LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitsluiting wegenwacht ANWB

Andere onderwerpen over auto en vervoer
WillemH
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2012 17:02

uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door WillemH »

Ik heb het totaalgewicht van mijn camper laten verhogen bij de RWD naar 3850 kg, dit omdat ik wat weinig lading mee kon nemen , nu krijg ik bij pech geen WW hulp meer omdat ik boven 3500 kg weeg, terwijl het om precies hetzelfde voertuig gaat, deze verhoging is zuiver een papieren kwestie. Waar voorheen nog wel hulp werd geboden val ik nu buiten de boot. Ik zou het prettig vinden als voor deze stupide maatregel aandacht zou zijn in RADAR.

Groeten
Willem

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door crazyme »

Als jij dat gewicht niet had aangepast was er geen probleem.

Dus wie is nu de veroorzaker ?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

dit omdat ik wat weinig lading mee kon nemen , nu krijg ik bij pech geen WW hulp meer omdat ik boven 3500 kg weeg, terwijl het om precies hetzelfde voertuig gaat, deze verhoging is zuiver een papieren kwestie.
Hoezo papieren kwestie? Het betreft 350 kilo extra gewicht.

Probeer het eens bij de instanties die pechhulp verlenen voor vrachtwagens.. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

350 kilo extra lading? Dat is wel een beetje meer dan een zak aardappelen, of niet dan. :mrgreen:
deze verhoging is zuiver een papieren kwestie.
Nee, zeker niet. Op het moment dat jij het ding zo vol laad dat hij 3850 kilo weegt, is hij dus zeker wel zwaarder dan waar de ANWB pechhulp kan verlenen. Heeft niks met een papieren kwestie te maken.

Een Golf II met een 1300 of een 1600 motor, allebei hetzelfde, toch, is toch ook alleen een papieren kwestie? :lol:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door nevermind »

Als je de zoekfunctie had gebruikt, dan had je gezien, dat over precies dit onderwerp, al een topic bestaat.
Gewicht boven de 3500 kg wordt niet meer bij de ANWB aangenomen.
Kijk daar, en lees.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... hilit=anwb

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb nog eventjes gekeken, maar het wordt nog een stukje leuker voor veel mensen:
Rijbewijs B

Voor motorvoertuigen, ingericht voor vervoer van maximaal 8 personen (inclusief bestuurder 9), en met een maximumgewicht van 3.500 kilo (leeggewicht plus laadvermogen). U mag eventueel een aanhangwagen of oplegger trekken van maximaal 750 kilo (leeggewicht plus laadvermogen). Wilt u meer dan 750 kilo trekken dan mag het totaal leeggewicht plus laadvermogen van de combinatie, niet boven de 3.500 kilo liggen én het leeg gewicht plus laadvermogen van de aanhanger mag dan niet boven het leeg gewicht van de trekkende auto liggen.

Rijbewijs E

Voor het rijden van categorie B-, C- en D- motorrijtuigen met een andere aanhanger dan bij de categorieën is toegestaan, dus ook boven 3.500 kilo totaalgewicht.
‘BE–rijbewijzen’ van vóór 1985 blijven gehandhaafd. Voorheen kreeg u het E–rijbewijs ‘gratis’ bij het B-rijbewijs. Nu moet daarvoor apart examen worden gedaan.
Dus iemand die geen rijbewijs E heeft, mág niet eens meer dan 3500 kilo rijden.

En dit is ook een leuke om te weten, het is dus maar de vraag of je de camper nog wel mag besturen!
Rijbewijs C

Dit is voor het besturen van motorvoertuigen met een leeg gewicht plus laadvermogen boven de 3.500 kilo. Met rijbewijs C mag u tevens een aanhanger of oplegger trekken met een leeg gewicht plus laadvermogen van maximaal 750 kilo. Voor zwaardere aanhangers is daarnaast rijbewijs E nodig.
U heeft ook rijbewijs C nodig voor een kampeerauto of camper van meer dan 3.500 kilo (maximaal 9 personen inclusief bestuurder).
Bij aanvraag of verlenging moet u medisch gekeurd worden.
Dus ik denk dat die grens van 3500 kilo niet zomaar uit de lucht is gegrepen.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door DJM »

Een E rijbewijs is de grootste oplichting die er bestaat.
Alsof je verschil zou merken tussen een lichtere en wat zwaardere aanhanger.

Het is nog erger, ik heb een busrijbewijs dus ik mag met een bus rijden die dubbel geleed en 25 meter lang is.
Maar ik mag niet met een aanhanger rijden als het totaal gewicht boven de 3500 kilo uit komt.



Kortom, geldklopperij.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Dus iemand die geen rijbewijs E heeft, mág niet eens meer dan 3500 kilo rijden.
Dat wisten we toch al uit het andere topic waar nevermind aan refereerde?

Maar ik kan het nog wel een staaltje sterker maken hoor. Het gaat niet om het gewicht dat daadwerkelijk geladen is maar om het laadvermogen dat een combinatie heeft. Iemand met een alleen B rijbewijs mag bijvoorbeeld ook geen lege aanhangwagen of caravan (dus zonder enige lading) trekken als het laadvermogen van de combinatie dan > 3500 kg dus ook als de combi leeg maar 2800 weegt (ik noem maar wat) maar een laadvermogen heeft van 3600 mag ik er niet de weg mee op.
DJM schreef:Een E rijbewijs is de grootste oplichting die er bestaat.
...
Kortom, geldklopperij.
Sja men hoeft natuurlijk geen lessen te nemen dus is het alweer beperkt tot de aanvraag van het examen en kosten van de rijschool om een voertuig te gebruiken.

Op zich vind ik het best begrijpelijk dat er bepaalde grenzen zijn getrokken en verschillende rijbewijzen zijn. Een bus is toch anders dan een combinatie van bijvoorbeeld auto en caravan of aanhanger en kan zich anders 'gedragen' op de weg.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

Emmy75 schreef:
witte angora schreef:Dus iemand die geen rijbewijs E heeft, mág niet eens meer dan 3500 kilo rijden.
Dat wisten we toch al uit het andere topic waar nevermind aan refereerde?
Ja en nee. We wisten dat er een grens was van 3500 kilo, de ANWB gaf aan dat er voor zwaarder spul zwaarder materieel nodig was voor pechhulp en dat soort dingen. Alleen, waardoor nou net dié grens werd vastgesteld, dat is niet ter sprake gekomen, het had net zo goed 3000 of 3800 kilo kunnen zijn. Tenzij ik iets gemist heb natuurlijk.

Maar die grens van 3500 kilo lijkt dus gerelateerd te zijn aan de grenzen voor rijbewijzen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:
Maar die grens van 3500 kilo lijkt dus gerelateerd te zijn aan de grenzen voor rijbewijzen.

Ik denk toch, dat dit iedereen al wist, tenminste wie een rijbewijs heeft.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door ronald g »

Om terug te komen op de vraag van TS, er wordt wel sleutelhulp verleend dat wil zeggen de ww probeert de boel wel weer aan de gang te krijgen. Een kampeerauto die boven de grens van 3500 kilo uitkomt valt in de categorie vrachtwagen, ookal is dat administratief gegaan. Voor de ww is het gewicht op het kenteken steekhoudend en niet het model kampeerauto.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

Was dubbel geplaatst. :?
Laatst gewijzigd door witte angora op 15 jan 2012 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:
nevermind schreef:
witte angora schreef:
Maar die grens van 3500 kilo lijkt dus gerelateerd te zijn aan de grenzen voor rijbewijzen.

Ik denk toch, dat dit iedereen al wist, tenminste wie een rijbewijs heeft.
Ik wist, ondanks mijn B-rijbewijs, niet dat de wegenwachthulp gerelateerd is, en synchroon loopt, aan de grenzen van de rijbewijzen. En ik denk dat meer mensen dat niet weten, anders waren er geen twee topics over geopend. :?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het is eigenlijk niet zo relevant wat voor model het precies is, het is juist relevant wat er op de papieren staat van het voertuig. Dit bepaald wie het voertuig mag besturen en welke apparaten en rijbewijzen het voertuig mogen afslepen enz. De ww moet er wel voor zorgen dat dit allemaal altijd klopt want als er iets gebeurd tijdens verslepen of rijden door een niet daartoe bevoegd persoon of geschikt trekkend voertuig hebben zij ook een probleem of kunnen bekeurd worden. Logisch dat zij dat niet willen.

Klaarblijkelijk kan het voertuig ook overweg met meer belading oftewel is deze daarvoor geschikt. De reden dat deze op kenteken is gezet met een belading van max 3500 en daarvoor verkocht is, zal ermee te maken hebben dat het voertuig dan een grotere potentiële klantenkring geschikt is omdat meer mensen deze mogen besturen.
witte angora schreef:Ja en nee. ...
Maar die grens van 3500 kilo lijkt dus gerelateerd te zijn aan de grenzen voor rijbewijzen.
Misschien had ik moeten schrijven "had kunnen weten". Lees via de link van nevermind dat andere topic van Mon!que nog maar eens terug. Daar was u zelf ook nog actief in. Nevermind haalde daar op 16-11 in aan dat het wel eens een rijbewijs issue zou kunnen zijn (weliswaar iets minder uigebreid), daar haakte ik op in en er zijn meerdere posten over dit issue geweest in dat topic.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: uitsluiting wegenwacht ANWB

Ongelezen bericht door crazyme »

>3500kg = vrachtauto = zakelijk en professioneel gebruik.

Lijkt mij een hele redelijke grens.

Gesloten