LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] krediet regestratie bedrijf experian

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
martinklee
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2011 18:48

krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door martinklee »

na het aanvragen van een telefoonabonnement via het internet kreeg ik een afwijzing van de provider.In de afwijzing stond dat zij een bedrijf genaamd EXPERIAN hadden ingeschakeld om mijn kredietwaardigheid en mijn betaalgedrag te checken.Dit bedrijf had een negatief advies gegeven op; basis van hun gegevensbestand die zij van mij hadden.Ik heb dit bedrijf nooit toestemming gegeven om een dossier van mij te mogen aanmaken en dit dan op te slaan om daarna informatie over mij te verstrekken aan derden.WIE HEEFT HIER OOK MEE TE MAKEN EN KAN MIJ HIER WAT OVER VERTELLEN OF DIT WEL MAG

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door frenkievee »

Martin,
Wel meer deze naam voorbij zien schuiven hier. Op hun site staat een lange lijst meest gestelde vragen. Als ik dit zo lees, dan verzamelen zij informatie zonder daar de betreffende consumenten van op de hoogte te brengen.

Hierin komt naar voren dat op basis van de door hen aangeleverde gegevens er een paar mogelijkheden zijn: of je hebt zelf iets niet op orde, of een huisgenoot. Maar ook je adres kan dus een afwijziging inhouden als een vorige bewoner (waar jij dus niets mee van doen hebt) er een puinhoop van gemaakt heeft.

Verder vind ik dit wel raar, zeker gezien wat constateringen in deze lijst met vragen:

Als ik deze vragen zo lees, dan mag alleen IK mijn eigen gegevens opvragen, maar stellen zij deze (onder voorwaarden) wel aan bedrijven ter beschikking. Dat valt niet te rijmen.
Ook stellen ze dat je gegevens alleen uit hun database verwijderd kunnen worden als ze aantoonbaar fout zijn. Maar dat dus niet doen als je uberhaupt niet opgenomen wilt zijn.
Iedereen van wie Experian persoonsgegevens verwerkt wordt hiervan op de hoogte gesteld, tenzij dit onmogelijk is dan wel een onevenredige inspanning vergt.
U bent altijd bekend bij Experian.
Maar ik heb nooit wat gehoord van deze club, dus hier spreken ze zichzelf ook tegen. Blijkbaar is een brief sturen een onevenredige inspanning......
Ook hebt u het recht om inzage te vragen in de gegevens die wij van u hebben.
Sterker nog: dat moeten ze van de wet.

Misschien dat anderen op dit forum meer informatie hebben over dit bedrijf?

amieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:37

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door amieke »

Ja, ik dus, sinds gisteren. Ik heb me speciaal aangemeld hier om te kunnen reageren. Ik zou het liefst willen dat er actie tegen experian ondernomen wordt, ik vraag me af of dit zomaar mag, wat zij doen.
Mijn verhaal:
Ik wilde voor mijn zoon bij tele2 een mobiel abonnement afsluiten. Maar ik werd geweigerd, ik was niet kredietwaardig. Dus ik viel bijna van mijn stoel, ik kon het echt niet geloven. Dus heb ik met Tele2 gebeld, wat dat voor flauwekul was. De jongen die ik aan de telefoon kreeg was heel erg aardig, maar hij kon niets voor me doen. Ik was gecheckt bij Experian en ze hadden een negatief kredietadvies gekregen. Maar ik kreeg een telefoonnummer en dan kon ik zelf uitzoeken waarom. Dus ik bel dat nummer, wat tussen twee haakjes ook nog eens 45 cent per minuut kost!!!, met een maximum van 26 euro, krijg ik een aardige mevrouw aan de lijn. Als ik een scan van mij identiteitsbewijs mailde + mijn adresgegevens, ging ze het voor me uitzoeken. Eigenlijk wilde ik dat niet, ze hebben geen moer met mijn gegevens te maken, ik sta al in genoeg databases ( iedereen hoor, niet alleen ik) en ik heb geen zin om in de database van een onbekend Amerikaans bedrijf te belanden, maar wat moet je? Als je bij 1 aanbieder een negatief advies krijgt, heb je het gelijk overal en kom je er de eerste 8 jaar niet meer vanaf, volgens de website van Experian. Dus schoorvoetend de boel gemaild. Vandaag werd ik door diezelfde aardige mevrouw gebeld, met 1000 excuses. Ik had een look-a-like. Ze checken namelijk alleen op naam en geboortedatum, en laat ik nou een zeer veel voorkomende achternaam hebben. Goed, die andere mevrouw met mijn naam en geboortedatum zat midden in een failissement met veel schulden overal en vandaar het negatieve advies op mijn naam. Nu krijg ik van Experian per post een brief, waarin staat dat ik een look-a-like ben van die andere mevrouw, en dat ik die mevrouw echt niet ben en dat ik wel degelijk kredietwaardig ben. En nu mag ik de komende 8 jaar die brief donders goed bewaren, want bij elk abonnement wat ik wil afsluiten gaat me dit parten spelen, want vrijwel alle telefoonaanbieders ( Tele2, Vodafone, KPN etc maken gebruik van Experian, maar ook Wehkamp, en andere online bestelbedrijven). Kan dit zo maar?????

@Martinklee: Als je dit nummer belt: 0900-397 374 26 krijg je die vreselijk aardige mevrouw die gaat uitzoeken wat de reden van je afwijzing is. Ik heb zelfs gelezen dat ze een negatief advies geven, omdat jouw postcode in een postcodegebied ligt waar veel mensne wanbetalers zijn. Het zegt dus helemaal niets over jou, het zegt iets over dit zeer griezelige bedrijf Experian!

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door Creatura »

Kijk even hier:
http://www.experian.nl/over-experian/ov ... ratie.html

kun je zelf opvragen wat ze van je hebben :mrgreen:

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Negatieve betalingservaringen blijven tot acht jaar zichtbaar. Na deze bewaartermijn worden de gegevens automatisch verwijderd. Betalingen die volgen op een negatieve registratie, staan hier los van.
:shock: Ik dacht dat gegevens maar 5 jaar bewaard mochten blijven??

En dit:
Uw Experian registratie komt niet automatisch te vervallen door de schone lei. Schuldeisers kunnen uw schulden weliswaar niet meer afdwingen, deze blijven echter wel bestaan. 'Schone lei' houdt helaas niet in dat u in de toekomst niet meer met oude schulden geconfronteerd kunt worden.

Vind 't maar erg raar en volgens mij klopt 't ook van geen kanten.....

martinklee
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2011 18:48

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door martinklee »

dank voor de snelle reacties.Ik heb al contact met ze gehad en ik heb via een brief al uitleg gehad .En ik vind het oké dat er achtergrond info van je gevraagd word door een telecom bedrijf omdat er veel wanbetalers zijn daar is bkr voor daar heb ik geen probleem mee

Maar waar het mij eigenlijk om gaat is dat er een bedrijf is dat GEGEVENS VAN MIJ HEEFT OPGESLAGEN, ZONDER DAT IK DAAR TOESTEMMING VOOR HEB GEGEVEN en dan die informatie TEGEN BETALING aan een ander bedrijf verstrekt ook weer zonder mijn toestemming.

kan ik hier niet wat aan doen????

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Doet het BKR toch ook?? ;)

Maar zoals ik in een ander topic reageerde, ik vind 't een raar bedrijf... Blijft 8 jaar staan (wat volgens mij maar 5 jaar mag zijn) en als je schuldsanering hebt gehad, blijven de schulden bij hun tot het eind der dagen staan..... Iets klopt er niet aan dit bedrijf.

amieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:37

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door amieke »

Wat mij betreft klopt er helemaal niets van dit bedrijf. In de eerste plaats: hoe komen zij aan hun gegevens, wie geeft ze daartoe toestemming? En waarom niet gewoon gecheckt via BKR? Experian is een commercieel bedrijf met een miljoenenomzet, en ik zit er niet op te wachten om bij hun geregistreerd te staan, al dan niet negatief. Ik ben nu verplicht om in hun database te blijven tot die andere mevrouw haar schulden heeft afbetaald, dat is toch krankzinnig?

martinklee
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2011 18:48

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door martinklee »

ik ga hier toch wat mee doen.Ik weet nog niet precies wat maar het zit me niet lekker dat dit zo maar mag

Ik ga morgen met ze bellen en anders ga ik langs hun kantoor want dat zit in den haag waar ik woon.

als ik wat meer weet laat ik het hier weten

amieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:37

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door amieke »

Heel graag. Ik wil er ook wat tegen doen, alleen weet ik niet wat. Ik kan moeilijk alle telefoonaanbieders aanraden het BKR te gaan gebruiken voor hun kredietchecks. Het zit me erg dwars dat dit bedrijf nu mijn gegevens heeft, alhoewel ik ze zelf heb verstuurd, ik wil ze eigenlijk terug en uit hun database, maar dan zit ik weer met het probleem van die andere mevrouw met mijn naam en geboortedatum. Ik heb het gevoel dat ik in een vicieuze cirkel zit, waar ik niet meer uit kan komen.
De mevrouw die ik van Tele2 aan de lijn had, vertouwde me wel toe dat ze zelf eigenlijk ook niet erg gelukkig zijn met dit bedrijf.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door frenkievee »

Auti-Mama schreef:Doet het BKR toch ook??
Klopt, maar het BKR is daar door de overheid voor aangewezen en Experian is een commercieel bedrijf, die dat 'zomaar' doet. Zonder daar de betreffende personen over te informeren.
amieke schreef:Wat mij betreft klopt er helemaal niets van dit bedrijf. In de eerste plaats: hoe komen zij aan hun gegevens, wie geeft ze daartoe toestemming? En waarom niet gewoon gecheckt via BKR? Experian is een commercieel bedrijf met een miljoenenomzet, en ik zit er niet op te wachten om bij hun geregistreerd te staan, al dan niet negatief. Ik ben nu verplicht om in hun database te blijven tot die andere mevrouw haar schulden heeft afbetaald, dat is toch krankzinnig?
Volgens hun eigen FAQ (zie link in mijn eerste post) kun je dit laten verwijderen, omdat het aantoonbaar fout is. Je hebt een brief van hun, dus laat zij maar regelen dat jij gevrijwaard bent van dit soort zooi. Misschien kun je hier melding van maken bij het CBP, want dit lijkt mij niet echt in orde.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door elmo43 »

Werkt Experian volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)?
Experian verwerkt uw gegevens ten behoeve van opdrachtgevers voor het bepalen van verhaalsinformatie, voor het beoordelen van kredietwaardigheid en voor het beschikbaar stellen van gegevens voor commerciële doeleinden. Deze doeleinden zijn voor de betreffende afdelingen afzonderlijk vastgesteld, zodat deze gegevens niet zonder meer kunnen worden uitgewisseld.

Iedereen van wie Experian persoonsgegevens verwerkt wordt hiervan op de hoogte gesteld, tenzij dit onmogelijk is dan wel een onevenredige inspanning vergt. Ook hebt u het recht om inzage te vragen in de gegevens die wij van u hebben. U kunt een dergelijk verzoek schriftelijk richten tot Experian, Afdeling Customer Support, Postbus 16604, 2500 BP Den Haag. Bij uw verzoek dient u een kopie van een legitimatiebewijs bij te sluiten om te kunnen garanderen dat de gegevens naar de juiste persoon worden gezonden. U krijgt binnen vier weken een overzicht van uw gegevens.

De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht Experian om op een eerlijke en zorgvuldige manier met gegevens van consumenten om te gaan. Ook mogen wij niet meer gegevens verzamelen dan strikt noodzakelijk is.

Zoals hierboven beschreven staat iedereen is op de hoogte gesteld dat Experian gegevens over u heeft. :? En dat u hiervan op de hoogte bent gesteld :?

amieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:37

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door amieke »

Ik heb geen flauw idee hoe Experian werkt. Ik heb in elk geval nooit bericht gehad van Experian dat ik in hun database zat. Dat kan ook niet, want ik ben die persoon niet. Wat mij zorgen baart, is dat Experian bij hun check dus erg onzorgvuldig te werk gaat èn dat het een commercieel bedrijf is.
@frenkievee: bedankt voor de link naar CBP, ik heb daar een signaal afgegeven. Ik zag trouwens wel dat Experian al vaker aan bod was geweest, maar ik kan niet goed opmaken of er ook daadwerkelijk iets met die signalen gedaan wordt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door puma73 »

wat is het begrip "schone lei" in de wsnp?
Wat houdt de schone lei in?
Aan het einde van de wettelijke schuldsanering gaat de bewindvoerder het geld verdelen die u gedurende de looptijd van de Wsnp gespaard heeft. Vaak is het gespaarde bedrag niet hoog genoeg om alle schulden volledig te betalen. Er blijft dan een aantal restvorderingen over. De schone lei houdt in dat deze restvorderingen voor de schuldeisers niet meer opeisbaar zijn. U mag erop afbetalen, maar dat hoeft niet. De schone lei heeft betrekking op alle schulden die onder de werking van de Wsnp vallen. Dit zijn alle schulden die bestonden op het moment van toepassing van de Wsnp. De enige uitzondering hierop zijn sommige studieschulden bij de Informatie Beheergroep (artikel 299a van de Faillissementswet) en vorderingen die voortvloeien uit een strafrechtelijke veroordeling bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (artikel 358 lid 4 van de Faillissementswet).

Meldt een schuldeiser, met een schuld ontstaan vóór datum toepassing Wsnp, zich te laat aan bij de bewindvoerder, dan deelt hij in principe niet mee in het gespaarde geld. Zijn vordering valt echter wel onder de werking van de schone lei. Het bedrag kan daarom niet meer op u worden verhaald.

amieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:37

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door amieke »

Inmiddels had ik vandaag de beloofde brief van Experian. Hij gaat alsvolgt:

Geachte mevrouw xxxx,

Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud delen wij u het volgende mede.

Uit nader onderzoek is gebleken, dat er nog een persoon bestaat met dezelfde naam, voorletter en geboortedatum. Helaas bent u met deze persoon verwisseld.

(en nu komt het, let op)
Dit alles was simpel te voorkomen geweest door een vergelijking op basis van Burger Service Nummer.
Helaas is het ons door het College Bescherming Persoonsgegevens verboden om BSN-nummers te registreren.
Wij bieden u onze excuses aan..blablabla, maar kunnen dit in de toekomst niet voorkomen.
:twisted:

Dus ze kunnen geen goede check doen, dat geven ze zelf toe, maar gaan wel gewoon door foutieve gegevens over mensen aan bedrijven door te spelen. Wat is dit voor kromme zooi???
Verder ben ik dolblij dat ze mijn BSN niet mogen registreren. Wie weet wat voor ongein ze dan allemaal nog meer gaan uithalen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Amieke -

ik zou toch even contact opnemen met de registratiekamer of deze praktijken wel mogen.
Want, door een (nu toegegeven) fout, heb je wel wat problemen gehad - en wie weet wat voor gevolgen het nog gaan hebben.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Experian is een handelsinformatiebureau, en maakt inderdaad kredietprofielen aan van particulieren. Dit mag in principe, zolang de wet bescherming persoonsgegevens wordt nageleefd, wat o.a. betekent dat de betrokkene op de hoogte moet worden gesteld en inzagerecht heeft.

De gegevens halen ze voornamelijk uit publieke bronnen, zoals internet, het handelsregister, het BKR, de staatscourant, etc. Gemeenteregisters of andere niet-publieke info mogen ze in principe niet verwerken, tenzij betrokkene zelf die ter beschikking heeft gesteld. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bedrijf of kredietverstrekker eist dat de klanten zelf de gegevens aanleveren bij Experian zodat dit een screening kan uitvoeren.

Zoals de website van Experian zegt, het is erg goed mogelijk dat je negatief geregistreerd wordt ogv adres of omdat iemand dezelfde voorletters en achternaam heeft. Echter, lang niet alle bedrijven doen zaken met Experian, nou juist omdat hun profielen dus fouten kunnen bevatten. Daarbij, wil je nou echt bij Wehkamp en Neckermann op afbetaling kopen?? Je betaalt zo duizenden euros aan extra rente en kosten.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door elmo43 »

De gegevens halen ze voornamelijk uit publieke bronnen, zoals internet, het handelsregister, het BKR, de staatscourant, etc.
Om bij BKR gegevens op te vragen dient diegene waar het over gaat daar schriftelijk toestemming voor te moeten geven, met een kopie paspoort of ander id bewijs.
Dus Experian kan niet zomaar jouw gegevens opvragen dus.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door frenkievee »

Bor Komorovski schreef:wat o.a. betekent dat de betrokkene op de hoogte moet worden gesteld en inzagerecht heeft.
Dat gebeurt dus niet, want op hun site zeggen ze dat iedereen bij hen bekend is. Daarbij komt in de bovenstaande discussie dus een aantal keren voor dat mensen wel geregistreerd staan, maar dat zelf dus niet weten. Experian heeft hen dus vooral daarvan niet op de hoogte gebracht.
Bor Komorovski schreef:tenzij betrokkene zelf die ter beschikking heeft gesteld. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bedrijf of kredietverstrekker eist dat de klanten zelf de gegevens aanleveren bij Experian zodat dit een screening kan uitvoeren.

Goede reden om dus met zo'n bedrijf geen zaken te doen. Ga ik wel naar een ander.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: krediet regestratie bedrijf experian

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Experian mag inderdaad zoveel gegeven verzamelen als ze wil maar deze zonder toestemming van betrokkene niet verspreiden. Als u hiertegen in rechte treedt maakt u een goede kans op succes! Ik zal uitzoeken waar de grenzen van het toelaatbare liggen.

Gesloten