar ik lees dat dit toch vaak gebeurt en vraag me af hoe dit nu precies in elkaar zit???

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Guusje61 »

het valt nog steeds onder de 'vrije beroepen' er is dus niets maar dan ook helemaal niets geregeld. dus ook niet de vergoedingen die ze er voor vragen.

@walter
ik heb je een emailtje gestuurd

Walter Reupkes
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2010 14:27

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Walter Reupkes »

Re: schuldhulpverlening
ik meen een tijd geleden gelezen te hebben dat het wettelijk vast gelegd is dat schuldhulpverleners geen kosten in rekening mogen brengen maar ik lees dat dit toch vaak gebeurt en vraag me af hoe dit nu precies in elkaar zit???

Kosten voor schuldhulpverlening is niet kosteloos de een betaald 85 euro de ander betaals 110 euro en als je massel hebt betaal je dus 175 euro echt van de zotte ze zeggen maar wat ze zuigen je leeg die bloedzuigers.
Geloof me zolang er niemand wat doet blijven die geldpiraten ons leeg zuigen zij zien mensen niet meer als mensen maar als dollar tekens echt geloof me bewindvoerders geilen er op hoe meer schuld ze jou kunnen aan praten hoe meer zij kunnen verdienen.
Want ik kan zeggen dat ik met een schone lei verklaring uit de wsnp ben gekomen maar dank zij omega beheer weer een schuld heb van 23000 euro maar ik heb mijn huiswerk goed gedaan en heb het schulden overzicht bekeken en daar stonden dubbele bedragen op wat gewoon weg niet kan deurwaarders die ik heb gebeld en die van niks wisten die er helemaal gek van werden omdat Omega Beheer niet terug belde of wat dan ook geloof me deze organisatie doet zijn werk niet ze helpen je alleen maar de grond in en dan komen ze je even dood leuk vertellen dat je in een aantal maanden tijd 23000 euro schuld heb opgebouwd dan vraag ik me af hoe kan dat nou een bewindvoerder die je naar de vervelend helpt dat kan toch niet, mensen neem van mij aan dat ik helemaal kapot ben en dat ik gewoon weg bijna niets meer heb omdat zulke schurken hun werk niet doen het is toch van de zotte dat bewindvoerders hier mee lopen te kloten echt niemand durft zijn mond open te doen ze denken allemaal laat maar het is te veel werk echt ik hoop zo dat ik meer gedupeerde mensen krijg en dat we samen sterk staan want nogmaals deze mensen moeten gestraft worden wij zijn het al en vele met ons die nu bloeden voor een ander die hun het leed aan hebben gedaan kom voor je zelf op en trek aan die bel want hoe lang moet het nog doorgaan.
En geloof me de bewindvoerders gaan 4 a 5 keer per jaar op vakantie terwijl wij niet eens op vakantie kunnen gaan en wij 365 dagen per jaar in de zenuen moeten zitten omdat elk moment van de dag ons huis leeg gehaald kan worden.
Ik vind het niet gek dat mensen naar geslotenafdelingen worden gestuurd of aan de drugs of drank raken omdat een bewindvoerder zijn werk niet doet.
Met feest dagen zitten alle bewindvoerders lekker thuis halen voor 100derden euros eten en drank en vieren feest terwijl ze vergeten dat er mensen zijn die niks te eten hebben omdat ze de moeite niet nemen om het weekgeld optijd over te maken zo zijn ze en zo blijven ze en.
Dank jullie wel dat ik even mijn gal mocht uitspuggen het zit me namelijk heel erg dwars dat een bewindvoerder dit soord dingen kan uit halen en een client kan laten stikken en zelf lekker kan eten en drinken.

Naatjepet
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 22:38

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Naatjepet »

Bedankt voor de tips,
Maar ik heb het hele gedoe al doorlopen, klacht neergelegt bij burgemeester en wethouders, nationale ombudsman. We hebben ons in 2008 aangemeld voor vrijwillige schuldhulpverlening en zijn nu net zover als toen. Had alles op een rijtje ingeleverd dus geen brieven die nog dicht waren en heb al heel wat voorwerk voor hun gedaan. Dus 2008 mooi alles ingeleverd en in jan 2010 kregen we een nieuwe hulpverleenster van plangroep en deze heeft lekker in alles zitten roeren zoals in onze bankzaken. Terwijl wij geen budgetbeheer of wat dan ook nodig hebben of aangevraagt hebben. Ze regelen het gewoon even achter onze rug om met de bank. Zodat erineens grote bedragen ingehouden werden. In sept loonbeslag gelegt en als je dan vraagt waarom het traject niet eens versnel kan worden, nou dan is er vanalles niet duidelijk. Wel gek als bij ons wel alles duidelijk is en als we alles ingeleverd hebben. Vervolgens word er voor de tweede keer een brief naar de schuldeisers gestuurd voor het openstaande saldo op te vragen, dan word er een berekening gemaakt wat we moeten gaan sparen. nou en als wij aangaven dat we konden sparen dan kon het voorstel de deur uit. Maar omdat het nu al zolang duurd heb ik een klacht ingedient, en leggen ze het gewoon helemaal stil en doen vervolgens helemaal niets meer, niet dat ze daarvoor wat gedaan hebben, want schuldhulpverleners krijgen volgens mij meer betaald als ze maar langzaam genoeg werken.
De oplossing voor mijn klacht is volgens de klachtenambasadeur van de gemeente is dat we maar beschermingsbewind en budgetbeheer aan moeten vragen en als dan alles een tijdje loopt dan kunnen we ons aanmelden om via plangroep het vrijwillige traject te laten lopen en dan ben je weer een jaar verder en waarschijnlijk zullen dan de schuldeisers toch niet gaan meewerken en moet je een aanvraag voor de wsnp doen en dan mag je nog eens 3 tot 5 jaar afbetalen. in totaal ben je dan 8 jaar bezig en als je dan geluk hebt dat je een oplichter als bewindvoerder treft dan mag je na die 8 jaar weer gewoon opnieuw of verder met de elende gaan. Nou dat schiet op zeg schuldhulpverlening poeh poeh

kiki/jo
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2010 15:06

Re: schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door kiki/jo »

Er bekroop me steeds meer een naar gevoel bij de werkwijze van De Budgetteer, zelfs signaleerde ik een beetje genoegen wanneer ik wederom post van een ''vergeten'' incassobureau ontvang..die al lang, maanden geleden, aangeschreven zou moeten zijn. Zo van: geen punt hoor..vertrouw ons maar. Vertragend lijkt hun procedure ook wel, men heeft alle tijd terwijl ik eraf wil zijn. En nu ik dit allemaal lees hier op het forum van RADAR, verklaart dat een heleboel. Men maakt misbruik van je afhankelijke en netelige omstandigheden. En mijn voorgevoel klopte. Waar kan ik nu tijdig naar overstappen..

En wat zegt De nationale ombudsman hiervan, of de SP, die me om gegevens heeft gevraagd. Of RADAR? Hoeveel mensen worden er in godsnaam beduveld...

Van de Nvvk weet ik dat ze niet op de bonafide lijst staan, maar wie staan er wel op dan?

Gesloten